Leväbarbit 130 litraseen?
Valvoja: Moderaattorit
Leväbarbit 130 litraseen?
Tiedän kyllä että levikset tarvitsevat paljon tilaa spurttaillakseen ja ne kasvavat kohtis kookkaiksi, mutta akvaariossa tuo tupsulevä on alkanut uhkaavasti lisääntyä. Eli litroja altaassa on 130, muita asukkeja on seuraavasti: 10 neontetraa, 9 sitruunatetraa, 6 kuparimonnista + 1 partisneito.
Mahtuisivatko 2 levistä vielä joukkoon
Mahtuisivatko 2 levistä vielä joukkoon
Minä tunnustan - 128 l. akvaariossani on leväbarbi. Näen, että akvaario on sille liian pieni. Kuitenkin monissa lähteissä jopa suositellaan leväbarbeja tämänkokoiseen purkkiin.
Esim. vanhemmissa Akvaariomaailma-lehdissä sekä M. Varjon Akvaariomaailma-kirjassa sanotaan akvaarion minimikooksi 60 cm tai jopa 60 litraa! Eikä missään mainita, että levikset pitäisi täysikasvuisena sitten muuttaa isompaan altaaseen.
Toivottavasti nykyään ei enää vastaavia suosituksia anneta.
Esim. vanhemmissa Akvaariomaailma-lehdissä sekä M. Varjon Akvaariomaailma-kirjassa sanotaan akvaarion minimikooksi 60 cm tai jopa 60 litraa! Eikä missään mainita, että levikset pitäisi täysikasvuisena sitten muuttaa isompaan altaaseen.
Toivottavasti nykyään ei enää vastaavia suosituksia anneta.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Nykyisin suositus on Markku Varjolla 80 litraa, mikä ei ole parannus mihinkään suuntaan (Akvaario - opas). Tapasin herra Varjon tuossa jokin aika takaperin ja tiedustelin häneltä, mihin oikein mahtaa perustaa suosituksensa (leväbarbi kun ei ole ainoa huti altaiden kokosuosituksissa hänen viimeisimmässä kirjassaan).
Varjo totesi, että on pitänyt leviksiä 50 l akvaariossakin ja kuulemma pärjäävät hyvin. Eivät kuulemma kasva noin pienessä akvaariossa samoihin mittoihin, kuin isossa ja siksi niitä voi siellä pitää...
Eipä minulla sitten siihen mitään lisättävää, kun auktoriteetti niin sanoo.
Varjo totesi, että on pitänyt leviksiä 50 l akvaariossakin ja kuulemma pärjäävät hyvin. Eivät kuulemma kasva noin pienessä akvaariossa samoihin mittoihin, kuin isossa ja siksi niitä voi siellä pitää...

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Kieltämättä korvat nousivat hieman hörölleen sivukorvakuuntelutilasta kun setä alkoi puhumaan tällaisia. Itse olen aina ajatellut, että jos akvaario-olot vaikuttavat kalan kasvuun tai aikuiskokoon pienentävästi niin kala ei ole silloin oikeissa oloissa.Mari kirjoitti:Nykyisin suositus on Markku Varjolla 80 litraa, mikä ei ole parannus mihinkään suuntaan (Akvaario - opas). Tapasin herra Varjon tuossa jokin aika takaperin ja tiedustelin häneltä, mihin oikein mahtaa perustaa suosituksensa (leväbarbi kun ei ole ainoa huti altaiden kokosuosituksissa hänen viimeisimmässä kirjassaan).
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Elite Member
No sitä mieltähän minäkin ja siksi on mielestäni pöyristyttävää, että Markku Varjo, jonka teoksia pidetään alkeisopastuksen parhaimmistona ja joka on akvaariopiireissä erittäin tunnettu nimi, päästelee suustaan tällaisia. Ja ilmeisesti myös todella noudattaa tätä linjaa, paitsi kirjoituksissaan, myös omien kalojensa kohdalla.
Taitaisi olla tilausta uuden sukupolven alkeisoppaalle...
Taitaisi olla tilausta uuden sukupolven alkeisoppaalle...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kalojen menekki parempi, kun tilavuudet ovat lähempänä sitä, jonka kokoisia altaita immeisiltä löytyy kotoa. Harvoilla isoja altaita on.. Ja jos kaikki laitettaisiin litroissa paremman puolelle, taitaisi tukut tykätä "ei hyvää" 
No, nytpä pääsen itse vertaamaan, mikä on levisten kokoero 200/450 litraisissa.. Isompaan hankin juuri pieniä leviksiä parturoimaan leviä.
Paitsi, että kyllä noilla tokaisuilla "50 litrassa leviksiä" menee katu-uskottavuus aika äkkiä..

No, nytpä pääsen itse vertaamaan, mikä on levisten kokoero 200/450 litraisissa.. Isompaan hankin juuri pieniä leviksiä parturoimaan leviä.
Paitsi, että kyllä noilla tokaisuilla "50 litrassa leviksiä" menee katu-uskottavuus aika äkkiä..
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Itselläni oli aikoinaan leviksiä 100 litraisessa ja suoraan sanottuna en voi käsittää NYT, mitä ihmettä ne siellä tekivät.
Setä Akvaariokauppias sai minut puhuttua ympäri "punaleväpelotteluillaan" ja niin levikset tulivat. Sovussa tosin elivät eivätkä olleet arkojakaan. Aika vonkaleiksi venyivät litramäärästä huolimatta. Valivali. Silti. 50 litraa kuulostaa aivan uskomattomalta.
200 litraisen pöntön hankkiessani (n. vuosi sitten) sain kaupantekijäisiksi kaksi levistä mukaan ja olen kyllä vakavasti sitä mieltä, että liian eloisa kala jopa tämän kokoiseen altaaseen.
Naperona näytti kyllä paljon sopivammalta ja "kun akvaariokauppiaskin suositteli".![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Setä Akvaariokauppias sai minut puhuttua ympäri "punaleväpelotteluillaan" ja niin levikset tulivat. Sovussa tosin elivät eivätkä olleet arkojakaan. Aika vonkaleiksi venyivät litramäärästä huolimatta. Valivali. Silti. 50 litraa kuulostaa aivan uskomattomalta.
200 litraisen pöntön hankkiessani (n. vuosi sitten) sain kaupantekijäisiksi kaksi levistä mukaan ja olen kyllä vakavasti sitä mieltä, että liian eloisa kala jopa tämän kokoiseen altaaseen.
Naperona näytti kyllä paljon sopivammalta ja "kun akvaariokauppiaskin suositteli".
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Levisten kasvuvauhti
Mulla venähtivät reilussa puolessa vuodessa kaupan 3 cm mitasta nykyiseen 10-14 cm pituuteen
.
Riuskalla ruokinnalla leviksistä tulee todella nopeasti sopimattomia pieneen altaaseen. Altaani pituus on 200 cm ja sekin tietenkin vaikuttaa positiivisesti kalan kasvuun.

Riuskalla ruokinnalla leviksistä tulee todella nopeasti sopimattomia pieneen altaaseen. Altaani pituus on 200 cm ja sekin tietenkin vaikuttaa positiivisesti kalan kasvuun.
80 l on kyllä liian vähän, ja sitäpaitsi yksinäinen levis on minusta vähän surkea näky. +200 litraa varmaan alkaisi olla hyvä useammalle, mutta jos akvaario ei ole kovin täyteen ahdettu ja seura on riittävän rauhallista vaan ei säikkyä, puolitoistasataisessa litrassakin pari voisi mennä. Silloin pitää tietysti toivoa sormet ristissä etteivät ne ole läheistä sukua sille 25-senttiselle otukselle, joka vielä joku aika sitten majaili Pasilan kirjaston lastenosastolla.
-
- Junior Member
- Viesti:
Mielestäni on eläinrääkkäystä laittaa leväbarbia 130 litraiseen. Miettikää itse jos teidät laitettaisiin sillipurkkiin kasvamaan, paljonkohan tulisi pituutta?
Tarkoitan tällä sitä että pitää itsekkin miettiä miltä tuntuisi itse olla akvassa missä kalasi on, olisiko sielä hauska elää vai ihan pirullista.
Eikös akvaarion ensimmäinen sääntö ole pitää kalat sopivan kokoisessa altaassa?
Markku varjo pitänyt 50 litrasessa leväbarbia
Eihän kala kasva jos on pyrstö takalasissa ja naama etulasissa.
Eikös leväbarbi ole parvikala, min. 4 kappaletta akvaarioon, muuten stressaantuu ja tekee itsemurhaiskun lasin seinään?
Yritin tehdä mahdollisimman siistin tekstin,mutta ei siitä kamalan siistiä tainnut kumminkaan tulla
Ylläpitäjät saavat tehdä siistimmän jos haluavat mutta itse en tätä siistimmäksi osannut muotoilla.
Anteeksi jos loukkasin jotakuta.
Edit: Jos hieman hillitsisit tuota hymiöiden floodausta, niin ok. Pehis
Tarkoitan tällä sitä että pitää itsekkin miettiä miltä tuntuisi itse olla akvassa missä kalasi on, olisiko sielä hauska elää vai ihan pirullista.
Eikös akvaarion ensimmäinen sääntö ole pitää kalat sopivan kokoisessa altaassa?
Markku varjo pitänyt 50 litrasessa leväbarbia

Eihän kala kasva jos on pyrstö takalasissa ja naama etulasissa.
Eikös leväbarbi ole parvikala, min. 4 kappaletta akvaarioon, muuten stressaantuu ja tekee itsemurhaiskun lasin seinään?
Yritin tehdä mahdollisimman siistin tekstin,mutta ei siitä kamalan siistiä tainnut kumminkaan tulla

Anteeksi jos loukkasin jotakuta.

Edit: Jos hieman hillitsisit tuota hymiöiden floodausta, niin ok. Pehis
Tähän astuu vain ja ainoastaan etiikka mukaan, sillä leviksen olosuhteista ei nyt varmaan tarvi puhua. Kukkahattutädit ajatelkaas: jos leväbarbi kasvatetaan kudusta asti tiheässä altaassa (vai pyydetäänkö ne luonnosta? Potkaiskaa persuksille) niin ehtiikö se milloinkaan tottua laajuuteen. Ja jos arvon Varjoherra on pitänyt viiskymppisessä parpeja niin täytyypä vaihtaa tässä kirjaa.
Mutta tuo nyt aivan naurettavaa, että parpi tekisi itsarin yksinäisyydestä. Myin kaverilleni kaksi omaa levistäni pari kuuta sitten, toinen delasi, mutta toinen puksuttaa täysissä sielun ja ruumiin voimissaan.
Mutta tämä on toki totta, että yleensä levisparvessa syntyy jonkun yksilön jahtausta. Kala ei jatkuvaa rundausta kestä, vaan se...se...ressaantuu.
Ja sinä joka aloitit tämän systeemin (en muista nimeä), niin käypä osastolla monnit&nuoliaiset. Sieltä löytyy minun aloittama kädenvääntö fisut vastaan rihmalevä...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta tuo nyt aivan naurettavaa, että parpi tekisi itsarin yksinäisyydestä. Myin kaverilleni kaksi omaa levistäni pari kuuta sitten, toinen delasi, mutta toinen puksuttaa täysissä sielun ja ruumiin voimissaan.
Mutta tämä on toki totta, että yleensä levisparvessa syntyy jonkun yksilön jahtausta. Kala ei jatkuvaa rundausta kestä, vaan se...se...ressaantuu.
Ja sinä joka aloitit tämän systeemin (en muista nimeä), niin käypä osastolla monnit&nuoliaiset. Sieltä löytyy minun aloittama kädenvääntö fisut vastaan rihmalevä...

-->Olen puutarhatonttu<--
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
*potku perään* käsitykseni mukaan kaikki leväbarbit tuodaan edelleen luonnosta. Korjatkaa jos asiaan on lähiaikoina on tullut muutoksia.Muho kirjoitti:...jos leväbarbi kasvatetaan kudusta asti tiheässä altaassa (vai pyydetäänkö ne luonnosta? Potkaiskaa persuksille) niin ehtiikö se milloinkaan tottua laajuuteen...
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Pieni huomautus: nähtyäni nyt Rääkyn "uudet" leväbarbit, en kyllä enää yhtään tiedä, että minkäkokoiseen altaaseen levikset ylipäätänsä on tarkoitettu.
Toivottavasti Rääkky kiikuttaa meille kaikille kuvat suloisista pikkusilakoistaan.

Toivottavasti Rääkky kiikuttaa meille kaikille kuvat suloisista pikkusilakoistaan.

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Täytyy tunnustaa, että itse olen joskus käyttänyt leväbarbia tai paria "tehokuurina" tupsuleväongelmaisiin pieniinkin altaisiin (63l, 128l). Nuoria yksilöitä kaupasta, ovat olleet kuukauden pari altaassa kunnes levä on jyrsitty, ja sitten kotiutus 468-litraiseen. Pikkualtaisiin ei sen jälkeen tupsulevää enää tullut, ja leviksetkin ovat nykyään yli kymmensenttisiä tuolla isossa altaassa.
-
- Junior Member
Itse "kokeilin" kesällä lähimyymälää (ei enää mun käytössäkatsu kirjoitti:Kokeilin kesällä suosikkimyyjääni yrittämällä ostaa 140 litraiseeni leviksiä. Ei myynyt!

Se ihmisen moraali on kuin hilseilevä maali...
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-