26 tai 40 litranen nano

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

26 tai 40 litranen nano

Viesti Kirjoittaja paul »

Olen lukenut AW:sta paljon nanoista ja meriakvaarioista yleensäkin. Eli hakua on paljon käytetty. Makeita altaita on ollut vuosien mittaan 750 litrasesta 40 litraseen. Nyt on 200 litranen pää allas.

Minulla on 26 litranen poikas allas josta ajattelin kyhätä pienen nanon työpöydälleni.

Ajattelin kysellä vähän arvioita ja tarpeita.

1) Eli aw:ssa on puhuttu paljon valaistuksesta, mutta millaista tuon kokoiseen tarvitsisi? Tuskin monimetalleja? Ja paljon olisi sille hinta-arvio?

2) Ajattelin elävää kiveä sen kilon verran vai pitäiskö enenmmänkin laittaa? Vai onko peräti liikaa? Hintahan pyörii siinä 15-20e/kg?

3) Tuo hiekka on ollut minulle vähän mysteeri vaikka olen täältä ne oppaatkin lukenu sekä monen monta topicia. Eli paljon sitä kuuluu olla? Jossain on mainittu jopa 10-15cm kerros. Ja ilmeisesti kysessä on korallihiekkaa eikä tava hiekkaa?

4) Eli akvaario on 26 litranen pohja oli muistaakseni 28cm x 15cm paikkeilla (en muista tarkasti kun olen nyt töissä).
Olen lukenut että 10 x litratilavuus olisi pumpun teho eli n300l/h?
Taitaa olla elävä kivi ainut elävä mitä tuonne saa laittaa vai löytyykö jotain rapua tjst. joka tuolla voisi elää?

5) on sen verran pieni tuo allas, että vaahdottajaa ei varmaan kannata laittaa, mutta tarviiko mitään muuta vielä?

Kun mistään ei oikein tunnu löytyvän hintoja niin heittäkää samalla arvioita hinnoista.

Toinen vaihtoehto olisi 40l allas joka on matalampi kuin tuo 26l ja laajempi pohjapinta-ala. Olisiko se järkevämpi ratkaisu?
Valaistulsessa on tärkeämpi veden korkeus eli teoriassa tuo 40l tarvii vähemmän valoa?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-livingrock-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -livingrock- »

Tota tota,
olen noviisi vasta, mutta yritetään.

Kiven määrä varmaankin riippuu paljolti siitä, kuinka täyteen haluaa nanonsa sisustaa. Kilollakin pärjää, pienessä altaassa sen rooli biologisena suodattimena ei ole yhtä "raskas", kuin isommassa (=kaloja sisältävässä) akvaariossa.

Jos kiveä laittaa mahdollisimman paljon, niin on paremmat tsänssit saada monipuolinen öttiäiskanta kaupanpäälle. Esim. ns. Punasilmäkivituhorapuja (nimi on erittäin epätieteellinen :) ), jotkut pitävät näitä tuhoeläiminä mutta imho veikeitä ja mielenkiintoisia otuksia.

Hiekkaa ei ole välttämätöntä laittaa paksua kerrosta. DSB -juttujen kanssa voi säätää sitten myöhemminkin (ehkä?), jos siltä tuntuu.
Mulla on nanossa kolmen sentin paksuudelta n. 2-4mm koralli soraa. Hienojakoisempi olisi parempaa, mutta tuollakin pärjää.

Vaahdotin on hyödyllinen vekotin, voi ruokkia allasta vähän enemmän. Ilmankin tulee todennäköisesti toimeen jos ruokinnan pitää minimaalisena.

Valaistukseen voi olla vaikea löytää valmista ratkaisua. Jos tykkää itse askarrella, niin energiansäästölamput saattaisivat olla käytännöllinen lähtökohta rakentelulle.

Tuossa nyt joitain ajatuksia. Osaavammat korjatkoon ja lisätköön.
jube
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jube »

Meenaatkos laittaa tuohon kaloja, jonkun vuokkokalanhan tuonne voisi pistää (aika rajoilla on). Jos laitat kalan tai pari niin vaahdotin ehdottomasti, noin pientä allasta on vaikea olla yliruokkimatta. Toisin sanoen ei kannata laittaa kaloja, koska se vaahdotin vie about ??? aika paljon tilaa tuon kokoisesta altaasta. Osta sitä kiveä pari kiloa eli 1-2 hienon muotista klönttiä johin voit tulevaisuudessa alkaa kiinnittelemään frageja. Se hiekkahan on yleensä korallimurskaa, jota saa joko 20kg n.50e tai liikkeestä riippuen 1kg n.4-5e. Minust tuo onpi kallist, joten mulla on altaassa ihan normaalia (makeassakin vedessä yleensä käytettyä) vaaleaa kuukivihiekkaa tai mitä nyt olikaan. Kunnon vedenkierron saist jollain halvalla kiertovesipumpulla 500-1000l/h, hinnat kaupasta riippuen n.25-40e. Valaistut maksukyvyn mukaan, ehdottaisin noita erittäin hyviä/halpoja T5 putkia. :P Osta sitä suolaa sitten kerralla paljon (20kg) niin pärjäät sillä suolapänikällä useamman vuoden, hinnat liikkeestä riippuen (45e nettimyymälät) n.75euroa. :P
Pepsi Max, mustaa kultaa
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: 26 tai 40 litranen nano

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

paul kirjoitti:1) Eli aw:ssa on puhuttu paljon valaistuksesta, mutta millaista tuon kokoiseen tarvitsisi? Tuskin monimetalleja? Ja paljon olisi sille hinta-arvio?
Riippuu mitä aiot altaassa pitää. Jos haluat koralleja niin joku T5 tai muu kirkas putki, vaihtoehtoisesti joku raksahalogeeni (jos onnistuu löytämään jonkun mallin joka ei kuumene ihan tolkuttomasti). Jos et aio pitää kuin kiveä ja ötököitä pärjäät kunhan siinä on joku valo vaan. Hintaa tuollaiselle on hankala arvioida, kympistä muutamaan sataseen riippuen minkä tasoisen ja tehoisen lampun ostat ;)
paul kirjoitti:2) Ajattelin elävää kiveä sen kilon verran vai pitäiskö enenmmänkin laittaa? Vai onko peräti liikaa? Hintahan pyörii siinä 15-20e/kg?
Ostat niin suuren murikan kuin vain tuntuu hyvältä. Liikaa kiveä on siinä vaiheessa kun suunnitellut korallit eivät mahdu kasvamaan ;) Eli menet kauppaan ja ostat muutaman mukavan kokoisen ja näköisen murikan joka sijoittuu altaaseen niin, että mahdollisesti suunnitellut korallit mahtuvat kasvamaan. Paljoa ei tuohon kuitenkaan mahdu.
paul kirjoitti:3) Tuo hiekka on ollut minulle vähän mysteeri vaikka olen täältä ne oppaatkin lukenu sekä monen monta topicia. Eli paljon sitä kuuluu olla? Jossain on mainittu jopa 10-15cm kerros. Ja ilmeisesti kysessä on korallihiekkaa eikä tava hiekkaa?
Korallihiekkaa tuo on. Määrä riippuu siitä, mitä hiekalla haluaa saada aikaan. 10 cm hiekkakerrosta kutsutaan nimikkeellä DSB (deep sand bed). Sen ideana on olla eliöstön kasvualustana. Vaara piilee kuitenkin tukkeutumisessa ja siksi tätä pidetään useimmiten suuremoien altaiden ala-altaissa. Pieni hiekkamäärä on siis ainakin pääaltaassa turvallisin ratkaisu. Pari senttiä riittää mainiosti.
paul kirjoitti:4) Eli akvaario on 26 litranen pohja oli muistaakseni 28cm x 15cm paikkeilla (en muista tarkasti kun olen nyt töissä).
Olen lukenut että 10 x litratilavuus olisi pumpun teho eli n300l/h?
Taitaa olla elävä kivi ainut elävä mitä tuonne saa laittaa vai löytyykö jotain rapua tjst. joka tuolla voisi elää?
Mitä vaan kivestä ryömii (hyvälaatuisesta kivestä ryömii paljon eliöitä). Lisäksi voi hankkia kotiloita ja vaikka taskurapuja. Sekä tietenkin koralleja. Itse en missään tapauksessa laittaisi siihen yhtään kalaa. Pumpputehoa saa olla reippaasti, kannattaa kuitenkin katsoa pumpun sähkönkulutusta suhteessa sen työntämään litramäärään - jos se käyttää paljon sähköä se on sekä kova sähkönkulutukseltaan että lämmittää vettä turhaan. Etenkin pienessä altaassa kannattaa varoa tätä, muuten kesällä voi tulla hankaluuksia.
paul kirjoitti:5) on sen verran pieni tuo allas, että vaahdottajaa ei varmaan kannata laittaa, mutta tarviiko mitään muuta vielä?
Ilman vaahdottajaa saa olla aika haka että saa altaan pysymään kuosissa pidemmän aikaa... Ehkä tiheillä vedenvaihdoilla kalaton allas pysyy jotenkuten, mutta minä en ainakaan ensimmäistä allasta lähtisi vahhdottajattomalta pohjalta kasaamaan.
paul kirjoitti:Kun mistään ei oikein tunnu löytyvän hintoja niin heittäkää samalla arvioita hinnoista.
Meriharrastus ei ole halpaa. Siinä hinta-arvioni :mrgreen:
paul kirjoitti:Toinen vaihtoehto olisi 40l allas joka on matalampi kuin tuo 26l ja laajempi pohjapinta-ala. Olisiko se järkevämpi ratkaisu?
Ehdottomasti. Suurempi tilavuus on aina hyödyksi, lisäksi tuohon saisi pienen vaahdottajan ja lämmittimen mahtumaan. Tuossa altaassa olisi jo ehkä tulevaisuus.
paul kirjoitti:Valaistulsessa on tärkeämpi veden korkeus eli teoriassa tuo 40l tarvii vähemmän valoa?
Jep.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

-Alix- kirjoitti:Jos haluat koralleja niin joku T5 tai muu kirkas putki, vaihtoehtoisesti joku raksahalogeeni.
Tuo oli sitten suoraan mun suusta kun en ajatellut yhtään, mitä sanoin. Siis raksa-loisteputkivalaisin tietty - ei -halogeeni...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

saurama kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:Jos haluat koralleja niin joku T5 tai muu kirkas putki, vaihtoehtoisesti joku raksahalogeeni.
Tuo oli sitten suoraan mun suusta kun en ajatellut yhtään, mitä sanoin. Siis raksa-loisteputkivalaisin tietty - ei -halogeeni...
:mrgreen: Saa varoa mitä naiselle sanoo, se usein tuuppaa uskomaan :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Kiitos vastauksista. Eiköhän noilla jo alkuun pääse ja aina etsivä löytää vastaukset, mutta perusasiat halusin varmistaa eka :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”