Olisin kysellyt teiltä, että miten suosittelette tässä toimittavan. Olen kohta 16 vuotta pitänyt 70 litraistani, ja nyt olisi tarkoitus hankkia 140 l. (Hankkisin vieläkin isomman, mutta tila asunnossamme ei taida sallia sitä.)Ongelma liittyy lähinnä siihen, että 140l tulisi 70l tilalle samaan nurkkaan olohuoneeseemme, ja näin ollen en voi kypsyttää 140l ensin toisessa paikassa.
Itse olen ajatellut, että tällainen voisi toimia (joten kuten) vesiarvojen suuremmin kärsimättä:
- kalat ämpäriin (jossa vanhaa ja uutta vettä)
- vanhasta altaasta vettä saaviin niin paljon kuin vain talteen saa (vaikka lapolla, jos ei muuten)
- vanhan altaan siirto pois + tyhjennys
- uusi pöytä tilalle
- uusi allas tilalle
- vanha vesi saavista uuteen altaaseen
- uutta vettä loput ja aquasafea perään
- tämän jälkeen mahdollisimman pian kalat ämpäristä kärsimästä uuteen altaaseen
Nyt kyselenkin, että olenko aivan hakoteillä? Itse en ole tähän parempaakaan ratkaisua keksinyt, kun tilavuus tupla ja paikka sama kuin edellisellä.
Neuvoja, kiitos!

p.s. pitäisikö vanhasta ottaa saaviin vettä aivan kuten normaalisti lapolla `imuroisi´ pohjaa, jotta uuteen altaaseen tulisi myös tarvittava bakteeri, yms. kanta?
p.p.s. Asukit tällä hetkellä:
5 x kuparimonninen
2 x omenakotilo
5 x neontetra (vanhuksia kuollut, tarkoitus lisätä parvea uuteen altaaseen)
4 x kardinaalitetra (vanhuksia kuollut, tarkoitus lisätä parvea uuteen altaaseen)
2 x piikkisilmä
Uuteen altaaseen ajattelin hankkia yhden sinirihma koiraan + lisää tetroja siten, että molempia tasamäärä parvessa (näyttävät ainakin altaassani olevan yhtä parvea lajista huolimatta). Onko ajatus hölmö? Parempia ehdotuksia?