Näin se vaan on!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

kimboski
Junior Member
Junior Member

Näin se vaan on!

Viesti Kirjoittaja kimboski »

Olen lisäilly puoli vuotta noita suolia akvaarioon, Olen käyttäny pelkästään ruokasoodaa 12ml/vedenvaihto.
Akvaarioni koko on 200l. Nyt olen lopettanut KOKONAAN suolojen käytön altaassa, ensiksi väsensin suolan pariksi viikoksi 10ml, ja seuraavaksi pariksi viikoksi laitoin enään 8ml. Noin jatkoin kunnes lopetin suolan käytön.

Kaloina akvaariossa on:
Oranssimalawi (1+3)
Fuelleborneja (1+3)
Cabroja (1+2)

Poikasia tulee koko ajan, fuelleborneja jo varattavissa!
Oranssimalaweita tulee elokuun alussa myös myyntiin.
Kaikki kalat ovat voineet mainiosti.
~500L allas olohuoneessa.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Suolia akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Jani »

heheheh...älä nyt ihmeessä suolia pane akvaarioon, alkavat pian haista! Eli suoloja vissiin olet altaaseen pannu [;)] Sori, oli pakko, kesäfiilis jotenki meinaa iskeä ja töissä on tylsää :P
~TiiNa~
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: Suolia akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja ~TiiNa~ »

Jani kirjoitti:heheheh...älä nyt ihmeessä suolia pane akvaarioon, alkavat pian haista!
Uppoaa... :mrgreen:
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Minkälaiset vesiarvot sulla on nyt sitten ilman suolojen lisäämistä?

Mie en muuten ostaisi malawiahvenen poikasia, jos vesiarvot ei olisi kohtuusamat kuin omassa altaassani. ;)
kimboski
Junior Member
Junior Member

Vesiarvot ovat ph ~7, pehmeä vesi.
Muita testejä ei ole. Lämpötila 26astetta.
Zelda
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Tytti kirjoitti:Minkälaiset vesiarvot sulla on nyt sitten ilman suolojen lisäämistä?

Mie en muuten ostaisi malawiahvenen poikasia, jos vesiarvot ei olisi kohtuusamat kuin omassa altaassani. ;)
Samoilla linjoilla Tytin kanssa ;) Minä ainakin mittaan pH:n lisäksi kovuudet yms. Nyt sain johtokykymittarinkin joten helpottaa paljon vesiarvojen seuraamista.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kuinkas pitkään sinulla kalat ovat nyt olleet sitten siinä hanavedessä?

Käsittääkseni tuommoinen väärässä vedessä eläminen rasittaa kaloja, heikentää vastustuskykyä ja lyhentää niitten elinikää, koska elimistö joutuu koko ajan toimimaan ylikierroksilla vääränlaisessa vedessä olemisen takia. Kalat eivät siis kuole heti, vaikka vesi niille ei olisikaan hyväksi. Tässä lisää tietoa: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/osmoosi.php.

Mutta no, kukin taaplaa tyylillään. Itse yritän pitää ötökkäni niille sopivissa oloissa, en näe sitä vaivalloisena, sillä olen kiinnostunut lemmikeistäni ja ne hankkiessani tiesin niitten vaatimukset ja olin valmis hoitamaan niitä siten. Jos taas minua laiskottaisi, niin hankkisin jotain sellaista jolle hanaveteni on juuri sopivaa sellaisenaan.
kimboski
Junior Member
Junior Member

Eiköhän ole aika hyvissä oloissa kun kerran kutevatkin jatkuvasti?
Ne ovat kohta kuukauden olleet "hanavedessä"
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Lisääntyminen ei ole välttämättä mikään merkki siitä, että emokaloilla on kaikki hyvin. Tarkoittaa se toki sitä, että niillä on sen verran energiaa, että jaksavat pentuja tehtailla ja eivät välttämättä ihan huomenissa kuole. Ja kuukausi on lyhyt aika sanoa mitään siitä, että miten kalat pärjäävät. Puoli vuotta - vuosi voisi olla parempi seuranta-aika. Olisin kiinnostunut kuulemaan väliaikatietoja joskus tuossa alkutalvesta. :)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

kimboski kirjoitti:Eiköhän ole aika hyvissä oloissa kun kerran kutevatkin jatkuvasti?
Tuo on vähän tuollainen ikuisuuskysymys... Lisääntyväthän useat muutkin kalat epäsopivissa, jopa kamalissa oloissa, joten mikseivät malawit?
rain- kirjoitti:Mutta no, kukin taaplaa tyylillään. Itse yritän pitää ötökkäni niille sopivissa oloissa, en näe sitä vaivalloisena, sillä olen kiinnostunut lemmikeistäni ja ne hankkiessani tiesin niitten vaatimukset ja olin valmis hoitamaan niitä siten. Jos taas minua laiskottaisi, niin hankkisin jotain sellaista jolle hanaveteni on juuri sopivaa sellaisenaan.
Olen täysin samoilla linjoilla rain-:in kanssa, pehmeään hanaveteen sopivista ahvenista löytyisi varmasti joitakin kiinnostavia lajeja.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Heh, pakkoa sanoa, että minä ihmettelin että mitä ihmeen suolia akvaarioon täytyy laittaa, että onko tää joku malawujuttu :D hehhee.
*laa la laa*
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

kimboski kirjoitti:Vesiarvot ovat ph ~7, pehmeä vesi.
Vetesi on sellaisenaan sopimatonta malawiahvenille. Ei täysin sopimatonta, mutta hyvin vähällä vaivalla ja rahalla sopivaksi muutettavissa (se ruokasooda). Se, että lisääntyvät ei ole kummoinen merkki hyvävointisuudesta. En muutenkaan käsitä, miksi ottaa Malawijärven kirjoahvenia, jos ei ole valmis tarjoamaan niille malawimaisia oloja. Ehkä sinä kerrot, että miksi? ;)

Omassa altaassani se vedenkäsittelyn vaiva on neljä lusikallista malawisuolaa ja yksi lusikallinen ruokasoodaa, sekoitetaan Muumi-mukissa ja nakataan altaaseen vedenvaihdon yhteydessä lauantaiaamuna. Ei kovin vaikeaa, enemmän on vaivaa noista seuraarion kasveista, mitä saa parturoida ja harventaa yhtenään.

Kalat kyllä sopeutuvat ja elävät vaikka missä, mutta viihtyvätkö? Sitä kun ei tiedä. Kun on näitä eläimiä kotiinsa hankkinut niin niistä on pidettävä mahdollisimman hyvä huoli. Tarjottava lasilaatikossa olot, jotka vastaisivat niiden kotiseutuja niin hyvin, kuin lasilaatikossa voi vastata. Vähintäänkin pitää yrittää, vaikka ei ihan täydellisesti siinä onnistuisikaan.

Toivottavasti en loukannut, se ei ollut tarkoitus ainakaan.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

kimboski kirjoitti:Eiköhän ole aika hyvissä oloissa kun kerran kutevatkin jatkuvasti?
Ne ovat kohta kuukauden olleet "hanavedessä"
Tuo kutu innostus voi hyvinkin johtua juuri muuttuneista vesiarvoista. Kuteminen ei kuitenkaan meinaa sitä että voisit jatkuvasti pitää kalojasi "väärissä" vesioloissa, tilapäisesti kylläkin kudetusta ajatellen.
SEEPRARIPSIMONNI
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SEEPRARIPSIMONNI »

Hieno homma ja älä välitä kun harrastajat tietää kaikki.
Onnea ja minä olen kiinostunut sun kaloista laitan yv:tä
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Millaiset arvot malawialtaassa tulisi olla? Itellä tulee hanasta vettä, jonka pH 7.5, KH 2 ja GH 8. Eli olisiko tuon veden muutaminen hankalaa? Käsittääkseni rittäisi pH pienoinen nosto?

Jos jotain auttaa, niin seura altaissa muutuu siten että pH laskee 7.2 KH nousee 2.2-2.6 ja GH pysyy samana, ilman mitään poppaskonsteja siis.
-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Veikkaisin että pH:n nostolla tuosta on pelkkiä negatiivisia vaikutuksia kaloihin.

Antti
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Riippuu missä päin Espoota ollaan, kuinka korkealla on veden sähkönjohtavuus.

Pari aiheeseen liittyvää muistamaani keskustelua:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=23330
"Vääränlaisessa vedessä kalojen sisäinen säätely joutuu koville. Vähemmän suolaisen eli "tavallisen" veden osmoottinen paine on pienempi kuin kalan ruumiinnesteiden ja kalaan tunkeutuu ylimäärin vettä munuaisten poistettavaksi. Se stressaa kalaa. Lisäksi "tavallisen veden" ionikoostumus on virheellinen. Mm. magnesiumia on liian vähän." (J.Järvi)

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=34407
"Mutta mites kun Malawin vesi ei ole kovaa! Vrt vaikka Helsingin ja Malawin vettä. Lähes samanlaista on!" ( J.Järvi)
-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Olisin kiinnostunut kuulemaan väliaikatietoja joskus tuossa alkutalvesta.
Otetaans mukaan "korrekteja" veden säätäjiä. Mä veikkaan että kimboski saa parhaat tulokset (vähiten kuolemia ja eniten poikasia), jos vaan vesiä vaihtaa säännöllisesti. Minkä pH:ssa voittaa saattaa ammoniakissa hävitä. Ja toisekseen alkuun ilmeisen hyvät kalayksilöt saatuaan jatkokin saattaa sujua sulavammin. Yleinen kokemus kaloista taasen on se että muutama aste kovuuksissa tai aste pH:ssa vs. luonnollinen ei juuri vaikuta kaloihin. Ja kuka tietää vaikka olisi hirveä vaiva noille malaweille sen magnesiumin erittäminen veks. :mrgreen:

Antti
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

-Antti- kirjoitti:Otetaans mukaan "korrekteja" veden säätäjiä. Mä veikkaan että kimboski saa parhaat tulokset (vähiten kuolemia ja eniten poikasia), jos vaan vesiä vaihtaa säännöllisesti.
En tiennytkään, että harrastat malaweja (tai tanganjikalaisia)? Kysymyksen luomuakvarismi vs. tehoakvarismi käsittely ehkä kuuluisi pikemminkin osastoon "Yleistä keskustelua (akvaario)". Lisäksi tämä keskustelu muistuttaa argumentaation tasoltaan taannoisia papukaijakirjoahvenvääntöjä:

"Kalani kutevat ja voivat hyvin -- kysykää vaikka naapuriltani!"

Kalat saattavat lisääntyä vaikka minkälaisissa olosuhteissa (ja olla lisääntymättä erittäin hyvissä). Jotkin kalalajit tunnetusti tapaavat kutea kuljetuspussiin. Aloittaessani harrastusta 80-luvulla (kun vesiarvoista, kypsytyksesta, yms. ei tiedetty juuri mitään) yritin moneen otteeseen kasvattaa apistogrammoja, jotka yleensä heittivät henkensä viimeistään muutaman kuukauden jälkeen. Kuitenkin ne kutuvat aina kutivat melkein saman tien kaupasta kotiin tuotaessa (mistä päättelin, että ne "voivat hyvin"). Tästä aiheesta löytyy varmasti paljon muitakin esimerkkejä. [Vastaavasti ihmiset lisääntyvät mm. keskitysleirellä ja väestön kasvu noussee aina sotien ja muiden kriisien (esim. kulttuurivallankumous) aikana. Eräs helposti havaittava oire metsävaurioista on puiden tapa tuottaa "kriisiolosuhteissa" suuri määrä käpyjä.]

Edelleen on tunnettua, että pienet muutokset vesiarvoissa eivät yleensä vaikuta kaloihin kovin paljon. Kaloja on kasvatettu menestyksekkäästi hyvinkin epäoptimaalisissa vesiolosuhteissa; esim. valtameren takana on paljon paikkoja, joissa hanasta tuleva vesi on kovaa, ph vielä altaassakin 8 tai yli, ja nitraattiakin on jo hanavedessä runsaasti. Kuitenkin näissä olosuhteissa kasvatetaan (ja viljellään) mm. kiekkokaloja.

Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin tanganjikalaiset kalat tulevat väärissä vesiarvoissa varsin värittömiksi ja pahoinvoivan näköisiksi. Esimerkiksi frontosat ovat oikeasti sinisiä vain, jos ph ja sähkönjohtavuus ovat tarpeeksi korkealla. Toinen laji, jonka väreistä heti näkee vesiarvojen vaikutuksen on helmikuonoahven Altolamprologus calvus. Tosin calvukset ovat varsin herkkiä, esim. Tanganjika-järven ripsimonnit pärjäävät hyvin monenlaisissa vesiarvoissa. [Jonkinlaista evidenssiä vesiarvojen merkityksestä kuitenkin antaa jo sekin, että Tanganjika ja Malawi järvien lajit eivät siirry järviin laskeviin jokiin (ja kääntäen, jokilajit eivät menesty järvissä).] Vesiarvoista merkittävimpiä kaloille ovat pH ja sähkönjohtavuus, muilla on vähäisempi merkitys.
SEEPRARIPSIMONNI
Starting Member
Starting Member

Eikö se näin ole et tottuu kaikki ihmiset ja kalat eri arvoihin niin jos arvoja pikku hiljaa muutetaan niin eikö pitäs sopeutua?

Kävin kattoo kimposkin kaloja ja komeita oli ja värikkäitä ja nälkäisiä :) et kyllä näytti et kalat voi hyvin:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

SEEPRARIPSIMONNI kirjoitti:Eikö se näin ole et tottuu kaikki ihmiset ja kalat eri arvoihin niin jos arvoja pikku hiljaa muutetaan niin eikö pitäs sopeutua?
Avainsana ei varmaan olekaan lisääntyminen tai selviytyminen (kuten arasilan tekstistä voi hyvin rivien välistä lukea). Luulisin että se "määre" jota tässä haetaan on elämänlaatu. Sen mittaustapoja voi jokainen miettiä näin lauantain kunniaksi vaikka paritellen päissään [;)] .
kimboski
Junior Member
Junior Member

Mä en usko teihin täällä kyllä yhtään!
Kun olen täällä lueskellut että kalat tappelet ja niin edelleen, mulla ei ole YHTÄÄN MITÄÄN ongelmia tullut vastaan!
Muistan tälläisen jutun että se siniriutan kimi on kirjoittanut että ei käyttänyt suoloja niin poikasia tuli jatkuvasti.
Mä en kyllä ala suoloja lisäilemään kun kalat voivat erinomaisesti, eihän niissä ole mitään hyötyä laittaa.
OLKAA TE VAAN ERIMIELTÄ MULLE AIVAN SAMA! Mä kasvatan omat kalana omalla tavalla.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

kimboski kirjoitti:OLKAA TE VAAN ERIMIELTÄ MULLE AIVAN SAMA! Mä kasvatan omat kalana omalla tavalla.
Teeppä se. Kuitenkin jos mainostat sitä keskustelupalstalla, voit olettaa aiheesta tulevan keskustelua ;). Keskusteluun yleensä olennaisesti kuulu mm. eriävät mielipiteet, jotka ovat mielestäni tässä topicissa esitetty erittäin asiallisesti. IMO, mua jaksaa ihmetyttää ihmiset jotka kirjoittavat (tahallaan tai ei) provosoivia viestejä ja loppupeleissä vetävät hernekasvit hanuriin asiallisista vastauksista :roll: .
SEEPRARIPSIMONNI
Starting Member
Starting Member

Eihän kimposki varmaan tätä pahalla ole keskustelua aloittanut vaan rohkeasti laittanut mitä mieltä on eikä kenenkään tarvi hernettä nenään tunkea tai mihin kukakin sen tykkää tunkee jos ei sitä välttämättä ite halua:)

Sen mittaustapoja voi jokainen miettiä näin lauantain kunniaksi vaikka paritellen päissään [;)] .
Mä en kyl nettii lue kun parittelen :D
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

kimboski kirjoitti:OLKAA TE VAAN ERIMIELTÄ MULLE AIVAN SAMA! Mä kasvatan omat kalana omalla tavalla.
Kasvata vain ja ole erimieltä kuin kauan harrastaneet, asioita tutkineet jne. mutta älä ala myymään malaweja "tavallisen veden kaloina". Jos ne sitä olisivat olisi luonto todennäköisesti jalostanut ne sellaisiksi.

Yksinkertaisesti loppuu ymmärrys kun lemmikiksi pitää hankkia "erikoishoitoa" vaativa/vaativia lajeja jota ei olla valmiita oman "laiskuuden/nuukuuden" takia lemmikeille suomaan. Tekisi mieli sanoa jotain oikein pahasti, mutta taidampa kerrankin pitää suuni supussa... :roll:
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Lukittu

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”