Mitään uutta musta-aavetetrojen "pahkataudista"?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kivi
Junior Member
Junior Member

Mitään uutta musta-aavetetrojen "pahkataudista"?

Viesti Kirjoittaja Kivi »

Yritin vanhan otsakkeen alla kovasti kysellä musta-aavetetrojen nykyisestä tilanteesta, mutta hiljaista oli. Kokeilen nyt vielä kerran ihan omana aiheenaan, jos joku osaisi sanoa jotain. Seuraavaksi taidan sitten laittaa tämän ongelmiin ja sitten pyydän teitä vielä bongaamaan terveitä musta-aavetetroja :mrgreen:

Vieläkö musta-aaveilla esiintyy pahkoja? Täytyykö kaikkia musta-aaveita pitää kantajina, vai onko liikkeellä myös parempilaatuisia yksilöitä? Musta-aaveita näkyy kyllä myynnissä joten myyntiä ei ainakaan ole lopetettu. Niitä näkyy jopa liikkeissä, joita itse pidän niinä "parempina liikkeinä". Terveestä kalasta voi maksaa enemmänkin, mutta mistä h...istä tunnistan ne? Sen mitä olen kysellyt niin kaloja tuodaan maahan useista eri paikoista. Mistäpäin maailmaa niitä laadukkaampia kaloja oiken tuotetaan? Kukaan ei myöskään ole vielä myöntänyt, että heillä olisi näkynyt pahkaisia kaloja. Uskaltaako kauppiaan sanaan kuitenkaan täysin luottaa? Kauppiailla ja alalla työskentelevillä luulisi löytyvän ajantasaista tietoa, kun vaan vielä voisi olla varma, että puhuvat totta :frown:

Minulla on (edellen) karanteenissa 20 musta-aavetetraa. Ovat eloisia, syövät hyvin ja kutevatkin. Mitään pahkojen kaltaisia en ole kaloilta löytänyt (etsitty on ja kovasti). Missä vaiheessa oireiden pitäisi alkaa näkymään? Kauanko kaloja täytyy karanteenata, osaako kukaan veikata? Voiko näiden jo olettaa olevan terveitä kun kohta alkaa kolmas kuukausi?

Pohdinnan alla on myös kalojen kudettaminen, mutta kuinka välttää poikasten sairastuminen tähän hämärään "pahkatautiin". Jos homma onnistuisi hyvin voisin koettaa kudettaa muutamaakin paria, niin saisin vielä aikaiseksi parven jossa kaikki kalat eivät olisi sisaruksia keskenään. Kudettaminen ja poikasten kasvatus tapahtuisivat tietysti erillisessä altaassa. Jos vältän kosketusta kaupasta ostetun parven kanssa, niin voinko olettaa poikasten olevan terveitä? Lähinnä mietityttää se, että emokalathan on pakosta käytettävä kutualtaassa saattamassa poikaset alulle. "Saastuttavatko" ne mahdollisella taudillaan altaan jo valmiiksi ennen poikasten kuoriutumista ja koko homma on turhaa? Ei ole mitään järkeä alkaa kasvattamaan poikasia, jos muutaman kuukauden päästä huomaa emojen olevan sairaita ja joutuu sitten lopettamaan koko katraan. Voiko tämän välttää ja kuinka, tai edes pienetää riskiä? Jos siis kyseessä on tuberkuloosi kuten aiemmassa ketjussa väläyteltiin, niin onko mahdollisista kantajista mitenkään saatavissa tervettä jälkikasvua?

Jos siitä olisi jotain hyötyä, niin kiikuttaisin heti muutaman kalan EVIRAan, mutta kun ei. Jos tulos onkin, että kalat ovat terveitä, niin sehän ei kai takaa koko parven terveyttä :cry:
diiNA
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja diiNA »

Moi!

Juuri huomasin Musta-aaveellani pahkan :cry: .
Niitä on 5 ja nyt ikäväkyllä tällä pienimmällä todella on pahka!

Mitenköhän pitäsi toimia, ei taida mikään auttaa?

Nämä ovat olleet minulla n.5kk :(
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Minulla musta-aaveita ollut reilun vuoden verran. Näitä oli aluksi kuusi kappaletta, nyt enää neljä, kaksi naarasta on kuollut täysin selittämättömästi, ilman mitään sairauden merkkejä. (Näistä kuolemista on kyllä jo aikaa, mutta en ole vielä uskaltanut ostaa uusia naaraita tilalle, olen vain seuraillut noiden muiden vointia.) Tuo pahkatauti kävi itsellänikin mielessä, mutta en löytänyt kaloisa mitään ulkoista muutosta. Mikä toisaalta estää noiden pahkojen kasvun sisäelimiin? Eikös tuota tautia siinä vanhassa ketjussa tubiksi epäilty?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”