Kiljuhiilariturinoita

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Kiljuhiilariturinoita

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Turvetta, turveuutetta ja tammenlehtiä, eikä pH Laske. Missä vika? Herkimpien kalojen vointi alkaa jo vaikuttaa heikolta. Sitten aqua-hoidon sivuille, ja ahaa - hiilarin puutostila, kasvitkaan eivät kasva. Eikun asentamaan Eheimin aquaball kiertovesipumppu Maximal-suodattimeen ilmapumpun sijaan. Lisäksi kiljuhiiltarilaitetta kasaan, missä matkan varrella pieniä pulmia.

1. KYSYMYKSIÄ:

Kuinka kovasti kiljuhiilaripullon tulisi käydä? Meillä tuskin näkyvää. Kaasua pukkaa jos laittaa ilmasinkiven lasiin, näkee että pieniä kuplia muodostuu, mutta onko tämä riittävästi? Siis mitään pulputusta missään nimessä ei. Jos vaikka hiustenkuivaajalla lämmittää, alkaa pulina käydä mutta loppuu lämmönlähteen poisviennin myötä.

Kellään kokemuksia tavallisen hiivan käytöstä, käykö viileässä paremmin?

Sekä käymis- että pesupullojen pinnoille muodostuu pisaroita, onko tämä ihan vettä vai voiko olla alkoholia tms?

2. KOKEILUITA

No pitihän sitä sitten käyntipullon lämpötilaa nostaa, hiustenkuivaajallakaan ei loputtomiin jaksanut töhötellä. Ensin laiton akvan takaa avoimeen alakaappiin ämpärin, sinne lämmittimen ja pullot. Toimii mutta riskialtis - vettä ämpärissä ja pikkulapset ovat huono yhdistelmä. Lisäksi on riski, että lämpenevän veden tarkkailu unohtuu ja lämmitin jää kuiville ja hajoaa. Eikä se haihtuva vesi siellä kaapin sisällä taida olla sekään ihan hyvä asia.
'
No sitten kokeilin laittaa kyseiseen takaa avoimeen kaappiin lämmittämään 40 W spotin, joka tuolla kaapissa oli lojunut. Lämpö nouseekin, mutta ei riittävästi. Seuraavaksi taidankin kokeilla ihan idioottivarmaa juttua, turvautua terraarion lämpölamppuun. Ellen sitten kokeile tuota tavan hiivaa kuivahiivan sijaan.

Niin näitä kaikkia lämmityskeinojahan olen kontrolloinut ajastimella, saa yöksi pois päältä jolloinka käyminen pysähtyy + muutoinkin voi säädellä esim. lampun antamaa lämpöä.
Minä juon nyt kahvia!
Raffu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Raffu »

Itselläni kilju käy välillä hieman epätasaisesti. Tarkoittaen sitä, että välillä pöhisee kuplia pesupulloon jatkuvasti ja välillä taasen näyttää siltä, että käyminen olisi loppunut kokonaan. Sen olen huomannut, että lämpötila vaikuttaa huomattavastikin käymiseen. Olen pitänyt lattialla takapihan oven läheisyydessä pulloa ja ilmeisesti ovesta hohkaavan kylmyyden vuoksi käynti on lopahtanut kokonaan. Uudestaan olen saanut käymisen alkamaa, kun olen pistänyt kiljupullon lampun päälle, josta se saa lämpöä.

Hiiva vaatii lämpöä, jotta se alkaa toimimaan; tämä siis tavallisesta hiivasta ja oikeastaan mistä hiivasta tahansa. Kylmässä hiiva ei toimi.

Pisaroista pesupullossa sen verran, että tietääkseni ne ovat juuri hiilidioksidia, joka on kondensoinut vettä pullon seinille hapen loputtua. Olikohan tuossa lauseessa mitään järkeä? hmm. :roll:
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mulla parin villasukan sisällä kiljupullo, käy koko ajan, mutta välillä huomaa ettei kuitenkaan altaaseen tule kuplia (mulla aquaballin diffuusorissa letku). Huomasin myös että kun pulloa vähän heilauttaa, sieltä tulee ryöppy kuplia. Olenkin tehnyt niin, että aamulla ja päivällä (olen kotiäiti [;)] ) pyöräytän pulloa pari kertaa, eli periaattessa annan hiilariboostin pari kertaa päivässä, muuten se saa pörpöttää hissukseen ihan rauhassa..
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Jep tuota joo oli takaiskuventtiili ilmaletkussa, kokeilin puhaltamalla ja tarvi aika paljon painetta jotta ilma tulee lävitse. Jätin pois, jolloin hiilidioksidia rupesikin muodostumaan. Ilmeisesti läpivienneissä - muoviin sulatettu reikiä & silikoonilla tiivistetty - oli sen verran reiäntapaista että paine kulki helpointa tietä pois.

Myös itse kytkin aquaballiin tuon tuloletkun, nyt kaasua puhisee ihan mukavasti. Myöskään ei ole vaaraa veden lappoutumisesta alas kun akupallo pitää imun päällä.

Alakaapin lamppu toimiikin oikeastaan ihan hyvin käymisen säätelijänä, laiton hiivatepullon suoraan spotin eteen ja kyllä siellä alkaa ehkä just sopiva porina käydä, kun lampun sammuttaa (yöksi) niin käyminenkin hiljenee.

Tavan hiiva tarvii lämpöä, mutta ehkä vähemmän??? Ainakin tuolla käytin pienenä sitä juontikiljua ihan huoneenlämpötiloissa ilman isompia ongelmia kuin hiivasokerivaahdon tulvaa pitkin lattioita. Ehkä kokeilen myöhemmin tätä, jos tekisi vastaavasti paksumman liivateseoksen.

Mutta jess: pH on laskenut jo nyt puoli yksikköä, ja ne kellastuneet vedensuosikitkin saaneet taas väriä... Tosiaan kevyt/pienikokoinen kalasto, runsas kasvisto ja hiilidioksidia tuhlaava ilmapumppusuodatin taisivat johtaa melki katastrofin partaalle, kun noi fisut on näitä E-Amerikan happamien vesien kaloja.
Minä juon nyt kahvia!
Raffu
Junior Member
Junior Member

Mullakin tulee sisäsuodattimen kautta hiilari akvaan, joten kivasti pörisee.
Ainakin tuolla käytin pienenä sitä juontikiljua ihan huoneenlämpötiloissa ilman isompia ongelmia kuin hiivasokerivaahdon tulvaa pitkin lattioita.
Meillä käytettiin turbohiivaa... :mrgreen:
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Meidän aikana ei vielä turbohiivaa ollu, tuli markkinoille hieman myöhemmin silloisen kotiviinibuumin myötä.
Minä juon nyt kahvia!
Raffu
Junior Member
Junior Member

Mitenköhän se tuossa akvaariokiljussa oikein pelaisi?
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Eikö se vaan käy nopeammin loppuun?
kuvia
akvasivuni
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

jokelamaniac kirjoitti: Myös itse kytkin aquaballiin tuon tuloletkun, nyt kaasua puhisee ihan mukavasti. Myöskään ei ole vaaraa veden lappoutumisesta alas kun akupallo pitää imun päällä.
Entäpä jos tuleekin vaikka sähkökatkos. Riski olemassa.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Onko kenelläkään kokemusta, millainen korkeusero täytyy olla, että lappoilmiö ei pääse käynnistymään? Mulla on kiljupullo samalla jalustalla kuin akvaariokin ja olen nastan+narunpätkän avulla nostanut pullosta tulevan letkun seinälle selvästi (ehkä 20-30 cm) akvaarion pintaa ylemmäksi. Olisi vaan sitä kauniimman näköinen, mitä alemmas letkun laittaisi...
Be merrier with a terrier!
Raffu
Junior Member
Junior Member

Takaiskuventtiilillä ei ole huolta lappoilmiöstä.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Minäkin laitan kysymykseni tähän samaan aiheeseen.

Aloitin 63-litraisessa kiljuhiilarin levittimenä Tetran levitin, Tetran kalvolla. Toinen vaihtoehto olisi Aquaballin diffuusori. Kumpaa kannattaisi käyttää? Nyt on sellainen ongelma tuon levittimen kanssa, että siihen kalvoon muodostuu tuollaista valkoista homemaista "töhnää". Epäilen, että kalvo on tukossa.
Mitä ihme tuo homemainen on ja kannattaisiko ottaa sittenkin tuo doffuusori käyttöön? Vai olisiko jotain muita kätevämpiä noin pieneen akvaarioon.

Tässä vielä hieman epätarkka kuva tuosta levittimestä

Kuva

Vielä lisäystä tuohon töhnään. Se lähti helposti pois äsken, kun pikkasen heilutin pulloharjaa levittimen päällä.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kätevä olisi muovisen juomavesipullon kaulaosa imukupeilla kiinni lasissa, ja korkissa reikä josta hiilidioksidiputki vielään läpi.
Meko äsken oli täällä kuvakin tuosta virityksestä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Joo olen itsekin tuommosta Jarvij:n kuvailemaa patenttia miettinyt, kai se hiilidioksi imeytyy veten "alakauttakin". Eikä mene tukkoon niin kuin tetran levittimen kalvo.

Sitten tuon patentin korkista voisi johtaa toisen letkun pinnalle, jonka päähän hana, hanan voisi yöksi avata niin veden painen puskisi hiilidioksidin pois.

Takaiskuventtiilin sitten laitoin kuiteski. Aquaball levittäjänä imi pullojärjestelmään alipaineen, ja kun irrotin ilmaletkun siitä, hulahtivat pullot täyteen vettä. No onneksi ei vuotoa tullut kuitenkaan, läpimenot pitivät.

Hiilaripullon lämmitysyrityksistä luovuin, käy nyt jo ihan muutenkin. Tai siis uusi pullo jonka jouduin em. tapauksen jälkeen valmisteleen.

Sen sijaan laitoin ajastimella yön tunneiksi (24-04) ilmastimen (pumppu + kivi) päälle, jos vähän korjais mahdollista hapen/hiilarin yöllistä epätasapainoa. Poistaa hiilaria vedestä + puhaltaa sitä pois kansien alta?
Minä juon nyt kahvia!
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Vielä kysymyksiä:

1) jos järjestelmä tuottaa n. 1 dl hiilaria (karkea arvio) vuorokaudessa 180 L altaaseen, onko määrä noin suurin piirtein oikea? Suurin osa tästä mennee kuitenkin harakoille.

2) Jos vetykarbonaatit, osin jopa karbonaatit ovat poistuneet t. ainakin vähentyneet vedestä, riittääkö tasapainotilanteen palauttamiseksi hiilidioksidilannoitus vai pitäisikö vesiä vaihtaa enempi?
Minä juon nyt kahvia!
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Repe Sorsa »

Tämä kysymys ei liity nyt tähän aiheeseen mutta oma ongelmani näkyy myös tuossa Nallu80 laittamassa kuvassa.Mikä levä on kyseessä mitä näkyy tuossa hiilarilevittimessä sekä levittimen vasemmalla puolella olevissa heinissä?Itse en pääse tuosta levästä millään eroon.Kaikki pitäisi akvaariossa
olla kunnossa paitsi valaistuksessa on ehkä parantamisen varaa.Kertokaa siis
mikä levä on kyseessä..
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Ja mulla on myös samaa ongelmaa kuin Repellä.
Mistä näistä tietää..
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Repe ja Mikkor, totta kai tuommoinen kalvo ajan mittaan levääntyy tai muuten tukkeutuu. Muistaakseni noita myydään uusia 10 kpl paketeissa? Hiilidioksidihan on kasvislannoite, joten levän kasvu ei mikään yllätys.

Mutta todettakoon vielä kiljupullon lämmitykseen sisältyvän myös vaaroja. Pidin itse lämmitykseen tarkoitettua lamppua päällä 45 min, ja saman verran pois - ajastimella, vain päiväsaikaan. Lopputulos oli että aluksi kaasu laajeni & alkoi pulputa - ja lämmityksen lakattua taas tiivistyi, mikä loi lievän alipaineen & vesi nousi ilmaletkuun. Parempi lienee pitää päällä 15 min ja sitten taas 15 pois jne. Vaikka taidan kyllä itse ostaa jonkun terraariolämmittimen jossa vaikkapa termostaatti, onkos sellaisia?
Minä juon nyt kahvia!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Voisi ratketa millä tahansa lämmönlähteellä ja erillisellä termostaatilla. Niissähän tuo varsinainen tuntoelin on hyvin pieni. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Mikä levä siis on kyseessä mitä löytyy noista kuvan heinistä?
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Repe Sorsa kirjoitti:Mikä levä siis on kyseessä mitä löytyy noista kuvan heinistä?
Voisiko olla hiivaa?
Minä juon nyt kahvia!
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Jostain täältä luin, että se saattaisi olla bakteerikasvustoa, jota hiiva ruokkisi. Itsellä ilmestyi samanlaista (varsin limaisen tuntuista) kasvustoa omaan levitinviritelmään.
Repe Sorsa
Junior Member
Junior Member

Mulla on kaikki kasvit aika ajoin täynnä tuota vihreää levää.Olen laitellut kuvia ja kysymyksiä tänne sekä muualle mutta ei tunnu kukaan leviä tuntevan.En puhu tuossa hiilarilevittimen päällä olevasta valkoisesta mönjästä vaan kasveissa ja hiilarin alaosassa olevasta levästä.Eli tuskin akvaarioni on täynnä hiivaa.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Meilläkin ajoittain tulee tuollaista (varsinkin uuteen akvaan ja vanhaanki ku myllää sisutusta kunnolla uusiksi). Luulisin että on sitä piilevää? Meillä maistuu ainakin sukaravuille, partis ei siihen koske..
kuvia
akvasivuni
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Ahaa, taisinkin tappaa kiljuhiivani en kylmyyteen vaan alkoholiin! Liikaa sokeria vesiliivatteessa -> liian korkea alkoholipitoisuus -> hiivasienen kuolema. Nyt näyttäisi uusi vähäsokerisempi malli - laihduttajille? - lähtevän hyvin käyntiin.

Itse patentoin levittimen joka ulkoisesti muistuttaa tuota Tetran peliä. Otin ison lääkeruiskun, katkaisin sahalla päät, porasin reiät imukuppiruuveja varten, tukin yläpään tiiiviihköllä vaahtomuovitupolla ja kiinnitin ilmaletkun alapäähän (siis en omaani vaan putken). Ajanee asiansa.
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”