Paljonko sitä valloo nyt sitte...

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Paljonko sitä valloo nyt sitte...

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

pitäs olla että saa altaasta sellasen unelmakeitaan?
-Tai sinne päin ees? :)

Onko järkeä ostaa toista loisteputkivalaisinta vanhan valaisimen rinnalle (nyt 2x36W, tulis 4x36W)? Kasvaisko noilla esim herttamiekka pinnan ylle vai tuhahtaisko vaan yritykselle?
Putkellaki on tietty väliä että mitä sorttia edustaa.

Niin, ja se allas on 50cm syvä ja pittuutta 150cm.
-uusio-harrastaja-
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Olikos se 0.5W/l? Siis sellaiseen täydelliseen kasviparatiisiin :). Mulla on isossa varmaan just tuo 0.585, jos miettii et 317l altaassa olis noin 280l vettä ja 150W valaisin päällä. Voin laskeskella ihan hullujakin (kts. kellonaika) :roll: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
timantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timantti »

Kuulostaa ihan mahdolliselle adriannan laskelmat, mulla oli aikanaan 550L altaan päällä 375W elohopeapurkausvaloa.

Nyt on 2x58W loisteputkivaloa ja kasvit (vähäisen tai normaalin valontarpeen omaavat lajit) kasvaa lähes yhtähyvin, tosin nyt altaassa ei ole konjakkikasveja tai muita suuren valontarpeen kasveja.

Mulla ois muuten 150cm mutta 2x58W putkille, heijastimilla vailla käyttöä ainakin nyt. Käytännössä uusi, oisko viikon tjsp ollut käytössä. Musta. Kirjoittele yksityisviestiä jos sen osto kiinnostaa.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Tuntuu aika hurjalta jos ois 2x36 ja 2x58!

"Tavalliset kasvit" kasvaa mulla noilla 2x36 ihan ok, papukaijanlehti taitais kyllä tykätä jos lykkäis vielä tuplat tai yli kaveriks ja varmaan jo uskaltais ootella että kasvit kasvaisivat ulos altaasta...

Tuo 36W ja 58W putkien yhdistelmä ois aikalailla just se optimi määrä valoa.
-uusio-harrastaja-
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Jos laitat 4x36W tarvitset myös hiilidioksidilisäystä, etteivät levät villiinny. Suosittelen kyllä lisäämään valoa, itsellä oli samankokoisessa 2x58W ja 3x36W.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Inia kirjoitti:Jos laitat 4x36W tarvitset myös hiilidioksidilisäystä, etteivät levät villiinny. Suosittelen kyllä lisäämään valoa, itsellä oli samankokoisessa 2x58W ja 3x36W.
Joo mulla pörisee kiljut altaassa, vaan pitänee virittää toinen pullo levittimineen rinnalleko vai? tarviiko molemmat olla aktiivilevittimellä?

Ja meneekö se tukkosen näköseks jos on kaks valaisinta vierekkäin l. peittää lähes koko pinnan?
Nyt mulla valaisin on n. 10 cm pinnasta ylös katossa roikkuen - pitäs varmaan nostaa hieman jos ostan toisen valaisimen rinnalle?
Mikä ois se korkeus?

Entä mites ku loisteputket häikäsee ikävästi ku ne on nostettu; onko teillä mitään patenttia - jotaki liparetta viritettynä- että häikäsis ei?
-uusio-harrastaja-
timantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timantti »

Miksi haluat nostaa valaisimet jatkuvasti altaan yläpuolelle? Ymmärrän kyllä että huoltotöiden ajaksi ne on kätevä saada nostettua altaan päältä, mutta pitämällä niitä ylhäällä jatkuvasti menetät näin valotehoa mun mielestä..siis sen pohjaan asti yltävän valon määrä on pienempi kuin jos lamppu on heti altaan reunojen varassa.

Onhan jotkut rakentaneet esim. vanerista koteloita, tai reunuksia, jotka nostetaan altaan reunanpäälle. Nämä yleensä ovat korkeudeltaan sen mittaiset, kuinka paljon lamppu on altaan yläpuolella, tai hieman enemmän.

Mun mielestä allas on siistimmän näköinen, kun siinä on valaisimet senverran peittävästi päällä, ettei hajavaloa tai miksi sitä nyt sanotaan, pääse karkuun altaan päältä huoneeseen. Vedenpintahan heijastaa valoa jonkinverran takaisin kohti lamppua (vrt. kesällä rannalla tai veneessä palaa helpommin kuin kuivalla maalla), ja taas menee valoa "hukkaan".
MISAKAN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MISAKAN »

meillä laitettiin 4x36w roikkumaan ensin n. 5cm korkeudelle altaasta, mutta nyt ne on laskettu takaisin kehysten varaan juuri tuosta syystä, että valoa karkasi mielestäni liikaa eikä pohjalle asti päässyt juuri mitään. Tilanne parani hiukan kun siis luovuttiin roikuttelusta. Ketjut on edelleen, huollon ajaksi on kätevämpää pitää iso valaisin korkealla.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

MISAKAN kirjoitti:meillä laitettiin 4x36w roikkumaan ensin n. 5cm korkeudelle altaasta, mutta nyt ne on laskettu takaisin kehysten varaan juuri tuosta syystä, että valoa karkasi mielestäni liikaa eikä pohjalle asti päässyt juuri mitään. Tilanne parani hiukan kun siis luovuttiin roikuttelusta. Ketjut on edelleen, huollon ajaksi on kätevämpää pitää iso valaisin korkealla.
Voisin iteki tehä noin ainaki nyt alkuun ku ei oo pätäkkää ostaa uutta valaisinta vielä.
Jatkan siis ketjua sen verran et laskeutuu alas kokonaan. So simple.
-uusio-harrastaja-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”