Tapparakala

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KirsiR
Starting Member
Starting Member

Tapparakala

Viesti Kirjoittaja KirsiR »

Minkälaisia kokemuksia teillä on tapparakaloista? Olen harkinnut hankkivani niitä ja siksi etsinyt/lukenut tietoa niistä. "Lentotaidot" on tiedossa, mutta kuinka paljon ne loppujen lopuksi hyppivät? :? Ruokinta-aukot aion peittää mutta... Entäs kun tulee pohjan puhdistuksen aika? "Lentääkö" kaikki tapparakalat heti karkuun kun vähän peitelasia raottaa? [;)] Kiitos etukäteen vastauksista.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Tapparakaloista ei ole kokemusta, mutta marmoritapparakaloista kyllä.

Kalat loikkivat vain silloin kun ne haluavat joko ruokaa tai paeta. Loikkiminen siis ajoittuu yleensä ruokintahetkiin, siihen kun akvaarion valot menevät päälle, silloin kun ne pelästyvät jotakuta muuta (kuten kaahailevaa leväbarbia tms.) tai kun niillä on "se" mielessä.

Pintakasvillisuus auttaa pitämään tapparat akvaarion sisäpuolella. Ne pysyttelevät mielellään pintakasvien rajamailla "turvassa" ja eivät näin ollen pompi niin herkästi. Mitä enemmän pintakasveja, sen vähemmän tapparat loikkivat (mutta loikkivat jokatapauksessa aina).

Olen pitänyt marmoritapparoita avoimessa akvaariossa. Se ei ollut kovin hyvä idea. Kaloja katosi (kaapin taakse) tahtiin 1 kappale 3 kuukauden aikana. Sittemmin viritin akvaarion päälle tyllistä verkon (laseja ei voi pitää koska lämpötila nousee liian korkeaksi) ja se toimi moitteettomasti tapparoiden lentoradan pienentämisessä.

Yhteenvetona: lasit kannattaa pitää aina kiinni kun vaan mahdollista, mutta valvotuissa olosuhteissa ei tarvitse pelätä, että koko tapparaporukka lentää tiehensä.
Sokrates
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sokrates »

Omat kokemukseni rajoittuvat myös marmoritapparakaloihin. Itselläni suurin kato parvessa tapahtui nimenomaan aina öisin. Valojen sammuttamisen jälkeen kuului aina tasaisin väliajoin "klop, klop, klop".
Selvittelin useana yönä, mikä saa tapparat hermostumaan tällä tavoin. Katselin taskulampun punaisella valolla mitä akvaariossani öisin tapahtuu, ja johtopäätös oli seuraava: akvaariossani oli suuria plekoja, jotka kävivät öisin nopeasti pinnalla haukkaamassa ilmaa. Tapparat, jotka olivat yöpuulla, tietysti pelästyivät tästä, ja hyppivät ilmaan törmäten peitinlaseihin. :)
-pelkurit kuolevat monesti, rohkeat vain kerran-
KirsiR
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KirsiR »

Kiitos vastauksista. "Uskallan" siis hankkia tapparoita akvaariooni. [;)]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Toki uskallat, jos vain omaat peitinlasit :P

Minulla ne (marmoritapparat) säikähtäessäänkin hyppäävät vain tuollaiset kymmenen senttiä suoraan ylöspäin ja plupsahtavat takaisin.
Jalapeno
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jalapeno »

7330 kirjoitti:Toki uskallat, jos vain omaat peitinlasit :P

Minulla ne (marmoritapparat) säikähtäessäänkin hyppäävät vain tuollaiset kymmenen senttiä suoraan ylöspäin ja plupsahtavat takaisin.
Onko tuo 10 cm maksimikorkeus, johon ne pääsevät; suunnittelen nimittäin avointa akvaariota, johon tulisi "aidat" estämään kalan pääsyä lattialle.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

No ei varmasti ole. Kymmenen cm hyppelyt on vaan sellaisia pikkuloikkia, mitä ne tekee ihan vaan huvikseen. Paras suoritus meillä on kun laskin akvaan vettä ja räpelsin samalla jotakin tietokoneella, vilkaisin akvan suuntaan ja näin kuinka marmoritapparakala liihottaa kohti villamattoa. Akvaariossa oli vettä noin 3/5 ja reunan ja kalan väliin jäi runsaasti tilaa. Loikka oli joltisenkin pari metriä pitkä ja korkeutta vähän alle metrin.
En tiedä mikä kaverin säikytti, kun yleensä tykkäävät piileksiä vedenvaihdon ajan kasvien alla.
Kaveri säilyi ilmalennostaan säikähdyksellä...no, vähän karvainen se oli kun noukin sen villamatosta, hyvä kun oli pehmeä alusta mihin laskeutua :P
Jalapeno
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jalapeno »

millia kirjoitti:No ei varmasti ole. Kymmenen cm hyppelyt on vaan sellaisia pikkuloikkia, mitä ne tekee ihan vaan huvikseen.
Huoh. Taitaapi siis jäädä avoin akvaario vain paperille. (Hmm. Ellei sitten insinöörais jotakin mielenkiintoista ratkaisua)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Metri korkeutta ja kaksi pituutta?! No enpä uskoisi tuon kokoisesta sintistä! Minä kun pidin maksimina tuollaista 40 senttiä korkeussuunnassa.... :roll:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

No yleensä ne tekevätkin sellaisia parikyt senttiä suoraan ylöspäin ponkaisuja, siksi yllätyinkin vähän, kun sintti päätti lähteä lentelemään viistoon. Aika kovan voiman se sai sinkaisuunsa koska päätyi kuta kuinkin keskelle villamattoa, ja se on parin metrin päässä akvaariosta.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Nyt olen valehdellut teille kaikille...otin mittanauhan kauniiseen käteen ja kävin mittaamassa etäisyyden akvan etulasin keskikohdasta villamaton keskelle. Se on 140 cm, aika paljon valehteli ulkomuistinvarainen silmämäärämitta. No ei se sintti ole voinut aloittaa lentoansa ihan lasin vierestä, joten loikan pituus on silloin paremminkin 160 cm. Sorry huijauksesta :|
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

mutta-joo.. Kyllähän ne lentää, luonnossakin isoina parveina ainakin yli metrin pituisia loikkia (avara luonto).
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Tanja M.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Minä en kyllä suosittele tapparoita ollenkaan akvaariokaloiksi. Itse jouduin poimimaan kolme tapparaa lattialta, kuolleena. :cry: Ne olivat pomppineet käsittämättömän pienistä rei'istä tai sitten vedenvaihdon aikana kun en ollut kyttäämässä vieressä mitä ne puuhaavat. Ja muutenkaan ei ole kiva tunne aina kytätä lattiaa josko löytyisi kala kuivalla maalla. En itse päässyt todistamaan mitään metrin loikkia, mutta se täytyy sanoa, että pomput tapahtuivat todella vaivihkaa. Kyseessä oli kääpiötapparakala.
korudonna
Member
Member

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Minulla on ollut marmoritapparakaloja nyt liki vuoden ajan ja ainut aika, kun ne ovat lennelleet altaasta liian kuiville seuduille, on yö ja pimeys. Enkä tiedä altaassa koskaan olleen sellaista, mikä olisi säikäyttänyt ne lenteleen. Minusta tuntuu, että ne vain innostuu pimeydessä tähän lentelyyn, yöeläviä kun ovat. Hävitin vähän kerrassaan koko parven, kun en heti tajunnut, miten pienistä aukoista ne lähtee. Nyt tiedän, eikä uusia menetyksiä ole tullut.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Minulla on ollut kyllä pikku parvi jo jonkun aikaa, ja vaikka peitinlaseissa on reilun kokoiset ruokinta-aukot, vain yksi on hypännyt lattialle.
Sekin vedenvaihdon aikana, kun lasit olivat pois paikaltaan ja minä sähläämässä ja kolistelemassa toisessa päässä allasta...
ansku1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ansku1 »

Ei munkaan marmoritapparoista ole kuin yksi lentänyt yli laidan 2 vuoden aikana.
Aves
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aves »

Minullakin on ollut muutaman viikon ajan pienehkö parvi marmoritapparakaloja. Ainut kerta, kun ovat näyttäneet edes harkitsevan hyppimistä, oli kun kauhoin niitä haavilla ylös karanteenialtaasta. Muuten ne eivät ole yhtään aran tai "hyppyisän" tuntuisia, vaan pikkukirsikkatetroihin verrattuna jopa seurallisia :) Ihania kaloja, ja aion kyllä suurentaa parvea heti kun mahdollista.

Eivät myöskään pelästy monnisten ilmanhakureissuja.
Fisu girl
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fisu girl »

Minullakaan eivät (marmori)tapparat ole edes harkinneet hyppäämistä! Aina kun säikähtävät (tosin yleensä vain kaksi tiettyä säikähtää... :roll: ) ne pakenevat lähemmäs pohjaa kasvien suojiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”