Tämä allas ei koskaan tule valmiiksi. Ihan sellainen kohtuullisen yksinkertainen kysymys, että suosittelisitteko jotain muuta kirjoahvenpariskuntaa altaaseeni lehtikalojen kanssa?
Siis muiksi kaloiksi altaaseen tulisi/jäisi:
lehtikalapari (joka kutee 2 viikon välein)
2 haarniskamonnia
partamonni koiras
6 albiinoa kuparimonnista
(Altaasta pitäisi lähteä viileämpiin vesiin 5 täplämonnista ja 17 kirsikkabarbia. Mikä on viilein lämpö, missä kirsikkabarbia kannattaa pitää? Laittaisin nämä siis 150l lähes-kuutio- altaaseen parin nuolimonnin kanssa.)
Eli sellainen ahvenpariskunta, joka tulisi toimeen pehmeässä vedessä ja 25(-26)C lämpötilassa neutraalissa vedessä. Pituutta saisi olla jotain n. 10 cm. Monet kääpiökirjoahvenet ovat kyllä hurjan söpöjä esim. perhoskirjoahven, mutta kasvavat vain viisisenttisiksi. Ja kasveja ei saisi sitten kauheasti repiä.
480l kalasto
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Viesti:
-
- Senior Member
- Viesti:
"Kirjoahvenille ominaiseen tyyliin kalojen temperamentit vaihtelevat voimakkaasti, kaikista sekopäisimmät eivät ainoastaan jahtaa itseään selvästi pienempiä kaloja vaan nyppivät myös monnisten eviä ja silmiä, jostain syystä nimenomaan albiinot monniset ovat kiusanteon suosikkikohteita."
Noin luki yhdellä sivulla, kun etsin lisää tietoa lippukirjoahvenesta. Kuinkahan yleistä on, että onnistuu saamaan noin raivopäisiä yksilöitä? Niinkuin tuossa aiemmin kirjoitin niin minulla on juuri albiinoja monnisia.
Mutta kiitos ehdotuksesta! Oliskos jotain muita vaihtoehtoja?
Löysin muuten aika erinäköisiä/värisiä kuvia lippukirjoahvenesta. Onko niitä oikeasti kovinkin eri värisiä? Tunnistaako niistä sukupuolet helposti?
Noin luki yhdellä sivulla, kun etsin lisää tietoa lippukirjoahvenesta. Kuinkahan yleistä on, että onnistuu saamaan noin raivopäisiä yksilöitä? Niinkuin tuossa aiemmin kirjoitin niin minulla on juuri albiinoja monnisia.
Mutta kiitos ehdotuksesta! Oliskos jotain muita vaihtoehtoja?
Löysin muuten aika erinäköisiä/värisiä kuvia lippukirjoahvenesta. Onko niitä oikeasti kovinkin eri värisiä? Tunnistaako niistä sukupuolet helposti?
-
- Starting Member
Hei, ajattelin lisätä tähän oman kysymykseni kalastosta.
Eli n. 400-500 litrainen ehkä tulossa, ja kalasto mietinnässä. Olen ajatellut esim.
-sitruunatetroja 20-30 kpl
-punapäätetroja 20-30 kpl
-leväbarbeja 5-10 kpl (vanhasta akvasta 3)
-maatiaispartamonninaaraita 3 kpl (nämä vanhasta akvasta myös)
-joku pleko (esim. appelsiinipleko L-124 olisi kiva)
(-ehkä lehtikalapari ?)
Sopisivatko nämä yhteen vai olisiko kalastossa korjattavaa?
Lehtikalat olisivat kivoja, mutta niiden sopivuudesta noiden tetrojen ym. kanssa en ole varma.. Niiden tilalle on ollut harkinnassa myös jotain rihmakaloja tms.
Myös punapäätetrat mietityttävät, koska niistä olen kuullut, että ovat vaativia. Kuinka hankalia siis ovat hoitaa? Kokemusta akvaarioista on vain yhden akvaarion verran, ja siinäkin tuli aluksi tehtyä kaikki aloittelijan virheet..
Ehdotuksia/muutoksia kalastosuunnitelmaan otetaan vastaan!
Niin ja vesiarvoja on vähän hankala etukäteen sanoa, kun allasta ei vielä edes ole, mutta varmaan pehmeää ja lievästi hapanta (n.6,5-7,0) vettä olisi tarkoitus tulla (tarvittaessa turveuute tms.?) ja lämpötila siinä 24-26. Pohjaksi tumma sora/hiekka ja tumma tausta, paljon kasveja.
Miltäs kuulostaa?![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Eli n. 400-500 litrainen ehkä tulossa, ja kalasto mietinnässä. Olen ajatellut esim.
-sitruunatetroja 20-30 kpl
-punapäätetroja 20-30 kpl
-leväbarbeja 5-10 kpl (vanhasta akvasta 3)
-maatiaispartamonninaaraita 3 kpl (nämä vanhasta akvasta myös)
-joku pleko (esim. appelsiinipleko L-124 olisi kiva)
(-ehkä lehtikalapari ?)
Sopisivatko nämä yhteen vai olisiko kalastossa korjattavaa?
Lehtikalat olisivat kivoja, mutta niiden sopivuudesta noiden tetrojen ym. kanssa en ole varma.. Niiden tilalle on ollut harkinnassa myös jotain rihmakaloja tms.
Myös punapäätetrat mietityttävät, koska niistä olen kuullut, että ovat vaativia. Kuinka hankalia siis ovat hoitaa? Kokemusta akvaarioista on vain yhden akvaarion verran, ja siinäkin tuli aluksi tehtyä kaikki aloittelijan virheet..

Ehdotuksia/muutoksia kalastosuunnitelmaan otetaan vastaan!
Niin ja vesiarvoja on vähän hankala etukäteen sanoa, kun allasta ei vielä edes ole, mutta varmaan pehmeää ja lievästi hapanta (n.6,5-7,0) vettä olisi tarkoitus tulla (tarvittaessa turveuute tms.?) ja lämpötila siinä 24-26. Pohjaksi tumma sora/hiekka ja tumma tausta, paljon kasveja.
Miltäs kuulostaa?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minulla on punapäätetroja, ja hyvin ovat viihtyneet meidän perheen hoivissa. Parvi on kasvanut tasaisin väliajoin ja ainoastaan yksi on kuollut, ja sekin tapaturmaisesti. Ilmeisesti ovat vaativia kaloja veden laadun suhteen, mutta meillä kaikki hyvin, ja en todellakaan turhan tiheään vesiarvoja mittaile.