Turveuutteesta vielä
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Advanced Member
Turveuutteesta vielä
Tetran Torumin ei kuulemma laske pH:ta, itse kokeilin ja vaikutus havaittava mutta heikko. Määrän lisäys tulisi perin kalliiksi. Sitten Seralla kaupallista tavaraa kanssa, laskeeko ehkä paremmin? Muita vaihtoehtoja?
Entäs itsetekoturveuute, akvaariotekniikan poijjaathan myyvät turvetta halvalla. Resepti noin pääsääntöisesti tiedossa. Mutta paljonko noin suurin piirtein pitäisi litraan turvetta laittaa vettä?
Entäs turvetta pohjasoraan-metodi? Tässä tietysti mahdotonta säädellä pH:ta mitenkään...
Entäs kellään kokemusta Waterlifen Buffer 6,5 kamasta?
Tämä meidän vesi... No sen pitäisi olla pehmeätä mutta toisaalta kalkilla pH:ta nostettua (siis kH matala, lähes olematon kuitenkin). Mutta näistä testeistä, kun olen eri testejä käyttämällä saanut raanaveden pH:ksi arvoja väliltä 7-8,5. Kuiteski näyttäisi ilmeiseltä, että kun pH:ta hieman laskee, niin lyhtytetrat kovasti virkistyvät & alkavat taas loistaa. Pitänee vielä pirauttaa vesilaitoikselle että voisi hieman suhteuttaa noita mittausarvoja (yli seiskanhan vesi varmasti on jotta putket eivät syövy mutta kuinka paljon).
Tällähän tätä kun perhoskirjoahvenia on tulossa kohtapuoliin linja-autolla, niin ei viitsis ihan sattuman varaan jättää niiden kotiutumista..
Entäs itsetekoturveuute, akvaariotekniikan poijjaathan myyvät turvetta halvalla. Resepti noin pääsääntöisesti tiedossa. Mutta paljonko noin suurin piirtein pitäisi litraan turvetta laittaa vettä?
Entäs turvetta pohjasoraan-metodi? Tässä tietysti mahdotonta säädellä pH:ta mitenkään...
Entäs kellään kokemusta Waterlifen Buffer 6,5 kamasta?
Tämä meidän vesi... No sen pitäisi olla pehmeätä mutta toisaalta kalkilla pH:ta nostettua (siis kH matala, lähes olematon kuitenkin). Mutta näistä testeistä, kun olen eri testejä käyttämällä saanut raanaveden pH:ksi arvoja väliltä 7-8,5. Kuiteski näyttäisi ilmeiseltä, että kun pH:ta hieman laskee, niin lyhtytetrat kovasti virkistyvät & alkavat taas loistaa. Pitänee vielä pirauttaa vesilaitoikselle että voisi hieman suhteuttaa noita mittausarvoja (yli seiskanhan vesi varmasti on jotta putket eivät syövy mutta kuinka paljon).
Tällähän tätä kun perhoskirjoahvenia on tulossa kohtapuoliin linja-autolla, niin ei viitsis ihan sattuman varaan jättää niiden kotiutumista..
Minä juon nyt kahvia!
-
- Advanced Member
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Uskomatonta!jokelamaniac kirjoitti:"Anteeksi nyt en oikein ymmärtänyt", vastasi vesilaitoksen vaihde, eikä ymmärtänyt toisellakaan selityksellä. Eikä osannut sanoa keneltä kysyä. Kolme soittoa, kaksi ei vastaa ja yksi taaskaan ei tiedä...

Kaupungin/kunnan kotisivuilta pitäisi löytyä tiedot vesijohtovedestä. Oletko katsonut sieltä?
Turveuutteista sen verran, että JBL:n Aquatrop J laskee ainakin pH:ta tehokkaasti, mutta aika lyhyeksi aikaa. Heti kun veden keltainen väri häipyy, eli parissa päivässä, myös pH nousee takaisin 7,5-8 tienoille.

Noilla viime aikoina paljon puhutuilla lepän hedelmillä olen saanut 180-litraisen altaan pH:n näköjään pysymään seiskan pinnassa ja 300-litraisessakin laskemaan vain vähän päälle seiskaan. 63-litraisessa, jossa ne kaikkein herkimmät kalat tietenkin ovat

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Millainen suodatin sulla jokelamaniac on? Useimpiin suodattimiin voi jotenkin laittaa pienessä pussissa (sukkahousut on ilmeisesti pop...) tuota turvetta. Tai sitten jotenkin tehdä itse sitä uutetta / turvevettä ja lisäillä sitä vedenvaihdon yhteydessä. Nopein tapa lienee tuo turveuutteen keittely ja sen lisääminen altaaseen. Hitaammin vaikuttaa sitten turvesuodatus tai jonkin turvepussin liottelu akvaariossa.
Tuossa annostelussa ei kai auta muuta kun kokeilla... Fiksuinta on varmaan harjoitella jossain ämpärissä ja siitä sitten suhteuttaa annostus omaan akvaarioon. Kuvittelisin, että tuo turve laskee pH:ta aika hitaasti, joten päivittäisillä mittauksilla varmaankin pystyy estämään katastrofit akvaariossa.
Itsellä on vastaava projekti vasta tulossa, mutta ajattelin siihen väsätä mattosuodattimen, jonka taakse tuo "turvepussi" (tai sitten keittelen uutteen tai hommaan noita jbl:n tabuja). Tässä on kuitenkin jotain linkkejä, mitä olen itse tutkiskellut:
1. keskustelu
2. keskustelu
3. keskustelu
4. keskustelu
Tuossa annostelussa ei kai auta muuta kun kokeilla... Fiksuinta on varmaan harjoitella jossain ämpärissä ja siitä sitten suhteuttaa annostus omaan akvaarioon. Kuvittelisin, että tuo turve laskee pH:ta aika hitaasti, joten päivittäisillä mittauksilla varmaankin pystyy estämään katastrofit akvaariossa.
Itsellä on vastaava projekti vasta tulossa, mutta ajattelin siihen väsätä mattosuodattimen, jonka taakse tuo "turvepussi" (tai sitten keittelen uutteen tai hommaan noita jbl:n tabuja). Tässä on kuitenkin jotain linkkejä, mitä olen itse tutkiskellut:
1. keskustelu
2. keskustelu
3. keskustelu
4. keskustelu
Be merrier with a terrier!
-
- Advanced Member
On Juwelin alkuperäinenkin suodatin vielä altaassa kiinni, sinne voi hyvin tiputtaa turvepussukan tarpeen vaatiessa... No kai sitä pitää kokeilla vain! Mutta kun tuo Waterlifen tippatesti näyttää aikas eri arvoja kun esim JBL:n aikaisempi, siis niinku raanavedestä - että hankala tietää kun ei tiedä voiko testiin luottaa!
Vesilaitoksen kotisivuilla ei ollut asiasta oikein mistään mitään, lähetin jonkun tiedustelun sähköpostitse. Mahdollisen palautteen pohjalta voinee vetää jotain johtopäätöksiä testin toimivuudesta - tai sitten pitää tilata akvaariotekniikasta sitä pH 7 kalibrointiliuosta! En sinänsä sano että Waterlife olisi väärässä, eräs kunnallistekniikan tuttu sanoi että aika korkeana sitä vettä pitävät etteivät kupariputket syövy.
Mutta jotain tolkkua tähän on nyt saatava ennenkö perhoskirjoahvenat saapuu, luultavasti pH:ta pitäisi hieman sorvata alaspäin (oletettavasti vain hieman, KH alhainen joten pH tippuu itsekseenkin altaassa) mutta kuinka paljon? Ei oikein sokkonakaan viitsi lähteä mitään tekemään...
Vesilaitoksen kotisivuilla ei ollut asiasta oikein mistään mitään, lähetin jonkun tiedustelun sähköpostitse. Mahdollisen palautteen pohjalta voinee vetää jotain johtopäätöksiä testin toimivuudesta - tai sitten pitää tilata akvaariotekniikasta sitä pH 7 kalibrointiliuosta! En sinänsä sano että Waterlife olisi väärässä, eräs kunnallistekniikan tuttu sanoi että aika korkeana sitä vettä pitävät etteivät kupariputket syövy.
Mutta jotain tolkkua tähän on nyt saatava ennenkö perhoskirjoahvenat saapuu, luultavasti pH:ta pitäisi hieman sorvata alaspäin (oletettavasti vain hieman, KH alhainen joten pH tippuu itsekseenkin altaassa) mutta kuinka paljon? Ei oikein sokkonakaan viitsi lähteä mitään tekemään...
Minä juon nyt kahvia!
Minkäköhän laisesta vedestä kalat on tulossa? Siis alkuunsa varmaankin kannattaa pitää mahd. samanlaisessa vedessä ja muutella vasta kotiutumisen jälkeen hiljalleen... Kaupoissa ainakaan harvemmin varmaan turvetta lisäillään.
(MuTu:a) Olen jostain jäänyt siihen käsitykseen, että turve muuttaa jotain muitakin vesiarvoja kuin pelkästään pH:ta ja kh:ta. Eli vaikka ei nuo arvot huimasti muuttuisikaan niin jotkut kalat saattavat silti viihtyä turvevedessä paremmin. Jospa sinne Juwelin suodattimeen sitten kokeilisit laittaa "jonkinmoisen" pussillisen turvetta lillumaan, niin muutoksen luulisi olevan sopivan hidas kaloillekin.
Noiden vesitestien tarkkuus on usein kyllä todella huono. Ei auta muu kun vaan arvailla... Tai ostaa se digimittari. Ja bonuksena tuo turve joidenkin juttujen mukaan saa tippatestit menemään entisestään sekaisin
Hiilarillahan olisi kanssa mahdollista laskea pH:ta. Turveuutetta sitten vaikka ihan vaan värin vuoksi...?
(MuTu:a) Olen jostain jäänyt siihen käsitykseen, että turve muuttaa jotain muitakin vesiarvoja kuin pelkästään pH:ta ja kh:ta. Eli vaikka ei nuo arvot huimasti muuttuisikaan niin jotkut kalat saattavat silti viihtyä turvevedessä paremmin. Jospa sinne Juwelin suodattimeen sitten kokeilisit laittaa "jonkinmoisen" pussillisen turvetta lillumaan, niin muutoksen luulisi olevan sopivan hidas kaloillekin.
Noiden vesitestien tarkkuus on usein kyllä todella huono. Ei auta muu kun vaan arvailla... Tai ostaa se digimittari. Ja bonuksena tuo turve joidenkin juttujen mukaan saa tippatestit menemään entisestään sekaisin

Hiilarillahan olisi kanssa mahdollista laskea pH:ta. Turveuutetta sitten vaikka ihan vaan värin vuoksi...?
Be merrier with a terrier!
-
- Advanced Member
Sitä minä ihan yritin kysellä, että:
1) missä suhteessa turveuutetta vääntäneet olette lisänneet vettä ja turvetta, sekä
2) kuinka kauan olette lientä keitelleet/liotelleet.
Nyt kun tuon viestini luin taisin kyllä ilmaista itseni epäselvästi tosin!
Turve, kattila, suppilo, kahvikestosuodatin siivilöintiin jne. ovat tuossa keittiössä valmiina.
Ei kai se niin tarkkaa ole, mutta tuota jos jollain on kokemusta asiasta niin miksi lähteä liikkeelle itse nollasta! Esim. riittääkö lyhyt keittely vai pitääkö päiväkausia liottaa.
Näitä aihetta sivuavia ketjuja olen seuraillut, mutta en em. kysymyksiin vastausta löytänyt. Haulla tulee taas sen miljoona ketjua, joidenka läpilukemiseen menisi tuntitolkulla aikaa.
1) missä suhteessa turveuutetta vääntäneet olette lisänneet vettä ja turvetta, sekä
2) kuinka kauan olette lientä keitelleet/liotelleet.
Nyt kun tuon viestini luin taisin kyllä ilmaista itseni epäselvästi tosin!
Turve, kattila, suppilo, kahvikestosuodatin siivilöintiin jne. ovat tuossa keittiössä valmiina.
Ei kai se niin tarkkaa ole, mutta tuota jos jollain on kokemusta asiasta niin miksi lähteä liikkeelle itse nollasta! Esim. riittääkö lyhyt keittely vai pitääkö päiväkausia liottaa.
Näitä aihetta sivuavia ketjuja olen seuraillut, mutta en em. kysymyksiin vastausta löytänyt. Haulla tulee taas sen miljoona ketjua, joidenka läpilukemiseen menisi tuntitolkulla aikaa.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Hakusanoilla turveuut* AND valm*, löytyy kaikista keskusteluista hakien 83keskustelua joten ei mitään hirvittävästi.
Mm. tässä keskustelussa on useampi kuin yksi henkilö maininnut valmistusmetodinsa.
Tässä ketjussa ensimmäisessä viestissä mainittua tapaa olen itsekin kokeillut ja ihan hyväksi todennut.
Tällä hetkellä turveuute valmistuu meillä sangossa jossa pohjalla kunnon satsi (sanotaan n. 4-6kourallista) turvetta vanhoissa sukkiksissa, päällä pari kiveä pitämässä sukkikset pohjalla. Sanko täytetään kiehuvalla vedellä ja n. viikon päästä mitataan uutteen pH, jonka jälkeen pullotetaan tai laitetaan suoraan käyttöön tilanteesta riippuen.
Mm. tässä keskustelussa on useampi kuin yksi henkilö maininnut valmistusmetodinsa.
Tässä ketjussa ensimmäisessä viestissä mainittua tapaa olen itsekin kokeillut ja ihan hyväksi todennut.
Tällä hetkellä turveuute valmistuu meillä sangossa jossa pohjalla kunnon satsi (sanotaan n. 4-6kourallista) turvetta vanhoissa sukkiksissa, päällä pari kiveä pitämässä sukkikset pohjalla. Sanko täytetään kiehuvalla vedellä ja n. viikon päästä mitataan uutteen pH, jonka jälkeen pullotetaan tai laitetaan suoraan käyttöön tilanteesta riippuen.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Advanced Member
-
- Advanced Member
Nonni! Kohtuuttomuuden ystävänä ohitin kaikki ohjeet ja laiton 4 L veteen kokonaisen litran turvetta, keitin tuntitolkulla hiljaisella lämmöllä + siivilöin isommat turpeet pois. Lopputuloksena litra mustanruskeaa lientä jonka pullotin. Ajattelin että jos vielä laittaisin pienempiin pulloihin ja pakastaisin niin ei ainakaan pääse mitään bakteerikantoja kehittyyn epästeriileissä suljetuissa astioissa.
Pitää huomenna testata teho viininkäymisastiassa, raportoin lopputuloksista.
Pitää huomenna testata teho viininkäymisastiassa, raportoin lopputuloksista.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Advanced Member
40 ml lisättynä 30 litraan vettä (pH n. 8,5) laskee pH:ta arviolta 0,2-0,3 mittayksikköä. Eli muutoksen huomaa, mutta suureksi sitä ei voi nimittää. Annostusta ei kannatta suurentaa mielestäni esteettisten haittojen vuoksi (veden värjäytyminen ruskeata). Sillä antaako veden seistä vai ei ennen pH:n mittausta ei tunnu olevan vaikutusta ainakaan näin lyhyellä tarkkailujaksolla.
20 ml lisättynä 100 L altaaseen jossa pH jo valmiiksi alhaisempi sai jo aikaiseksi pienen, havaittavissa olevan muutoksen. Mielestäni vaikutus oli selvästi suurempi kuin juuri raanasta laskettuun veteen lisättynä, mutta en nyt ryhdy äkkiseltään kokeileen. Toisaalta havaittu ero voitaneen lukea myös mittavälineen epätarkkuuden piikkiin.
Valmiste paitsi näyttää Tetran ToruMIniltä, myös toimii kuten se: värjää veden ruskeaksi ja laskee pH:ta hieman. Näyttäisi siltä että hienosäätöön kelpaa, mutta ei tällä malawialtaan vedestä kiekoille sopivaa saa. Mahdollisesti pidempään keittelemällä/liottamalla olisi saanut vielä jämäkämpää tavaraa, mutta en tiedä olisivatko sen varsinaiset ominaisuudet muuttuneet miksikään.
Edit. paikallisen käyttöveden kovuusarvoista en voi antaa luotettavaa tietoa, joten jätän koko aiheen kommentoimatta.
20 ml lisättynä 100 L altaaseen jossa pH jo valmiiksi alhaisempi sai jo aikaiseksi pienen, havaittavissa olevan muutoksen. Mielestäni vaikutus oli selvästi suurempi kuin juuri raanasta laskettuun veteen lisättynä, mutta en nyt ryhdy äkkiseltään kokeileen. Toisaalta havaittu ero voitaneen lukea myös mittavälineen epätarkkuuden piikkiin.
Valmiste paitsi näyttää Tetran ToruMIniltä, myös toimii kuten se: värjää veden ruskeaksi ja laskee pH:ta hieman. Näyttäisi siltä että hienosäätöön kelpaa, mutta ei tällä malawialtaan vedestä kiekoille sopivaa saa. Mahdollisesti pidempään keittelemällä/liottamalla olisi saanut vielä jämäkämpää tavaraa, mutta en tiedä olisivatko sen varsinaiset ominaisuudet muuttuneet miksikään.
Edit. paikallisen käyttöveden kovuusarvoista en voi antaa luotettavaa tietoa, joten jätän koko aiheen kommentoimatta.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Siis kumpaakos tässä nyt haettiin, oikeiden olosuhteiden luomista kaloille vai välitöntä täydellisen esteettistä kokemusta akvaristille? Sameus ja värjäytyminen häviävät parissa päivässä. Itse keitän turpeen suhteessa 40 osaa turvetta ja 60 osaa vettä. En siivilöi minkään spagettisiivilää kummemman vekottimen läpi, ja lorotan ainetta akvaarioon ihan puhtaasti värin perusteella n. 7-8 dl /50 litraa. Vähempikin tietysti riittää jos ei satu pitämään Betta-lajeja.jokelamaniac kirjoitti:40 ml lisättynä 30 litraan vettä (pH n. 8,5) laskee pH:ta arviolta 0,2-0,3 mittayksikköä. Eli muutoksen huomaa, mutta suureksi sitä ei voi nimittää. Annostusta ei kannatta suurentaa mielestäni esteettisten haittojen vuoksi (veden värjäytyminen ruskeata).
Ja jos niissä kattiloissa voi keittää perunoita niin en ymmärrä miksi ei voisi keittää turvettakin. Teflonia puolestaan ei ole fiksua käyttää edes ihmisten ruuan valmistukseen. http://fi.wikipedia.org/wiki/Teflon
Turve tuoksuu, ei haise, mutta akvaarioista innostumattomien ystävien silmissä harrastajan maine saattaa kasvaa jos tällainen kotoinen turpeen tuoksu leviää illanistujaisten kesken olohuoneeseen.
-
- Advanced Member
No kyllä se estetiikkakin painaa hieman, tulee pimeän näköinen akvaario kun ruskeanmusta väri imee valoa itseensä. Mutta voinhan toki kokeilla lisäämistäkin! Tätä olen yrittänyt kyllä kysellä näillä saiteilla että voiko turveuutteella saada aikaiseksi mitään yliannostelua, ts. voiko lorottaa niin paljon kuin sielu sietää? Toistaiseksi ei vastausta, ehkä Maisulla käsityksiä asiasta?
Minulla on oma akvaariokäyttöön varattu vanha kattila. Ja kyllä se turve haisee toki, mutta niin moni muukin asia elämässä!
Minulla on oma akvaariokäyttöön varattu vanha kattila. Ja kyllä se turve haisee toki, mutta niin moni muukin asia elämässä!
Minä juon nyt kahvia!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Muistaakseen Maisu kyllä yritti vastata tähän jo aiemmin. Suhtautuminen vastaukseeni oli sen verran vähättelevää ettei jatkokeskustelu ottanut minun puoleltani tulta alleen.jokelamaniac kirjoitti:Tätä olen yrittänyt kyllä kysellä näillä saiteilla että voiko turveuutteella saada aikaiseksi mitään yliannostelua, ts. voiko lorottaa niin paljon kuin sielu sietää? Toistaiseksi ei vastausta, ehkä Maisulla käsityksiä asiasta?
Fosfaatit ovat ainoa minun tietooni kantautunut riski. Olen kudettanut Bettoja vedessä josta n. 1/5 on ollut tuota omaa turveuutettani ja ainakin poikasetkin pärjäsivät mainiosti. Omasta uutteestani en myöskään ole saanut mitään leväongelmia joiden kuvittelisi seuraavan jos fosfaattia olisi liikaa. Kaikkien kalalajien luontaisia herkkyyksiä on tietysti mahdotonta tietää eikä mitään voi sanoa pomminvarmaksi.
-
- Advanced Member