Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ostin Saksasta läjän Tetran tippatestereitä, mm. GH ja KH tippatesterit ja saksan kieltä osaamattomana olen nyt pulassa.
Kertoisko joku miten testeri toimii tai oisko jolla kulla suomenkielistä ohjetta?
Ymmärrän siihen asti kuvasta, että otetaan 5 milliä vettä jatiputetaan tippa
Oletettavasti sama periaate kuin Seran testeissä. Eli tiputetaan tippa kerrallaan 5 ml akvaarion vettä sekaan, lasketaan tipat ja se millä litku vaihtaa väri on kovuus. Eli jos viidennellä tipalla vaihtui väri, niin kovuus on 5 astetta. GH väri muuttuu punaisesta vihreäksi ja KH sinisestä keltaiseksi.
Ihan juuri taistelen Tetran GH testin kanssa. Väri muuttui 5 tipan kohdalla punaisesta vihreäksi eli sain sen GH:n. Mutta en ymmärrä miten sen kH pitäisi tulla. Kun tiputan niitä tippoja niin vihreäksi muututtuaan vain tippa tipalta tummenee. Tiputin 20 tippa, mutta vihreä vain voimistuu. Pitäisikö sen jossain vaiheessa muuttua siniseksi ja sitten keltaiseksi? Onko tuo kh miten tärkeä saada mitatuksi?
Testeinä minulla on nitriitti (<0,3mg/l), ph (7,5) ja se GH on viisi.
inka.k1 kirjoitti:Ihan juuri taistelen Tetran GH testin kanssa. Väri muuttui 5 tipan kohdalla punaisesta vihreäksi eli sain sen GH:n. Mutta en ymmärrä miten sen kH pitäisi tulla. Kun tiputan niitä tippoja niin vihreäksi muututtuaan vain tippa tipalta tummenee. Tiputin 20 tippa, mutta vihreä vain voimistuu. Pitäisikö sen jossain vaiheessa muuttua siniseksi ja sitten keltaiseksi? Onko tuo kh miten tärkeä saada mitatuksi?
KH- ja GH -testit myydään erikseen. Pakkauksessa oleva ohjevihkonen on kuitenkin sama kummassakin testissä, ja siinä neuvotaan molempien testien tekeminen.
inka.k1 kirjoitti:Mutta en ymmärrä miten sen kH pitäisi tulla. Kun tiputan niitä tippoja niin vihreäksi muututtuaan vain tippa tipalta tummenee. Tiputin 20 tippa, mutta vihreä vain voimistuu. Pitäisikö sen jossain vaiheessa muuttua siniseksi ja sitten keltaiseksi?
Kokeilitko tuolla 10ml vesi määrällä? Sillon kun 1 tippa vastaa puolta astetta niin on tuloksia helpompi lukea.
inka.k1 kirjoitti:Ihan juuri taistelen Tetran GH testin kanssa. Väri muuttui 5 tipan kohdalla punaisesta vihreäksi eli sain sen GH:n. Mutta en ymmärrä miten sen kH pitäisi tulla. Kun tiputan niitä tippoja niin vihreäksi muututtuaan vain tippa tipalta tummenee. Tiputin 20 tippa, mutta vihreä vain voimistuu. Pitäisikö sen jossain vaiheessa muuttua siniseksi ja sitten keltaiseksi? Onko tuo kh miten tärkeä saada mitatuksi?
Ainakin minä ymmärrän Inkan kirjoituksesta että hän yrittää saada GH-testistä ulos molemmat tulokset, sillä testipakkaukseen kuuluvista ohjeista voi tosiaan saada virheellisesti sen käsityksen.
Jeps virheellisen käsityksen olen saanut Mutta niin sai miehenikin (ompa nola) Mutta hyvä että selvisi sekin asia enkä tyhjennä koko purkillista odottaen värin muuttumista
Saksalaiset asteet on niitä mitä akvaarioharrastuksen piirissä tavataan käyttää. Olikohan se nyt JBL:n testi, missä kovuuden yksikkönä oli mg/l. Asteet voi muuntaa mg/l:ksi 17.9 kertoimella.
Vähän sama ero kuin että ameriikkalaiset käyttää tuumia ja gallonaa, eurooppalaiset yleensä metrejä ja litraa.
Mielestäni testejä luetaan oikein silloin kun ensimmäinen värisävyn muutos luetaan. Ei siis välttämättä se tippa missä väri muuttuu jo selvästi, vaan aivan ensimmäinen muutos. Ensimmäinen väri joskus ikäänkuin katoaa ja vasta seuraava tippa tuo toisen värin.
Vertailemalla vesilaitoksen tietoihin olen tuota päätellyt.