Joko uskallan hankkia nuolimonneja?
Valvoja: Moderaattorit
Joko uskallan hankkia nuolimonneja?
225l akvaario puolitoista viikkoa vanha. Kyseessä akvaarion vaihto. Tekniikka ja materiaalit osin uutta ja osin vanhaa. Lisäksi käytetty Tetran bakteerivalmistetta. Suodattimet Eheim (2224?) ulkosuodatin ja vanha Crystalin sisäsuodatin.
Kalastona altaassa: 2 kardinaalitetraa (muutto tai parven kasvatus harkinnassa), 6 piikkisilmää ja 4 nuorta lehtikalaa, jotka hankin viime lauantaina + omppukotilo ja kierteissarvikotiloita. Altaassa ei ole olllut kalakuolemia.
Eli ongelmani on: Altaaseen on ilmestynyt piilevää. Odotanko, että levä poistuu aikaa myöden vai uskallanko hankkia jo nyt ottoja? Valaistus pitäis olla kunnossa (2x35W putket). Oon lukenut, et otot ois suht herkkiä kaloja, eikä niitä suositella uuteen altaaseen. Toisaalta en haluis piilevän valtaavan enempää allasta. . . Oon tehnyt tähän mennessä kaks 50% osavedenvaihtoa ja aion jatkaa viikottaisilla vedenvaihdoilla. Virtausta pitäis kahden suodattimen ansiosta olla otoille riittävästi. Kokemuksia, mielipiteitä?
Mieli tekis pyyhkästä töiden jälkeen hankkimaan pieni ottoparvi....
Siis: hankkisitko itse, jos olisit vastaavassa tilanteessa?
Kalastona altaassa: 2 kardinaalitetraa (muutto tai parven kasvatus harkinnassa), 6 piikkisilmää ja 4 nuorta lehtikalaa, jotka hankin viime lauantaina + omppukotilo ja kierteissarvikotiloita. Altaassa ei ole olllut kalakuolemia.
Eli ongelmani on: Altaaseen on ilmestynyt piilevää. Odotanko, että levä poistuu aikaa myöden vai uskallanko hankkia jo nyt ottoja? Valaistus pitäis olla kunnossa (2x35W putket). Oon lukenut, et otot ois suht herkkiä kaloja, eikä niitä suositella uuteen altaaseen. Toisaalta en haluis piilevän valtaavan enempää allasta. . . Oon tehnyt tähän mennessä kaks 50% osavedenvaihtoa ja aion jatkaa viikottaisilla vedenvaihdoilla. Virtausta pitäis kahden suodattimen ansiosta olla otoille riittävästi. Kokemuksia, mielipiteitä?
Mieli tekis pyyhkästä töiden jälkeen hankkimaan pieni ottoparvi....
Siis: hankkisitko itse, jos olisit vastaavassa tilanteessa?
Itsellä vähän vastaava tilanne keväällä muuton jälkeen.
Akvaariokeskuksessa Petri sanoi, että altaan toiminnan ja arvojen kannattaa antaa tasaantua kuukauden muuton jälkeen.
En tiedä, onko miten tarkkaa, mutta itse pidin sen kuukauden taukoa ennen kuin hankin lisää pikkumonnisia ( joiden mukana yksi otto vilahti mukaan ).
Maltti on valttia. ( vaikkakin se on niin pitkä aika odottaa )
Akvaariokeskuksessa Petri sanoi, että altaan toiminnan ja arvojen kannattaa antaa tasaantua kuukauden muuton jälkeen.
En tiedä, onko miten tarkkaa, mutta itse pidin sen kuukauden taukoa ennen kuin hankin lisää pikkumonnisia ( joiden mukana yksi otto vilahti mukaan ).

Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Piti ihan pysähtyä miettimään, oliko sitä. Mutta kyllä sitä oli jonkun verran. Sen sai kuitenkin aika äkkiä kuriin vaikka ikävä vierashan se on altaassa.
Juuri nyt, kun on saanut altaan tasaantumaan, haaveilen isommasta altaasta olohuoneen järjestyksen muuton myötä, mutta vähän mietityttää, jaksanko taas aloittaa sen ruljanssin uudelleen.
Nyt pitäisi tietää, muutetaanko allas toiselle seinälle ( jolloin se uusi allas on ihan sama hankkia, kun tyhjentämään joutuu kuitenkin ) vai jääkö tuohon.
Juuri nyt, kun on saanut altaan tasaantumaan, haaveilen isommasta altaasta olohuoneen järjestyksen muuton myötä, mutta vähän mietityttää, jaksanko taas aloittaa sen ruljanssin uudelleen.
Nyt pitäisi tietää, muutetaanko allas toiselle seinälle ( jolloin se uusi allas on ihan sama hankkia, kun tyhjentämään joutuu kuitenkin ) vai jääkö tuohon.
Minä odottaisin vielä.
Eikös se piilevä liity justiin tohon alkuvaiheeseen ja tasapainon hakemiseen.
Itse hankin 2-3kk vanhaan poikasaltaaseen ottoja, kaikki 6 kuoli yks toisensa jälkeen. Poikasten ruokinta ei ollut tarpeeksi kuormittanut allasta ja nitriitit nousi kun uusia kaloja tuli. Ei auttanut vedenvaihdotkaan siinä vaiheessa.
Itse hankin 2-3kk vanhaan poikasaltaaseen ottoja, kaikki 6 kuoli yks toisensa jälkeen. Poikasten ruokinta ei ollut tarpeeksi kuormittanut allasta ja nitriitit nousi kun uusia kaloja tuli. Ei auttanut vedenvaihdotkaan siinä vaiheessa.
Täytyy vielä tentata, et mitä tarkoitat tuolla "kuriin saamisella"? Teitkö jotain erityistä?viivis kirjoitti: Sen sai kuitenkin aika äkkiä kuriin vaikka ikävä vierashan se on altaassa.
Itse aloitin akvaarioharrastuksen 100l käytetyllä altaalla, jonka nyt vaihdoin tähän isompaan uuteen. (Oonkin aiheesta ihan kiitettävästi kertonut tällä palstalla

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kiitos tiedosta! Hankitko myöhemmässä vaiheessa uusia ottoja, vai jäikö ensiyritys ainoaksi?remy kirjoitti:Minä odottaisin vielä.
Itse hankin 2-3kk vanhaan poikasaltaaseen ottoja, kaikki 6 kuoli yks toisensa jälkeen.

Mutta tuosta piilevästä. En mielestäni tehnyt mitään kummempia. Vaihdoin vettä ahkerammin ( mutta kasvit ei siitä sitten tykännyt ), tein useita vedenvaihtoja viikossa. Yhteensä vaihdettava vesimäärä oli enemmän kuin se puolet/vko. Ehkä oli hätävarjelun liioittelua, tiedä häntä.
Olin tarkempi annettavan ruuan määrässä tms.
Ettei kaikki menisi kuin ajatus: sitten keksin vaihtaa 3 putkea neljästä, jonka johdosta jouduin pienentämään valaistusajan 6 tuntiin päivässä.
Ja mitäs kasveille tapahtu? -Jatkan tenttaamista!viivis kirjoitti:Vaihdoin vettä ahkerammin ( mutta kasvit ei siitä sitten tykännyt ), tein useita vedenvaihtoja viikossa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Huoh! Ja mulla ne 4 nuorta lehtikalaa, joiden ruokaa tooosi vaikea säästellä... Kun ovat niin suloisia ja nälkäisiä!viivis kirjoitti:Olin tarkempi annettavan ruuan määrässä tms.

Mikä vaikutus uusilla putkilla oli? Nousko lämmöt, vai miksi jouduit lyhentämään valaistusaikaa?viivis kirjoitti:Ettei kaikki menisi kuin ajatus: sitten keksin vaihtaa 3 putkea neljästä, jonka johdosta jouduin pienentämään valaistusajan 6 tuntiin päivässä.
Oli kivoja akva kuvia. Etenkin toi 40l altaan kala oli ihanan värikäs!

Isossa altaassa on aika iso vedensuosikki puska, se, kuten argentiinan vesiruttokin alkoi kuihtua eikä kasvanut viikossa yhtään. Olin jo epätoivon partaalla, koska ne molemmat on ihan kivoja taustan/tekniikan peittokasveja itsellä. Nyt allas ollut sinänsä "heitteillä", jotenkin ollut väkinäistä tuo vedenvaihto, mutta kyllä kuitenkin sen puolet viikossa vesi vaihtuu. Pitkin hampain. Kasvit tykkää!
Uudet putket kuulema ( kun oli muutenkin valoista aika ) olisi aiheuttaneet pidemmällä valaistusajalla levien villiintymisen. Nyt olen 1h viikossa kasvattanut ja ollaan jo siinä 10 tunnissa, johon kai pitäisi jättää.
Kiitos kehuista, välitän kalan omistajalle kehut Kalle-Kalasta. Hän on tuollaista pieneksi jäävää mallia. Tosi rauhallinen eikä revi kasveja. ( niin rauhallinen, että kasvaa taitaa sammalta tytön altaassa, pitäisi näyttää sutia sille ) 
Uudet putket kuulema ( kun oli muutenkin valoista aika ) olisi aiheuttaneet pidemmällä valaistusajalla levien villiintymisen. Nyt olen 1h viikossa kasvattanut ja ollaan jo siinä 10 tunnissa, johon kai pitäisi jättää.

Täytyy varmaan harkita sitä ajastimen hankintaa. Meillä kun valoa altaassa piisaa ainakin 12tuntia...viivis kirjoitti:Uudet putket kuulema ( kun oli muutenkin valoista aika ) olisi aiheuttaneet pidemmällä valaistusajalla levien villiintymisen. Nyt olen 1h viikossa kasvattanut ja ollaan jo siinä 10 tunnissa, johon kai pitäisi jättää.

^ Meillä syttyy valot ajastimella vasta joskus klo 11, että voin pitää niitä illalla päällä melkein klo 22 asti. Kymmenen jälkeenkin näkee kaloja tiirailla huoneessa muuten olevan valaistuksen avulla...
Itse saattaisin tuossa tilanteessa vielä hetken (viikon-pari) odotella ottojen tuomista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki ottojen kuolemat ei suinkaan johdu tuosta ns. "herkkyydestä". Muistaakseni Rassi on joskus jossain maininnut, että kun useimmat otot tulevat luonnosta, ne saattavat olla niin nälkiintyneitä harrastajalle tullessaan (tukuissa, kaupoissa jne. ei tarpeeksi levää syötäväksi, eivätkä välttämättä osaa syödä tabletteja tms.), ettei hyvillä vesiarvoilla & ruokinnallakaan enää voi tilannetta korjata...
Eli ostit otot koska tahansa niin katsele kaloja tarkkaan & koita valita mahdollisimman pulleita ja pirteitä kaloja.
Itse saattaisin tuossa tilanteessa vielä hetken (viikon-pari) odotella ottojen tuomista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki ottojen kuolemat ei suinkaan johdu tuosta ns. "herkkyydestä". Muistaakseni Rassi on joskus jossain maininnut, että kun useimmat otot tulevat luonnosta, ne saattavat olla niin nälkiintyneitä harrastajalle tullessaan (tukuissa, kaupoissa jne. ei tarpeeksi levää syötäväksi, eivätkä välttämättä osaa syödä tabletteja tms.), ettei hyvillä vesiarvoilla & ruokinnallakaan enää voi tilannetta korjata...

Be merrier with a terrier!