250l murtovesi akvassa asustelee 2 kasipalloa ja 6 pantteripalloa -koko n 5 cm. Vesiarvot: NO2/NO3 = 0, pH 7.2, KH 3, GH >16, t = 26, ominaispaino 1.004+ (nostan vähitellen)
Liikkestä tuodessa parin pantteripallon vatsa oli tummentunut -kuulemma stressimerkki. No vatsat vaalenivat melko pian mutta nyt olen havainnut että väritys vaihtelee melko aktiivisesti harmaan eri sävyissä.
Akvassa on kiviseinätausta (jonka takaa / läpi kalat voivat uida) iso juurakko, jaavansaniainen menestyy toisessa juurakossa, hieno hiekka + soraa, ilmastin... piilopaikkoja reviireiksi voisi olla ehkä enemmänkin mutta kalat tuntuvat silti kolmen viikon asustelun jälkeen viihtyvän -virkeitä, nälkäisiä ja päälaki loistaa smaragdinvihreänä.
Tänään ennen ruokintaa kaikkien vatsat olivat lähes valkoisia mutta ruokinnan tiimellyksessä / sen jälkeen muutaman pantterin vatsat olivat taas tummuneet... Varsinkin tuon eniten ruokaa ahmineen / agressiivisimman... närästystäkö ;-) ?!
Oletteko havainneet vastaavaa? Muuttuuko väri myös muissa kuin äärimmäisissä stressitilanteissa -kun kalat "uhittelevat" tms.
Tässä artikkelissa kuvaillaan aika fiksusti & hauskasti palloja http://www.petfish.net/kb/entry/22/128/ ja näyttää siltä että vastaava on aika yleistä; "Puffers are emotional little fish" - havaintoja?
Pantteripallo / T. nigroviridis vaihtaa väriä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Joo, pallokalat vaihtavat väriä stressitilanteissa ja adrenaliinin virratessa, kuten syödessä, aivan kuten kuvailit. Sinun pallosi kuuluvat niihin lajeihin joilla se näkyy hyvin selkeästi juuri harmaan sävyinä, mikä on aika kätevää niiden hoitamisen kannalta -jos jotain on esim. vesiarvoissa vialla, sen näkee jo vilkaisemalla kaloja. Huomaat kyllä jatkossa vedenvaihtoja tehdessäsi, miten kasit ja pantterit alkavat ihan hohtaa vihreänkeltaista väriään saadessaan uutta vettä
Minulla ne tulivat myös aina "kylpemään" kohdassa johon kaadoin uutta vettä.

Minulla ne tulivat myös aina "kylpemään" kohdassa johon kaadoin uutta vettä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja