Uusia kaloja, mutta mitä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pulputtaja
Starting Member
Starting Member

Uusia kaloja, mutta mitä?

Viesti Kirjoittaja Pulputtaja »

Elikkäs mulla on tommoinen joku 100 litran akvaario, jossa tällä hetkellä pulputtelee vain yksi miekkapyrstö ja 2 partamonnia.

Siellä on ollut miljoonakaloja, mustamollisia ja monta miekkapyrstöä mutta hmm... Ne ovat jotenkin kummasti sieltä aina kadonneet :?
Luulen, että se iiso partamonni on popsinut ne.. :? Tai sitten tuo iso miekkapyrstö. Niitä miekkapyrstojä olen ostanut jo kaksi kertaa lisää, kun aina jää vain yksi yksinäinen miekkapyrstö. Olen myös miettinyt, että ovatkohan ne voineet hypätä akvaariosta lattialle jonnekkin ihmepaikkaan, mutta en ole yhtäkään lattialta löytänyt :roll:

No mutta asiaan. Niin että. Tällä hetkellähän tuolla on siis vain nuo kaksi partamonnia ja yksi yksinäinen miekkapyrstö. Niin ostanko taas lisää miekkapyrstöjä? Toivottavasti ne eivät sitten taas "katoa".. Pitäisikö myydä tuo iso, joku 15 cm pitkä partamonni? Kun se alkaa musta olla liian iso tohon akvaarioon.

Mutta siis. Mitä kaloja mä voisin nyt ostaa tuonne? Miekkapyrstöjä ainakin varmaan, mutta mitäs muita? Mustamollisia enkä miljoonakaloja enään halua.. Mutta joo mitäs fisuja ostaisin?
Pulp pulp...
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Minkälaiset vesiarvot? Voisit hankkia lisää miekkapyrstöjä ja ruveta kovettamaan vettä. Jos vetesi on ollut pehmeää, voi siinä olla syy miekkisten lyhyeen elämään.
Toinen partamonni kannattaa lahjoittaa jonnekin. Kahdelle partamonnille allas on vähän pieni.
Voisit ottaa vaikka jotain sukarapuja muutaman.
96l+38l+20l
Angora
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Angora »

Kai akvaarion vesi on arvoiltaan sopivaa (eli kovaa) noille miekkiksille, molleille ja milliksille? Samoihin arvoihin menisi myös platy mutta en tiedä miten fiksua on pitää platyja ja miekkiksiä keskenään kun saattavat risteytyä. Ja ovat toisaalta niin samannäköisiäkin.

Noista katoamisista... kannattaa testata akvaarion vesiarvot ja selvittää mihin kalat katoavat ennen kuin hankkii enää yhtään uusia kaloja. Katoamisen syynä on aika varmasti partis joka hoitelee raadot näkymättömiin, mutta mistä kuolemat johtuvat?

Onko partamonnit samaa vai eri sukupuolta? 100 litraan suosittelisin vain yhtä partista, varsinkin jos toinen on jo noin iso.
Pulputtaja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pulputtaja »

Vesi on kyllä kovaa. Vesiarvot on testattu kyllä, mutta siitä on jo aikaa. Pitää testata.

Mutta joo tosiaan, mulla on kaksi partamonnia, samaa sukupuolta, koiraita molemmat.. Toinen monni on liian iso. Se tuli meille kaveriltani. He halusivat kaloistaan eroon, niin monni tuli sitten minun akvaariooni, kun muuten monnille olisi käynyt lies mitä, kun sitä ei ehtinyt enää myydä tai jotain sellaista. En tiedä, mutta kuitenkin otin sen sitten akvaariooni.

Joo täytyy tosiaan lahjoittaa tuo iso partis jonnekkin ja mitata vesiarvot..

Muoks. Mutta sitten kun olen mitannut ja lahjoittanut partiksen jollekkin, niin mitäs fisuja sitten voisin hankkia? :D Ainakin niitä meikkapyrstöjä lisää, mutta mitäs muita? Ehdotuksia, ehdotuksia [;)]
Pulp pulp...
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Mitkä ovat tuon satalitraisen akvaariosi mitat?
Hieman nafti se on miekkapyrstöille (jotka kasvavat 10-14cm mittaisiksi). Mutta saattaisi tuolla mennä vaikka pieni ryhmä, esim. 1 uros ja 3 naarasta. Seuraksi ajattelin ehdottaa miljoonakalauroksia, mutta niitä et näköjään halunnutkaan. ;)
Angora
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Angora »

Löysin tuollaisen linkin haulla... toivottavasti siitä on apua!

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67842
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Entäpä pari hassua omenakoteloa?
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Sitten kun Pulputtaja on testannut vetensä arvot niin jos vaihtokauppa kiinnostaa niin ottaapi yhteyttä vaikka minuun. Onhan tässä ehkä välimatkaa jonkin verran, mutta eihän sitä koskaan tiedä kuinka kyyti saadaan järjestymään.

Meillä on terveestä, yli 8 vuotta olleesta miekkapyrstökannasta vielä muutama valmiina vaihtamaan kotia (siis keskenkasvuisia nämä tarjokkaat) ja meidän reiluun 600 litraiseemme tuo partis mahtuisi kyllä kylkeään kääntämään.

Nämä meidän miekkamme ovat kyllä keskikovan veden kasvatteja, joten eivät mihinkään "kivikovaan" veteen sopeudu. Vaan eipä sellaista taida tässä maassa ollakkaan ilman tekoaineita.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Satalitrainen on kyllä aivan liian pieni allas miekkapyrstöille vaikka pitkän mallinen olisikin...

Aloittajana mittaisin/mittauttaisin ne vesiarvot ja laittaisin tänne ihan numeroina ennen kuin kukaan lähtee uutta kalastoa ehdottelemaan.
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

No enpä tiedä onko liian pieni jos siellä altaassa asuu jatkossa vain se kolme eukkoa ja yksi koiras miekkis ja yksi partamonni. Eivät ne kyllä kovasti sinkoile nuo miekkikset jos on paljon muuta puuhaa.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Minusta ei ole liian pieni allas miekkapyrstöille.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”