Akvaariopäiväkirjalöytö

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaariopäiväkirjalöytö

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Teinpäs sitten hauskan löydön. Akvaariopäiväkirjan vm. 1984.

Tämä oli kyllä mun toka akvaario, eka oli 5l lasipurkki miekkapyrstöineen.
Tässäpä otteita:

10.8. 1984

Tämänhetkiset kalat: 2 platya, 1 kuparimonni, 4 neontetraa, 3 mustatetra,akvaario 30 l.

16.8. 1984 keskiviikko
Kalat lihavassa kunnossa, joten ruokaa ei tipu. akvaarion alta tulee vettä, onkohan akvaario rikki?

27.9. -84

Yksi kuparimonni kuollut salaperäisellä tavalla. Ostin uusia kaloja. Yksi pilkkumonni ja 2 rubiinitetraa. Monnilta on vähän evät syöpyny, mutta lääkettä on annettu.
Yksi platykin kuoli. Se oli pohjassa koko ajan ja hakkas päätä pohjaan. Mie heitin pöntöstä alas sen. muut aivan hyvin.

1.10. -84

Tämän hetkiset kalat: 3 platya, 8 neontetraa, 1 alppiinomonni, 1 pilkkumonni, 2 rubiinitetraa. Yht 15 kalaa.

17.11. -84

Mulla on alppiinomonni ja pilkkumonni ja neontetra kuollu.
I monni litisty hapettajan taakse ja II monni kuoli salaperäisellä tavalla. Siihen neontetraan tuli vissiin kalatuberkuloosi. Nyt tämänhetkiset kalat ovat 7 neontetraa, 2 rubiinitetraa, 2 platya, 1 levänuoliainen, 0 monnia.
Vesi on vähän sameaa. Ps.levät on melekin kokonaan hävinny, ainakin siitä kasvista.

17. 3. -85

Yksi neontetra kuollut se on vissiin syöny liikaa.
Mie olen ostanu kaks lehtikallaa aikoja sitten.

5.6. -85

Toinen niistä lehtikaloista kuoli tännään. Mie tehin akvaarioon suursiivouksen. Tämän hetkiset kalat ovat 1 levänuoliainen, 5 neontetraa, 2 rubiinitetraa, 2 platya, 1 lehtikala. Yht. 11.

5.8. -85

Ostin lissää kaloja ja pari kasvia. Akvaario on pesty vähän yli viikko sitten. Mullon nyt 2 platya, 2 miekkapyrstöä, 2 lehtikalaa, 2 rubiinitetraa, 8 neontetraa, 1 levänuoliainen, 1 kuparimonni. Yht. 18.

päivämäärätön teksti

Mulla on 120:l:n akvaario. Kalat: 2 lehtikalaa, 2 marmoririhmakalaa, 1 platy, 1 mustatetra, 4 seeprakalaa, 7 neontetraa, 3 haimonnia, 4 kuparimonnia, 1 levänuoliainen ja 2 sammakkoa.
Akvaario on ostettu 17.8. 1986
ekat kalat 19.8. 1986.

Että tämmöstä. Järkyttäviä kalastoja, muistan kuinka ne haimonnit ui kauhealla kopinalla altaan päästä päähän.
Kalojen vaihtuvuus suuri ja sitä pidettin ihan normaalina 8O

Ja ne lehtikalatki 30 l :n akvaariossa
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Oi niitä aikoja... Onneksi nykyään on AW.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Olin tuolloin vähän alle 13v.
Se akvaarion siivoushan meinasi totaalista putsausta, hiekat pois ja pestään kunnolla, samaten akva.
Kaveri sai isältänsä tuliasiksi Rovaniemen reissulta 2 kultakalaa ja 2 lehtikalaa.
Ei muuta kuin akvaario (60 l) varastosta esiin, siihen hiekat ym ja kalat. Kypsyttely sanaa ei edes tunnettu.
Sieltä se minunkin akvaarioinnostus lähti...5 l lasipurkki, johon hiekkaa, 1 muovikasvi ja 2 miekkapyrstöä eikä muuta.
"hapetin" vettä puhaltamalla sinne välillä pillillä :mrgreen:
Miksiköhän niitä kaloja oikein kuoli :P

Se kaverin 60- litranen oli tosi iso verrattuna tohon 5 litraan...
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Tosi mukava lukea, on se kehitys menny huimaa vauhtia etiäpäin :P
Puusilimä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Puusilimä »

Meillä akvaarion suursiivous tarkoitti myös hiekan keittämistä, ei pelkästään pesemistä :roll: Jännä juttu, kaloja kuoli myös salaperäisillä tavoilla aika tiuhaan tahtiin :D
MISAKAN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MISAKAN »

ihan kuin olisin omaa vastaavaa päiväkirjaani lukenut :D Tosin meillä lehtikalat korvasi 2 pusukalaa jotka ängettiin sinne 60-litraiseen altaaseen platyjen, miekkapyrstöjen, miljoonakalojen, piikkisilmien ja seeprakalojen kanssa. Yhden kuparimonnisenkin ja tietysti sen kultakalan muistan myös omistaneeni.
Siivous oli kovaa hommaa...kun piti ne kalatkin aina haavia evakkoon että sai vietyä koko höskän kylppäriin kuurattavaksi. Eniten muistan stressanneeni sillä, riittääkö kaloilla happi. Ilmapumppu olikin täydellä teholla.
Olin silloin 10-12v. Ja asuimme omakotitalossa, jossa vesi tuli kaivosta ja se oli niin kovaa, että astianpesukoneessa astioihin tuli valkoinen "kalvo". Emmekä itse juoneet sitä, vaan haettiin juomavesi muualta. Ainoatakaan vesitestiä en muista tehneeni, enkä tätä kaivovettä mitenkään "parannelleeni".
Vaikka kalamenekki olikin melkoista, aivan kaikki ei tainnut silti mennä pieleen; platyt ja millikset synnyttivät poikasia niin, ettei niitä sitten uusia tarvittukaan.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Itse sentään olin silloin lähemmäs 13 vuotta sitten harrastusta aloitelessani sen verran lukenut, etten allasta siivotessa kokonaan tyhjentänyt. Mutta oli se vedenvaihdo melkoinen ruljanssi, kun jostain lukemani/kuulemani ohjeen mukaan vettä piti ensiksi vuorokausi seisottaa ja sitten pelleiltiin sankkojen kanssa. Muistan vieläkin kun oikein tärkeänä tädille selitin vedenvaihdosta jotain siihen vaihto-operaatioon ryhtyessäni ensimmäistä kertaa. Ja se kalaston vaihtuvuus oli todellakin suurta. Pienoisella kauhulla näin jälkikäteen katsoo sitä vihkon listaa, että mitä kaikkea sitä on ollut altaassa. Taistelukaloja en kyllä hanki varmasti enää ikinä sen alkuaikojen yhden yksilön jälkeen (kokeilin muutamaa vuotta myöhemmin uudestaan, sama äkäinen touhu jatkui), saakelin ukko listi seeprakaloja, mustatetroja ja ties mitä puraisemalla niskasta. Minä näin! Luonnollisesti altaasta löytyi ne pakolliset kultakalatkin. :roll: No kasvit kyllä kasvoivat ihan mielettömän hyvin, vaikka kalasto vaihtui.

Ennen omaa akvaariotani serkulla oli sellainen 40 litran allas suunnilleen. Kerran olin mukana sitä putsaamassa. Kalat pois (isohko monni kävi lattialla asti), vesi pois, hiekat pois -> pesuun kuumaan veteen, kaikki takaisin ja sitten ihasteltiin.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Kylppärissä minäkin aina kuurasin.
Se 128-litrainen oli huomattavasti painavampi kuin 30-litrainen. [;)]

Viisaana tiesin muille kertoa, että fairylla ei saa pestä. Muut sitten huuli pyöreänä ihmettelivät.

Sen olin jostain kans kuullut, että suodatinpatruunaa ei saa pestä lämpöisessä vedessä.
Pistinkin kaverin pesemään sen jääkylmässä vedessä. Se kuuliaisesti hinkkasi kädet punasena. Kysyi vain, että "ihanko näin kylmällä".
Minä tietäväisenä ( ja kiitollisena siitä ettei itse tarvitse pestä) nyökkäilin että "juu-u, noin kylmällä". :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse pesin omaa 7 litran pallomaljaani kantamalla sen lavuaarin ääreen, onkimalla kynsisammakot (2kpl) ylös toiseen lavuaariin odottamaan, ja pesemällä soran pohjalta niin kuumalla että meinasi näpit palaa, ja niin kauan kunnes kaikki kakka oli pois. Suodatintahan ei sitten ollutkaan. Sama homma jatkui kun kyseisessä maljassa oli taistelukala.

Ekaa oikeaa akvaariota ei noin kovasti pesty, 127l kun on hankala kannella ees taas, mutta suodatin sai kyytiä. Niin kauan ja niin kuumalla kunnes se on puhdas, siis lopettaa tuoksumasta kalankakalle 8O . Suodatin oli itseasiassa Dolphinin joku 300l/h ritsa joka olikin koko ajan tukossa. Noista alkuajoista on yhä jäljellä mm. ensimmäinen elässa pysynyt kasvini (Anubias barteri var. barteri), muutama kanto, tuo Dolphinin pikku suodatin (40l altaassa nykyään) sekä tuo 127l ja 7l altaat. Ensimmäisessä on kääpiöpalloja, jälkimmäinen on kultakalamaljana.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Sama homma meillä kun olin jotain alta 10v. kun oli 10l akva meillä. Kultakaloineen ja lehtikaloineen...Akvaario muistini mukaan pestiin aina silloin kun näytti todella paskasele. (vesi oli ihan ruskeaa) Hiekka huuhdeltiin huolellisesti jonkä jälkeen tungettiin uuniin ainakin puoleksi tunniksi. Suodatin pestiin astianpesu aineen kanssa. :roll: Kasveja oli pari muovikasvia jotka muistaakseni keitettiin siivouksen yhteydessä.

Että samapa täällä kun kaloja kuoli jatkuvasti mutta sitä ajateltiin vaan että ne on oikeesti niin lyhyt ikäisiä vaan. Eikä alettu huolestumaan niinkuin nyt jos yksi kala on huonon näköinen mennään suurinpiirtein paniikkiin että mikä on vialla. Ja vedenvaihtoja tehtiin kun tehtiin sitten vasta kun vesi oli karmeaa.Se oli ennen ja onneksi nyt on asiat täysin erillailla.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
thank
Advanced Member
Advanced Member

Re: Akvaariopäiväkirjalöytö

Viesti Kirjoittaja thank »

Tätä oli hauskaa lukea. :D 90-luvun lopulla meille vasta tuli oma akvaario, äitin akvaario joskus 80-90-lukujen taitteessa lähti. Silloin saimme ohjeeksi muistaakseni kerran viikossa-parissa 1/3 vedenvaihdon, ja kaksi kertaa vuodessa piti tehdä suursiivous. Että ei se suursiivousjuttu ihan kauhean vanha juttu kuitenkaan ole. :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

"hapetin" vettä puhaltamalla sinne välillä pillillä
Tälle kyllä repesin. :mrgreen: :mrgreen:
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

miljoonakala84 kirjoitti:
"hapetin" vettä puhaltamalla sinne välillä pillillä
Tälle kyllä repesin. :mrgreen: :mrgreen:
:mrgreen: Ja minä olin vielä ihan tosissani.
Muistan jopa sen pillinkin. Oli sellainen valkoinen, taittuva, missä oli hentoisia punaisia raitoja.
Piia85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Minä muistan lapsuudestani juurikin sen, että usein ajateltiin että kalat ovat lyhytikäisiä. Tuttavillani oli kultakalamalja pöydällä, jossa uiskenteli kultakala, joka vaihtui uuteen aina parin kuukauden välein. :cry:
hemppuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hemppuli »

Meille tuli joskus 90-luvun alussa ensimmäinen akva, muistaakseni n. 100L. Muistan kun en kehdannut sanoa kenellekään että meillä ei tehdä sitä jokavuotista suursiivousta akvaarioon, koska olin vähän "laiska" :D
Liekö syynä väärät vesiarvot, mutta mustamollit eivät meillä menestyneet. Harmitti kun tykkäsin niistä ja ne aina kuolivat. En muista yhtäkään vesi-testiä tehneeni silloin... Voi kala parkoja :)
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Piia85 kirjoitti:Minä muistan lapsuudestani juurikin sen, että usein ajateltiin että kalat ovat lyhytikäisiä. Tuttavillani oli kultakalamalja pöydällä, jossa uiskenteli kultakala, joka vaihtui uuteen aina parin kuukauden välein. :cry:
Muistatko kun se toinen naapurintyttö suuttui minulle hirveästi, kun hän kerskui kultakalansa eläneen parikin vuotta, ja mie sanoin, että kultakalat on itse asiassa hirveän pitkäikäisiä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No silloin joskus kun aloitin harrastuksen, taisin olla vielä ala-asteella, ihan varma en ole. Eka allas oli juuri 40-litrainen (ei sentään onneksi mikään kultakalamalja), mutta iloisesti siellä polski sekaisin platyja, miekkapyrstöjä, pari leväbarbia ja partamonnikin. Siinäpä sitä oli kokoonpanoa. Sen jälkeen sain pitkän kinuamisen jälkeen hommattua 90-litraisen altaan ja siellä taisi olla ensin nuo samat, mutta lopulta kai jäi allas ihan lajialtaaksi platyille. En muista tuliko sitten piikkisilmähaave ja sen jälkeen otinkin enempi asioista selvää.

Meilläkin joskus pestiin allas ihan putipuhtaaksi kun siskolla oli allas. Kalat vaan hyppelivät altaasta ulos ja se oli meille surun paikka. Jos vaan olisi tiennyt akvaarion hoidosta enempi..
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Voi elämä, :mrgreen: (hih...)
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Tää on klassikko :mrgreen: Hitsi, kun itsellä ei ole mitään akvaario- tai muitakaan eläinpäiväkirjoja muksuvuosilta, tai ehkä vaan ihan hyvä ettei ole... :roll:
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”