Rapusia tulossa, kysymyksiä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*Miracle*
Member
Member

Rapusia tulossa, kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Varaudun jo rapuvauvoihin... Tulossa tiistaina seitsemän crystal rediä. Allas 49 litraa, ollut valmiudessa jo ainakin pari viikkoa. Suodatinkysymys heräsi. Suodattimena Eheim aquaball, sellainen jossa kaksi koria. Siis malli 2208. Jos/kun vaaveja tulee, onko sukkahousuviritelmä välttämätön suodattimen päälle? Vai olisiko syytä vaihtaa suodatinta, sellaistakin harkitsen. Tuo kyseinen suodatin ollut helppokäyttöinen, uudenkin tulisi olla. Ja uuden vaatimuksina ettei mitään ylimääräisiä tarvitse viritellä. Rapukasvattajille, millaisia suodattimia omissa altaissanne on?
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Omasta mielestäni rapu altaaseen parhaita suodattimia ovat pillifiltterit ja mattosuodatin härvelit. Tai sitten on paras tosiaan laittaa se sukkahousuviritelmä, kun ne ravut on niiin pikkiriikkisiä :D
I'm #1 so why try harder?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minulla on tulisukarapujen kanssa juurikin Eheimin Aquaball ja ongelmia ei ole ollut. Joskus kyllä joku rapu onnistuu kulkemaan jäniksenä suodattimen mukana kun olen menossa sitä huuhtelemaan, mutta ei sen kummempaa hätää ole ollut.
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Meilläkin Eheim Aquaball ja liuta tulisukaravun poikasia. Vielä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia tämän yhdistelmän kanssa. Pikkurapuset eivät meillä ainakaan edes kauhean hyvin viihdy suodattimen lähettyvillä.
*Miracle*
Member
Member

rain-, Hermis, eikö päällä ole edes sukkahousuviritelmää? Tämähän olisi loistojuttu. Suodattimen helppouden vuoksi... Minkä kokoisia vaavit ovat kuoriutuessaan? Noin millimetriä?
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Täältä myös ääni aquaballin puolesta. Eikä mitään sukkahousuja.
"A day without sunshine is like, you know, night."
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Miltäs pieni tällainen kuulostaisi:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
Ei minkäänlaisia tutkittavia imuaukkoja. Kätkettävissä takanurkkaan kasvillisuuden taakse. Suodattimen pinnalle kertyy rapusille purtavaa.
Täysin huoltovapaa. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Tuo vois kyllä olla loistava.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minulla juuri tuollainen omppu-rapulassa ja toimii mainiosti. Eheim300 pumpulla 54 litraisessa.
*Miracle*
Member
Member

Mä en vieläkään ole tuohon mattosuodattimeen kypsyny. Kuulostaa kyllä lupaavalta mutta mutta... Siis täysin huoltovapaa, sitäkö ei tarvitse koskaan pestä? Eli se kierrättää roskat, muut möhnät tarvinee imuroida? Kai tarvii lueskella sitä edelleen jos vihdoin kolahtaisi. Ehkä jos livenä näkisi toiminnassa... Ei meinaan rautalangastakaan vääntämällä ole vielä uponnut mun tajuntaani.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

*Miracle* kirjoitti:Ehkä jos livenä näkisi toiminnassa... Ei meinaan rautalangastakaan vääntämällä ole vielä uponnut mun tajuntaani.
Huomenna näet.
Siinä 40-litraisessa taistolassa on ollut tuollainen Järven linkin tapainen suodatin kaaauuan. Olen putsannut sen pari kertaa vuodessa, vaikka ei olis tarvinnut.
*Miracle*
Member
Member

millia kirjoitti:
*Miracle* kirjoitti:Ehkä jos livenä näkisi toiminnassa... Ei meinaan rautalangastakaan vääntämällä ole vielä uponnut mun tajuntaani.
Huomenna näet.
Siinä 40-litraisessa taistolassa on ollut tuollainen Järven linkin tapainen suodatin kaaauuan. Olen putsannut sen pari kertaa vuodessa, vaikka ei olis tarvinnut.
Hienoa! Ihan yksityisopetusta luvassa!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Pumpun voi tekemästäni mallista irroittaa hyvin helposti puhdistusta varten.
Jos siis suodattimen virtaus vähenee, puhdistetaan pumppu.
Vaahtomuovia ei ole syytä puhdistaa. [;)]

Suodattimeen kertyvä aktiiviliete vakauttaa akvaarion kemiaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

*Miracle* kirjoitti:rain-, Hermis, eikö päällä ole edes sukkahousuviritelmää? Tämähän olisi loistojuttu. Suodattimen helppouden vuoksi... Minkä kokoisia vaavit ovat kuoriutuessaan? Noin millimetriä?
En ollut tätä ennen sukkahousuviritelmistä kuullutkaan :D . Vaavit ovat kyllä todella pieniä, ensimmäisen kun bongasin, oli varmaan sellaisen parin millin kokoinen. Tulisukavauvat on punaisen värityksen ansioista kuitenkin helppo huomata, kun silmä harjaantuu etsimään.
Leppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Ja sitten on Seran Filter F-400 sisäsuodatin, jota voisi kaiketi nimittää pienen mattosuodattimen kaupalliseksi versioksi. On toiminut ongelmattomasti rapulassa (ensin 11 l, nykyisin 45 l) kohta vuoden, pari kertaa olen tainnut sitä putsata, enempi noin niin kuin varmuuden vuoksi.

Jaa, nykyinen malli taitaakin olla f-180, vaan toimintaidea on sama kuin tuossa f-400:ssa.
http://www.sera.de/English/Produkte/Innenfilter_F.htm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”