Hiilidioksidilannoitus [kuvia]
Valvoja: Moderaattorit
Hiilidioksidilannoitus [kuvia]
Teimpä omille sivuilleni juttua hiilidioksidilannoituksen järjestämisestä. Mitä pidätte? Ovatko ohjeet riittävän selkeät?
http://niilo.lautatarha.com/lehtis/hiil ... noitin.php
http://niilo.lautatarha.com/lehtis/hiil ... noitin.php
Mieluiten passiivilevitin alle 200-l, ettei tule liikaa hiilaria veteen.akvaa91 kirjoitti:Wau! Nyt mäkin tajusin jotain.. Voisin vielä kysäistä että pitäsikö 112L laittaa aktiivilevitin, vai riittääkö tuo passiivinen? Ja mistä tuota silikoniletkua saa?
Silikoniletkua saa halvimmalla ainakin autotavarakaupoista, rautakaupastakin voi löytyä. Tietysti löytyy myös akvaariokaupasta, mutta kalliimpaa on.
I'm #1 so why try harder?
Tämäkin riippuu kasvimääristä. Jos akvaariossa on paljon kasveja ja pH on korkea, voi akvaarioon hyvin laittaa aktiivilevittimen. Omissa 86-ja 128 litraisissa akvaarioissa on aktiivilevittimet ja mitään haittoja en ole huomannut. Ajattelin että laitan tuohon kuutioonkin aktiivilevittimen, jos kasvit eivät kasva aivan toivomallani tavalla.mollylady kirjoitti:Mieluiten passiivilevitin alle 200-l, ettei tule liikaa hiilaria veteen.akvaa91 kirjoitti:Wau! Nyt mäkin tajusin jotain.. Voisin vielä kysäistä että pitäsikö 112L laittaa aktiivilevitin, vai riittääkö tuo passiivinen?
Niinkö? Olen sitten tainnut olla ihan liian varovainen noiden kanssa.
Olen vaan lukenut, ettei hirveän pieniin altaisiin kannattaisi laittaa aktiivilevitintä, ettei veteen tule liikaa hiilaria, pH laske liikaa ja näin poispäin. Onhanmulla tuolla noita rehuja vaikka kuinka, että ehkä sitä voisi johonkin altaaseen kokeilla tökätä sen hiilariletkun sitten suodattimeen kiinni.
Olen vaan lukenut, ettei hirveän pieniin altaisiin kannattaisi laittaa aktiivilevitintä, ettei veteen tule liikaa hiilaria, pH laske liikaa ja näin poispäin. Onhanmulla tuolla noita rehuja vaikka kuinka, että ehkä sitä voisi johonkin altaaseen kokeilla tökätä sen hiilariletkun sitten suodattimeen kiinni.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Vähän napu-napua:
Muuten hyvät ja selkeät ohjeet, kuvat ehkä hiukan isoja mun makuun mutta eipähän tarvii ihmetellä että "mitäköhän se tuossa puuhaa". Itse olisin ehkä laittanut thumbnail-kuvat ja niitä klikkaamalla sitten isot... Tai siis jos osaisin ylensäkään mitään sivuja tehdä
.
Voisiko sanan systeemi korvata jollain? Jotenkin se särähtää korvaan oudosti.lehtis kirjoitti:Tänään tein 28 litraiseen akvaarioon käymisellä toimivan hiilidioksidilannoitus systeemin
Muuten hyvät ja selkeät ohjeet, kuvat ehkä hiukan isoja mun makuun mutta eipähän tarvii ihmetellä että "mitäköhän se tuossa puuhaa". Itse olisin ehkä laittanut thumbnail-kuvat ja niitä klikkaamalla sitten isot... Tai siis jos osaisin ylensäkään mitään sivuja tehdä
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Joo, kokeillaan siis meilläkin sitä aktiivilevitystä ensin vaikka tuolla vara-altaassa, jossa on vain kasveja ja kotiloita. Pienenpieni purkki tosin, mutta ei uskalla riskeerata kaloja.Liinanen kirjoitti:Minullakin on 30x30x30cm allas mutta se on 27 litrainen![]()
Laitoin siihen aktiivilevittimen ja pH tipahti viiteen eli en suosittele jos altaassa on elukoita. Kasvit kyllä kasvoivat kohisten, muuta siellä ei siis silloin ollutkaan.
Eiköhän toi passiivilevitys tosin riitä ihan sekin, kun viidakolta täällä näyttää, vaikkei ole kaikissa altaissa hiilariakaan.
Systeemi on vain kuvaavin sana.Adrianna kirjoitti:Vähän napu-napua:Voisiko sanan systeemi korvata jollain? Jotenkin se särähtää korvaan oudosti.lehtis kirjoitti:Tänään tein 28 litraiseen akvaarioon käymisellä toimivan hiilidioksidilannoitus systeemin
Kuvat ovat hiukan isoja, mutta ainakin jokainen ymmärtää mitä on tehty. Ja thumbnail-kuvia en laita. Itse inhoan sydämeni pohjasta sellaisia kuvia joita pitää napsauttaa, jotta näkee kaiken oleellisen. Niitä ei sivuilla ole,Adrianna kirjoitti:Muuten hyvät ja selkeät ohjeet, kuvat ehkä hiukan isoja mun makuun mutta eipähän tarvii ihmetellä että "mitäköhän se tuossa puuhaa". Itse olisin ehkä laittanut thumbnail-kuvat ja niitä klikkaamalla sitten isot... Tai siis jos osaisin ylensäkään mitään sivuja tehdä![]()
.
eikä tule.
Liinanen kirjoitti:Minullakin on 30x30x30cm allas mutta se on 27 litrainen
Napu, napu.
Liinanen kirjoitti:Laitoin siihen aktiivilevittimen ja pH tipahti viiteen eli en suosittele jos altaassa on elukoita. Kasvit kyllä kasvoivat kohisten, muuta siellä ei siis silloin ollutkaan.
Menipä pH alas.
Kuva tulee tuonne 28 litraisen (27 litraisen) kuution sisustusprojekti sivulle sitten aikanaan.maisu kirjoitti:Hih, saadaanhan me sitten kuva tuosta huvittavan kaljusta akvaariosta kuukauden hiilarilisäyksen jälkeen...
Tuli mieleen että ehkä tuohon ois ollu hyvä laittaa se pesupullo ja takaiskuventtiili väliin, ettei vaan käy niin, että liian voimakkaasti käyvästä pullosta tulee hiivat ym altaaseen vahingossa.
Minäkin kartan kuvia joita joutuu klikkailemaan että saa selvää, joten pidä vaan isot kuvat
Sivusi rohkaisee varmasti monta empijää tekemään oman hiilari-järjestelmän, ( koska se näyttää helpolle kuvissasi ) joten mielestäni varsin onnistunut kuvasarja.
Minäkin kartan kuvia joita joutuu klikkailemaan että saa selvää, joten pidä vaan isot kuvat
Jee, mäkin inhoan sellaisia sivuja, joissa saa kokoajan hiirellä napsutella. Ensin thumbnailin isommaksi ja sitten mahdollisesti vielä isommaksi, jos haluaa tarkkaan katsoa. Kyllä se on kiva, että kuva on heti sellainen, josta saapi selvän. Jos haluaa vielä tosi tarkan, niin voihan tehdä sellaisen, että kuvat saa vielä isommiksi klikkaamalla. Tosin juuri tässä tapauksessa näimme varmasti ihan tarpeeksi hyvin, mitä teit.lehtis kirjoitti:
Kuvat ovat hiukan isoja, mutta ainakin jokainen ymmärtää mitä on tehty. Ja thumbnail-kuvia en laita. Itse inhoan sydämeni pohjasta sellaisia kuvia joita pitää napsauttaa, jotta näkee kaiken oleellisen. Niitä ei sivuilla ole,
eikä tule.![]()
Tuohan noissa hiilidioksidi systeemeissä on aina vaarana, mutta ainakaan minulla ei altaaseen ole mitään ikinä kuohunut.timantti kirjoitti:Tuli mieleen että ehkä tuohon ois ollu hyvä laittaa se pesupullo ja takaiskuventtiili väliin, ettei vaan käy niin, että liian voimakkaasti käyvästä pullosta tulee hiivat ym altaaseen vahingossa.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Hei, siinä oli hymiö! Nyt taas joku intoilija saa päähänsä että jotenkin tosissani kutsuisin jonkun akvaariota huvittavan kaljuksi ja sota on valmis.lehtis kirjoitti:Kuva tulee tuonne 28 litraisen (27 litraisen) kuution sisustusprojekti sivulle sitten aikanaan.maisu kirjoitti:Hih, saadaanhan me sitten kuva tuosta huvittavan kaljusta akvaariosta kuukauden hiilarilisäyksen jälkeen...
Minä tekisin tuon reiän korkkiin perunankuorimaveitsellä, jolloin se on automaattisesti toiselta puolelta kapeampi ja pitää paremmin.
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Minä tekisin taas porakoneella, koska terävien esineiden kanssa ähkiminen ei sovi minulle. Siitä tulee hyvä, kun tekee tasan samankokoisen reiän kuin mitä letkun ulkohalkaisija on. Se tiivistyy erinomaisesti, kun tunkee letkun ja korkin väliin letkuliittimen.maisu kirjoitti:Minä tekisin tuon reiän korkkiin perunankuorimaveitsellä.
KH on hanavedessä 1 eli ei paljoa puskuroi.lehtis kirjoitti:Liinanen kirjoitti:Laitoin siihen aktiivilevittimen ja pH tipahti viiteen eli en suosittele jos altaassa on elukoita. Kasvit kyllä kasvoivat kohisten, muuta siellä ei siis silloin ollutkaan.
Menipä pH alas.Vetesi taitaa olla heikosti puskuroivaa, kun noin alas pH laskee. Omissani ei aktiivilevitykselläkään pH ole laskenut kuin 6-6,5 normaalista pH 7.
Mukavan selkeät ja yksinkertaiset ohjeet ja kuvat, oleellinen asia tulee sieltä esille hyvin ja varmasti rohkaisee ensikertalaista yrittämään. Itse käyttäisin imukupin sijaan vaikka vanhaa levänpuhdistusmagneettia ja tekisin reijän letkua millimetrin verran pienemmällä poranterällä. Saisi ehkä varmemmin liitoksen johon ei tilkkeitä tarvita kuin saksitekniikalla.
-
Kiiki74
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Takaiskuventtiili on sellainen, ettei akvaariovesi pääse lappoutumaan ulos akvaariosta, jos joku sellainen tilanne sattuisi tulemaan. Mut en mäkään tiedä mikä on se pesupullo.akvaa91 kirjoitti:Mikä on taksiskuventtiili ja se pesupullo?Estää jotenkin vesivahinkoja vai??
Samoin voisi tuosta hiilarilevittimestä ja sen toiminnasta sekä tarkoituksesta laittaa tietoa. Kuinka usein pitää lisätä tavarat sinne pulloon, vai joka kerta uusi pullo? Sanoisin, että minunkin mielestäini hyvät ja selkeät kuvat ja minuakin alkoi kiinnostaman tuommoisen teko 41litraiseeni. Eli tarvitsisin vielä ohjeet käytöstä.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.