Sukarapujen postitus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Haisuliini
Starting Member
Starting Member

Sukarapujen postitus

Viesti Kirjoittaja Haisuliini »

Mitenkä olette pakanneet sukaravut lähetettäessä? menevätkö ihan postin kautta?
Angelfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Angelfish »

Menevät postitse maksipaketissa. Maksithan ovat päivässä perillä. Ravut pussiin, pussi johonkin rasiaan, kääreet ympärille ja laatikkoon.

Minua taasen kiinnostaa kun monet täällä myyvät rapuja postitse ja postikuluiksi ilmoitetaan vain pari euroa, että miten ihmeellä kulut voi saada noin pieniksi? Maksikirjeessä halvin taksa on 3,6e ja siihen määrään ei voi olla paljon vettä mukana.
Joka päivä oppii jotain uutta.
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Anteeksi, mutta nyt on pakko kysyä, miten eläviä eläimiä voi lähetellä postissa :?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tulevathan ne kalat ja muut otukset laatikoihin pakattuina myös tukuista ja ulkomailta.

Paras toki on saada otukset mahdollisimman nopeasti perille, joten siksi Matkahuolto tai VR on parempi vaihtoehto kuin Posti. Eläviä eläimiä ei kai postitse saisi lähettää, ellei kyseessä ole iilimato, mehiläinen tai silkkimato (kiinnostavat vaihtoehdot muuten).
akirpap
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Pakkailkaa mielummin pakasterasiaan tms. kovaan kuin pussiin, jollei pussi ole todella pinkeäksi puhallettu ilmaa. Kolme sukarapua oli menehtynyt matkalla pussin poimuihin jääneinä kun näitä kesällä (postin kuljettamana) ostin.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Ei se posti juu tietoisesti sitä elävää kuljeta, mutta tarvitseeko siitä kaikille tiedottaakkaan :mrgreen:

Itse sain kierteisiä kasettikotelossa (kasettikotiloita hehe), olivat siellä kostean talouspaperin seurana ja hyvin voivat.

Ravuille vaikka joku pussi, jossa vettä ja ilmaa ja sitten vaan vaikka videokoteloon tai vastaavaan pieneen kovaan boksiin(vain mielikuvitus on rajana :D ).
Pakastelootat saattavat hajota nekin helposti, siis sellaiset kertakäyttöiset. Eihän sitä ikinä tiedä, mikä iso paketti sen pienen rapupaketin päälle jysähtää.
Eli kannattaa olla suht kestävää tavaraa, sitten varmasti päätyvät rapuset ehjinä uudelle omistajalle ja loppu hyvin kaikki hyvin.
I'm #1 so why try harder?
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Niin tästä asiasta on moneen kertaan jauhettu... olen parikin kertaa Posti Oy:sta kysynyt miten toimia lähetettäessä elävää esim. rapuja, kaloja jne. sanoivat yksi selitteisesti etteivät kuljeta elävää! Heillä ei ole lämminkuljetus palvelua eikä mahdollisuutta kuljettaa elävää tietoisesti. Vastuu kuolleiden eläinten tai paketin katoamisesta jäävät täysin lähettäjälle. Myös korvausvastuu. Esim. minä en lähetä yhden yhtäkään elävää elukkaa postin kautta.

Saahan sitä lähetellä, jos lähettäjä ottaa vastuun kuolleista tai kadonneista otuksista. Posti Oy nimittäin ei niistä vastaa ja aika varmasti vastaanottajakin alkaa peräämään vahingonkorvausvastuuta.

Toiseksi pakkaavat rullakot siten ettei järkeä käytetä sitten yhtään. Pienimmät ja hennoimmat paketit saattavat olla 50kg painoisten pakettien alla. Ainakaan minä en ottaisi vastaan edes pakettia joka olisi jo valmiiksi tuusan nuuskana tai että esim. sukaravut olisivat kuolleet kylmyyteen matkan aikana.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Meillä on aika tiukkis postitäti, joten olen suosiolla lähettänyt helposti särkyvänä postipakettina, kun se kuitenkin huomaa että paketista kuuluu lotinaa. Eli se tajuaa että siellä on jotain nestettä. Elävästä sisällöstä olen pitänyt suun supussa.

Nestettä sisältävät lähetykset

Siinä vaiheessa kun siirrytään kirjeestä pakettiin, ei enää ole niin tarkkaa painon suhteen. Olen pakannut ravut isoon kalankuljetuspussiin jossa on n. 1/3 vettä. Pussin ympärille tulee paljon fylliä ettei lämpötila pääsisi paljon vaihtumaan. Koko komeus pakataan tukevaan pahvilaatikkoon.

25.9. lähti edellinen tällainen rapupakettini ja 27.9. saapui perille kuulemani mukaan hyvässä kunnossa.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Voiskohan tuohon auttaa, jos kirjoittaisi selvæsti:Särkyvää!
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Thomas29Hki kirjoitti:Niin tästä asiasta on moneen kertaan jauhettu... olen parikin kertaa Posti Oy:sta kysynyt miten toimia lähetettäessä elävää esim. rapuja, kaloja jne. sanoivat yksi selitteisesti etteivät kuljeta elävää!
Hyvin mahdollista, että posti ei kuljeta elävää, mutta vain koska eivät ota vastuuta niiden hengissä säilymisestä. Omalla vastuulla tämäkin on mahdollista ja voipi olla että kaikkein tiukimmille postitädeille ei kannata kertoa rapujen lähetyksestä, jos sitä ei erikseen kysytä.
Thomas29Hki kirjoitti: Saahan sitä lähetellä, jos lähettäjä ottaa vastuun kuolleista tai kadonneista otuksista. Posti Oy nimittäin ei niistä vastaa ja aika varmasti vastaanottajakin alkaa peräämään vahingonkorvausvastuuta.
Jaa, jaa, että posti ei ota vastuuta kuolleista ravuista ja särkyneistä rapu lähetyksistä. Kävipä itselleni näin. Lähetin aikaisemmin rapuja, omasta mielestänikin hiukan huterassa pakkauksessa. Sattuipa niin että pakkaus hajosi ja jäi postiin useammaksi päiväksi. Viiden päivän kuluttua se saapui perille. Pakkaus oli uusittu ja vain yksi rapu oli hävinnyt pakastepussien ja pakkauksen vaihossa. Asiakkaalleni vielä ilmoitettiin, että hänellä olisi niin halutessa oikeus hakea korvauksia koska paketin hajoaminen oli postin vika. Eli näinkin auttavaisia voivat postin työntekijät olla. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”