Mystinen KH-arvo tai viallinen testi

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Leland
Starting Member
Starting Member

Mystinen KH-arvo tai viallinen testi

Viesti Kirjoittaja Leland »

Tämän talouden ensimmäinen akvaario (200l, 100*50*40) on ollut kypsymässä nyt muutaman päivän. Kypsyttämiseen otettiin ymppi kukkamullasta ja mukaan heitettiin Bactozymiä (toimii tai ei) paketin ohjeiden mukaan. Lisäksi olen käyttänyt 10% ammoniakkiliuosta niin, että vedessä sitä on testien mukaan n. 5mg/l. Lisäksi olen heitellyt sekaan hieman kalanruokaa. Altaassa ei ole siis kaloja eikä kasveja vielä :)

Vesitestien perässä en viitsinyt juosta ympäri kaupunkia, joten tyydyin ensimmäiseen pakettiin jonka löysin. Paketti oli kyllä niin halpa, että jo ostovaiheessa kävi mielessä, että pistinkö rahat ns. kankkulan kaivoon. Testin nimi on Prodac Laboret. Paketissa on mukana N02 (nitriitti),GH (kokonaiskovuus),KH(karbonaattikovuus),PH ja NH3 (ammoniakki) testit. Paketti maksoi kuitenkin vain hieman yli 20 euroa ja olin varautunut maksamaan jopa 50 euroa kunnollisesta testistä. Noh muita testejä ei kyseissä kaupassa ollut joten otin tämän. Kaikki kyseiset testit ovat tippatestejä.

Testejä olen tehnyt ensimmäisestä päivästä asti. PH-arvo on ollut n. 7,2-7,4. Nitriitti lähti nousuun eilen illalla joten kypsyttämisen kannalta katsottuna ihan hyvältä näyttää. Nitraattitestiä ei ole tosiaan mukana ja sellainen täytyy hommata myöhemmin.

Tein jo heti ensimmäisenä päivänä KH- ja GH-testit. GH-testin (kokonaiskovuus) mukaan vesi on pehmeää 5dGH, eli 5 tippaa tarvittiin muuttamaan veden väri pysyvästi vihreäksi. Sitten homma meneekin oudoksi. KH-testin (karbonaattikovuus) jätin kesken, koska olin tiputtanut jo ainakin 30 tippaa (30 dKH), eikä näyttänyt siltä, että mitään muutosta tapahtuisi.

Testin ohjeen mukaan vettä tiputetaan veteen tipoittain, kunnes väri muuttuu vaaleankeltaisesta alkuväristä punaiseksi-violetiksi ja pysyy sellaisena. Ensinnäkin alkuväri on kirkas. Se muuttuu vaaleankeltaiseksi/keltaiseksi vasta muutaman tipan jälkeen (vajaa 10 muistaakseni) ja pysyy sellaisena vaikka siihen tiputtaisi 20 tippaa lisää. Kokeilin tänään samaa testiä uudestaan hanavedellä, koska mielessä kävi, että akvaarion vedessä olisi jotain vikaa. Hanaveden kokonaiskovuus (GH) oli sama kuin akvaariossa ja jälleen karbonaattikovuustestin (KH) kohdalla tuli eteen sama ilmiö, eli ilmiö ei esiinny pelkästään akvaarion vedessä. Vesi muuttui keltaiseksi, mutta ei koskaan punaiseksi-violetiksi. Jätin testin kesken, koska olin tiputtanut 5ml:n vettä jo 2,5ml testiainetta ja en halunnut kuluttaa koko pulloa yhden testin aikana, joka ei varmaan ole tarkoituskaan.

Eli onkohan testi viallinen, vai voiko veden karbonaattikovuus olla yli 30? Vai onko testi viallinen? Vai onko testin ohjeet vain vialliset ja todellisuudessa KH on se arvo, missä kirkas alkuväri muuttuu keltaiseksi? Eli itselläni kaksi kertaa n. 7-8 tipan jälkeen. Jossakin on vika, mutta missä? Tarkistin vielä ohjeet muilla kielillä ja kaikkien (ainakin niiden kielin kohdalla joita ymmärsin :)) kohdalla luki, että vaaleankeltainen ALKUVÄRI pitäisi muuttua PUNAISEKSI-VIOLETIKSI, kun taas minulla se muuttui kirkkaasta keltaiseksi :)
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Mielenkiintoista! Auttaisi asiaa jos olisi kokemusta kyseisestä merkistä, mulla on kuitenkin vain 1 ruoka ja kasviravinne (vasta viikon olleet).

Voisit tietysti vielä kokeilla tehdä testin niin, että laitat yhden tipan kerrallaan, sekoitat (pyörität) ja odotat ~10s ennen uutta tippaa. Jos reakointiin menee hetkinen, eikä väri siis ole kerinnyt muodostunaan? Mulla on kanssa sellanen kokonaiskovuustesti, jolla kerran sain kovuudeksi yllättäen yli 20. Tein sitten hitaammin (kuten ohjeessa) ja tulos olikin normaali 8GH:ta. Voihan tietty olla niin, että testi on susikin.

Voisit sitten laittaa tänne ylös, koska lius muutuu kirkkaasta keltaiseksi ja siitä punaiseksi, jos muuttuu.

Toisaalta epäilen suuresti tuon karbonaattikovuuden olevan kovinkaan suuri. Mistä teille tulee vesi, kunnalta vai kaivosta. Jos kunnan niin käy heidän kotisivuilla katsomassa vesiarvot.
Tiizi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiizi »

Puolita alkuperäinen vesimäärä jos tuota ylläolevaa neuvoa vielä kokeilet, niin ei ainettakaan mene niin paljon. Sitten vain kerrot tippojen määrän kahdella jotta saat oikean tuloksen.
"Pioneerien voimin sillanruodosta helpompi kulkuväylä."
Leland
Starting Member
Starting Member

Oulussa asustelen ja ihan hanasta veteni otan. Mielestäni annoin ainakin ensimmäisellä kerralla aineen vaikuttaa useita sekunteja ennen kuin laitoin seuraavan tipan, mutta pitää tosiaan yrittää vielä uudestaan teidän vinkkien avulla.

Niin ja tosiaan. Jos KH-arvo jostakin syystä olisi oikeasti erikoisen korkea niin mitä haittaa siitä käytännössä on? Vähän veikkailen, ettei se ole ainakaan hyväksi kasveille ja kaloille. Epäilen kyllä edelleen vahvasti, että KH arvo olisi yli 30. Jospa tämä mysteeri selviäisi tästä pikkuhiljaa askel kerrallaan.
Leland
Starting Member
Starting Member

Kyselin vesilaitokselta hanaveden arvoja. Sain vastaukset yksikössä millimoolia/litra.

"Oulun verkostoveden karbonaattikovuus on noin 0,02 mmol/l (millimoolia litrassa)". Eli paljonkohan tämä on saksalaisina kovuusasteina, joita yleisimmin akvaariojutuissa käytetään? Arvo on ilmeisesti kuitenkin todella matala, vaikka testini antaa ymmärtää aivan toista.

Hanaveden kokonaiskovuus keskimäärin: 0,64-0,66 mmol/l ja veden pH on välillä 8,0-8,5.
Höpötys kirjoitti:Voisit tietysti vielä kokeilla tehdä testin niin, että laitat yhden tipan kerrallaan, sekoitat (pyörität) ja odotat ~10s ennen uutta tippaa. Jos reakointiin menee hetkinen, eikä väri siis ole kerinnyt muodostunaan? Mulla on kanssa sellanen kokonaiskovuustesti, jolla kerran sain kovuudeksi yllättäen yli 20. Tein sitten hitaammin (kuten ohjeessa) ja tulos olikin normaali 8GH:ta. Voihan tietty olla niin, että testi on susikin.

Voisit sitten laittaa tänne ylös, koska lius muutuu kirkkaasta keltaiseksi ja siitä punaiseksi, jos muuttuu.
Tein testin uudestaan näiden ohjeiden mukaan, mutta ilman tulosta. Vesi muuttui ainoastaan kirkkaasta vaaleankeltaiseksi. Oli myös vaikeaa arvioida, että missä välissä vesi alkoi muuttua kirkkaasta vaaleankeltaiseksi, koska väri on aluksi todella haalea, eikä yksi tippa paljoa muuta tilannetta kerrallaan. Noin kahdeksannen tipan kohdalla vedessä oli jo selkeästi vaaleankeltaista väriä.

Nojoo, ehkä testini on rikki. Pitää kai luottaa vesilaitoksen antamiin arvoihin tässä asiassa.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kun asteita ei juurikaan ole, on tuollainen testin toiminta tavallista. Jos ensimmäinen tippa on jo se tulos, värin muuttumisia ei voi tietenkään odottaa. Ja jos se on siinä kahden paikkeilla, on liuos ensimmäisen jälkeen vielä todella hailakkaa ja vaikealukuista. Jos haluat tutkia KH-testin toimivuutta, käytä ruokasoodaa. Teelusikka sataan litraan nostaa noin yhden asteen.

"KH 1 dH° vastaa 0,36 mmol/l tai 21,96 mg/l vetykarbonaattia." http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovuus.php

Siten 0,02mmol/l vastaa 1/0,36 * 0,02 eli 0,056dH°.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

KH voi olla suomalaisissa vesissä lähes olematon. Luonnossa pHkin alhainen, mutta kalkilla/lipeällä alkalisoidaan. Kun KH on olematon, niin altaassa PH kuitenkin laskee selvästi.
Minä juon nyt kahvia!
lasipusu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lasipusu »

Ilmeisesti ei huolta siis. Itse turhauduin kyseisen testin kanssa siinä 20 tipan korvilla, ja pistin pikkusiskon jatkamaan "työtä" :D tippoja oli 5ml vesimäärään tiputeltu 72 tippaa kunnes vesi oli muuttunut keltaisen ja oranssin myötä punaiseksi 8O

Kuitenkin muut testit testipakkauksessa antoivat ns. normaaleja odotettuja arvoja (pH 7,2 GH 4...)

Onneksi on haku etten turhaan olisi taas älytöntä huutomerkki-apua-keskustelua alottanu [;)]
180l ja toivottavasti lisää tulossa;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”