Kääpiörihmakaloista

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Kääpiörihmakaloista

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Olen yrittänyt löytää tietoa kääpiörihmakaloista, mutta ei oikein mistään tunnu löytyvän. Olisiko teillä kokemusta noista veijareista. Itselläni on yksi pariskunta ja haluaisinkin niitä lisää.

Suunnitelmissa on n. 160 litrainen pönttö. Montako pariskuntaa olisi hyvä pitää siellä? Suosituksia kavereista ja kasveista otetaan myös kiitollisuudella vastaan.
Emmi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Emmi »

Itse olen juuri tällä viikolla kääpiörihmoja hankkimassa, ja olen ymmärtänyt, että on parempi ottaa pariskunta TAI yksi uros ja useampi naaras. Eli ei useita poikia samaan akvaan. Mikään asiantuntija en kuitenkaan ole :)
Sokrates
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sokrates »

Emmi kirjoitti:Itse olen juuri tällä viikolla kääpiörihmoja hankkimassa, ja olen ymmärtänyt, että on parempi ottaa pariskunta TAI yksi uros ja useampi naaras. Eli ei useita poikia samaan akvaan. Mikään asiantuntija en kuitenkaan ole :)
Se, minkälainen kombinaatio kyseisiä kaloja kannattaa hankkia, riippuu tietysti altaan koosta, sekä siitä, miten se on sisustettu. Yli 100 litraisessa menestyy kyllä useampikin koiras, jos sisustuksella on luotu riittävästi näköesteitä akvaarioon. Sitäpaitsi kääpiörihmakalauros ei ole kovinkaan agressiivinen toiselle urokselle, joka ei ole kutuvärityksessään. Tästä syystä pienessä akvaariossa, joka ei ole asiallisesti sisustettu, yleensä vain yksi uros on täydessä kutupuvussaan.
Naaraiden määrästä olen edelleen sitä mieltä, että naaraita tulee olla enemmän kuin uroksia. Näin naaraat saavat välillä lepohetken urosten ahdisteluilta. :D

Sitten pieni loppukevennys http://www.dancingbush.com
-pelkurit kuolevat monesti, rohkeat vain kerran-
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Olen vasta aloitteleva harrastelija, mutta pari eläinkauppiasta on minulle sanonut, että kääpiörihmat ovat herkkiä veden laadun suhteen ja todella alttiita infektioille. Oma kääppäriurooni nyppi tytön evää ja siihen tuli kutakuinkin heti homeinfektio, johon tyttö sitten kuoli, vaikka sitä lääkittiin.

Nyt tämä samainen uroo tekee hienoa kuplapesää ja ilmeisesti toivoo, että joku lisääntymishaluinen typy sattuu uimaan ohi..

Lisäksi tämä minun koiras on ihan itse tuhonnut huomattavan määrän kasvillisuutta. Siis nimenomaan näitä vähän hentosempia kasveja ja pintakasvien juuria.

Ovat kyllä minun suppean kokemukseni mukaan ärhäköitä epeleitä. :)
Paula Luotola
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Homeinfektioiden esiintyvyys on myös oleellisesti kiinni vesioloista (runsaat vedenvaihdot usein=vähän ylimääräistä elämää vedessä). Itse pitäisin evän repeämisestä johtuvaa homeinfektiota äärimmäisen harvinaisena kuolinsyynä alunperin terveille kaloille.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Sokrates kirjoitti:Se, minkälainen kombinaatio kyseisiä kaloja kannattaa hankkia, riippuu tietysti altaan koosta, sekä siitä, miten se on sisustettu. Yli 100 litraisessa menestyy kyllä useampikin koiras,
Lieventäisin ilmaisua "parilla". Itse en kahta enempää laittaisi, ellei ylitetä 200-litran rajaa. Itselläni oli 2 käppänäkoirasta metrin mittaisessa altaassa ja tilaa tuntui välillä olevan liiankin vähän, etenkin silloin kun käppänät alkoivat rakentaa pesää. (Erityisesti hunajakoiras tuntui olevan paikan bossi. Samoin oli muuten naaraissakin.)
kääpiörihmakalauros ei ole kovinkaan agressiivinen toiselle urokselle, joka ei ole kutuvärityksessään.
Kyllä mun kokemukset käppänästä ovat osoittaneet, että kyllä se ajaa uroksia pois siinä missä naaraitakin. Jopa naaraatkin keskenään "kisailevat".
Naaraiden määrästä olen edelleen sitä mieltä, että naaraita tulee olla enemmän kuin uroksia. Näin naaraat saavat välillä lepohetken urosten ahdisteluilta.
Juuh, yhtä urosta kohti pari-kolme naarasta. Naaraatkin kannattaa hankkia siten, että ovat saman kokoisia, muuten alkavat sortaa pienintä. Ja riittävästi kasvillisuutta / koloja, jotta pääsevät luikkimaan pakoon.
Tikkumonster kirjoitti:... mutta pari eläinkauppiasta on minulle sanonut, että kääpiörihmat ovat herkkiä veden laadun suhteen ja todella alttiita infektioille.
Kyllä, käppänät ovat herkkiä veden laadulle ja veden tulisikin olla turvesuodatettua, puhdasta ja useasti vaihdettua. Lisäksi nykyisin on myynnissä hyvin heikkoja käppänäkantoja, jotka sairastuvat helpostikin tai ovat heikkokuntoisia. Onko tuossa jalostus syynä vai mikä sitten? En tiedä.
Sokrates
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sokrates »

aqua2002 kirjoitti: Lieventäisin ilmaisua "parilla". Itse en kahta enempää laittaisi, ellei ylitetä 200-litran rajaa. Itselläni oli 2 käppänäkoirasta metrin mittaisessa altaassa ja tilaa tuntui välillä olevan liiankin vähän, etenkin silloin kun käppänät alkoivat rakentaa pesää. (Erityisesti hunajakoiras tuntui olevan paikan bossi. Samoin oli muuten naaraissakin.)
Itse olen aikoinani pitänyt 140-litran akvaariossa neljää pesäänsä rakentavaa kääpiörihmakalakoirasta ilman sen suurempia murheita. Salaisuus oli tietysti se, minkä alkuperäisessä viestissänikin kirjoitin: sisustuksella on luotava riittävästi näköesteitä.
Kyllä mun kokemukset käppänästä ovat osoittaneet, että kyllä se ajaa uroksia pois siinä missä naaraitakin.
Kyllä se niitä todellakin pois ajaa, (niin kuin monia muitakin kaloja), mutta kirjoitinkin, että se ei ole kovinkaan agressiivinen toiselle urokselle, joka ei ole kutuvärityksessään. Agressiivisuudella ymmärrän jo tietynlaista fyysistä väkivaltaa, joka estää hoitamasta niitä samassa altaassa. 8)
-pelkurit kuolevat monesti, rohkeat vain kerran-
eikkka
Starting Member
Starting Member

heikkoja kalakantoja?

Viesti Kirjoittaja eikkka »

En tiedä mikä on iskenyt, mutta ensin kuoli kääpiörihmoista eukko ja nyt sitten hommattiin ukolle kokoisensa naaras, niin nyt tekee ukko sitten kuolemaa. Uros vain makaa pohjalla paikallaan eikä suostu liikkumaan saati syömään. Eilen sylki suustaan surviaisen toukkiakin vaikka niitä koitin tarjota...

Mittee tässä tekemään? Vettä vaihtuu viikottain vajaa puolet (100l/allas) ja turvetta löytyy vedestä. ph n.7,5 KH 3 ja GH 3 ja nitriitit ja nitraatit miltei nollassa. Vesiarvoista se ei voi olla kiinni. Voiko kyseeseen tulla joku piilevänä ollut labyrinttielimen tulehdus tms? Muissa kaloissa ei mitään oireita ollut (neoneita ja 5raitoja)

Onko vastaavaa koskaan ilmennyt?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”