Platyt arkoja?
Valvoja: Moderaattorit
Platyt arkoja?
Minulla on 7 platyä n 60 l akvassa. Kalat ovat oleet minulla nyt noin 3 kk. Kummastelen niiden arkuutta. Ne ovat olleet hyvin arkoja liikkeelle akvaarion lähettyvillä alusta alkaen. Ne olivat tosi pieniä (1,5-2 cm) tullessa ja ovat kasvaneet hyvin (4-5 cm). Ruoka siis kyllä maistuu. Aluksi arvelin sen johtuvan siitä, että veden kovuus hieman vaihteli, ennen kun opin miten saan sen pysymään sopivasti gh 7-9. Jonkunaikaa olivatkin esillä paremmin, mutta heti kun akvan edessä liikkui, säntäsivät piiloon somisteen taakse kasvipöheikköön. Viimeisen reilun kuukauden ovat piilotelleet lähes kokonaan, käväsevät vain syömässä esillä. Tämä käytös alkoi kun naaraat kasvoivat sukukypsiksi(?). Eli ensin alkoivat kulkemaan pareittain (u+n) altaassa ja naaraiden masut kasvoivat. Ounastelin poikasia olevan tulossa, mutta eipä niitäkään ole näkynyt. Hermostuin tyhjän näköiseen altaaseen ja hankin sinne viime viikolla muutaman miljoonakalan. Ne onneksi ovat esillä kokoajan.
Vesiarvot ovat kunnossa (nitriitti 0, nitraatti nousee max 20, pH 7,5 gh n 8 ja kh 5). Lämpötila nyt kesällä 23-24. Vettä vaihdan puolet kerran viikossa. Akvaario sijaitsee makuhuoneessa nurkkauksessa joten jatkuvaa liikettä altaan lähellä ei ole. Akvassa paljon kasveja, myös pintakasveja.
Osaisiko kukaan arvailla mistä tämä johtuu? Voisiko sukupuolijakauma (3 n + 4 u) tehdä tuon? Että tytöt piilottelis ja pojat pysyis vaan niiden kimpussa... Tullessa olivat tosiaan niin pieniä, että vain yhden poitsun erotti, muut oletettiin tytöiks. Olen ollut siinä uskossa, että platyt ovat rohkeita kaloja, mutta eipä ainakaan meillä...
Vesiarvot ovat kunnossa (nitriitti 0, nitraatti nousee max 20, pH 7,5 gh n 8 ja kh 5). Lämpötila nyt kesällä 23-24. Vettä vaihdan puolet kerran viikossa. Akvaario sijaitsee makuhuoneessa nurkkauksessa joten jatkuvaa liikettä altaan lähellä ei ole. Akvassa paljon kasveja, myös pintakasveja.
Osaisiko kukaan arvailla mistä tämä johtuu? Voisiko sukupuolijakauma (3 n + 4 u) tehdä tuon? Että tytöt piilottelis ja pojat pysyis vaan niiden kimpussa... Tullessa olivat tosiaan niin pieniä, että vain yhden poitsun erotti, muut oletettiin tytöiks. Olen ollut siinä uskossa, että platyt ovat rohkeita kaloja, mutta eipä ainakaan meillä...
-
Essi Luhtaniemi
- Starting Member

-
tricolour
- Senior Member

- Viesti:
Kalat ovat siinä mielessä samanalaisia elukoita kuin muutkin, että se missä oloissa, millä hoidolla ja kuinka paljon ne ovat tekemisissä ihmisen kanssa, vaikuttaa siihen millaisia ne ovat vanhempina.
Omat aikuiset platyni ovat kaupasta ostettuja, ja todella rohkeita yksilöitä. Poikaset ovat niin rohkeita, että hyvä etteivät syliin hyppää kun menee akvaarion lähelle. Tunkevat kämmeneen kun siivoan/sisustan akvaariota ja pitävät ilmeisesti siitä kun niitä vähän sormenpäällä silittää (jäävät nimittäin odottamaan lisää)
Omat aikuiset platyni ovat kaupasta ostettuja, ja todella rohkeita yksilöitä. Poikaset ovat niin rohkeita, että hyvä etteivät syliin hyppää kun menee akvaarion lähelle. Tunkevat kämmeneen kun siivoan/sisustan akvaariota ja pitävät ilmeisesti siitä kun niitä vähän sormenpäällä silittää (jäävät nimittäin odottamaan lisää)
Kuvia
317L kalakippo.
317L kalakippo.
-
Kirjoplatynen
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ei mulla platyt ole arkoja, eikä mollit etenkään!
Mollit ovat kättä nyppimässä ja letkussa kiinni kun putsaan allasta
Mulla on akvaariot olkkarissa ja toinen niin että ohi kävellään koko ajan.
Ujot monnisetkin ovat rohkaistuneet eivät säntäile enää hulluna pakoon.
Vastasyntyneet poikaset ovat alussa tosi arkoja, mutta rohkaistuvat sitten.
Tuosta tuli mieleen huvittava juttu:
Kerran putsattiin allasta ja pyydystän pikkukalat astiaan ja laitoin keittiön pöydälle siksi aikaa että puhdistan synnytysaltaan.
Kohta katsoin sinne niin 2 kissaamme katselivat siinä pikkukaloja...
Ei varmaan ole säikäyttänyt kun kissat naamat ilmestyy pään päälle
Mollit ovat kättä nyppimässä ja letkussa kiinni kun putsaan allasta
Mulla on akvaariot olkkarissa ja toinen niin että ohi kävellään koko ajan.
Ujot monnisetkin ovat rohkaistuneet eivät säntäile enää hulluna pakoon.
Vastasyntyneet poikaset ovat alussa tosi arkoja, mutta rohkaistuvat sitten.
Tuosta tuli mieleen huvittava juttu:
Kerran putsattiin allasta ja pyydystän pikkukalat astiaan ja laitoin keittiön pöydälle siksi aikaa että puhdistan synnytysaltaan.
Kohta katsoin sinne niin 2 kissaamme katselivat siinä pikkukaloja...
Ei varmaan ole säikäyttänyt kun kissat naamat ilmestyy pään päälle
Ford Taunus Coupe -74 2.0
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070
Ford Taunus -76 2D "Pinkki" 2.8 V6
Kesää odotellessa
http://www.taunusfinland.com/galleria/i ... ?cat=10070