Valaistus kysymys
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Valaistus kysymys
Tällä hetkellä tuossa 325 litrasessa on 2*250w hqi + 2*30 wattiset loisteputket, altaan mitat 130*50*50 .Nyt haluttaa isompaa riuttaa ja sen mitoiksi tulisi 170*60*70 josta 70 on syvyys.
Paljonkohan tuohon uuteen altaaseen kannattaisi hommata lisävaloa? Omassa päässä olin ajatellut yhden 2*150 wattisen lisäystä, valaisimet voisi laittaa sitten limittäin että riittää valoa päästä päähän.
Uuteen altaaseen tulisi ala-allas jonka tilavuus 200-300 litraa, paluupumpuksi Tunzen Master electronic 1073.090 (8300 l/h) + uusi vaahdotin mahdollisesti jokin Deltec, siinäpä se lisätekniikka olisikin joka pitäisi hankkia.
Valaistus eniten aiheuttaa pään vaivaa, muun tekniikan luulisin saavan kuntoon.
Paljonkohan tuohon uuteen altaaseen kannattaisi hommata lisävaloa? Omassa päässä olin ajatellut yhden 2*150 wattisen lisäystä, valaisimet voisi laittaa sitten limittäin että riittää valoa päästä päähän.
Uuteen altaaseen tulisi ala-allas jonka tilavuus 200-300 litraa, paluupumpuksi Tunzen Master electronic 1073.090 (8300 l/h) + uusi vaahdotin mahdollisesti jokin Deltec, siinäpä se lisätekniikka olisikin joka pitäisi hankkia.
Valaistus eniten aiheuttaa pään vaivaa, muun tekniikan luulisin saavan kuntoon.
Ilmeisesti ei ole kunnon tuuletinta puhaltamassa?heikki kirjoitti:Eikö sulla ole ollut ongelmia veden lämpötilan kanssa? Mulla on yli 450 l vettä ja 2x 150 W, siitä huolimatta lämmöt on 27 C tienoilla. Harkitsen vakavasti T5 lamppujen hankkimista? Ensi kesänä voi muuten tulla liikaa ruumiita. Vedenjäähdytin maksaa sen T5 lampun verran.
T5 lamppujen hyötysuhde on niin lähellä monimetalleja, että vaihtamalla tekniikasta toiseen et tule saamaan huikeita muutoksia. Voi mennä huonompaankin suuntaan.
Watit ratkaisee eniten ja loput hoidetaan riittävän isolla tuulettimella

-
- Advanced Member
- Viesti:
Koko kesän lämmöt pysyivät allen 29 asteen , olisikohan pahimmillaan ollut 28.7 joten ei siinä mielessä hätää, kun ei ollut minkäänlaisia tuulettimia. Tuulettimet tosin oli tilauksessa mutta niitä en saanut.heikki kirjoitti:Eikö sulla ole ollut ongelmia veden lämpötilan kanssa? Mulla on yli 450 l vettä ja 2x 150 W, siitä huolimatta lämmöt on 27 C tienoilla. Harkitsen vakavasti T5 lamppujen hankkimista? Ensi kesänä voi muuten tulla liikaa ruumiita. Vedenjäähdytin maksaa sen T5 lampun verran.
Tuossa huoneessa jossa allas nyt on, on myös ovi joka oli melkein koko kesän auki niin allaskin sai tarvittavan tuuletuksen.
Tarkoitus olisi hävittää suurin osa pehmytkoralleista, ovat kasvaneet aivan liian suuriksi jopa tulevaan altaaseen ja jotenkin nuo kivikorallit ovat muutenkin kiehtovampia. Tarkoitus olisikin saada ainakin Suomessa yleisimmät korallit kasvamaan. Suuren valon tarpeen allasta ei ole tarkoitus ylläpitää, niin tuo vanha valaisin on 120 cm pitkä.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Sen mitä tuolta ulkomaan foorumeilta olen lueskellut T5 valaisimista olen saanut käsityksen että putket täytyy vaihtaa puolen vuoden välein, tiä häntä sitten.
Toki tuohon uuteen altaaseen tulee T5 valaistustakin mutta päävalaistus tulee olemaan HQI. Valaisimet tuppaa vaan olemaan sen verran hinnakkaita että haluttais käyttää tuota nykyistä + jotain uutta, mutta mitä? Siinä se onkelma onkin. Toisaalta jos jättäis tuon vanhan valaisimen ja laittais lisäksi vaikka 4*80w T5 putket. Mitään älyttömän vaativia koralleja tuskin koskaan tulee hommattua.
Riittäisiköhän tuo valaistus, 2*250w + 4*80w kyseiseen altaaseen jos innostun ostamaan esimerkiksi simpukan tai kaks?
Miten sitten tuo kiertovesipumppu, Tunzen ilmoittama 8000 l/h ja risat tunnissa, riittääkö teidän mielestä kyseiseen altaaseen?
Vaahdotin vaihtoehtoja on muutama, Grotech Hea150 ja Deltecin vastaava, tyyppiä en nyt muista.
Toki tuohon uuteen altaaseen tulee T5 valaistustakin mutta päävalaistus tulee olemaan HQI. Valaisimet tuppaa vaan olemaan sen verran hinnakkaita että haluttais käyttää tuota nykyistä + jotain uutta, mutta mitä? Siinä se onkelma onkin. Toisaalta jos jättäis tuon vanhan valaisimen ja laittais lisäksi vaikka 4*80w T5 putket. Mitään älyttömän vaativia koralleja tuskin koskaan tulee hommattua.
Riittäisiköhän tuo valaistus, 2*250w + 4*80w kyseiseen altaaseen jos innostun ostamaan esimerkiksi simpukan tai kaks?
Miten sitten tuo kiertovesipumppu, Tunzen ilmoittama 8000 l/h ja risat tunnissa, riittääkö teidän mielestä kyseiseen altaaseen?
Vaahdotin vaihtoehtoja on muutama, Grotech Hea150 ja Deltecin vastaava, tyyppiä en nyt muista.
Kyllä tuolaisilla valoilla pitäisi tulla ihan hyvin juttuun. Jos vierailet Haagan sivuilla niin huomaat, että hän pärjää 16x39W T5 valoilla 800 litraisessaan.patu kirjoitti:Riittäisiköhän tuo valaistus, 2*250w + 4*80w kyseiseen altaaseen jos innostun ostamaan esimerkiksi simpukan tai kaks?
Paljon riippuu siitä, miten sisustaa akvaarion eli miten valo pääsee eri koralleille. Jos kivet tai toinen koralli varjostaa toista niin siihen ei auta vaikka valotehoa lisääkin.
Lämpöongelmiin auttaa puhaltimet jotka puhaltavat kohtisuoraan vettä kohden. Itselläni toimineet hyvin mutta korvausvettä kuluu 15-16 litraa päivässä 800 litraisessa altaassa.
Kesällä lämmöt nousivat 30 asteeseen ja jopa hiukan yli ja siksipä investoin jäähdyttimeen todetakseni siinä olevan lämpömittarin avulla, että vanha mittari näytti lähes 4 astetta liikaa.

-
- Starting Member
Kuinka korkeata lämpöä tapaatte altaassa pitää? Mulla on jatkuvasti abaut 29c. Onko liikaa, vai haittaako vasta jos menee yli kolmenkymmenen? Hakua kokeilin joskus ko. aiheesta, mutta yksiselitteistä "ylärajaa" en muistaakseni löytänyt.heikki kirjoitti:Eikö sulla ole ollut ongelmia veden lämpötilan kanssa? Mulla on yli 450 l vettä ja 2x 150 W, siitä huolimatta lämmöt on 27 C tienoilla. Harkitsen vakavasti T5 lamppujen hankkimista? Ensi kesänä voi muuten tulla liikaa ruumiita. Vedenjäähdytin maksaa sen T5 lampun verran.
Joo, kyllä ne olisi hyvä vaihtaa 1/2-1vuoden välein. Loisteputkien heikkous onkin niiden lyhytikäisyys. Valon voimakkuus heikkenee pikkuhiljaa, tämän huomaa, kun vertaillaan vanhan ja uuden putken loisteen voimakkuutta. HGI:n mennessä "vanhaksi" väri muuttuu selvästi punertavaksi=uuden polttimon ostoonpatu kirjoitti:Sen mitä tuolta ulkomaan foorumeilta olen lueskellut T5 valaisimista olen saanut käsityksen että putket täytyy vaihtaa puolen vuoden välein, tiä häntä sitten.

Pepsi Max, mustaa kultaa
30 asteen yli voi mennä hetkellisesti mutta jos lämmöt pysyvät pitkään tuolla tasolla niin korallit saattavat alkaa valkaistumaan ja kuolevat tämän jälkeen.-livingrock- kirjoitti:Kuinka korkeata lämpöä tapaatte altaassa pitää? Mulla on jatkuvasti abaut 29c. Onko liikaa, vai haittaako vasta jos menee yli kolmenkymmenen? Hakua kokeilin joskus ko. aiheesta, mutta yksiselitteistä "ylärajaa" en muistaakseni löytänyt.
Alkaisin sinuna virittelemään puhallusta akvaarioon jotta lämpötila olisi hiukan alempi.
Itselläni lämpötila soutaa 25-28 välillä.
-
- Starting Member
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Tuon eronhan tuntee jo kädelläkin. Toki itselläni on tapana pistää toisinaan kaikki mittarit samaan altaaseen ja jos joku näyttää eri lukemaa kuin muut niin se saa lähteä.Mikael kirjoitti:vanha mittari näytti lähes 4 astetta liikaa.
Minulla on 29 astetta ilman monimetalllia, ja kun se on ollut päällä päivän, lämpötila on 31 astetta.
Niin varmaan tuntee jos osaa epäillä mittarin olevan viallinen. Ei vielä siinäkään vaiheessa säteillyt kun ihmettelin miksi lämmitin menee päälle 27-28 asteiselle vedelle vaikka sen säätö on laitettu 24-25 asteelle.maisu kirjoitti:Tuon eronhan tuntee jo kädelläkin.
Sitä vaan näkyy vain luottavan mittarin lukemaan.

-
- Advanced Member
- Viesti:
No niin, asiat alkaa hyppimään eteenpäin eli uusi allas tulee Saksasta, altaan mitat ovat hieman muuttuneet, 180*60*70, 70 on syvyys.
Valaistuksena pysyy nykyisen altaan valaistut eli 2*250W hqi + 2*56w T5.
Pumpuiksi riittänee nuo streamit 6000 ja 6100, tuosta 6000 olin ajatellut tekeväni DIY waveboxin.
Waveboxin toiminta periaate on vain hukassa, olenko käsittäny oikein että pumppu siellä boxin sisällä sammuu hetkeksi ja sitten rykäsee boxin sisällön hetkessä ulos? Jos näin niin tuohon waveboxiin ei tarvi rakentaa kuin laatikko, loput hoitaa Iks.
Vaahdotin menee vaihtoon, Deltecin 1250 turbo jää sivuun ja tilalle Atin bubblemaster 250. Nostopumpuksi ajattelin laittaa Deltecin HLP 5250 intervallipumpun, tai sitten joku Tunzen nostopumppu.
Ala-altaan koko on vielä mietinnässä, ehkä joku 300 litraa, ala-allas jalustaan siten että refun puoli on ainakin näkyvissä, refussa kun on tarkoitus kasvattaa esim. vuokkokalojen poikasia.
Ylivuodon paikan saa valita itse joten kannattaisiko se teettää keskelle allasta, jos vaikka tuon waveboxin laittaa? Vai nurkkaan?
Valaistuksena pysyy nykyisen altaan valaistut eli 2*250W hqi + 2*56w T5.
Pumpuiksi riittänee nuo streamit 6000 ja 6100, tuosta 6000 olin ajatellut tekeväni DIY waveboxin.
Waveboxin toiminta periaate on vain hukassa, olenko käsittäny oikein että pumppu siellä boxin sisällä sammuu hetkeksi ja sitten rykäsee boxin sisällön hetkessä ulos? Jos näin niin tuohon waveboxiin ei tarvi rakentaa kuin laatikko, loput hoitaa Iks.
Vaahdotin menee vaihtoon, Deltecin 1250 turbo jää sivuun ja tilalle Atin bubblemaster 250. Nostopumpuksi ajattelin laittaa Deltecin HLP 5250 intervallipumpun, tai sitten joku Tunzen nostopumppu.
Ala-altaan koko on vielä mietinnässä, ehkä joku 300 litraa, ala-allas jalustaan siten että refun puoli on ainakin näkyvissä, refussa kun on tarkoitus kasvattaa esim. vuokkokalojen poikasia.
Ylivuodon paikan saa valita itse joten kannattaisiko se teettää keskelle allasta, jos vaikka tuon waveboxin laittaa? Vai nurkkaan?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tuon waveboxin voin tietysti tehdä tuosta 6100 streamistä, siinä riittää potkua. Tuo allas (180*60*70) kahdella reiällä ja ylivuodolla maksaa saksasta rahteineen vajaat 700€, altaalla 12 vuoden takuu, tosin tuon takuun kanssa varmaan huono pelata jos allas sattuu vuotamaan
mutta jos firma pystyy antamaan Saksalaisille saman takuun niin allas ei voi olla huono. Callahan, laitoin sinulle Yv:n.
Edit: Takuu ei ollut 12 vuotta vaan 10 vuotta.

Edit: Takuu ei ollut 12 vuotta vaan 10 vuotta.
http://www.wrang.com/index.php?option=c ... &Itemid=30
Patu, tuolla on poksin mitat, tein sen 6 mm pvc levystä. Voisinpa laittaa kuvankin jos jaksan ladata kameran..
Patu, tuolla on poksin mitat, tein sen 6 mm pvc levystä. Voisinpa laittaa kuvankin jos jaksan ladata kameran..
-
- Advanced Member
- Viesti:
No niin palataanpa aiheeseen, isä lähdössä huomenna Saksaan ja jos hyvin käy niin allas tulee viikonlopun jälkeen kotiin, riippuen siitä että saavatko tehtyä valmiiseen altaaseen reiät.
Läpivientejä oli tarkoitus tehdä kolme, yksi paluu ja kaksi poistoa joista toinen varalle. Poistopuolen reiät 2*55mm ja paluupuoli 35mm, kun nostopumpuksi aiotussa Deltec HLP4040 pumpussa on painepuoli 25mm.
Kuulostaako tuo yhtään järkevältä? Ylivuoto tarkoitus teettää keskelle allasta jos laitan waveboxin jossain vaiheessa. Mitkä olisi hyvät mitat ylivuotolaatikolle? Olin omassa pienessä päässä suunnitellut 15cm *30 cm laatikon, miltä kuulostaa?
Altaan hommaaminen siirtyy taas jos nuita reikiä ei sitten saa valmiiseen altaaseen paikanpäällä, menee sitten varmaan loppu kesään/syksyyn.
Isäni kuitenkin aikoi käydä Aquakusch firmassa kun se on ihan vieressä sitä paikkaa johon on menossa, saapahan ainakin sovittua jotain siellä
Läpivientejä oli tarkoitus tehdä kolme, yksi paluu ja kaksi poistoa joista toinen varalle. Poistopuolen reiät 2*55mm ja paluupuoli 35mm, kun nostopumpuksi aiotussa Deltec HLP4040 pumpussa on painepuoli 25mm.
Kuulostaako tuo yhtään järkevältä? Ylivuoto tarkoitus teettää keskelle allasta jos laitan waveboxin jossain vaiheessa. Mitkä olisi hyvät mitat ylivuotolaatikolle? Olin omassa pienessä päässä suunnitellut 15cm *30 cm laatikon, miltä kuulostaa?
Altaan hommaaminen siirtyy taas jos nuita reikiä ei sitten saa valmiiseen altaaseen paikanpäällä, menee sitten varmaan loppu kesään/syksyyn.
Isäni kuitenkin aikoi käydä Aquakusch firmassa kun se on ihan vieressä sitä paikkaa johon on menossa, saapahan ainakin sovittua jotain siellä

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Valaisinasialla jatkan.
Löysin ebaysta tämän
Onko jollain kokemusta ? Saitilla on jotain juttua lampusta. Olisin kiitollinen jos joku osaa tulkata mitä siinä sanotaan. Itse joudun "arvaamaan" kun en tuota kieltä ymmärrä.
Mitä muuten tarkoittaa "Nach Finnland -- Nicht angegeben". Monissa tuotteissa on tuo maininta ? Olemmeko me Suomalaiset jotenkin erikois asemassa ..
Löysin ebaysta tämän
Onko jollain kokemusta ? Saitilla on jotain juttua lampusta. Olisin kiitollinen jos joku osaa tulkata mitä siinä sanotaan. Itse joudun "arvaamaan" kun en tuota kieltä ymmärrä.
Mitä muuten tarkoittaa "Nach Finnland -- Nicht angegeben". Monissa tuotteissa on tuo maininta ? Olemmeko me Suomalaiset jotenkin erikois asemassa ..

Kaveri toimittaa vain Saksaan (Versand nach: Deutschland), joten toimituskuluja Suomeen ei ole ilmoitettu (Versandkosten: Nach Finnland -- Nicht angegeben).Jorg kirjoitti: Mitä muuten tarkoittaa "Nach Finnland -- Nicht angegeben". Monissa tuotteissa on tuo maininta ? Olemmeko me Suomalaiset jotenkin erikois asemassa ..![]()
Usein myös laiskuutta, eli toimittaa esim. Eurooppaan muttei ole viitsinyt ottaa selvää toimituskuluista.
Tässäpä on muutamia käännöskukkasia tusota myyjän tekstistä:
EINE fast neue 250w hqi Lampe = Lähes uusi valaisin, 250w hqi
mit seperat geschaltete Keramikschraubfassung E27 für Mondlicht - Nachtlicht = erillinen kuuvalo E27 kiinnityksellä
(20 weitere sind noch vorhanden) = 20 tuotetta on vielä varastossa
eine super qualität ganz aus alu jedoch ohne leuchtmittel, 2 seitig gesockelt für FC 2 Sockel (kein E40) = huippulaatua, koko alumiininen ilman polttimoa, polttimo 2-kantainen, FC2 kanta (ei E40)
mit 2x ca 1,5m netzsteckerleitung+sicherheitsglasscheibe+aufhängungsöse = 2x1,5 metrin verkkojohto+suojalasi+ripustussilmukka
maße:h 32cm durchmesser 23cm = mitat: kokeus 32cm, halkaisija 23cm
EINE fast neue 250w hqi Lampe = Lähes uusi valaisin, 250w hqi
mit seperat geschaltete Keramikschraubfassung E27 für Mondlicht - Nachtlicht = erillinen kuuvalo E27 kiinnityksellä
(20 weitere sind noch vorhanden) = 20 tuotetta on vielä varastossa
eine super qualität ganz aus alu jedoch ohne leuchtmittel, 2 seitig gesockelt für FC 2 Sockel (kein E40) = huippulaatua, koko alumiininen ilman polttimoa, polttimo 2-kantainen, FC2 kanta (ei E40)
mit 2x ca 1,5m netzsteckerleitung+sicherheitsglasscheibe+aufhängungsöse = 2x1,5 metrin verkkojohto+suojalasi+ripustussilmukka
maße:h 32cm durchmesser 23cm = mitat: kokeus 32cm, halkaisija 23cm