Tunnista tetra

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Tunnista tetra

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Ostin tämän kirsikkatetrana. Mutta se se ei ole. Kyljessä menee siis punainen viiva, mutta selkä tai vatsa ei ole punainen. pyrstössä ylhäällä punainen täplä. Selkäevä mustapunainen. naaraalla myös valkoista. Sukupuolet erottaa todella helposti. Tyttöset omassa parvessani alkavat näyttää sille että voisi olla kutupuuhat edessä. Haluaisin kasvattaa parvea, mutta en tiedä oikeaa lajia. En ole sitä vielä löytänyt kaupasta, joten tarvitsisin nimen, jotta tilata.

Kuva

Itse epäilen että kyseessä on jokin ruusutetran alalaji tai joku muunnos. Osaisiko joku viisas minulle vastata? Kiitos.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ruusutetralla olis valkoiset tuikuit peräevän kärjessä ja samoin vatsaevien kärjissä.
Korutetralla ei valkoisia täpliä ole näissä evissä, joten se sitten.

Edit: Ai niin, nämä on sitten ihan sekaisin kaupassa. Voit tilata mitä vaan; ruusutetroja, korutetroja tai robertsintetroja (=korutetran synonyymi...ainakin tällä hetkellä), niin saatat saada jotain niistä, mutta et välttämättä sitä mitä tilasit.
tinzue
Member
Member

omilla tetroillani ei ole pyrstössä kuin ylhäällä tuo punainen täplä, ja kyljen punainen viiva on todellakin punainen, siksi mielestäni se ei ole korutetra....

Ja siinä missä ruusutetralla menee valkoiset merkit perä- ja vatsaevissä, näillä on mustat. Mielestäni se ei edelleenkään ole kumpikaan näistä lajeista. Mutta kiitos kuitenkin.
Kiiki74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiiki74 »

Soitappa Terolle Leppävaarioon. Minun mielestäni hänellä oli näitä kaloja myynnissä ja sanoi niille jonkun erikoisen nimen. Hän osaisi varmasti jelppiä. Ei ole tosiaan ruusutetra tuo sinun kalasi.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
tinzue
Member
Member

Kelle ihme Terolle Leppävaarioon????
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Espoossa akvaariokauppa Leppävaario, kauppias Tero [;)] .
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
tinzue
Member
Member

Jaa pitääpäs koittaa kaivaa numero jostain, jos sitten osaan puhelimessa hänelle kuvailla tetrojani. Jos täällä joku kuitenkin tunnistaa lajin, niin olkaa kiltti ja valaiskaa meitä tiedollanne. :)

Yritän myöskin saada parempia kuvia. Naaraistakin jos muutaman saisi. Tuo kuvaaminen ei todellakaan ole minun kyky.

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Minä olen nähnyt näitä kaupassa myös nimellä ruusuaavetetra (vrt. musta-aavetetra), mutta sehän on sitten taas jo ihan eri kala. Taisin asiasta kauppiaalle huomauttaakin.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
tinzue
Member
Member

niinpä niin, minäkin olen kyllä yrittänyt pyytää että kyseinen laji selvitettäisiin kyseisessä liikkeessä. Nyt siellä on kuitenkin oikeaa kirsikkatetraa myynnissä, ja kävin kertomassa ja näyttämässä eron lajien välillä....vastausta en ole silti saanut. Mikään aavetetra tuo ei kyllä todellakaan ole. Muuten en olisi niin innokkaasti edes lajia selvittämässä, mutta kun haluaisin kasvattaa omaa parveani. Silloin kun nämä ostin, oli jäljellä vain kolme naarasta, joten ostin yhteensä viisi tetraa. Tarkoitukseni oli ostaa lisää seuraavasta kalatilauksesta, mutta sieltä tulikin sitä oikeaa kirsikkaa...joten nyt minulla on ehdottomasti liian pieni parvi, enkä tiedä mitä lajia pitäisi yrittää tilata. harmittaa.... :cry:
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

tinzue kirjoitti:niinpä niin, minäkin olen kyllä yrittänyt pyytää että kyseinen laji selvitettäisiin kyseisessä liikkeessä. Nyt siellä on kuitenkin oikeaa kirsikkatetraa myynnissä, ja kävin kertomassa ja näyttämässä eron lajien välillä....vastausta en ole silti saanut. Mikään aavetetra tuo ei kyllä todellakaan ole. Muuten en olisi niin innokkaasti edes lajia selvittämässä, mutta kun haluaisin kasvattaa omaa parveani. Silloin kun nämä ostin, oli jäljellä vain kolme naarasta, joten ostin yhteensä viisi tetraa. Tarkoitukseni oli ostaa lisää seuraavasta kalatilauksesta, mutta sieltä tulikin sitä oikeaa kirsikkaa...joten nyt minulla on ehdottomasti liian pieni parvi, enkä tiedä mitä lajia pitäisi yrittää tilata. harmittaa.... :cry:
Sama vika meillä... olemme onnistuneet saamaan tuota kalaa 6 kpl "parven" jo lopettaneesta Senegalista Oulussa, siellä väitettiin kalaa kirsikkatetraksi.

Korutetraa lähinnä tuo näyttäisi olevan, mutta ainakin pyrstöstä puuttuu selvästi yksi merkki. Olisiko mahdollista, että nämä olisivat Korutetran alalaji X ?

Ostaisin mielelläni lisääkin näitä, jos joku vain kertoisi varman lajimäärityksen. Isompi parvi olisi hieno.
Piraattineito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piraattineito »

Näyttää tuo aika paljon sirppitetralta. Hyphessobrycon "robertsi" googleen kuvahakuun, tulee kovasti tuon näköisiä. En osaa linkittää... [:I]
Real stupidity beats artificial intelligence every time.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Piraattineito kirjoitti:Näyttää tuo aika paljon sirppitetralta. Hyphessobrycon "robertsi" googleen kuvahakuun, tulee kovasti tuon näköisiä. En osaa linkittää... [:I]
Hyphessobrycon 'robertsi' on korutetran (Hyphessobrycon bentosi) synonyymi.
Piraattineito
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piraattineito »

Ahaa... Helsingin Akvaariokeskuksessa olivat tuolla nimellä, suluissa vielä robertsintetra. On aika samannäköinen kun mitä löysin sillä nimellä. :?
Real stupidity beats artificial intelligence every time.
tinzue
Member
Member

viimeisimmän tietoni mukaan kyseessä on kirsikkatetran erimuoto. Kuulemma eroavaisuuksia jo siinä, missä joen mutkassa laji elelee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”