Kirsikkabarbit

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Turska2
Junior Member
Junior Member

Kirsikkabarbit

Viesti Kirjoittaja Turska2 »

Olen päättänyt hankkia 60 litran akvaariooni muutaman kirsikkabarbin (ehkä 5). Olen lukenut että koiraat saattavat taistella => ei kahta koirasta samaan akvaarioon, ainakaan jos akvaario on pieni. Toisaalta luin että kirsikkabarbikoiraat saattavat jahdata toisiaan mutta eivät tosissaan yritä aiheuttaa pahaa toisilleen. Eli miten on, kuinka tarkkana saa olla että akvariokauppian antaa varmasti vain yhden koiraan? Ja entäs sitten kun ne mahdollisesti lisääntyvät, niin hyvin varmasti syntyy myös koiraita. Eli miksi olla tarkkana että tulee vain yksi koiras, koska koiraita syntyy kuitenkin myöhemmin. Vai lisääntyvätkö kirsikkabarbit kovinkaan helposti?
frank
Member
Member

Kirsikkabarbeista

Viesti Kirjoittaja frank »

Aikuinen koiras on selvästi punertava, jopa kokonaan kirkkaanpunainen. Naaras on pulleampi ja sen tumma kylkikuviointi erottuu paljon selkeämmin.
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
SuS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SuS »

Kirsikoiden käyttäytymiseen 60 litran altaassa en osaa kommentoida. Omassa 200 litraisessa kirsikkakoiraat eivät tappele, joskus jahtaavat vähän toisiaan tai sitten pari herraa jahtaavat yhdessä jotain neitiä.;) Jälkeläisten henkiinjääminen riippuu varmasti aika paljon myös muusta kalaseurasta. Kun akvaariossani ei vielä ollut muita kuin kirsikat ja partis, löysin altaasta yllättäen 3 poikasta.:) Nykyään kun on enemmän porukkaa myös pohjalla, ei perheenlisäystä ole tullut.
Turska2
Junior Member
Junior Member

Tänään kävin faunattaren akvaariokaupassa Turussa katselemmassa kaloja. Siellä oli myös kirsikkabarbeja, mutta siellä niiden tiedoissa oli että tarvitsevat väh. 80 litran akvan, vaikka joka paikassa muualla on että väh. 60 tai 50litraa riittää. Eli mitä mieltä olette, mahtuuko niitä edes akvaariooni (akvaarioni on siis 60 litraa). Ottaisin niitä vain ehkä 5 ja kalasto olisi muutenkin vähemmänpuoleinen.

Entä sopisiko jos ottaisin kirsikkabarbeja ihan pienen parven (noin 5) ja kardinaalikaloja ehkä 8? Sopivatko yhteen ja tuleeko ahdasta. Muita kaloja ei sitten keskiveteen tulisikaan.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Turska2 kirjoitti:Eli mitä mieltä olette, mahtuuko niitä edes akvaariooni (akvaarioni on siis 60 litraa)
Minulla on 65 litrainen allas perusmitoilla enkä laittaisi sinne kirsikkabarbeja, paitsi väliaikaisesti.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Mulla on kirsikoita semmonen kymmenen pyrstön parvi tällä hetkellä 52-l (olleet yli kuukauden) ja mitään ongelmia ei ole ollu. Poitsuja on 5, samate tytsyjä. Toistensa kanssa tulevat hyvin juttuun (ei jahtaamista, taistelua tms.) ja muidenkin kalojen kanssa on aina hyvin pyyhkinyt. Kilttejä pikku otuksia ovat. Siinä omassa parvessa pörhältelevät ja yleensä vaan aika lunkisti hengailevat. Mielestäni noi pikkubarbit ei kyllä ole mitään pariskunta/ haaremi sorttia vaan sellaisia letkeitä tetramaisia veitikoita, joita voi porukassa olla tytsyjä ja poikia, ilman että kukaan vetää herneet nenään ja rupeaa terrorisoimaan, joten ota ihan rauhassa sekasotkuinen parvi, hyvin viihtyvät, kun on toisistaan seuraa :D
I'm #1 so why try harder?
Turska2
Junior Member
Junior Member

Niin ja kyllähän ne siellä akvaariokaupan altaassakin olivat ihan sulassa sovussa, koiraat ja naaraat yhdessä. Tosin jos ne alkavat kuitenkin mun akvassa taistelemaan, niin minulla ei ole mitään mihin pelastaa kiusattu tai kiusaaja. Ja täytyy nyt harkita että otanko niitä sitten edes kun akvaario on niin pieni. Osaisiko joku vastata vielä noihin toisiin kysymyksiin mitä oli aloitusviestissä?

Kun etsin kirjoista & netistä kirsikkabarbien akvaarionkoko vaatimuksia, siitä oltiin hyvin montaa mieltä. Tässä kaikki mitä ehdotettiin: 40, 60, 50, 70, 80, 50 ja 60 litraa. Mitäs mieltä te olette, kuinka paljon tarvitsee tilaa?
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Voithan sopia sen kaupan kauppiian kanssa, josta kalat haet, että jos alkaa näyttää liian pahalta kirsikoiden tilanne, niin voit tuoda osan takaisin. Ne sukupuolet kun tosiaan helposti erottaa toisistaan.
Lisääntymisestä en kyllä tiedä onko helppoa vai ei. Mutta sellainen käsitys mulla siitä on, että jos seura-akvaariossa kutupuuhiin ryhtyvät, niin yleensä se mäti tulee syödyksi (namnam, kalatkin pitää mädistä), joten tuskin sieltä mitään pikkuisia kovin helposti lähtee kasvamaan, kun ei ole erillistä kudetus akvaariota.
Noiden kalojen suhteenhan on yleensä aina monta eri kokovaatimusta akvaariolla, riippuen mistä lähteestä katsoo. Omalla kokemuksellani sanoisin, että voit ottaa sen pienen parven tuohon akvaan. Vaikka noi pikkubarbit onkin terhakkaita, niin ainakaan itelläni ei ole koskaan ollut mitään akvaarion päästäpäähän vetäviä idän pikajunia.
I'm #1 so why try harder?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minä en "minimilitroista" tiedä, mutta esim. 100 litraiseen pyttyyn voisin laittaa noita kirsikkaisia. :P
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Turska2
Junior Member
Junior Member

hmm... tästähän on paljon mielipiteitä... Mutta oletteko sitä mieltä että ei voisi edes ottaa pientä parvea, jos ne olisivat keskiveden ainoat kalat?
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kannattaako riskeerata? Punaisen sävyisiä kaloja on muitakin tarjolla.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Berrie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Berrie »

Minulla oli 140 litraisessa kuusi kirsikkabarbia, 4 naarasta ja 2 koirasta. Samaan aikaan altaassa oli myös kolme levistä ( muuttivat uuteen kotiin hetki sitten). Jo tuolloin koirailla oli selvät reviirit- ei mitään asiaa toisen puolelle. Ja naisistahan kelpasi kummallekin herralle vain yksi ja sama! Jatkuvaa kutemista, tappelua ja jahtaamista. Kun levikset lähti, koiraista tuli ihan mahdottomia :x naaraat kyhjöttivät kasvien seassa ja koiraat ottivat tosissaan yhteen, ihan iho- ja evävaurioihin asti. Kumpikaan ei tunnu antavan periksi. Tänään hain neljä naarasta lisää, ja koiraat kävivät niiden päälle todella agressiivisesti. Poijjaat lähtivät poikamiesbokseihin rauhoittumaan, että tulokkaat kotiutuvat ja reviiri unohtuisi. Myös toinen uusi parvi olisi saanut kyytiä jos en olisi asiaan puuttunut. Ihmettelen, mihinhän nämä ovat päänsä lyöneet kun ei ego mahdu enää 140 litraan, koiraita on ollut vielä enemmänkin tuolla altaassa ilman ongelmia. Mahtaakohan naaraiden lisääminen auttaa vai teilatako nämä täytyy? Käyttäytyvät aivan samalla tavalla, olivat sitten yksin tai kaksin isossa akvassa naaraiden kanssa.
smoltti
Starting Member
Starting Member

Sama vika

Viesti Kirjoittaja smoltti »

Aivan sama ongelma minullakin. Sillä erotuksella vain, että yksi uros pitää kolmea naarasta suodattimen takana. Toinen uros hyppäsi jokin aika sitten altaasta pois ja sen jälkeen tuosta 'yksin' jääneestä on tullut mahdoton. Hätyyttää muita, itseään isompiakin, kaloja minkä ehtii. Olen jo miettinyt haaviloida sen jäähylle toiseen purkkiin muutamaksi päiväksi, mutta auttaakohan mitään..

Mun allas on 125-litrainen, enkä kyllä yhtään pienempään osaisi tuollaista luonnetta kuvitellakaan.

Turskalle vielä, että jos kirsikoista yhä haaveilet ja haluat pelata varman päälle, niin ota vain naaraita. Ne on mukavia ja rauhallisia, muttei liian.. Itsekin aion ostaa niitä lisää.
Berrie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Berrie »

Kyllä minulla joskus aikoinaan oli pienemmässäkin purkissa, ilman mitään ongelmaa. Ilmeisesti sit niin paljon yksilöstä kiinni :? Ei auttanut jäähy. Tai auttoi, kunnes laitoin pojat takaisin paratiisiin. Pikkuakvaariossa pojat tappelivat ensin kahdestaan, mutta yllättäen rauhottuivat ja olivat hyvää pataa keskenään. Siksi katsoinkin, että kas, laitanpa kotiin takaisin. Eipä aikaakaan kun meno äityi entiselleen- tappelivat keskenään ja kudettivat naaraita. Toisella vieläpä ikävä tapa puolustaa reviiriään myös monnis- raukoilta :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”