Ison akvan suodatus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Ison akvan suodatus

Viesti Kirjoittaja srd »

Tekniikka puolen kysymyksiä tästä keskustelusta.

Eli jos on 600 litrainen akvaario jossa asustaa yksi iso pleko ja mahdollisesti oskari niin minkälaisen mattosuodattimen sinne rakentaa? Eli siis (1) minkä kokoisen ja (2) kuinka tehokkaaalla pumpulla? (3) Onko maton karkeudella väliä? (4) Ovatko kaikki kysymykseni turhia koska mattosuodatin ei riitä tähän työhön yksinään ja minun pitäisi vaan unohtaa koko juttu?

En noista ulkosuodattimista perusta. Mun tuurilla kaikki 600 l on lattialla yhdessä yössä

Niin, ja akvaariota ei vielä ole. Se on vasta hankintalistalla. :mrgreen:
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Itsellä on 540 litraisessa itsevärkätty (Järven sivun mukaan laskettu) pisaramallinen keskikarkea mattosuodatin tonnisella pumpulla. Tuossa joku aika sitten myin viimein ulkosuodattimen ajatuksena, että matto riittää kyllä nyt kun se on kypsynyt. No ei riitä, allas on melkoisen höttöinen. Ehkä se noin muuten on hyvä, mutta jos kirkkaan veden toivossa tuollaisen väsää niin ei ainakaan itsellä toimi. Nyt on sitten mietinnässä toisen mokoman laitto, mutta se on toinen juttu....
"Mä luin jostain..."
ronsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ronsu »

Meillä _oli_ 670-litraisessa akvaariossa mattosuodatin, mutta se meni niin pahasti tukkoon, että se oli pakko ottaa pois. Noin puolentoista vuoden käytön jälkeen vedenpinnan tasoero maton molemmin puolin oli varmasti 15 cm tai enemmänkin. Kaloina altaassa on pääasiassa isopurje- ja tummaleväpleko ja pari oskaria.

Matto oli päätymallinen, koko noin 60x70 cm, ja pumppuina oli kaksi Eheimin Compact 1000:a. Maton lisäksi käytössä oli Eheim 2028 -ulkosuodatin lähinnä hitusten pyydystämiseksi, ja aika ajoin käytin siellä myös 2252-sisäsuodatinta vastaavaan tarkoitukseen. Plekojen k**kaa kertyi pohjalle aika paljon noista lisäsuodattimista huolimatta, ja pientä hitusta leijaili jonkin verran vedessä, ei kuitenkaan mitenkään kauheasti. Matto oli karkeudeltaan sitä rouheinta.

Jos perustaisin tuon altaan nyt uudelleen, virittelisin mattosuodattimen sillä tavoin, että maton saa tarvittaessa kohttuullisen helposti pois ja pestäväksi, ja myös asennettua takaisin paikoilleen ilman, että koko akvaario menee mullin mallin. Eli päätymallista en itse enää laittaisi. Sinällään maton kanssa ei muita ongelmia ollut kuin tuo tukkeutuminen. Ja jos hituset haittaavat, niin silloin sitten tarvitsee maton rinnalle jonkin tehokkaamman roskankerääjän.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itse olen "tuskaillut" aikani 780l tankin suodatuksesta.. Altaan kalasto on varsin sottaava ja suodattimina ei ole kuin 2isoa eheimin ulkosuodatinta sekä eheim 2252 sisäsuodatin. Turvetta tuppaa kertymään kuitenkin altaan pohjalle ja sisäpuolisen taustan taakse, missä sijaitsevat ulkopönttöjen imut.

Haen ongelmaan ratkaisua järeemmin keinoin, tällähetkellä rakenteilla on valutussuodatin, minkä neljään suodatinlaatikkoon mahtuu yhteensä vähintään 100l itse suodatinmassaa, kokonaistilavuudesta puhumattakaan. Pumppuna on 3700l/h pumppaava Sacem Winds kiertovesipumppu. Teen rakennuksesta ohjeet varmaan joskus nettiin, jos jotakuta kiinnostaa. 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Kyllä kiinnostaa, eli laita esille vaan kun saat valmiiksi :) Tuollaisen värkkäämistä itsekin tässä miettinyt. Vähän pienemmän vain.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Mattosuodattimessa on edelleen muutama erinomainen puoli. Se on halpa ja biologisesti tehokas härveli. Ainoa "puhtaasti markkinointiosaston keksimä" väite on se, ettei koskaan tarvitse puhdistaa. Se toteutuu vain joissain altaissa, mutta moni kiroilee maton tukkeentumista. Kunhan maton laittaa niin, että se on helppo ottaa altaasta pois pestäväksi niin ongelmia ei tule. Esimerkiksi takalasille pari lasilistaa, joiden väliin maton saa päädyn ja listan väliin ja 5-6cm irti hiekkapohjasta (jälkimmäinen siis juuri sen pesun helpottamiseksi). Hyvä ratkaisu on kaksi mattoa, toinen vaikka karkein mahdollinen ja toinen sitten hieno. Ensinmainittu pysyy pitkään käyttökunnossa sontaisemmassakin altaassa ja jälkimmäinen kerää vedessä lilluvaa hitulaa kunhan on vähän ehtinyt saada limaa solukkoihinsa (kuukausi-pari).

Vaikka noin 50x50cm matot ja tonninen pumppu molempiin. Sillä pääsee hyvin liikkeelle.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minulla on 450 litraisessa kaksi tällaista:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
(en tehnyt niitä varsinaisen laskukaavan mukaan)

Ovat akvaarion päissä takakulmissa ja makaavat kivasti pohjalla ilman minkäänlaista tukea. Toinen on tehty karkeammasta ja toinen hienommasta matosta. Pumppuna isommassa Eheim Compact1000 ja karkeammasta tehdyssä pienemmässä vähän pienempi pumppu. Molemmat toimivat kuin unelma ja lisättyäni tuon hienommasta matosta tehdyn suodattimen vesi on ollut aivan kirkasta. Putsaan ne noin puolen vuoden välein, siis vain toisen niistä.

Eilen nostin tuon isomman pois vedenvaihdon yhteydessä ja huuhtelin sitä varmaan tunnin juoksevan veden alla ennenkuin siitä alkoi lähteä vähän kirkkaampi vesi. Eli aikamoinen määrä p*skaa tuollaiseen mahtuu. Pelkäsin sen nostoa, mutta kun vettä laskee ja laittaa ämpärin ihan viereen ja nostaa sen nopeasti siihen niin se käy ihan helposti. Laitoin sen takaisin, pistin päälle ja kun akva oli jälleen täynnä vettä niin vesi oli aivan kirkasta eli mihin niitä koteloita suodattimissa oikein tarvii?

Olen tehnyt myös aivan pikkuisen tuollaisen rapulaan, kun siihen eivät ravut voi mennä sisään, sopisi myös hyvin poikasakvaan.

Kiitokset vaan Järven Jukalle vielä!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Juu, kiitos kiittämästä. Tuon mallin voi jopa muotoilla vaikka kiveä muistuttamaan. Likaannuttuaan ja muututtuaan ruskeaksi se ei juuri akvaarion takaosassa erotu. Kasveja, kantoja ja kantoja voi helposti sijoittaa sen eteen.

Suodatuspintaa on neljän sivun ja toisen päädyn verran kun sen asentaa vapaasti olemaan. Siis 10 cm läpimittaisen suodattimen "leveys" on 4 x 10 cm, joten pituuden mukaan saa jo melkoisen suodattimen. Käy vaikka penkereeksi. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Okrait. Toi Liinasen ehdottama vaikuttaa käytännöllisimmältä. Ei tarvii ilmeisesti mitään listoja liimailla, senkun vaan tiputtaa mötikät altaaseen?

Ja jos molempiin ostaa "tonniset pumput" (Eheim Compact1000?) niin minkä kokoiset niistä mötiköistä tehdään. Cm? Ja älkää kiltit tuputtako mulle niitä laskukaavoja. Mä yritin jo niitä mut ei siitä nelosen matikkapäällä mitään tullu... [:I]
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Tonninen pumppu jaksaa imeä vaikka kuinka suuren mötikän läpi vettä, eli suunnittele ihan vapaasti. Olisikohan toinen suodattimeni noin 20-25 cm korkea, ehkä 15 cm leveä ja syvyyshän tulee maton paksuudesta. Korkea on helpompi kätkeä kasvien taakse, ja johto pitää sen pystyssä (jos siis menee samasta kulmasta ulos). Se tyhjiö sinne sisään vaan niin että ettei matto ole jostain kohdasta paljon ohuempi kuin toisesta, koska silloinhan vesi virtaa siitä kohdasta nopeammin läpi. Ja kun tumppaat tämän hökötyksen takalasiin kiinni, niin se kerää kaikki isommat irtoroskat itsensä ja lasin väliin :mrgreen:
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Hmm. Mun pitää varmaan ostaa sitä hienompaa mattoa ja väsätä tuollanen. Tosin meni kyllä iäisyys sisäistää muutenkaan koko mattosuodatin-juttua tuota aiempaa väsätessä, se laskentakaavakin oli tällaselle "onko 1+1=3?"-vatipäälle melkoinen koitos, mutta kyllä se sitten onnistui.

Missähän pumpussa on tuollainen mahdollisuus, että voi kiinnittää letkun siihen pumppuun? Ainakaan tuossa Eheimissä, mikä nyt on, ei ole mitään sellaista ja sen huomaa matosta, että suurin imu on siinä kohdassa missä pumppu on. Aivan alhaalta matto on suht' puhdas.
"Mä luin jostain..."
KatjaS
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Imeekö tuommoinen suodatin paljon itseensä hiekkaa, jos se makaa hiekan päällä vapaasti?
Ostin Sacem Winds pumpun joka pumppaa 1700- 3700l/h, onko liian tehokas? Paljonko tuommoiseen voi kiinnittää suodatinmattoa?
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”