Kenelläkään kokemusta kidusloisista?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kenelläkään kokemusta kidusloisista?
Ostin pari kuukautta sitten kaksi värikästä miljoonakalanaarasta (aika jalostettuja, koska naaraillakin kauniin värikäs pyrstö). Heti alkuun huomasin niiden hankaavan kiduksiaan kiviin ja kasvien lehtiin. Pistin ne kokeeksi suolakylpyyn ja hankaaminen väheni pariksi viikoksi.
Hankaaminen alkoi kuitenkin uudelleen ja eikun vaan taas sillit suolaan. Seuraavan suolakylvetyksen jälkeen oireet taas katosivat, mutta tulivat sitten taas uudelleen. Pariviikkoiset poikasetkin (näiden hankaajien jälkeläiset) näkyvät hankaavan itseään!
Miten ihmeessä näistä loisista pääsee eroon? Muhivatko loiset hiekassa tallessa ja kuinka kauan (pitääkö koko akvaario desinfioida vaikka kalat hävittäisi?). Onko kenelläkään kokemusta kidusloisista ja niistä eroon pääsemisestä? Thank god kaikki "hankaajani" asustavat erillisessä 60 litraisessa karanteeniakvaariossa...
Hankaaminen alkoi kuitenkin uudelleen ja eikun vaan taas sillit suolaan. Seuraavan suolakylvetyksen jälkeen oireet taas katosivat, mutta tulivat sitten taas uudelleen. Pariviikkoiset poikasetkin (näiden hankaajien jälkeläiset) näkyvät hankaavan itseään!
Miten ihmeessä näistä loisista pääsee eroon? Muhivatko loiset hiekassa tallessa ja kuinka kauan (pitääkö koko akvaario desinfioida vaikka kalat hävittäisi?). Onko kenelläkään kokemusta kidusloisista ja niistä eroon pääsemisestä? Thank god kaikki "hankaajani" asustavat erillisessä 60 litraisessa karanteeniakvaariossa...
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Tuossa taisikin sitten löytyä syy. Vettä saisi vaihtua viikottain ainakin puolet, uusimpien suositusten (by: jjarvi) mukaan jopa 75 %. Eli vanha vesi ärsyttää kalojesi kiduksia ja limakalvoja. Lisäksi voi toki olla myös kidusloisia, mutta aloita tehostettu vedenvaihto oitis ja katso mitä tapahtuu. Aluksi vaihtaisin vettä heti tänään puolet ja huomenna toisen puolet. Pari päivää taukoa ja sama uudestaan. Sen jälkeen voit siirtyä viikottaiseen puolet vaihtoon - systeemiin.sani kirjoitti:Kiitos vinkistä, olen vain tällainen tietokoneita vihaava sähläri, joka ei tiedä mistään mitään! Ja kyllä ne vedenvaihdot on ok, kerran viikossa lähtee neljäsosa vedestä. Niin että oliko vielä jotain?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kalat ovat olleet akvaariossa vain sen pari kuukautta ja akvaariossa on kyllä tehokas suodatus. Jos kahdella miljoonakalalla saa tuon vesimäärän pilattua kovinkin äkkiä, olen todella hämmästynyt! Ja akvaariossa on muuten ihan kasvejakin, ei mikään tyypillinen muovikasvi-karanteeniallas.
Neljäsosa vedestä per viikko ei varmasti ole liian vähän! Sitäpaitsi vaihdoin kyllä reilummin noiden "suolailujen" jälkeen.
Neljäsosa vedestä per viikko ei varmasti ole liian vähän! Sitäpaitsi vaihdoin kyllä reilummin noiden "suolailujen" jälkeen.
-
- Elite Member
Suodatus ja kasvien olemassaolo eivät poista vedenvaihdon tarpeellisuutta. Oliko akvaario kypsä, kun sinne nuo kalat tulivat?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jos tuo akvaario on ollut käynnissä vasta "sen pari kuukautta", biologinen suodatus ei ole ainakaan alkuvaiheessa ollut missään nimessä tehokasta, eikä välttämättä ole sitä vieläkään. Itse vaihdan vettä reilusti parin päivän välein viikkojen ajan, jos tulee laitettua kaloja kypsymättömään altaaseen.sani kirjoitti:Kalat ovat olleet akvaariossa vain sen pari kuukautta ja akvaariossa on kyllä tehokas suodatus.
Oletko mitannut nitriittiä missään vaiheessa? Oireet sopivat nimittäin nitriittimyrkytykseen. Nitraatin olemassaolo ei vielä takaa, että bakteerikanta toimii riittävän tehokkaasti.
Kati
Kalat on nyt tutkittu ja niissä oli kuin olikin dactylogyrus-kidusloisia (tunnistaa helposti neljästä "silmätäplästä"). Eilisen palautteen jälkeen kun oli aivan pakko nitistää kalat ja tehdä kiduksista preparaatit mikroskoopin alle.
Ihmetyttää vain tuo vedenvaihtojuttu. Kaikissa teoksissa, joista hyllystäni löytyy, sanotaan ettei vettä saa vaihtaa kuin maksimissaan 1/3. (Samoin luki muuten viikko sitten ostamassani pohjalapon päällyspussissa!) Viimeksi kun vaihdoin 50 % vedestä, kaikki melalehdet sulivat (melalehtirutto jonka aiheuttaa liian nopea veden laadun muutos). Ja akvaarioliikkeessä (muistaakseni marmoritapparakaloja ostaessa?) myyjä sanoi etteivät nämä kalat siedä kuin maksimissaan tuon 1/3 vedenvaihdon. Jos minulla on ollut about 20 vuotta akvaario (tällä hetkellä kolme) ja olen kaikkiin soveltanut tuota 1/4 vettä vaihtoon per viikko ja kaikki on mennyt ok, tuskinpa vaihdan toisiinkaan menetelmiin!
Ihmetyttää vain tuo vedenvaihtojuttu. Kaikissa teoksissa, joista hyllystäni löytyy, sanotaan ettei vettä saa vaihtaa kuin maksimissaan 1/3. (Samoin luki muuten viikko sitten ostamassani pohjalapon päällyspussissa!) Viimeksi kun vaihdoin 50 % vedestä, kaikki melalehdet sulivat (melalehtirutto jonka aiheuttaa liian nopea veden laadun muutos). Ja akvaarioliikkeessä (muistaakseni marmoritapparakaloja ostaessa?) myyjä sanoi etteivät nämä kalat siedä kuin maksimissaan tuon 1/3 vedenvaihdon. Jos minulla on ollut about 20 vuotta akvaario (tällä hetkellä kolme) ja olen kaikkiin soveltanut tuota 1/4 vettä vaihtoon per viikko ja kaikki on mennyt ok, tuskinpa vaihdan toisiinkaan menetelmiin!
Niin, tuleehan vedenlaatuun äkkiä muutos, jos aiemmin on vaihtanut vähän ja sitten vaihtaa enemmän. Jos vaihtaa useasti ja paljon, vedenlaatu on koko ajan lähempänä vaihtovettä, eli ei muutu vaihdossa paljonkaan.sani kirjoitti: Ihmetyttää vain tuo vedenvaihtojuttu. Kaikissa teoksissa, joista hyllystäni löytyy, sanotaan ettei vettä saa vaihtaa kuin maksimissaan 1/3. (Samoin luki muuten viikko sitten ostamassani pohjalapon päällyspussissa!) Viimeksi kun vaihdoin 50 % vedestä, kaikki melalehdet sulivat (melalehtirutto jonka aiheuttaa liian nopea veden laadun muutos).
Muuten olen tuota ohjetta "vaihda vähintään puolet viikottain" mietiskellyt... Olisiko siinä kuitenkin syytä olla jotain viitettä akvaarion kuormitukseen? Esim. pelkästä kasvialtaasta tuskin on tarvetta vaihtaa niin paljon kuin jotain kakkiaiskaloja täyteen ahdetusta pienestä akvaariosta, vähäkalainen allas lienee jossain tuolla välillä? Helppo tietenkin on pitää em. "yleisohjetta" lähtökohtana, mutta onko sen ehdottomalle vaatimiselle ilman muiden lähtötietojen kyselemistä oikeasti perusteita? Sen verran olen jo ymmärtänyt lukemastani, että pelkkä nitraatin olemassaolemattomuus ei poista vedenvaihtotarvetta. "Isossa" altaassani en saa ikinä viikossa mitattavaa nitraattimäärää aikaiseksi, kasvit sen kai käyttävät, mutta muuta möhnää siinä lienee niin paljon että vaihdettava on. Mutta tämän "muun möhnän" määrä varmastikin riippuu altaan kuormituksesta, ei kai se vesi kovin paljon muutu vain siksi että se on lasialtaassa esim. kaivon sijaan. Siinä on bakteereita, muita pieneliöitä, kasveja, kaloja, nämä sen muutoksen kai aiheuttavat mutta niiden määrällä luulisi olevan ratkaiseva merkitys.
Jotta ei nyt jäisi niin abstraktiksi, niin heitetäänpä esimerkki. Jos 320 l altaassani olisi yksi 4-senttinen partamonninpoikanen (ihan oikeasti oli tällainen tilanne

Lukaisin muuten juuri aamulla vuoden 1975 Kodin suuren tietosanakirjan "akvaario" -hakusanan kohdalta vähän hoito-ohjeita. Makeavesiakvaariosta ei sen mukaan tarvitse "vastoin yleistä luuloa" vaihtaa vettä. Sen sijaan merivesiakvaariosta tulee vaihtaa runsaasti... Juu en kyllä suosittele kyseistä opusta ohjenuoraksi...
Mika
-
- Elite Member
Nimenomaan. Koska olet pitkän aikaa vaihtanut liian vähän vettä, oli muutos kerralla liian suuri. Mutta kun vaihdat viikottain sen 50%, pysyy akvaariosi vesi niin lähellä hanavetesi laatua, ettei muutos järkytä kaloja, eikä kasveja. Itselläni on joskus käynyt vedenvaihdoissa mokia sillä tavoin, että olen unohtanut lapon valumaan liian pitkäksi aikaa ja on vahingossa tullut vaihdettua jopa 90% vedestä kerralla. Ei melalehtitappioita ja kaloilla ainoa merkki "järkytyksestä" valtava kutuvimma. Eli akvaarion veden ollessa riittävän lähellä hanavettä, muutokset pysyvät pieninä.sani kirjoitti:Viimeksi kun vaihdoin 50 % vedestä, kaikki melalehdet sulivat (melalehtirutto jonka aiheuttaa liian nopea veden laadun muutos).
Ja minulle on sanottu akvaarioliikkeessä, että kultakaloja voi aivan hyvin pitää kahta n. 7 l vetoisessa maljassa...sani kirjoitti:Ja akvaarioliikkeessä (muistaakseni marmoritapparakaloja ostaessa?) myyjä sanoi etteivät nämä kalat siedä kuin maksimissaan tuon 1/3 vedenvaihdon.
Eivät omat tapparakalani aikoinaan huomautelleet mitään suurista vedenvaihdoistani.
Jukka Järvi, jolla on ollut akvaario (mitä, jotain 40 tai 50 vuottako?) vielä kauemmin, ja jonka ansioluettelo tämän harrastuksen piirissä on varsin mittava, suosittelee jopa 75% vedenvaihtoja viikottain.sani kirjoitti: Jos minulla on ollut about 20 vuotta akvaario (tällä hetkellä kolme) ja olen kaikkiin soveltanut tuota 1/4 vettä vaihtoon per viikko ja kaikki on mennyt ok, tuskinpa vaihdan toisiinkaan menetelmiin!
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Saksassa ovat noin valovuoden verran pitemmällä akvaarioharrastuksessa kuin meillä. Yliopistoissa tehdään jatkuvasti tutkimuksia. Minä seuraan päivittäin useita nettisivuja sekä keskusteluryhmiä ja otan osaa niihin. Joitain, kuten runsaat vedenvaihdot ja mattosuodatin ovat seurausta noista teksteistä.
Saksalaisia on vähän enemmän kuin suomalaisia ja harrastus on aivan toista kertaluokkaa kuin meillä.
Lisäksi suodatan automaattisesti kaiken huuhaan pois (toki sitäkin siellä runsain määrin on).
Itselläni on mattosuodatin jo parisen viikkoa ja 75%-viikottaiset jo vuosia. Kalatauteja ei vuosiin ole ollut, vaikka kalani ovat pääosin suoraan luonnosta.
Kidusloisistakin tuli virkaurani aikana kokemusta, mutta ennen kuin lääkitään, pitää tietää mistä loisryhmästä on kysymys: yksisoluiset, Dactylogyrus vai Gyrodactylus.
Saksalaisia on vähän enemmän kuin suomalaisia ja harrastus on aivan toista kertaluokkaa kuin meillä.
Lisäksi suodatan automaattisesti kaiken huuhaan pois (toki sitäkin siellä runsain määrin on).
Itselläni on mattosuodatin jo parisen viikkoa ja 75%-viikottaiset jo vuosia. Kalatauteja ei vuosiin ole ollut, vaikka kalani ovat pääosin suoraan luonnosta.
Kidusloisistakin tuli virkaurani aikana kokemusta, mutta ennen kuin lääkitään, pitää tietää mistä loisryhmästä on kysymys: yksisoluiset, Dactylogyrus vai Gyrodactylus.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vielä sanoisin muutaman sanan. Katsokaapa googlesta hakusanalla "akvaariosivut" ja selatkaa ihmisten tekemiä sivustojaan akvaariosta. Esim. "Sannan akvaariosivut" jossa hän kertoo vaihtavansa 1/4 vedestä 2 viikon välein (minä sentäs joka viikko). Samaa rataa jatkuu monen muunkin akvaariosivuilla! Mitenkäs heidän kalat pärjäävät???
Hanavesi on usein todella erilaatuista kuin akvaariovesi. Kaikki juurakot yms. akvaarion sisustus (plus kalat ja bakteerijutskat) muuttaa pH:ta ja muita vesiarvoja. Ja esim. hiilidioksidinlevitin alentaa pH:ta joskus todella merkittävästi (varsinkin ne itse netin ohjeiden mukaan tehdyt, varokaa...). Jos haluaa akvaarioonsa saman laatuisen veden kuin mitä hanasta tulee, niin siitä vaan (eipä tämän paikkakunnan vedenlaatu taitaisi kalojani kovin kauaa elättää). Laittakaa vaikka suoraan hanasta letku akvaarioon ja toinen akvaariosta viemäriin.
Ja vielä: minulla on tapana lisätä kasviravinne nestemäisenä uuden veden joukkoon. Jos tuplaisin vedenvaihtomäärät, joutuisin konkurssiin...
Akvaarioissani (60 l, 150 l ja 270 l) on runsas kasvillisuus ja liialla vedenvaihdolla vaihtaisin liikaa ravinteita viemäriin. Kaloja ei ole liikaa missään purkissa ja en harrasta yliruokintaa. Kaikki toimii mainiosti.
Pitäisiköhän tästä vedenvaihtojutusta tehdä gallup-kysely... taidanpa tehdä.
Hanavesi on usein todella erilaatuista kuin akvaariovesi. Kaikki juurakot yms. akvaarion sisustus (plus kalat ja bakteerijutskat) muuttaa pH:ta ja muita vesiarvoja. Ja esim. hiilidioksidinlevitin alentaa pH:ta joskus todella merkittävästi (varsinkin ne itse netin ohjeiden mukaan tehdyt, varokaa...). Jos haluaa akvaarioonsa saman laatuisen veden kuin mitä hanasta tulee, niin siitä vaan (eipä tämän paikkakunnan vedenlaatu taitaisi kalojani kovin kauaa elättää). Laittakaa vaikka suoraan hanasta letku akvaarioon ja toinen akvaariosta viemäriin.
Ja vielä: minulla on tapana lisätä kasviravinne nestemäisenä uuden veden joukkoon. Jos tuplaisin vedenvaihtomäärät, joutuisin konkurssiin...
Akvaarioissani (60 l, 150 l ja 270 l) on runsas kasvillisuus ja liialla vedenvaihdolla vaihtaisin liikaa ravinteita viemäriin. Kaloja ei ole liikaa missään purkissa ja en harrasta yliruokintaa. Kaikki toimii mainiosti.
Pitäisiköhän tästä vedenvaihtojutusta tehdä gallup-kysely... taidanpa tehdä.
-
- Elite Member
Netissä on tietoa ja "tietoa". Jos toki ihminen, joka akvaariosivut tekee, onkin ilmeisen innostunut aiheesta, ei se silti tarkoita että hänellä olisi oikeaa tietoa asioista ja akvaarion hoidosta. Tätähän todistaa pelkästään kalojen nimistä löytyvä valtaisa virhemäärä nettiä selatessa.
Lisäilen minäkin omiin altaisiini nestelannoitetta jatkuvasti. Vettä tästä kämpästä eri mallisista altaista löytyy hieman yli 4000 litraa ja varmasti olisin minäkin tehnyt konkurssin jo kauan sitten, jos kaupallisia tuotteita käyttäisin. Täälläkin on myynnissä PMDD: tä, joka on paitsi halpa, myös mainio nestemäinen kasviravinne. Kokeile.
Ja muuten, jos talous ei tulisi vastaan, olen joskus ihan oikeastikin miettinyt tuollaista jatkuvaa vedenvaihtoa hanasta ja yhden ihmisen tiedänkin joka tuollaisen systeemin oli kotonaan toteuttanutkin...
Tee toki gallup, tulokset voivat olla mielenkiintoisia.
Lisäilen minäkin omiin altaisiini nestelannoitetta jatkuvasti. Vettä tästä kämpästä eri mallisista altaista löytyy hieman yli 4000 litraa ja varmasti olisin minäkin tehnyt konkurssin jo kauan sitten, jos kaupallisia tuotteita käyttäisin. Täälläkin on myynnissä PMDD: tä, joka on paitsi halpa, myös mainio nestemäinen kasviravinne. Kokeile.
Ja muuten, jos talous ei tulisi vastaan, olen joskus ihan oikeastikin miettinyt tuollaista jatkuvaa vedenvaihtoa hanasta ja yhden ihmisen tiedänkin joka tuollaisen systeemin oli kotonaan toteuttanutkin...

Tee toki gallup, tulokset voivat olla mielenkiintoisia.
Missäpäin asut? Onko hanavetenne huonolaatuista, vai kovuuksiltaan kaloillesi sellaisenaan sopimatonta, vai mitä tuolla tarkoitit?sani kirjoitti:(eipä tämän paikkakunnan vedenlaatu taitaisi kalojani kovin kauaa elättää).
Klooria on niin paljon, että taitaisi kalat tappaa ilman seisottamista/vedenparannusaineita. pH hyvin korkea ja kaikki muutkin arvot päin ties mitä. Aikamoisia kikkailuja sen veden kanssa saa tehdä ennenkuin sen akvaarioon laittaa. (Myös yksi syy siihen miksi en varmasti tihennä vedenvaihtoani!). Mutta olkaa kiitollisia te, joiden hanasta tulee hyvää vettä!
-
- Elite Member
Jos kloori on se ongelma, niin (muistaakseni) King Brittishin valmistama Haloex on edullinen ja riittoisa vedenparannusaine. Käytetään tipottain. Ja tuskin tuo pH: n heilahtelukaan on yhtään sen isompi ongelma kahden viikon, kuin viikonkaan välein.
Mutta tee toki kuten haluat. En minä pakota vaihtamaan enempää vettä, kerron vain että kalasi pitäisivät siitä ja se olisi niille hyväksi. Kukin kuitenkin tyylillään.
Mutta tee toki kuten haluat. En minä pakota vaihtamaan enempää vettä, kerron vain että kalasi pitäisivät siitä ja se olisi niille hyväksi. Kukin kuitenkin tyylillään.
Juu, mulla on suuri onni että vesi kelpaa lähes sellaisenaan (puolen vuorokauden ilmastus välttämätön) kaloille - kunhan vaan sitä olisi riittävästi. No sekin korjaantunee keväällä, yleensä talvikin menee ihan hyvin. Mutta vaikkei kelpaisikaan ja joutuisi parantelemaan, näitä juttuja täältä aqua-webistä kun selailee, löytyy lähes joka lähtöön halpa vaihtoehto. Happamoittamiseen luonnonturve tai tammenlehdet, kovettamiseen ruokasooda, kloorinpoistoon natriumtiosulfaatti kilotavarana, PVP:tä tai aloeta limakalvojen suojaksi, PMDD kasveille jne. Ei minusta ainakaan vedenvaihdon rahasta pitäisi olla kiinni, sitäpaitsi uskoisin hieman epäoptimaalisten vesiarvojen olevan pienempi haitta kuin veden likaantumisen tai harvojen vaihtojen aiheuttaman heilahtelun. Toisaalta, kuten muualla kirjoitinkin, itse en (ennen vahvempia perusteluja) usko että on olemassa jokin viimeinen totuus vedenvaihtojen määristä ilman että se on myös jotenkin suhteutettu kuormitukseen.
Mika
Mika
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
No, Saksassa on monella nykyään ns. vanha-vesi-akvaarioita, joiden vettä ei vaihdeta koskaan. Haihtuneen tilalle lisätään tistattua tai käänteisosmoosivettä. Suodatus hoidetaan mattosuodattimella ja lietettä ei myöskään poisteta. Kuormitus on vähäinen tai korkeintaan kohtalainen.
Nyyssipalstoilla asiaa käsitellään runsaasti.
Kuitenkin niiden hoitaminen vaatii runsaasti teoreettista tietoa, jotta mitoitus menee joka suhteessa oikein. www-sivuja aiheesta en ole toistaiseksi löytänyt; asiaa kylläkin.
Nyyssipalstoilla asiaa käsitellään runsaasti.
Kuitenkin niiden hoitaminen vaatii runsaasti teoreettista tietoa, jotta mitoitus menee joka suhteessa oikein. www-sivuja aiheesta en ole toistaiseksi löytänyt; asiaa kylläkin.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Vaikea sanoa, mutta jos kaikki www-sivuni printtaisi, niin kaipa siitä jonniinlainen kirja muodostuisi
Varsinkin kun lisää tulee jatkuvasti!
Tuota alt-wasseria en aio suomentaa, vaan katson ensin miten mattosuodatin lähtee liikkeelle, jos lähtee.
Aikoinaan joskus viimevuosisadan alkupuolella kaikilla oli vanhavesiakvaarioita. Kestävät kalat menivät jotenkuten, mutta eivä kasvaneet eivätkä lisääntyneet, mutta se oli silloin.
Vaahtomuovisuodattimiakin kokeiltiin 80-luvulla (minäkin), mutta kun ei ollut riittävästi tietoa, eikä sopivaa mattoa, niin homma jäi silleen. Nyt tilanne mattosuodattimen osalta on ihan toista.
Saksassa on jo yli 10-vuotta vanhoja, edelleen käytössä olevia mattosuodattimia, joita ei kertaakaan ole puhdistettu.

Varsinkin kun lisää tulee jatkuvasti!
Tuota alt-wasseria en aio suomentaa, vaan katson ensin miten mattosuodatin lähtee liikkeelle, jos lähtee.

Aikoinaan joskus viimevuosisadan alkupuolella kaikilla oli vanhavesiakvaarioita. Kestävät kalat menivät jotenkuten, mutta eivä kasvaneet eivätkä lisääntyneet, mutta se oli silloin.
Vaahtomuovisuodattimiakin kokeiltiin 80-luvulla (minäkin), mutta kun ei ollut riittävästi tietoa, eikä sopivaa mattoa, niin homma jäi silleen. Nyt tilanne mattosuodattimen osalta on ihan toista.
Saksassa on jo yli 10-vuotta vanhoja, edelleen käytössä olevia mattosuodattimia, joita ei kertaakaan ole puhdistettu.
Itse olen nyt muutaman kerran vaihtanut 50% vedestä viikottain. Oikeastaan ole hirveää muutosta huomannut missään.
pH ehkä pysyy paremmin aloillaan, mutta johtuneeko se sitten tästä vedenvaihto tahdista vai ei, on eri kysymys.
Jatkanen nyt toistaiseksi tällä vedenvaihtorutiinilla...seuraavaan vesilaskuun saakka
pH ehkä pysyy paremmin aloillaan, mutta johtuneeko se sitten tästä vedenvaihto tahdista vai ei, on eri kysymys.
Jatkanen nyt toistaiseksi tällä vedenvaihtorutiinilla...seuraavaan vesilaskuun saakka