Karpin ruuasta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Karpin ruuasta
Löysin tuolta netistä karpin kalastukseen "syötin" niin voiko sitä käyttää ihan ruokana ilman mitään kalastusta?
Helppo boilieohje
2 dl maissijauhoa
2 dl maitojauhetta
4 dl rasvatonta soijajauhetta
1 dl vehnäleseitä
0,5 dl sokeria
2-4 rkl ruokaöljyä
loraus vettä
esanssi (mansikka, minttu, suklaa, vanilja...)
4-6 kananmunaa
Taikinan tulee olla melko napakkaa, anna sen hetken levätä ennen jatkokäsittelyä.
Pyörittele n 1,5 cm palloja.
Keitä vedessä kunnes boiliet nousevat pintaan (muutama minuutti).
Halutessasi voit värjätä boiliet elintarvikevärillä, värjäyksellä on todennäköisesti suurin merkitys kalastajan omassa mielessä. Keittämisen jälkeen boilieita kuivataan esimerkiksi pyyhkeen päällä noin 1-2 vuorokautta. Muuntelemalla hieman mittasuhteita tai aineksia voit saada aikaan itsellesi sopivan syötin.
Helppo boilieohje
2 dl maissijauhoa
2 dl maitojauhetta
4 dl rasvatonta soijajauhetta
1 dl vehnäleseitä
0,5 dl sokeria
2-4 rkl ruokaöljyä
loraus vettä
esanssi (mansikka, minttu, suklaa, vanilja...)
4-6 kananmunaa
Taikinan tulee olla melko napakkaa, anna sen hetken levätä ennen jatkokäsittelyä.
Pyörittele n 1,5 cm palloja.
Keitä vedessä kunnes boiliet nousevat pintaan (muutama minuutti).
Halutessasi voit värjätä boiliet elintarvikevärillä, värjäyksellä on todennäköisesti suurin merkitys kalastajan omassa mielessä. Keittämisen jälkeen boilieita kuivataan esimerkiksi pyyhkeen päällä noin 1-2 vuorokautta. Muuntelemalla hieman mittasuhteita tai aineksia voit saada aikaan itsellesi sopivan syötin.
-
- Senior Member
Sokeria en ihan heti menisi välttämättä kaloilleni syöttämään, eihän sitä suositella monelle muullekkaan eläimelle. En syöttäisi myöskään suklaata ja vaniljaa.
Ruuan sopivuudesta minulla ei ole mitään tietoa, mutta itse en ^^yllä olevia aineita kaloilleni menisi välttämättä syöttämään, ellei jossain todella luotettavassa lähteessä lukisi että niitä voi syöttää ilman sivu vaikutuksia (tai kalan kuolemaa
)!
Ruuan sopivuudesta minulla ei ole mitään tietoa, mutta itse en ^^yllä olevia aineita kaloilleni menisi välttämättä syöttämään, ellei jossain todella luotettavassa lähteessä lukisi että niitä voi syöttää ilman sivu vaikutuksia (tai kalan kuolemaa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
OV miljoonakaloja & kasveja
-
- Senior Member
-
- Senior Member
Kuinka paljon ruokit kalojasi? Jos saalistusvaisto ei ole täysin 'hereillä', kun ruokit kalojasi. Kokeile pitää karpeillä 4-5 päivän paasto (jos ovat aikuisia) ja katso syövätkö ne sitte pikkukalat.Jorma_L kirjoitti:Onko kukaan kokeillut elävää ravintoa karpeille? Eräässä toisessa aiheessa kerroin että pyydystin järvestä ns. perhoshaavilla pikkukaloja (10-20mm) mutta karpit antaa niiden uida ihan rauhassa lammessa. Liekö evoluution aikana hävinnyt saalistusvaistot?
Toisaalta elävän selkärankaisen käyttö ruokanahan on kielletty...
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: http://p1.foorumi.info/koijarit/
- Viesti:
Tuon "syötti" ruuan jättäisin syötiksi, eihän ihmisellekään kalja tai suklaa ole pääravisntoa
Tuon elävän ravinnon suhteen taasen olen positiivisella mielellä, annetaanhan akvaariokaloillekin kaikenlaisia kalasta, sydämmestä ja surviaisista tehtyjä yhdisteitä. Meillä ainakin menee kastemadot hyvin kaupaksi sekä nuo karpin poikaset, mitä ei pois kerkiä keräämään.
Nuo luonnonkalat taitanee olla jo poikasina niin vikkeliä, ettei niitä kompelöt karpit kiinni saa, muuten uskoisin niiden häviävän suht pikaisesti.

Tuon elävän ravinnon suhteen taasen olen positiivisella mielellä, annetaanhan akvaariokaloillekin kaikenlaisia kalasta, sydämmestä ja surviaisista tehtyjä yhdisteitä. Meillä ainakin menee kastemadot hyvin kaupaksi sekä nuo karpin poikaset, mitä ei pois kerkiä keräämään.
Nuo luonnonkalat taitanee olla jo poikasina niin vikkeliä, ettei niitä kompelöt karpit kiinni saa, muuten uskoisin niiden häviävän suht pikaisesti.
.: Elämä on :.
-
- Junior Member
- Viesti:
onko tuo resepti nyt nii kauhean vaarallinen, itse ole antanut aina sillon tällöin Vaasan&Vaasan Reilua paahtista ja hyvin kelpaa. Samoin Reilua Ruisleipää. Eikä ole yksikään kuollut päinvastoin viimekesänäkin kasvoivat 25cm...
. Salaatin lehdet revitään "käsistä". Samoin kelpaa hyvin keitetty riisi.

-
- Junior Member
- Viesti:
Joo meilläkin ruisleipää kädestä [vaikka nyt on kyllä vähän jäänyt], vaikka ei sitäkään paljon kun joskus jostain luin että ei saisi liikaa syöttää suolan tai jonkun vuoksi.. äh, en yhtään muista, täältä sen mielestäni luin. Salaatista minun karpit eivät niin välitä, en sitten ole kokeillut nyt kun isompia ovat, ja omenaakin tuli viime kesänä kokeiltua, mutta ei ne siitäkään [nirsoja-ko?]. Kurkku on luultavasti liian vetistä kun sekään ei mene, mutta kesäkurpitsasta tykkää [pitäisi taas varmaan ostaa ja kokeilla tykkääköhän yhä]. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
~Ann
-
- Senior Member
Juu, kyllä täälläkin kalat syövät välillä ruisleipää, salaattia ja kesäkurpitsaa, sun muuta mitä sattuu olemaan tarjolla.
Enkä usko että kalat heti kupsahtavat jos tuota ruokaa maistavat, vaan en usko sen tekevän kamalan hyvääkään. Mieluummin ainakin itse syötän näitä valmisruokia, jotka taatusti sopivat kaloille, kuin teen itse ruuat, joissa ei välttämättä ole kalojen tarvitsemia ravinteita ja saattaa olla jotain haitallistakin. Itse en ainakaan meinaan tiedä sopiiko öljy, suklaa tai vanilija (tai muut ohjeessa mainitut aineet) kaloille? Näin suoralta kädeltä sanoisin että ei, ja perustelisin väittämäni vain sillä hataralla ajatuksella, että ainakaan suklaa ei sovi useimmille eläimille (muista aineista ei minulla ole niinkään hyvää hajua).
Jokainen tietenkin tekee niin kuin parhaaksi näkee - itse näen parhaaksi sen että kalat saavat oikeata ravintoa, jossa on oikeita (kaloille sopivia) ravinteita
. Voi olla että ruoka menisi hyvin 'silloin tällöin syötettävästä herkusta', mutta itse jätän ruuan valmistamisen niistä jotain tietäville
ja herkkuna syötän välillä ruisleipää, kesäkurpitsaa ja salaattia.
Enkä usko että kalat heti kupsahtavat jos tuota ruokaa maistavat, vaan en usko sen tekevän kamalan hyvääkään. Mieluummin ainakin itse syötän näitä valmisruokia, jotka taatusti sopivat kaloille, kuin teen itse ruuat, joissa ei välttämättä ole kalojen tarvitsemia ravinteita ja saattaa olla jotain haitallistakin. Itse en ainakaan meinaan tiedä sopiiko öljy, suklaa tai vanilija (tai muut ohjeessa mainitut aineet) kaloille? Näin suoralta kädeltä sanoisin että ei, ja perustelisin väittämäni vain sillä hataralla ajatuksella, että ainakaan suklaa ei sovi useimmille eläimille (muista aineista ei minulla ole niinkään hyvää hajua).
Jokainen tietenkin tekee niin kuin parhaaksi näkee - itse näen parhaaksi sen että kalat saavat oikeata ravintoa, jossa on oikeita (kaloille sopivia) ravinteita

Muikkumix
tuolta löytyy jos jonkilaista reseptiä kaloille. Ajattelin kokeilla tuota "muikkumixiä".
http://kapsi.fi/~skare/akvaario/ruokinta.html
http://kapsi.fi/~skare/akvaario/ruokinta.html
-
- Senior Member
Mieti mitä vauva voi syödä, sen mukaan voi antaa varmaankin myös kaloille ruokaa... Ainakin itse sovellan tuota ohjetta lähes kaikille lihansyöjille, samoin kuin sekasyöjillekkin. Tietenkin järkeä ohjeessa saa käyttää silti, vaikka mielestäni varsin yleispätevä onkin.crap kirjoitti:Siis kaloille käy kaikki luonnon tuotteet... Vai?![]()
-
- Senior Member
Karpeille parasta perusruokaa varmaankin ihan karpeille valmistetut valmisruoat, lisäksi voi tarjota "luonnonruokaa" survareita jne jne.
Turhat sokerit ja suolat ei varmaankaan pitemmän päälle ole terveellisiä.
Turhat sokerit ja suolat ei varmaankaan pitemmän päälle ole terveellisiä.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Senior Member
Samoilla lijoilla olen Jarzun kanssa.
Voi ihminenkin syödä suolaa ja sokeria, mutta eivät ne ole pidemmän päälle terveellisiä
.
Teollinen ruoka (tai itse pyydystetty elävä ruoka/muu LUONNON "tuote") on mielestäni ainoaa oikeaa ruokaa kaloilla, sillä niistä kalat saavat varmasti kaiken tarvitsemansa (edellyttäen että ihminen osaa ostaa oikeaa ruokaa)...
Voi ihminenkin syödä suolaa ja sokeria, mutta eivät ne ole pidemmän päälle terveellisiä
Teollinen ruoka (tai itse pyydystetty elävä ruoka/muu LUONNON "tuote") on mielestäni ainoaa oikeaa ruokaa kaloilla, sillä niistä kalat saavat varmasti kaiken tarvitsemansa (edellyttäen että ihminen osaa ostaa oikeaa ruokaa)...