Kalastosuunnitelmaa 460l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sos-84
Member
Member

Kalastosuunnitelmaa 460l

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Elikkäs, JOS nyt saan onnistumaan tuon "pikku" purkkini silikoonauksen, pitäis vähän miettiä kalastoa.

Altaan mitat ovat: 110cmX70cmX70cm(etulasin keskeltä mitattuna
->kaareva etulasi)
Arvot: Lämpö 25, GH 3, KH 4, PH 7-7,5, NO2 0, nitraatin tämän hetken tieto puuttuu.

Tämän hetkinen kanta on:
4 nuorta lehtikalaa
11 pikkukirsikkatetraa
13 mustatetraa
8 siaminpiikkisilmää
10-12 albiinokuparimonnista
1 mustapleko
1 isoseeprapleko
1 kultatiikeripleko

Tetraparvia ajattelin kasvattaa (20kpl/laji)?
Mahtuuko toista isoseepraplekoa?
Miten on levisten laita, mahtuuko? Allas kun noin lyhyt on...
Pintakaloja myös mietin(nyt ainakin näyttää tosi aavalle tuo pinta, mutta en tiiä tuleeko liian sekava soppa jos kolmannen parven laittaa...? Ja mitä?

Sit sellainen vielä et riittääkö 200w lämmitin tuohon altaaseen? Huoneessa normaali 22-24 astetta lämpöä.

Kiitän js kumarran jo etukäteen! Hukassa olisin ilman a-w:tä :roll:
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
sos-84
Member
Member

Hiljaisuus on varmaan myöntymisen merkki... [;)]
No väliaikatietoja tässä selkää lepuutellessa. Ei ole helppoa kun kokonaisuudella on korkeutta 135cm ja pelkällä altaalla 70cm! Ja eipä yksin saa oikeen sitä lattialle nostettua... Kolmesta kulmasta olen saanut silikonit veks. Pohja ja toinen takapysty jäljellä.
Pohjan silikonit näyttää ja tuntuu tosi hyvälle ja huomasin senkin ettei silikonia kovin runsaasti ole käytetty... :|
Et kannattaako edes yrittää ottaa sitä vähää pois pohjasta? (Pelkään puhkaisevani sen läpi asti). Onnistuiskohan se laittaa vaan lisäkerros siihen päälle? Jos sitä jollain yrittää karhentaa että se tarttuu...
Viime hetkellä rupesin tähän hommaan, pientä tihkumista oli jo toisessa etulaidassa ja ei mikään ihme, silikoni oli jo käytännössä irti. Miten kauan on jo ollutkaan kun silikonien välit(sisä ja ulko) oli ihan täynnä märkää levää. :o
Allas ehti olla mulla peräti 3 päivää. Siis 3 päivää täynnä vettä. Olis pitäny heti tutkia vähä tarkemmin. No tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. :roll:

No ei auta ku lähtee jatkamaan, jos huomen illalla sais jo vedettyä uudet silikonit.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mun muistaakseni täällä on joskus ollut juttua, että silikooni ei tartu kunnolla silikooniin... :roll: Eli parasta varmasti olisi raaputella kaikki pois ja laittaa sitten vasta uudet. Löytyisiköhän haulla jotain...? Ja Järven sivuilla on ainakin joskus ollut juttu silikoonien vaihtamisesta.

Itse olen raaputellut ainoastaan yhden 80 litraisen silikoonit irti ja sekin oli mulle ihan riittävä urakka. Eli osanottoni ja pitkää pinnaa... [;)]
Be merrier with a terrier!
sos-84
Member
Member

Vaan eipä ole silikoneja saatu vieläkään laitettua. :| Oon ähissy pohjastakin sit silikoonia pois, kaikkea ei saa millään. Huomasin myös et takanurkkien silikoni on yhtenäistä läpi asti. Vedin siitä sitten sen verran sisältä pois että nurkkaan tuli 90 asteen kulma. Toivottavasti se ei vähennä nurkkien kestoa... :frown:
Mut nyt mietityttää vielä tuo etunurkka: Silikoni on syöpynyt kokonaan lasien välistä pois, mutta päällikerros tuntuu olevan tiukassa. Levää siellä välissä on vieläkin(on niin syvällä etten saa pois). Tuleekohan tuo kestämään, jos vetää sinne lasien väliin eka silikonikerroksen ja sit heti päälle ns. oikeen sauman? Allas ku on kokolasinen, kehykset kiertää ylä- ja alareunaa niin ei taida helpolla onnistua pelkkä etunurkan kokonaan purkaminen. Voi h****ti!!! Tekis mieli upottaa suohon koko allas! :cry:
Kaiku
Senior Member
Senior Member

En nyt kyllä varsinaisesti osaa auttaa, mutta tällainen keskustelu muistui mieleen.

Keskustelusta lainattu pätkä (en osaa sitä kunnon lainausta...):
"Lisävinkki: Osta Kiilto Silikoninpoistoainetta (tjsp. en nyt muista tarkkaa nimeä). Myydään ainakin Joensuun Prismassa, muista paikoista en mene takuuseen Purkki on pieni ja maksaa kympin, mutta on riittoisaa ja poistaa silikonit erinomaisesti."
Ferret
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ferret »

Kaiku kirjoitti:Ja Järven sivuilla on ainakin joskus ollut juttu silikoonien vaihtamisesta.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... vistaminen
On se siellä vieläkin.

Ja sellaisella varrellisella ikkunakaapimella saa silikonin hyvin pois. Löytyy jokaisesta rautakaupasta sekä halpahalleista. maksaa alle 10€.
sos-84
Member
Member

Joo, google ja haku on ollut ystäväni viimeiset viikon päivät... JJärven sivujen ohjeet osaan jo miltei ulkoa, aponogeton silikonien vaihto juttu oli kans hyvää luettavaa. Sieltä bongasin myöskin sen varrellisen kaapimen ja eilisillan aikana sain kuin sainkin lähes kaiken silikonin pohjastakin pois.
Tässä pitäis vielä varmuuden varmuudeksi pyyhkiä kerran vielä(n.5 kerta) sinolilla lasit. Ja sit ruveta vetään silikonia nurkkiin. Purkin mukaan täydellinen kuivuminen tapahtuu 1-2 viikossa. Et pitkä on vielä sit odotusaika...
Onneks mulla on sen verta ukkomainen ukko ettei sen luonto kestä antaa naisen tehä tuommoista hommaa(silikoonausta siis). Vaikka alkuun meinas ettei hän sekaannu pitkällä tikulla tähän projektiin. Mut oon mäkin niin monesti ollu kaverina autorempoissa et joutaahan tuo. Saatan saada aavistuksen siistimmät nurkat ku ite laittamalla... :mrgreen:
Kaiku
Senior Member
Senior Member

^ Mulla on onneks samanlainen isäntä talossa (anna tänne se silikoni, ettei tarvi uudestaan alottaa alusta)... :mrgreen: Enkä kyllä olis ite jaksanu kaikkia saumoja tehdäkään (80-litraiseen!), oli sen verran jäykkä puristettava se "pistooli" tms. millä silikonituubia puristetaan. Kannattaa olla aika äkkiä tasoittamassa niitä saumoja, ettei pinta ehdi kuivahtaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”