"Hiilidioksiditehdas", miten suodattimeen kiinni?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
"Hiilidioksiditehdas", miten suodattimeen kiinni?
Olen ajatellut väkertää tuollaisen hiilidioksiditehtaan. Letkun päänhän voi myös työntää altaan pohjalle, mutta sen voi myös ilmeisesti liittää jotenkin suodattimen ilmanottoventtiiliin. Ongelmana on vain se, että mistä mä sen venttiilin löydän:D Voiko sen liittää siis ulkosuodattimeen? Suodatin Ecco 2236.
-
- Junior Member
-
- Junior Member
No niin, nyt on tuo pullo valmis ja letku ja kivi altaassa. Kuinkahan kauan tuohon menee että se alkaa toimia? Luin noita vanhoja keskusteluja muttei pistänyt ainakaan silmään tuolta.
Altaassa on muuten jokin ei-merkkisisäsuodatinkin, pystyykö sitä liittämään jotenkin siihen? Rumannäköinen kun vihreä letku tulee altaaseen nurkasta.. Vinkkejä?
Altaassa on muuten jokin ei-merkkisisäsuodatinkin, pystyykö sitä liittämään jotenkin siihen? Rumannäköinen kun vihreä letku tulee altaaseen nurkasta.. Vinkkejä?
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Jos sisäsuodattimessasi on ollakseen ilmanottoaukko (kaikissa sitä ei ole), niin se löytyy suodattimen yläreunasta - sellainen pieni reikä johon tavallinen ohut akvaarioletku sopii. Hiilidioksidin levitystapoja on lukuisia ja niistä on kertoiltu monissa keskusteluissa tällä palstalla mutta ulkosuodatinlevityksestä muistan että jotkut ovat sitä käyttäneet menestyksellä, toiset eivät
. Ilmastinkivilevitystä ei pidetä kovin tehokkaana mutta jos kiven ottaa irti ja hiilidioksidi tulee suoraan letkusta veteen niin siinä se CO2 ainakin tehokkaasti karkaa harakoille eli huoneilmaan.

-
- Junior Member
Ei ollut suodattimessa sitä reikää..
Mitähän kannattaisi tehdä, jos kerta ilmastinkivilevitys ei ole oikein tehokasta..? Pystyykö sisäsuodattimeen porata reiän johon liittää tuon hiilariletkun? Mihin kohtaan se kannattaa laittaa?
Entäs tuohon ulkosuodattimeen, pystyykö sitä liittää siihen mitenkään??
Mitähän kannattaisi tehdä, jos kerta ilmastinkivilevitys ei ole oikein tehokasta..? Pystyykö sisäsuodattimeen porata reiän johon liittää tuon hiilariletkun? Mihin kohtaan se kannattaa laittaa?
Entäs tuohon ulkosuodattimeen, pystyykö sitä liittää siihen mitenkään??
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Ulkosuodattimeen olen kokeillut työntää imuputken päähän syvälle. Toimi oikein hyvin kunnes hiilidioksidia kertyi suodattimeen niin paljon hiilidioksidia että suodatin pysähtyi ja roottori kävi "kuivana". Jos tämä olisi tapahtunut aamulla kun oli lähtenyt töihin niin olisi suodatin ollut kuollut illalla... En siis suosittele.
Sisäsuodattimeen voi koittaa työntää imuritilän läpi (jos löytyy reikää tai jos kehtaa tehdä sellaisen). Muuten akvaariokaupasta löytyy "hanoja" jotka saa letkunpätkällä liitettyä esimerkiksi ulkosuodattimen ulospuhallukseen ja sijoitetaan letkunpätkään ennen suihkuputkea. Hana jakaa virtauksen alas ja eteen ja alasuunnan reikään voi laittaa levittimen. Vähimmillään tämä on umpinainen putki jossa on kaksi sisääntuloreikää yläpäässä - toinen vedelle siitä hanasta ja toinen hiilariletkulle pullosta sekä reikiä alapäässä (mistä vesi virta ulos). Siinä on siis oikea aktiivilevitin kyseessä. Levittimen voi koittaa askarrella itse (vaikka PVC-putkesta, se on yllättävän helppoa) tai sitten ostaa valmina kaupasta.
Muitankin aktiivilevitinratkaisuja on olemassa, mutta jos siistin näköistä kaipaat, niin suosittelen tuota.
Sisäsuodattimeen voi koittaa työntää imuritilän läpi (jos löytyy reikää tai jos kehtaa tehdä sellaisen). Muuten akvaariokaupasta löytyy "hanoja" jotka saa letkunpätkällä liitettyä esimerkiksi ulkosuodattimen ulospuhallukseen ja sijoitetaan letkunpätkään ennen suihkuputkea. Hana jakaa virtauksen alas ja eteen ja alasuunnan reikään voi laittaa levittimen. Vähimmillään tämä on umpinainen putki jossa on kaksi sisääntuloreikää yläpäässä - toinen vedelle siitä hanasta ja toinen hiilariletkulle pullosta sekä reikiä alapäässä (mistä vesi virta ulos). Siinä on siis oikea aktiivilevitin kyseessä. Levittimen voi koittaa askarrella itse (vaikka PVC-putkesta, se on yllättävän helppoa) tai sitten ostaa valmina kaupasta.
Muitankin aktiivilevitinratkaisuja on olemassa, mutta jos siistin näköistä kaipaat, niin suosittelen tuota.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Junior Member
Mulla on tämmönen sydeemimi 60 litraisessa; Suodattimen ulostuloputki on semmonen pitkä jossa viisi reikää. Co2:ta ohjaan n. 8cmx3cm laatikkoon joka on siis ylösalaisin veden pinnan alapuolella. Tähän laatikkoon ohjaan co2:ta letkulla jonka olen kiinnittänyt laatikon yläreunaan. Laatikkoon virtaa siis alakautta vettä kolmesta reijästä ja kaksi reikää pitää pintaveden liikkeessä (putki siis suunnattu ylöspäin). C02:ta tulee pullosta jatkuvasti, melko hitaasti, niin että nään nopeuden jolla kuplia tulee. Toimii kuin koiran oksennus!