Punapääbarbit ongelmana

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Marika_
Junior Member
Junior Member

Punapääbarbit ongelmana

Viesti Kirjoittaja Marika_ »

Elikkäs. Nuista punapääbarbeista on tullut suuri ongelma. Ne repivät pienenmpien kalojen evät ja ajavat toiset pois rukailu paikalta Ne käyvät aivan syyttä suotta repimässä kuparimonnisten selkäeviä. Olen tässä miettinyt näiden 4 punapääbarbin lopettamista. Mitä minun pitäisi tässä tilanteessa tehdä? Kalat ovat olleet minulla puoli vuotta. Alussa ne olivat ihan kiltisti muttta nyt niistä on tullu vihaisia. Säälittää kuitenkin lopettaa nämä kalat. Olen kyllä kysellyt ystäviltäni mutta heillä ei ole tarpeeksi isoa akvaariota. Tiesin kyllä ennestään että nämä kalat ovat aika vilkkaita mutta en uskonut että ne niin äkäsiä ovat. Pitäisikö minun vain yksinkertaisesti lopettaa nämä kalat? Mitä teen?
minerva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minerva »

En tosiaankaan kuvittele olevani mikään varsinainen asiantuntia mutta seuraavat asiat tulivat mieleen.

-Agressiivisuus lisääntyy jos tilaa ei ole tarpeeksi.
Minkä kokoinen tuo sun akva on?

-Agressiivisuus lisääntyy myös jos parvi koko on liian pieni.
Neljä kalaa ei ole parvi, joku kymmenkunta voisi jo tasoittaa tuota agressiivisuutta.
ilopilleri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ilopilleri »

Nii unohdin mainita akvaarion koon. Se on vedoltaan 120l. Mitata 101x31x46cm. Niin neljä tosin ei ole parvi, niitä oli viisi mutta yksi katosi mystisesti eikä sitä ole enää löytynyt mistään. Hyppäämään ei ole päässyt koska akvaarion päällä on koko tiivis kansi. En välttämättä uskalla hankkia näitä enää lisää. Säälittää katsoa muita kaloja kun ne kärsivät näistä neljästä.
minerva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minerva »

Toden näköisesti molemmat mainitsemani syyt vaikuttavat tuohon kalojesi agressiivisuuteen.
Soitappa paikkakuntasi akvaarioliikkeeseen ja kysy josko saisit viedä kalaset sinne.
Välttämättä et niistä mitään hyvitystä saa, mutta eipä tarvi niitä tappamaankaan ruveta. [;)]
ap79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Punapääbarbi on täysikasvuisena tosiaan aikamoinen möllikkä, joten tuo 120l saattaa olla kyllä hieman liian vähän, ovat kuitenkin hypervilkkaita otuksia. Lisäksi aggressiot eivät jää parveen, koska lajitovereita on vain kolme. Minervan kanssa olen samaa mieltä, yritä etsiä barbeillesi uusi koti. Kun punapääbarbilla on tarpeeksi tilaa ja vähintään 6 lajitoveria ympärillä, on aivan upea kala, eikä tee pahaa kellekkään.
Marika_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Marika_ »

Kiitoksia paljon avusta. Olen nähnyt kaverillani erittäin suuria punapääbarbia ja ne todella kasvavat suuriksi. Akvaarioni on niille kyllä liian pieni. Huomenna kalat lähtevät mukaani akvaariokauppaan. Jospa ne saisivat paremman kodin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”