Rubiinitetran kudettaminen
Valvoja: Moderaattorit
Rubiinitetran kudettaminen
Yritin etsiä aiheesta haulla mutta en löytänyt tästä juuri mitään infoa, eli onko joku saanut aikaan rubiinitetran poikasia? Minulla on 60 litraisessa 7 kpl rubiinitetraa, ja viime aikoina olen huomannut neljän niistä pullukoituneen todella kovasti, vatsa on ikäänkuin pienillä ryhmyillä eli luultavasti sisältävät mätiä? Kolme muuta rubiinitetraa ovat pienempiä ja solakoita, eli ovat kaiketi uroksia.
Onkohan jotain jippoja joilla saisin tetrat kutuhommiin? Laitanko erilliseen kutuakvaan esim. 10l vai odotanko ja katson mitä ne saavat tuossa akvaariossa aikaan? Turveuutetta olen silloin tällöin lisännyt akvaan, eli vesi on pehmeää ja lämpötila n. 26 C. Ruoaksi tarjoilen Tetran hiutaleita ja surviaisen toukkia.
Muita kaloja ei niiden lisäksi siinä akvaariossa ole kuin perhoskirjoahven pariskunta. Taitaa kuitenkin mennä mahdolliset poikaset parempiin suihin, vaikka kasvipöheikköjä on runsaasti?
Onkohan jotain jippoja joilla saisin tetrat kutuhommiin? Laitanko erilliseen kutuakvaan esim. 10l vai odotanko ja katson mitä ne saavat tuossa akvaariossa aikaan? Turveuutetta olen silloin tällöin lisännyt akvaan, eli vesi on pehmeää ja lämpötila n. 26 C. Ruoaksi tarjoilen Tetran hiutaleita ja surviaisen toukkia.
Muita kaloja ei niiden lisäksi siinä akvaariossa ole kuin perhoskirjoahven pariskunta. Taitaa kuitenkin mennä mahdolliset poikaset parempiin suihin, vaikka kasvipöheikköjä on runsaasti?
Akvaariot 150l + 60l ja poikasakvat 32l + 10l
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Tuolla Faunattaren sivuilla on aika hyvät ohjeet siitä, kuinka rubiineja voi yrittää kudettaa. Ei ilmeisesti ole mitään liian helppoa noiden kudetus, mutta ei vissiin ihan mahdotontakaan. Erillisen kutuakvaarion nuo ilmeisesti vaativat, ainakin jos haluaa kutua yrittää kasvattaa poikasiksi asti. Syövät muuten oman mätinsä.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
-
- Member
Täytyypäs vastata tähän vaikka onkin hieman vanha kysymys.
Itse kudetin rubiinitetroja 28 litraisessa muoviakvaariossa, pohjalle laitoin verkon (joku hedelmäverkko taisi olla..). Veden pehmensin keittämällä sitä turpeen kanssa kattilassa, jonka jälkeen suodatin turpeen pois.
Vesiarvot: ph 6,5 gh 3. lt 26. Akvassa oli noin 15 litraa vettä. Laitoin myös sinne pienitehoisen suodattimen sukkahousujen sisään. Akvaariossa oli himmeä valaistus.
Nakkasin ensin sinne pullean naaraan ja noin tunnin kuluttua inokkaan koiraan, eipä aikaakaan niin alkoi tapahtua
Kun kalaset olivat hoitaneet hommansa siirsin ne pois ja pimensin akvaarion täysin. Poikaset kuoriutuivat viiden päivän kuluttua.
Ruuaksi annoin sukkahousujen läpi puristettua keitettyä munankeltuaista ja pakasteöttiäistä monta kertaa päivässä. Vettä tuli vaihdettua litra-kaksi lähes joka päivä. Kahden kuukauden kuluttua poikaset olivat sentin tai kaksi pitkiä ja siirsin ne 128 litraiseen aikuisten kanssa. Poikasia sain kasvatettua 29 kpl.
Homma oli erittäin kiinostavaa, sekä sujui aika helposti
Kirsi
Itse kudetin rubiinitetroja 28 litraisessa muoviakvaariossa, pohjalle laitoin verkon (joku hedelmäverkko taisi olla..). Veden pehmensin keittämällä sitä turpeen kanssa kattilassa, jonka jälkeen suodatin turpeen pois.
Vesiarvot: ph 6,5 gh 3. lt 26. Akvassa oli noin 15 litraa vettä. Laitoin myös sinne pienitehoisen suodattimen sukkahousujen sisään. Akvaariossa oli himmeä valaistus.
Nakkasin ensin sinne pullean naaraan ja noin tunnin kuluttua inokkaan koiraan, eipä aikaakaan niin alkoi tapahtua

Ruuaksi annoin sukkahousujen läpi puristettua keitettyä munankeltuaista ja pakasteöttiäistä monta kertaa päivässä. Vettä tuli vaihdettua litra-kaksi lähes joka päivä. Kahden kuukauden kuluttua poikaset olivat sentin tai kaksi pitkiä ja siirsin ne 128 litraiseen aikuisten kanssa. Poikasia sain kasvatettua 29 kpl.
Homma oli erittäin kiinostavaa, sekä sujui aika helposti

Kirsi
-
- Member
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Minulla ei rubiinitetrojen kudetus vaatinut mitään erityistoimenpiteitä. Kalat saivat normaaleja kuivaruokia. Kutu tapahtui vedenvaihdon jälkeen altaassa olleeseen isoon vesitähdikkipuskaan. Poikasia ei koskaan näkynyt, samaisessa puskassa kutemisen aikaan möyrivät piikkisilmät ja ympärillä kärkkyvät lehtikalat pitivät siitä huolen. Kalat kutivat muuteman kk ajan lähes jokaisen viikottaisen vedenvaihdon jälkeen. Tarkoista vesiarvoista ei ole tietoa, ph hieman alle 7 ja kovuus alhainen.
-
- Junior Member
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
En oo itse sen kummemmin panostanu kudettamiseen, keisarit on kutenu kolme vuotta yhtäjaksoisesti ja muutaman rubiinin poikasen olen onnistunu saamaan myös parveen lisää
Altaassa pH 6,3 kokonaiskovuus kolmen-neljän välillä ja lämpötila 26-27 astetta. Kasveja ja piiloja on runsaasti ja olettaisin että nuo muutama rubiininpoikanen on säilynyt jaavansammalmytyn seassa siinä samalla kun keisarikoiras on vahtinu omia poikasiaan![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Altaassa pH 6,3 kokonaiskovuus kolmen-neljän välillä ja lämpötila 26-27 astetta. Kasveja ja piiloja on runsaasti ja olettaisin että nuo muutama rubiininpoikanen on säilynyt jaavansammalmytyn seassa siinä samalla kun keisarikoiras on vahtinu omia poikasiaan
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Piti penkoa vanha ketju esiin...
Rubiinitetrat eivät lisäänny helposti??
Bongasin tänään altaasta jo noin sentin mittaisen poikasen joka veteli kaiken maailman kuivapöperöt mahaansa hyvällä ruokahalulla.
Allas 60l, asukkeina 10 rubiinitetraa (jotka olen ajatellut tuplata), muutamia vihersukarapuja sekä 3 omenakotiloa. Kalanpoikanen ei oikeastaan voi siis olla mikään muu, ainoastaan huutakaupasta ostamani jaavansammal on saattanut sisältää jotain munia mutta voiko mikään kalanpoikanen kasvaa kolmessa viikossa reiluun senttiin?
Luin nuo kutukeskustelut läpi, meillä vesiarvot ainakin erilaiset, ph lähellä 7.5, Gh 4, Kh 4, no3 10, no2 0.
Kaloja en juurikaan ole tässä altaassa seuraillut, vettäkin vaihtanut vain kahden viikon välein, kasvinroippeita vain muutama. Ainoa asia jonka tunnustan tehneeni on surviaisen nakkaaminen altaaseen useamman kerran viikossa, allas kun sijaitsee kiekkoaltaalle menon kulkureitillä.
Bongasin tänään altaasta jo noin sentin mittaisen poikasen joka veteli kaiken maailman kuivapöperöt mahaansa hyvällä ruokahalulla.
Allas 60l, asukkeina 10 rubiinitetraa (jotka olen ajatellut tuplata), muutamia vihersukarapuja sekä 3 omenakotiloa. Kalanpoikanen ei oikeastaan voi siis olla mikään muu, ainoastaan huutakaupasta ostamani jaavansammal on saattanut sisältää jotain munia mutta voiko mikään kalanpoikanen kasvaa kolmessa viikossa reiluun senttiin?
Luin nuo kutukeskustelut läpi, meillä vesiarvot ainakin erilaiset, ph lähellä 7.5, Gh 4, Kh 4, no3 10, no2 0.
Kaloja en juurikaan ole tässä altaassa seuraillut, vettäkin vaihtanut vain kahden viikon välein, kasvinroippeita vain muutama. Ainoa asia jonka tunnustan tehneeni on surviaisen nakkaaminen altaaseen useamman kerran viikossa, allas kun sijaitsee kiekkoaltaalle menon kulkureitillä.
900l+720l+160l