Mangrove värjää veden
Valvoja: Moderaattorit
Mangrove värjää veden
Ostin altaaseeni pari komeaa mangrove(?)juurakkoa.Liottelin niitä useammankin tovin vedessä ja samalla harjasin ne kauttaaltaan ennen akvaan laittoa.Eilen illalla kannot sitten hianosti paikoilleen asettelin ja tänä aamuna kun altaan valot syttyivät vesi oli värjäytynyt sellaiseksi punaisen ruskeaksi,kirkas vesi kyllä on,mut en kyllä tykkää ku ennen kantoja vesi oli kristallinkirkasta ilman tuota ruskeaa sävyä
Vesiarvoja en ole mitannut kantojen jälkeen,mutta kysyisin miksi kannot päästävät noin julmetusti väriä,onko muuta tehtävissä kuin kaivaa kannot takaisin ylös or what?

Meillä on akvassa mopar-juurakko (olikohan oikea kirjoitus asu?) eikä se ekojen parin päivän jälkeen värjännyt vettä yhtään.
Pestiin hyvin ja liotettiin n. 1 vrk. ennen akvaan laittoa. Reilu kuukauden päivät piti kyllä pitää kiveen sidottuna ettei lähtenyt kelluksimaan... Kauppias sanoi myös että, se on niin kovaa puuta ettei vaikuta pH arvoihinkaan. Tiedä sitten voiko niin kovaa puuta ollakkaan etteikö siitä jotain liukeaisi veteen.
Pestiin hyvin ja liotettiin n. 1 vrk. ennen akvaan laittoa. Reilu kuukauden päivät piti kyllä pitää kiveen sidottuna ettei lähtenyt kelluksimaan... Kauppias sanoi myös että, se on niin kovaa puuta ettei vaikuta pH arvoihinkaan. Tiedä sitten voiko niin kovaa puuta ollakkaan etteikö siitä jotain liukeaisi veteen.

Kyllä ne mangrove juurakot aluksi vähän värjää vettä. Itse ostin kevättalvella uuden juurakon ja tuntuu että vieläkin värjää. Vaikka huljuttelin saavissa ennen altaaseen laittoa. Oon joskus aikoja sitten myös törmännyt jossain liikkeessä semmosiin keraamisiin juurakoihin, mut ei ne kyllä mun mielestä oo yhtään luonnollisen näkösiä. Vähän niinkuin muovikasvit akvaariossa. Toiset tykkää, toiset ei ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Minä olen laittanut akvaarioihini ihan rannalta löytyneitä juurakoita. Keitin vain ne, enkä edes liottanut, eikä värjää vettä. Kaupan juurakko kyllä värjäsi muutaman viikon. Nyt on likoamassa joessa tuoreita maasta kaivamiani juurakoita, jotka aion myös keittää. Ovat sen kokoisia, että ei kiinnosta kokeilla kuinka lähtevät akvaariossa kellumaan, ja ties vaikka tuoreesta puusta liukenisi jotain haitallista.
Kiitos kaunis
Taidan suunnata tänään järvenrantaan ja jollei sieltä löydy varteenotettavia oksaehdokkaita täytyy kipittää liikkeeseen,olenkin alkuvkosta menossa Hgin akvaariokeskukseen kalaostoksille ni samalla voisin sitä mopania kysellä,täällä Lohjalla kun tuo akvatarvikevalikoima on jokseenkin rajallinen.Eilen just kattelin sellasta keraamista juurakkoa,nättihän se muodoltaan oli mut tosi luonnoton,siin oli sellanen kiiltävä harmaankirjava pinta ja hyllyssä niin sievästi kaikenmaailman pääkallojen ja mikkihiirien seassa
,mutta kuten sanottua,toiset tykkää,toiset ei

Itseni mielestä hyvä tapa juurakoitten kanssa on ollut "tiskaus". Juurakot lämpimään veteen pariksi päiväksi likoomaan ja välillä käydä tiskiharjalla hankaamassa kaikki irtonainen pois.Juurakot akvaarioon ja imuroinnin yhteydessä juurakot suihkuun ja taas tiskataan. Pari viikkoa ja vesi ei enää värjäydy. Olikohan tarpeeksi monimutkaisesti selitetty 

Meilläkin juurakoita liotetaan ja harjataan ihan reilusti tiskiharjan kanssa ennen akvaarioon laittoa. Akvaarion vesi näytti pari ekaa päivää vähän rusehtavalta, tosin se saattoi johtua siitäkin että akvaario on juuri perustettu. Voiko mangrove juurakko homehtua? Ku juurakon sivuun on ilmestynyt jotain valkoista. Juurakko on ihan akvaariokaupasta ostettu.
Kun mä ostin juurakon ni myyjä sanoi et liota sitä niin kauan lämpöses vedes ettei tuu väriä..jonkun pari päivää.No tein työtä käskettyä ja yhden päivän ees taas vaihtelin vettä mutta ei mun juurakosta lähteny minkäänlaistakaan väriä. En edes harjaillu sitä. Ja laitoin sen sitten sinne ja sielä sen on ollu 2 kk ja vesi on ollu kristallinkirkasta koko ajan.Eikä ph noussu sen ansiosta tippaakaan. Kun sitten käväsin asioimassa liikkeessä kerroin ettei lähteny mitään väriä pestessä eikä myöskään altaan vesi värjäydy...ihmetteli kovasti.
Että näin mulla kävi..onneksi.

Että näin mulla kävi..onneksi.