Parvikoot

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Elme
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Parvikoot

Viesti Kirjoittaja Elme »

Elikkä akvaarioon tekisi mieleni kasvatella parvikokoja, kun nyt parvet ovat melkoisen pienet, mutta olen tosi huono arvioimaan sopivaa lukumäärää parvissa [:I]

Asukit:
3x caridina japonica (+ tulossa rescuena yksi ilmeisesti red cherry)
Vajaa 10x kardinaalikala
Vajaa 10x seeprakala
2x täplä(?)nuolimonni
1xpartis
Paljon kaikenmoista pusikkoa.

Altaan koko ~100l. En ihan tarkalleen muista, mutta taitaa olla tavallista korkeampi malli.
Suodatuksesta huolehtii joku vanha Shark (sisäsuodatin). Tehoa en muista (ai mitennii huono muisti?) mutta pinta kiertää aika moisella vauhdilla.
Tietty ilmastus ja lämmitin, joka on päällä vaan talvipakkasilla eli nyt tarpeeton.
Pohja puhallushiekkaa, ei aivan hienoa sellaista.
Lämpötila 21 celsiusta.
pH neutraali, pehmeä vesi.
Valaistuksen hoitaa kaksi 20-wattista loisteputkea.

Elikkäs vähän kaikkien muiden ryhmien ja parvien kokoja tekis mieli kasvattaa, paitsi tietysti partiksen ;) Määriä, oi viisaammat. En osaa kuvitella montako otusta mitäkin menisi lisää.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
amilia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja amilia »

Hei.

Tuon kokoiseen akvaarioon en laittaisi kuin yhden parven pintaosan kaloja. Eli ottaisin joko seeprakaloja tai kardinaalikaloja n. 15 kalan parven.

Nuolimonnien määrän nostaisin 6-8 yksilöön.
dreams make life living paradise
Elme
Junior Member
Junior Member

amilia kirjoitti:Hei.

Tuon kokoiseen akvaarioon en laittaisi kuin yhden parven pintaosan kaloja. Eli ottaisin joko seeprakaloja tai kardinaalikaloja n. 15 kalan parven.

Nuolimonnien määrän nostaisin 6-8 yksilöön.
Jepa, mutta nämä kardinaalikalat ovat alun perin tulleet rescueina myöskin. Mielestäni tämän kokoiseen mahtuu kyllä pintaosan parvikaloja kahtakin lajia, vaikka sopusuhtaisemmalta näyttäisi ehkä vain yhdellä. 15 kpl yhtä lajia on kyllä ihan alimitoitettu määrä. Mulla on kutakuinkin saman kokoisessa (mutta pinta-alaa taas enemmän kuin keskim. 100-litraisessa) 30kpl sitruunatetroja, eikä todellakaan näytä ahtaalta.

Nuolimonnithan varsinasesti eivät kyllä parvikaloja ole, mutta niiden määrää ajattelin nostaa 4-5 yksilöön, kunhan saan tuosta lajista varmuuden. En siis ole ihan varma ovatko täplänuolimonneja, koska rescueinahan nämäkin on tänne tulleet... ;)
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
amilia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja amilia »

Enpä kauheasti sitten lisäisi parvikalojen määrää jos molempia on jo kymmenen. 100-litrainen ei kuitenkaan ole kauhean iso. Omassani on yksi parvi kiilakylkiä 15 kpl. Enempää en laittaisi, tilaahan kalat tarvitsevat kuitenkin paljon.

Nuolimonnit viihtyvät paljon paremmin isommassa porukassa. Muutaman yksilön parvessa ovat huomattavasti arempia. Niiden määrää siis nostaisin.
dreams make life living paradise
Elme
Junior Member
Junior Member

amilia kirjoitti:Enpä kauheasti sitten lisäisi parvikalojen määrää jos molempia on jo kymmenen. 100-litrainen ei kuitenkaan ole kauhean iso. Omassani on yksi parvi kiilakylkiä 15 kpl. Enempää en laittaisi, tilaahan kalat tarvitsevat kuitenkin paljon.

Nuolimonnit viihtyvät paljon paremmin isommassa porukassa. Muutaman yksilön parvessa ovat huomattavasti arempia. Niiden määrää siis nostaisin.
Riippuen kalasta se tilantarve. Sanoisin, että 15kpl parvi ei vie sen enempää tilaa kuin 20kpl parvi. Mietin sitä vain, kun tämä akvaario näyttää todella tyhjältä tällä kansoituksella, vaikka mulla onkin yleensä tapana alikansoittaa.

Nuolimonnit eivät tällä kokoonpanolla ole todellakaan arkoja, on sattunut siis erittäin rohkeita yksilöitä tms. No, aion kuitenkin pari kolme kaveria heille hankkia, vaikka pärjäisivät varsin hyvin näinkin.

--

No niin, nyt on kuitenkin vihdoin tulossa se rescue-red cherry, jolle varmaankin pitäisi kaveria hankkia kanssa. Kolme kpl yhteensä ok?

Eli tuota, pitäisikö noiden uivien (eli seeprakalat ja kardinaalikalat) parvia kasvattaa kuitenkin esim. 15kpl molempia?
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Minkä takia Elme kyselit neuvoa parvikokojen määriin, kun kuitenkin tyrmäsit vastaukset?? :roll:

Sata litraa on kuitenkin niin pieni, että turha sinne on hurjia määriä haaveilla..
-Ansku
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Samaa minäkin ihmettelen kuin Zessu, tosin nyt on näyttänyt hetken aikaa olevan valloilla buumi " kysyn asioista jotka mietityttää, mutta tiedän siltin paremmin kuin ne jotka kysymyksiini vastaavat"... :roll:

No kumminkin, seeprakalat ovat pinnan tuntumassa viihtyviä n.5-6senttisiksi venyviä vauhtiveikkoja jotka kaipaavat altaalta pituutta. Minusta näitä 10kpl on hyvä määrä 100litraiseen jos aikoo muitakin kaloja ottaa/pitää.
Kardidaalikala jää neljä senttiseksi sintiksi ja saattaa kutuaikaan yltyä todelliseksi pikauimariksi, vaikka muulloin suht' rauhallinen laji onkin. Näitä sanoisin mahtuvan 100litraiseen seeprojen kanssa 15-20kpl.
Yksi partamonni ja 6 nuolimonnia + rapuset pitäisivätkin sitten huolen altaan siivoilusta. Jos jotain tuntuu vielä kaipaavan niin varauksella esim. keltakääpiöahvenpariskunta= kirsikkasukarapu(ravut) voivat joutua suupalaksi tai sitten ei.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Elme
Junior Member
Junior Member

Zessu kirjoitti:Minkä takia Elme kyselit neuvoa parvikokojen määriin, kun kuitenkin tyrmäsit vastaukset?? :roll:

Sata litraa on kuitenkin niin pieni, että turha sinne on hurjia määriä haaveilla..
Ah, kokisin, etten ole tyrmännyt kenenkään vastauksia täällä. Esitin vain omat näkemykseni saamiini vastauksiin, se ei sentään ole kiellettyä. Mielestäni en esittänyt omia näkemyksiäni neuvoihin edes mitenkään turhan kärkkäästi tmv.

Tässähän ei todellakaan ole itsetarkoituksena saada mahdollisimman paljon kaloja purkkiin, vaan sopusuhtainen kokonaisuus, jossa parvikaloilla on riittävästi lajitovereita ympärillään.
crisse_83 kirjoitti:Samaa minäkin ihmettelen kuin Zessu, tosin nyt on näyttänyt hetken aikaa olevan valloilla buumi " kysyn asioista jotka mietityttää, mutta tiedän siltin paremmin kuin ne jotka kysymyksiini vastaavat"...
No, olen pahoillani jos koet tiedusteluni noin, mutta en todellakaan ole lähtenyt tuollaisella mentaliteetilla liikkeelle. Mielestäni minulla on oikeus tuoda keskusteluun myös omat näkökantani eikä suinkaan noudattaa sokeasti neuvoja joita saan. Keskustelu on avainsana ;) Turha hyökkäily on turhaa.
crisse_83 kirjoitti: No kumminkin, seeprakalat ovat pinnan tuntumassa viihtyviä n.5-6senttisiksi venyviä vauhtiveikkoja jotka kaipaavat altaalta pituutta. Minusta näitä 10kpl on hyvä määrä 100litraiseen jos aikoo muitakin kaloja ottaa/pitää.
Kardidaalikala jää neljä senttiseksi sintiksi ja saattaa kutuaikaan yltyä todelliseksi pikauimariksi, vaikka muulloin suht' rauhallinen laji onkin. Näitä sanoisin mahtuvan 100litraiseen seeprojen kanssa 15-20kpl.
Yksi partamonni ja 6 nuolimonnia + rapuset pitäisivätkin sitten huolen altaan siivoilusta. Jos jotain tuntuu vielä kaipaavan niin varauksella esim. keltakääpiöahvenpariskunta= kirsikkasukarapu(ravut) voivat joutua suupalaksi tai sitten ei.
Samoilla linjoilla, _mutta_ omat seeprakalani tuppaavat elämään yleensä jossain ihan muualla kuin pinnan tuntumassa: toki suodattimen virtauksessa kisaillaan ym., mutta yleisesti ottaen elämä tapahtuu keskivesissä. Kaksi parvea on aika turha tämän kokoiseen, mutten rescuekaloja viitsi enää kiertoonkaan laittaa. Tässä altaassa "uutena" hankkimiani kaloja ovat ainoastaan osa seeproista ja japonicat. (Jotenkin tämä eläintarha tuppaa lisääntymään jatkuvasti rescue-otuksilla ja ties millä eläkeläisrotilla...)

Nuolimonnien määrää en ehkä ihan kuuteen ajatellut nostaa kuitenkaan, tuntuvat olevan vallan vauhdikkaita: seinät tulevat toisinaan vastaan takaa-ajon seurauksena.

Ahvenia tänne ei kyllä tule, tarkoituksella ei enempää sillisalaattia tähän purkkiin kiitos ;)

Elikkä järjelliseltä kokoonpanolta kuulostaisi:
-10 kpl seepraa (laskin ne: niitä on kuusi)
-15-20 kardinaalikalaa (joita on yhdeksän nyt)
-3 japonica-rapua
-red cherry (ja sille 2 kaveria?)
-4-5 nuolimonnia, kunhan saan siitä lajista varmuuden. Jahka loma alkaa, alan tähtäillä noita kameran kanssa.
-Ja se partis

No niin, tämän pohjalta parempi alkaa katsella tarjontaa. Jotakuinkin samanlaiset määrät oli itselläkin mielessä, mutta pakkohan se on aina saada useampikin mielipide.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Elme kirjoitti:crisse_83 kirjoitti:
Samaa minäkin ihmettelen kuin Zessu, tosin nyt on näyttänyt hetken aikaa olevan valloilla buumi " kysyn asioista jotka mietityttää, mutta tiedän siltin paremmin kuin ne jotka kysymyksiini vastaavat"...

No, olen pahoillani jos koet tiedusteluni noin, mutta en todellakaan ole lähtenyt tuollaisella mentaliteetilla liikkeelle. Mielestäni minulla on oikeus tuoda keskusteluun myös omat näkökantani eikä suinkaan noudattaa sokeasti neuvoja joita saan. Keskustelu on avainsana Wink Turha hyökkäily on turhaa.
Huomioi "hetken aikaa olevan valloillaan buumi", en siis tarkoittanut vain ja ainoastaan sinua. Tuo saamiensa vastausten "vähättely" kun näyttää tällä hetkellä olevan jonkin tason muoti-ilmiö niin AW:ssä kuin muuallakin.

Ensiksi sinä: Määriä, oi viisaammat. En osaa kuvitella montako otusta mitäkin menisi lisää.
Sitten Amilia: Tuon kokoiseen akvaarioon en laittaisi kuin yhden parven pintaosan kaloja. Eli ottaisin joko seeprakaloja tai kardinaalikaloja n. 15 kalan parven.
Sitten sinä: Mielestäni tämän kokoiseen mahtuu kyllä pintaosan parvikaloja kahtakin lajia, vaikka sopusuhtaisemmalta näyttäisi ehkä vain yhdellä. 15 kpl yhtä lajia on kyllä ihan alimitoitettu määrä. Mulla on kutakuinkin saman kokoisessa (mutta pinta-alaa taas enemmän kuin keskim. 100-litraisessa) 30kpl sitruunatetroja, eikä todellakaan näytä ahtaalta.
Sitten Amilia: Enpä kauheasti sitten lisäisi parvikalojen määrää jos molempia on jo kymmenen. 100-litrainen ei kuitenkaan ole kauhean iso. Omassani on yksi parvi kiilakylkiä 15 kpl. Enempää en laittaisi, tilaahan kalat tarvitsevat kuitenkin paljon.
Sitten sinä: Riippuen kalasta se tilantarve. Sanoisin, että 15kpl parvi ei vie sen enempää tilaa kuin 20kpl parvi. Mietin sitä vain, kun tämä akvaario näyttää todella tyhjältä tällä kansoituksella, vaikka mulla onkin yleensä tapana alikansoittaa.

Minä ainakin sain täysin sen käsityksen että; "sanokaa mitä lystäätte, minä kasvatan ne parvikoot kaikesta huolimatta".

Mielipiteitä tulee tietenkin olla, mutta ihmetyttää vain juurikin että miksi kysyä kun oma mielipiteesi on kuitenkin niin vahva siitä "tyhjyydestä ja sopivuudesta/mahtuvuudesta". Pahalla en sitä sanonut, ihmettelin vain kuten ilmeisesti keskustelussa saa myös tehdä mistä moinen "tuuli" taas on keskustelupalstoille rantautunut. Mutta se on eri asia mitä piilotarkoituksia/hyökkäyksiä sieltä sitten itse kukin ruudultaan lukee toisten mietinnöistä. Eli ei hyökkäyksiä ainakaan minun osaltani, vain mietintöjä ja osia tämän keskustelun kulusta ilmentämään mistä ihmetys ja mitä ilmeisimmin "väärinkäsitykset" johtuvat.

Hyvä jos ehdotus määristä miellytti, ja juurikin omalla kokemuksella kaikista mainuituista lajeista uskoisin kokoonpanon toimivan.
Kääpiöahvenia ei ole pakko hankkia, heitin vain vaihtoehdoksi värin tuomiseen jos allas vieläkin tuntuu tyhjältä. Jäävät pieniksi, ovat rauhallisia ja elävät pohjantuntumassa jossa altaassasi on eniten tilaa. Pakko siis ei ole, kunhan ajatuksen heitin.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
santam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja santam »

Seeprakaloista: itselläni on 250litraisessa +10 seeprakalaa (vähemmän kuin 15). Aikaisemmin ne olivat satalitraisessani ja sielä tuntui jatkuvasti tilanpuute.

En missään nimessä enää ottaisi seeprakaloja noin pieneen altaaseen. Se minimikoko, jonka joskus olen nähnyt (80l) on mielestäni aika alimitoitettu. Kavereilla piisaa vauhtia ja minun silmääni näyttävät hymyilevimmiltä nyt isommissa tiloissa.
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Nuolimonnit jää mielestäni aika pieniksi ja vaikka vipeltävät ympäriinsä, tykkäävät tehdä sitä joukolla. Jotenkin vähän sama kuin piikkisilmillä, parempi, että niitä on alkuunsa muutama. Ja rapuja voi olla paljonkin, ilman että näyttää kansoitetulta.

112-litraisessani on nyt kasvuikäinen partis, 4 nuolimonnia ja 14 ravusta alkunsa saanut kanta, eivätkä eri pohjaeläimet kohtaa toisiaan kovin usein.
112L
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Tähän keskusteluun sanon vain sen, että Nuolimonnit ovat parvikaloja sanoipa kuka muu mitä tahansa.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Elme
Junior Member
Junior Member

crisse_83 kirjoitti: Minä ainakin sain täysin sen käsityksen että; "sanokaa mitä lystäätte, minä kasvatan ne parvikoot kaikesta huolimatta".

Mielipiteitä tulee tietenkin olla, mutta ihmetyttää vain juurikin että miksi kysyä kun oma mielipiteesi on kuitenkin niin vahva siitä "tyhjyydestä ja sopivuudesta/mahtuvuudesta". Pahalla en sitä sanonut, ihmettelin vain kuten ilmeisesti keskustelussa saa myös tehdä mistä moinen "tuuli" taas on keskustelupalstoille rantautunut. Mutta se on eri asia mitä piilotarkoituksia/hyökkäyksiä sieltä sitten itse kukin ruudultaan lukee toisten mietinnöistä. Eli ei hyökkäyksiä ainakaan minun osaltani, vain mietintöjä ja osia tämän keskustelun kulusta ilmentämään mistä ihmetys ja mitä ilmeisimmin "väärinkäsitykset" johtuvat.
No, "sanokaa mitän lystäätte, minä teen sen silti" -käsityksesi on ainakin väärä, enkä itseasiassa ihan ymmärrä mistä se on peräisin. Mielipiteiden ja käsitysten vaihdostahan tässä keskustelupalsta-meiningissä on pääasiassa kyse. Itse tuppaan olemaan varsin epävarma eläinten hoitoon liittyvissä asioissa, jotenka kysyn mieluummin kuin teen pöllöyksiä, vaikka akvaarioitakin on tullut hoideltua 'muutama' vuosi. Jaettä, enkai minä aikaani tuhlailisi kyselemällä jos kerran tietäisin mitä tehdä :mrgreen: Neuvoja siis otetaan täällä päässä vastaan, mutten tosiaankaan aio niitä orjallisesti noudattaa mikäli en käsitä niiden tarkoitusta.

Edelliseen vielä lisäyksenä, että olin ja olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tähän purkkiini mahtuu vielä porukkaa, mutta määrät tässä olivat lähinnä tarkistuksessa. Mielestäni se, että esitän kysymyksen, ei mitenkään sulje pois sitä että saan edelleen olla eri mieltä vastaajien kanssa.

Joomut. Eiköhän nyt ihan kevään kunniaksi vaikka lopeteta tämä pilkunnypintä tähän.

--

Kyllähän nuo nuolimonnit pieniksi jää, mutta jotenkin hirvittää se mahtuminen silti. Kauheaa riehumista se välillä kyllä on. Seeprat puolestaan eivät ole ihan sellaisia vauhtiraitoja kun usein saa kuulla (olen siis ilmeisesti saanut erityislaiskoja seeproja akvaariooni), vaan nämä omani lähinnä vaeltelevat ympäriinsä ja riehuvat ainoastaan ruoka-aikaan ja toisinaan suodattimen ulostulon kohdalla.

Mutta nuolimonnien porukan koko siis kasvaa edelleen, ei hirveän moneen yksilöön silti. Mun mielestäni menisivät kaksinkin, koska mitään pelokkuutta ei tällä kokoonpanolla ole havaittavissa (päin vastoin nuolimonnit taitavat olla jotakuinkin rohkeimmat fisut pytyssä) mutta kivempihän se on porukalla. Vaikea tosin niiltä monneilta on mennä kysymään, onko niillä kivempaa kaksin vai porukassa, ja nehän ne taitavat olla ainoat jotka sen tietävät.
santam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja santam »

Johtuisiko mainitsemasi seeprakalojen apaattisuus juuri siitä, ettei niillä ole tarpeeksi temmellystilaa?
Junior Member

santam kirjoitti:Johtuisiko mainitsemasi seeprakalojen apaattisuus juuri siitä, ettei niillä ole tarpeeksi temmellystilaa?
Väittäisin että ei, koska varsinaisesti ne eivät ole apaattisia, eivät vain viuhdo ympäriinsä kuten väitetään viuhtovan. Mielestäni kyllä tällä hetkellä kuudelle seeprakalalle on 80cm pitkässä altaassa ihan riittävästi temmellystilaa.
wantukka kirjoitti:Tähän keskusteluun sanon vain sen, että Nuolimonnit ovat parvikaloja sanoipa kuka muu mitä tahansa.
Minä puolestani väitän, että nuolimonnit ovat jonkinlaisia ryhmäkaloja. Esmes eivät vaaran uhatessa pakene tiiviinä parvena, kuten parvikaloille ominaista olisi.
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Meilläkin nuolimonnit viettävät enemmän aikaa erillään kuin yhdessä. Niillä on leikkihetkensä ja kun ovat vielä kahta eri lajia (?), ryhmittyvät niiden mukaan pareiksi.

Virallisesta määrityksestä en tiedä, mutta tuo näyttää vähän samalta kuin piikkarien meno, kaverit on lähinnä seuraa (vrt. ihmiset), eikä toista seurata ihan päättömänä ja sitä tiukemmin, mitä enemmän ollaan paniikissa (kuten esim. rasborat tai isommista elukoista hevoset tekee).
112L
Maiza
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maiza »

minulla on tällä hetkellä kolme nuolimonnia, joista yksi on "niger" (tai jotain sinne päin) ja mielestäni ne ovat melko apaattisia. Mussuttavat vain levää, poissa on se riemukkuus kun niitä oli muutama enemmän aluksi. Eli omalla kokemuksella sanoisin että kaipaavat kaveria. Ja kyllä joo, meinaan mennä ostamaan omilleni lisää seuraa :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”