Minkälaista soraa?
Valvoja: Moderaattorit
Minkälaista soraa?
Olen menossa ostamaan uutta soraa 128 litraiseen akvaariooni, mutta en tiedä minkä merkkista ja minkä väristä soraa kannattaisi ostaa. Voistteko auttaa?
Biltemaa suositellaan, koska sitä ei tarvitse pestä. Myös kauniston hiekka on hyvää joskin sitä saa pestä aika kauan ennenkuin on puhdasta. (on myös tummempaa kuin biltema.) Muistaakseni molempian on kahta kokoa ja ittellä on sitä hienompaa, mut kaiketi makuasia.
(huekkapohjaan kannattaa sitten ottaa kierteisiä mönkimään!)
(huekkapohjaan kannattaa sitten ottaa kierteisiä mönkimään!)
Miksi ostaa? Hiekkakuopalle vaan lapion ja tusinan muovipussin kanssa (siivilänkin voi ottaa jos haluaa isommat kivet pois.. ) Sit jos välttis haluaa rahaa laittaa niin akvaariokaupat myy jotain, Bilteman puhallushiekkaa käyttää moni tai rautakaupasta löytyy muiden tuottajienkin (esim.maxit) hiekkaa. raekoko voi olla isompikin, jos ei tuu monnisia tms pohjakaloja, jotka tykkää tonkia.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Haulla "hiekka" löytyy melkoisen paljon keskusteluja ja linkkikoosteita. Kannattaa lukasta ne läpi.
Vaaleaa hienoa hiekkaa jos haluat, useat suositelevat Bilteman puhallushiekkaa, vähän tummempaan/punertavampaan(?) voisi ehdolla olla Kauniston sora (löytyy muutamaa eri karheutta). Itse tykkäsin Kauniston sorasta vaikka melkoinen pesu siinä olikin. Erheenä tätä ennen ostin jotain muuta hiekkaa (olikohan joku Kokemäen laatuhiekka, en todellakaan muista??), josta nenääni pisti ihan tuntuva öljyn/kuona-aineen haju eikä tuntunut lähtevän pesussakaan pois.. Väittivät kyllä, ettei siitäkään olisi mitään irronnut, mutta enpä halunnut ottaa riskiä.
Vaaleaa hienoa hiekkaa jos haluat, useat suositelevat Bilteman puhallushiekkaa, vähän tummempaan/punertavampaan(?) voisi ehdolla olla Kauniston sora (löytyy muutamaa eri karheutta). Itse tykkäsin Kauniston sorasta vaikka melkoinen pesu siinä olikin. Erheenä tätä ennen ostin jotain muuta hiekkaa (olikohan joku Kokemäen laatuhiekka, en todellakaan muista??), josta nenääni pisti ihan tuntuva öljyn/kuona-aineen haju eikä tuntunut lähtevän pesussakaan pois.. Väittivät kyllä, ettei siitäkään olisi mitään irronnut, mutta enpä halunnut ottaa riskiä.