Peitinlasi viritelmät
Valvoja: Moderaattorit
Peitinlasi viritelmät
Vanhassa akvaariossani oli peitinlasit pitkittäissuuntaiset joten puhdistus ym oli helppoa kun ei tarvinnut muuta kun ottaa etummainen lasi pois ja valo oli takalasinpäällä.
Nyt uudessa 240 litrasessa lasit onkinkin "vierekkäin". Vedenvaihto tai vaikka vaan roskan poisto on hankalaa kun koko valaisin kotelo on nostettava ilmaan jotta 1/2-osan saa pois (tai muuten kuuli ritinää ja kirskunaa jos koittaa ujuttaa lasia lampun alta pois)
Keksiikö kukaan sopivaa "viritelmää" vai onko vaan teetettävä uuden pitkittäiset kansilasit? Mutta taitaapi 120 cm pitkien lasienkin käsittely olla vähän hankalaa(?)
Miten teillä?
Nyt uudessa 240 litrasessa lasit onkinkin "vierekkäin". Vedenvaihto tai vaikka vaan roskan poisto on hankalaa kun koko valaisin kotelo on nostettava ilmaan jotta 1/2-osan saa pois (tai muuten kuuli ritinää ja kirskunaa jos koittaa ujuttaa lasia lampun alta pois)
Keksiikö kukaan sopivaa "viritelmää" vai onko vaan teetettävä uuden pitkittäiset kansilasit? Mutta taitaapi 120 cm pitkien lasienkin käsittely olla vähän hankalaa(?)
Miten teillä?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Mulla on ollut kummankin mallista kansilasia, nykyisissä altaissa on kaksi liki altaan mittaista lasia (toinen allas 125cm). Nostan aina valaisimen kokonaan pois, on helpompi touhuta eikä tarvitse varoa, että tiputtaa akvaarioon mitään sähköistä. Kyllä tuonkin kokoisen lähes koko altaan peittävän valaisimen nostaa ihan hyvin yksinään pois ja paikoilleen.
Minäkin inhoan yli kaiken valaisimien nostelemisia, ja usein irronneet kasvit ym saavatkin leijua pitkin akvaa kun en yksinkertaisesti jaksa nostaa ensin valaisimia ja sitten laseja pois. Olen monesti mietiskellyt jos laittaisi akvaarion yläpuolelle hyllyn tai kaksi kannatinta joiden päälle valaisimen voisi helposti nostaa. L-raudat olisivat näppärät, lamppu voisi olla päällä ja akvaarioita olisisi helpompi huoltaa, mutta miten ne naamioisi olohuonekelpoisiksi? Amppelikukat roikkumaan niihin 

Leikauta nykyiset lasit vielä pitkittäissuunnassa kahtia, eli yhteensä 4 osaan? Vai meneekö liian pieniksi? Itselläni on tälliset 4 osaiset kansilasit 240 litraisessa ja mielestäni ovat kätevät, helpommat ja kevyemmät käsitellä ja jos pitää vain joku rehu tökätä pohjaan voi nostaa pois vain sen palan minkä tarvii. Tosin ei mulla tuota valaisinongelmaa olekaan kun on elohopeahöyryt altaassa, ovat muuten ainakin 100x kätevämmät huollon kannalta kuin normi loiteputkivalaisimet. 

"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Meillä tuossa kolmisatasessa altaassa on myös alkujaan idioottimaisesti kaksi lasilevyä vierekkäin.
Kesällä lasit oli korvattu hyttysverkolla, nyt kun kiilakyljet taas tarvitsevat lämmön tallessa pysymistäkin on pakko pitää lasit päällä.
Koska olen muutenkin aina pullikoimassa vanhoja tapoja vastaan, meillä valaisin on suosiolla puisten l-mallisten kannatinten päällä, noin 40 sentin korkeudella altaasta.
Mutta koska en yhtään pidä noista laseista, siihen tulee tänä iltana sitten pleksilevystä kokopitkä päällys-osa. Paitsi että takareunasta vajaa koska siihen taas tulee noita huonekasveja lillumaan.
En vaan ole vielä varma hyväksynkö tuon profiloidun pleksin pitkäksi aikaa vai onko siihen tuotava ihan tasainen pleksi jostain myöhemmin. Olkoon nyt aluksi tuo profiloitu kun kerran sellainen sattui talosta löytymään ylimääräisenä lojumasta.
Kirjoitettuani nyt tämän ja luettuani tekstin en kyllä itsekkään tajuaisi mitä tarkoitan viritelmilläni.
No jokatapauksessa, minun mielestäni meidän altaan olohuonekelpoisuus ei kyllä pätkääkään kärsi tuosta valaisimen omituisesta sijoittelusta
Isommassa altaassahan onkin lattiavalaisimet kun sen päälle ei mitään voisi viritellä muutenkaan. Siinä on noita kasviksia enemmän kuin muutama rehottelemassa, siis huonekasveja pinnan yläpuolella juuriaan vedessä uitellen.
Kesällä lasit oli korvattu hyttysverkolla, nyt kun kiilakyljet taas tarvitsevat lämmön tallessa pysymistäkin on pakko pitää lasit päällä.
Koska olen muutenkin aina pullikoimassa vanhoja tapoja vastaan, meillä valaisin on suosiolla puisten l-mallisten kannatinten päällä, noin 40 sentin korkeudella altaasta.
Mutta koska en yhtään pidä noista laseista, siihen tulee tänä iltana sitten pleksilevystä kokopitkä päällys-osa. Paitsi että takareunasta vajaa koska siihen taas tulee noita huonekasveja lillumaan.
En vaan ole vielä varma hyväksynkö tuon profiloidun pleksin pitkäksi aikaa vai onko siihen tuotava ihan tasainen pleksi jostain myöhemmin. Olkoon nyt aluksi tuo profiloitu kun kerran sellainen sattui talosta löytymään ylimääräisenä lojumasta.
Kirjoitettuani nyt tämän ja luettuani tekstin en kyllä itsekkään tajuaisi mitä tarkoitan viritelmilläni.
No jokatapauksessa, minun mielestäni meidän altaan olohuonekelpoisuus ei kyllä pätkääkään kärsi tuosta valaisimen omituisesta sijoittelusta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Isommassa altaassahan onkin lattiavalaisimet kun sen päälle ei mitään voisi viritellä muutenkaan. Siinä on noita kasviksia enemmän kuin muutama rehottelemassa, siis huonekasveja pinnan yläpuolella juuriaan vedessä uitellen.
Mä tuskailin myös aikani 500-litraisen 160 cm pitkän neliputkisen valaisimen kanssa,kunnes nakitin isännän ripustamaan valaisimen ketjuilla kattoon altaan yläpuolelle.Rautakaupasta käytiin ostamassa sellasta nättiä mustaa ketjua,joka kiinnitettiin valaisimen rungon läpi poratuilla ruuveilla joka kulmasta.Lisäksi laitettiin ketjuun s-koukut,joiden avulla saan valaisinta nostettua ylöspäin kun tarvitsen lisää tilaa mylläyksiin,kansilasit poistin kokonaan ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen tähän ratkaisuun.
Minun altaassani on keskituki ja lasit neljässä osassa, alla kuva. Tuki on tietysti oltava jos on neljä lasia, mutta se saattaa olla tarpeellinen myös jos hankit kaksi pituussuunnassa pitkää lasia. Jos allas on pitkä eivätkä kansilasit ole kovin paksua lasia niin ne saattavat muuten napsahtaa poikki valaisimen painosta.

~ 520 litraa ~
Mulla on 600 litrainen allas jolla pituutta vaivaset 2m kuten myös valaisimella... Nosto on helppoa kun vaan viitsii uhrata kahdet vanhat nailonsukkahousut ja sitoa ne ympyränmuotoisiksi. Sitten vaan pujottaa sukkahousut molempiin päihin lamppua (niin pitkä väli kun vain kädet yltää) ja nosto käy kätevästi yksinkin... Ja tätä kikkaa ei kannata kertoa asuinkumppanille vaan antaa ihmetellä ja yrittää itse nostaa, ilman apuvälineitä tietty
Kannattaa mitata kuitenkin että ympyrästä tulee suhteellisen napakka, että ei veny käsissä sitten kovin paljoa... Mulla itellä on sillain, että just ja just menee lampun ympärille ja sit kun nostaa niin sormien ja lampun väliin jääkin melkein 10cm kun nailon venyy... Kannattaa kokeilla!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: tay
Jatkan aiheesta...itsellä on kanssa 1,2m pitkässä akvaariossa kaksi lasia poikittain ja vaikea tunkea käsiä akvaan
. Lasikotelo ei lepää kansilasien päällä ,joten kävisikö sellainen pleksistä tehty viritys lasien tilalle vai kuumeneeko muovi liikaa? Olisi kevyt käsitellä ainakin. Valaisinkoteloon olisi vajaa 10cm mittaa välissä.Onko kokemuksia?

Pikkuhiljaa syvempiin vesiin...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Jatkanpa tähän ketjuun.
Meillä on tuossa isommassa altaassa (540 litraa) olematon keskituki ja olemattomat sisäreunat alumiinikehyksessä. Eli noiden sisäreunojen varaan en uskaltaisi minkäänlaisia laseja asettaa.
Mitä luulette / onko kenelläkään laseja lepäämässä alumiinireunalla? Liukuvatko pienestä tönäisystä pois paikaltaan?
Olen ajatellut teettää 3 lasia, 50*62 , ei varmastikaan helpoin vaihtoehto, mutta en halua tuohon kahta 150 pitkää lasia.
Jos osoittautuu tuon alumiini liukkaaksi, niin voisiko siihen laittaa jotain stoppariksi? Mitä?
Meillä on tuossa isommassa altaassa (540 litraa) olematon keskituki ja olemattomat sisäreunat alumiinikehyksessä. Eli noiden sisäreunojen varaan en uskaltaisi minkäänlaisia laseja asettaa.
Mitä luulette / onko kenelläkään laseja lepäämässä alumiinireunalla? Liukuvatko pienestä tönäisystä pois paikaltaan?
Olen ajatellut teettää 3 lasia, 50*62 , ei varmastikaan helpoin vaihtoehto, mutta en halua tuohon kahta 150 pitkää lasia.
Jos osoittautuu tuon alumiini liukkaaksi, niin voisiko siihen laittaa jotain stoppariksi? Mitä?
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Silikonmakkarat lasin pintaan lähelle kutakin kehyksen reunaa. Kuivuttuaan silikonmakkara muodostaa stopparin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Minuakin kiinnostaisi. 300-litrainen kehyksetön akva on hankinnassa, mutta meinasivat liikkeessä että jos haluaa kansilasit pitää laittaa kaksi koko altaan pituista (120cm) noin 10cm leveää lasilistaa ensin kiinni altaan etu- ja takareunaan, sitten kolme syvyyssuunnassa olevaa yhtä leveää tukea, kaksi päihin ja yksi keskelle. Näiden päälle sitten tulisivat kansilasit. En haluaisi että jokaisen laitteen johdon pitää mutkitella tuollaisen 10cm ylimääräisen reunan yli joka suunnalta... Minkä lisäksi ylilaidansuodattimen asentaminen voisi olla mahdotonta. Ajattelin että jos pistäisi koko altaan päälle pleksin, joka olisi vain altaan reunojen ja keskituen päällä. Mutta taipuuko se hirvittävästi monimetallien lämmössä?stingray kirjoitti:Jatkan aiheesta...itsellä on kanssa 1,2m pitkässä akvaariossa kaksi lasia poikittain ja vaikea tunkea käsiä akvaan. Lasikotelo ei lepää kansilasien päällä ,joten kävisikö sellainen pleksistä tehty viritys lasien tilalle vai kuumeneeko muovi liikaa? Olisi kevyt käsitellä ainakin. Valaisinkoteloon olisi vajaa 10cm mittaa välissä.Onko kokemuksia?
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Taipuu.Alapuoli on jatkuvasti märkä ja yläpuoli lämmin valojen ollessa päällä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Ei pleksin paksuden lisäys auttaisi? Entäs sellaiset mitä näkee ovissa joissa on rautalankaristikko sisällä? Onko jollakulla ehdottaa jotain muuta viritelmää? Ovatko nuo kaikki akvaliikkeen aikomat lasilistat välttämättömiä? Allasta ei ole tarkoitus pitää peitettynä kuin pahimpien pakkasten aikaan, ehkä öisin ja bileiden aikoihin.
Edit: ja lamput tulee kattoon kiinni. Nyt keksin sellaisenkin vaihtoehdon, että jos hankkisi alumiinikehykset akvaarioon mutta vain ylhäälle ja alas, ja ylhäällekkin vain kolmelle sivulle, jättäisi takalasin ylhäältä auki. Kestäisikö tällainen viritelmä kansilasit?
Edit: ja lamput tulee kattoon kiinni. Nyt keksin sellaisenkin vaihtoehdon, että jos hankkisi alumiinikehykset akvaarioon mutta vain ylhäälle ja alas, ja ylhäällekkin vain kolmelle sivulle, jättäisi takalasin ylhäältä auki. Kestäisikö tällainen viritelmä kansilasit?
Blogi
Blogi
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Pleksihän on sitten sellaista tavaraa, että vanhemmiten se naarmuuntuu sekä sumenee. Haittaa sitten valon läpimenemistä. Ehdottaisin, että hommaisi mielummin päälle lasit. Itse teetin lasiliikkeessä 200:seeni kolme päälilasia. Makaavat reunojen ja keskituen päällä.
Monella näyttää olevan aivan omituisia viritelmiä, kun on jotain metalliristikoitakin. Mutta jos epäilyttää, että miten lasi pysyy, niin voihan sitä lasin pohjaan vetää silikonilla palleroita tai raitaa. Molemmat hieman nostavat lasia ilmaan, mutta pieni ilmanvaihto ei varmaan pahaa tee. Laitoimme itse liimautuvat kumitassut jokaiseen lasiin, mutta kosteus teki tehtävänsä ja tippuivat pois.
Jos ei akvassa ole keskitukea, niin sellaisenkin voi väkästää itse vaikka lasista. Alentaa vedenpintaa muutamaksi päiväksi, että kuivuu reunat. Mittaa lasin pituuden tekee silikonilla sopivan vaakaviivan akvan sisäpuolelle, laittaa lasin päälle, vetää lasin päätyihin ja ylle lisää silikonia. Jollain tietenkin tarvitsee lasi tukea alta, että pysyy paikallaan. Vai voisikohan ensimmäisen silikoni viivan antaa kuivahtaa? Enpäs tiedä, tämä ehdotus oli omaa ideointia, joten en ota sen kokeilemisesta mitään vastuuta. Tulipa vaan mieleen.... Toisaalta jos akvaario on tyhjä niin hommassa mitään ongelmia ole. Akvaarion voi kääntää kuivumaan vaikka ympäri, jolloin lasi tarttuu yläreunaan kiinni tukevasti.
Monella näyttää olevan aivan omituisia viritelmiä, kun on jotain metalliristikoitakin. Mutta jos epäilyttää, että miten lasi pysyy, niin voihan sitä lasin pohjaan vetää silikonilla palleroita tai raitaa. Molemmat hieman nostavat lasia ilmaan, mutta pieni ilmanvaihto ei varmaan pahaa tee. Laitoimme itse liimautuvat kumitassut jokaiseen lasiin, mutta kosteus teki tehtävänsä ja tippuivat pois.
Jos ei akvassa ole keskitukea, niin sellaisenkin voi väkästää itse vaikka lasista. Alentaa vedenpintaa muutamaksi päiväksi, että kuivuu reunat. Mittaa lasin pituuden tekee silikonilla sopivan vaakaviivan akvan sisäpuolelle, laittaa lasin päälle, vetää lasin päätyihin ja ylle lisää silikonia. Jollain tietenkin tarvitsee lasi tukea alta, että pysyy paikallaan. Vai voisikohan ensimmäisen silikoni viivan antaa kuivahtaa? Enpäs tiedä, tämä ehdotus oli omaa ideointia, joten en ota sen kokeilemisesta mitään vastuuta. Tulipa vaan mieleen.... Toisaalta jos akvaario on tyhjä niin hommassa mitään ongelmia ole. Akvaarion voi kääntää kuivumaan vaikka ympäri, jolloin lasi tarttuu yläreunaan kiinni tukevasti.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
No keskituki tohon on tulossa, pitää kuulemma olla ettei lasit pullistele liikaa. Mites tuo idea tuosta 3/4 kehyksestä? Että jättäisi alumiinikehyksen altaan takaa pois. Saako kannatusta?
Blogi
Blogi
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
ÖÖ. En ole ihan varma, että ymmärsinkö. Meinaat siis, että yhdeltä sivulta jättäisit ne pois? En nyt lähtisi tuohon leikkiin. Kehykset varmasti saattavat antaa akvalle tukea ja niissä on se silikoonikin varmaan aika tukevasti, estämässä vuotoja. Suosittelen vain lämpimästi keskituen laittoa.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Siis keskituki tohon on tulossa joka tapauksessa. Käsittääkseni se on se silikooni joka pitää akvan kasassa, eivät ne kehykset. Joten tästä päättelin että ei haittaisi jos kehyksen jättäisi yhdeltä sivulta pois... Sitten lasit olisivat niiden varassa kolmelta sivulta ja keskellä olisi sitten vielä keskituki tukemassa. Onko ihan utopiaa? Jollakulla jokin muu tapa?
Blogi
Blogi