Oli taasen puhetta nitraatin lisäämisestä. Kyhäsimme tuossa vuodenvaihteessa Kivisalmen Villen kera tällaisen apuvälineen kaliumnitraatin annosteluun: http://www.helsinki.fi/~kmlaine/files/n ... askuri.xls (MS Excel, 19kt).
Itse ainetta voi olla hankala saada. Multa voi joutaa pieniä määriä valmista varastoliuosta, ja Villeltä kannattaa varmaan kysyä myös.
Kati
Typen lisääminen kaliumnitraattina
Valvoja: Moderaattorit
Typen lisääminen kaliumnitraattina
Viimeksi muokannut Kati, 10:49, 21.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Onko kaliumnitraattia (edelleen) vaikea saada?
Onko tuota kaliumnitraattia siis oikeasti vaikea saada? Apteekista sitä ei kannata mennä näin uuden vuoden alla kysymään koska mustaruutiin käytetään 70% kaliumnitraattia mutta minulla on tuossa vielä pari kiloa sitä jäljellä ja lisää saan kun käyn tutun puutarhalta hakemassa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Re: Onko kaliumnitraattia (edelleen) vaikea saada?
Onko tämä siis puhdasta kaliumnitraattia? Vai onko lisätty ureaa tms. Minä voisin muutaman kilon ostaa, jos vain onnistuu.RPekka kirjoitti:Onko tuota kaliumnitraattia siis oikeasti vaikea saada? Apteekista sitä ei kannata mennä näin uuden vuoden alla kysymään koska mustaruutiin käytetään 70% kaliumnitraattia mutta minulla on tuossa vielä pari kiloa sitä jäljellä ja lisää saan kun käyn tutun puutarhalta hakemassa.
Täältä etelästä ei löydy oikein mistään, kun on niin savipohjaiset maat, ja kalia ei näille ruiskuteta.
Apteekista toki saa, mutta on kallista ja vain pieniä määriä saatavilla.
Vastailetko vaikka yksityisviestillä tai mailiin:
vesa.varpa@murrelektronik.fi
Tieto ilman teoriaa on triviaa, mutta teoria ilman faktoja on paskanjauhantaa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Onko kaliumnitraattia (edelleen) vaikea saada?
Pussin kyljessä luki "kaliumnitraatti, tekninen laatu" ja sokerin kanssa sekoitettuna tuo palaa violetillä liekillä eli seassa ei ole kalsium- tai natriumnitraattia jotka sotkisivat pieninäkin pitoisuuksina tuon kauniin värin.vvarpa kirjoitti:Onko tämä siis puhdasta kaliumnitraattia? Vai onko lisätty ureaa tms. Minä voisin muutaman kilon ostaa, jos vain onnistuu.
Tuosta nykyisestä pussinpohjasta en tiedä kun puhuvat että nitraatti hajoaisi itsestään ajan myötä mutta voin kysyä uutta tavaraa tammikuussa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.