Vesitestien perässä en viitsinyt juosta ympäri kaupunkia, joten tyydyin ensimmäiseen pakettiin jonka löysin. Paketti oli kyllä niin halpa, että jo ostovaiheessa kävi mielessä, että pistinkö rahat ns. kankkulan kaivoon. Testin nimi on Prodac Laboret. Paketissa on mukana N02 (nitriitti),GH (kokonaiskovuus),KH(karbonaattikovuus),PH ja NH3 (ammoniakki) testit. Paketti maksoi kuitenkin vain hieman yli 20 euroa ja olin varautunut maksamaan jopa 50 euroa kunnollisesta testistä. Noh muita testejä ei kyseissä kaupassa ollut joten otin tämän. Kaikki kyseiset testit ovat tippatestejä.
Testejä olen tehnyt ensimmäisestä päivästä asti. PH-arvo on ollut n. 7,2-7,4. Nitriitti lähti nousuun eilen illalla joten kypsyttämisen kannalta katsottuna ihan hyvältä näyttää. Nitraattitestiä ei ole tosiaan mukana ja sellainen täytyy hommata myöhemmin.
Tein jo heti ensimmäisenä päivänä KH- ja GH-testit. GH-testin (kokonaiskovuus) mukaan vesi on pehmeää 5dGH, eli 5 tippaa tarvittiin muuttamaan veden väri pysyvästi vihreäksi. Sitten homma meneekin oudoksi. KH-testin (karbonaattikovuus) jätin kesken, koska olin tiputtanut jo ainakin 30 tippaa (30 dKH), eikä näyttänyt siltä, että mitään muutosta tapahtuisi.
Testin ohjeen mukaan vettä tiputetaan veteen tipoittain, kunnes väri muuttuu vaaleankeltaisesta alkuväristä punaiseksi-violetiksi ja pysyy sellaisena. Ensinnäkin alkuväri on kirkas. Se muuttuu vaaleankeltaiseksi/keltaiseksi vasta muutaman tipan jälkeen (vajaa 10 muistaakseni) ja pysyy sellaisena vaikka siihen tiputtaisi 20 tippaa lisää. Kokeilin tänään samaa testiä uudestaan hanavedellä, koska mielessä kävi, että akvaarion vedessä olisi jotain vikaa. Hanaveden kokonaiskovuus (GH) oli sama kuin akvaariossa ja jälleen karbonaattikovuustestin (KH) kohdalla tuli eteen sama ilmiö, eli ilmiö ei esiinny pelkästään akvaarion vedessä. Vesi muuttui keltaiseksi, mutta ei koskaan punaiseksi-violetiksi. Jätin testin kesken, koska olin tiputtanut 5ml:n vettä jo 2,5ml testiainetta ja en halunnut kuluttaa koko pulloa yhden testin aikana, joka ei varmaan ole tarkoituskaan.
Eli onkohan testi viallinen, vai voiko veden karbonaattikovuus olla yli 30? Vai onko testi viallinen? Vai onko testin ohjeet vain vialliset ja todellisuudessa KH on se arvo, missä kirkas alkuväri muuttuu keltaiseksi? Eli itselläni kaksi kertaa n. 7-8 tipan jälkeen. Jossakin on vika, mutta missä? Tarkistin vielä ohjeet muilla kielillä ja kaikkien (ainakin niiden kielin kohdalla joita ymmärsin