Uusi suodatin vanhaan altaaseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sandariini.
Junior Member
Junior Member

Uusi suodatin vanhaan altaaseen

Viesti Kirjoittaja sandariini. »

Tulipas totaalinen blackout kun tänään rupesin miettimään, että johtuuko nitriittipiikit kypsyvässä altaassa suodattimen bakteerikannan kehittymisestä, vaiko altaassa seisovasta vedestä. Eli kuinkas on?

Huomenna nimittäin olin menossa käynnistämään erääseen 720-litraiseen altaaseen ulkosuodatinta, jossa ei tällä hetkellä sattuneista syistä pyöri kuin Fluvalin sisäsuodatin. [:I] Jos nitriittipiikki seuraa kuitenkin kypsyvää suodatinta, en tiedäkään josko tämä on kovin hyvä idea..

Valaiskaahan hieman jos suinkin ehditte. :roll:
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
akva76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akva76 »

Jos olen käsittänyt oikein niin nitriittipiikki tulee kypsyvään altaaseen bakteerikannan kehittymisvaiheen vuoksi, eikä uuden suodattimen laitto vaikuta sinällään tilanteeseen mitenkään. Suodattimen ja altaan bakteeristo "tasaantuu" nopeasti koska altaasta kulkeutuu olemassa olevaa bakteerikantaa myös suodattimeen.
Siis näin olen ymmärtänyt...
Jos olen väärässä niin korjatkaa viisaammat...

MUOKS* Jos allas on kypsä ja kalat sisässä ei asia ole sen kummempi. ei muuta kun suodatin käyntiin.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Uusi suodatin vain pörisemään vanhan sisäsuodattimen rinnalle.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
sandariini.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sandariini. »

Ookoo, hyvä näin.
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
fazerina
Starting Member
Starting Member

kuinka kauan vanhaa suodatinta pidetään uuden rinnalla?

Viesti Kirjoittaja fazerina »

Vaihdan juuri sharkin sisäsuodattimen aquaballiin, kuinka kauan pidän molempia suodattimia altaassa? Kauanko siis tuon uuden suodattimen kypsyminen kestää?
Entä jos pitää kahta sisäsuodatinta kerrallaan käymässä, olisiko siinä järkeä että saisi karanteenialtaaseen tarvittaessa valmiin suodattimen pörisemään ( siis tuon yhden kerran, takaisin karanteenista ei vissiin parane laittaa enää samaa suodatinta? )

T: Fazerina
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”