Perhoskirjon sukukypsyys?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Perhoskirjon sukukypsyys?
Koska siis parhoskirjoahvenet ikään kuin kiinnostuvat vastakkaisesta sukupuolesta? Sattumien kautta minulla on altaassani nyt kaksi oletettua (lähinnä käytöksen perusteella) urosta, ja yksi vanhempi upean värinen naaras. Kaikki luonnosta pyydettyjä. Sääliksi vaan käy tuota emäntä-rukkaa, kun ei nuo nuoret miehet tajua mitään sen hienoista naisellisista ominaisuuksista! Oletetut ukot ovat vielä aika hailakoita. Varma naaras vielä valitsi sen pienemmän ja värittömämmän kaverikseen, ja seuraa sitä koko ajan. Seurattava itse tuntuu vaan ihmettelevän että mitä toi pörhistelee ja kyttää tuossa..
Yleensä perhoskirjot viihtyy parhaiten pariskunnittain. Minulla tuli aluksi vahingossa naaraspariskunta, mikä selvisi ekassa kudussa! Pari päivää oli tappelua, jonka jälkeen molemmat haalistivat värinsä ( toinen ihan olmiksi) Hankin koiraan, joka valitsi värikkäämmän naaraan. Uusi pariskunta kurmotti toisen naaraan hengiltä ja hoitaa nyt rauhaisina poikasiaan. (Kaikki tämä n. kuukauden sisällä naaraiden ostosta, ja ovat kooltaan aika pieniä, joten luulisin että kun sukupuolet erottaa toisistaan, niin ovat sukukypsiä.)
Tämä sekava tarina siis johdantona siihen kohtalaisen epäluotettavaan hypoteesiin, että koiraasi ovat ehkä hailakoita välttääkseen keskinäistä konfliktia. Toinen koirasfisu voi siten olla kutuinnon latistaja! Ehkä...
Tämä sekava tarina siis johdantona siihen kohtalaisen epäluotettavaan hypoteesiin, että koiraasi ovat ehkä hailakoita välttääkseen keskinäistä konfliktia. Toinen koirasfisu voi siten olla kutuinnon latistaja! Ehkä...
"Yöllä hyeenat nukkuvat ympärilläni, mutta ne iskevät vain raatoihin."
Minulla oli vähän samantyylinen "ongelma" aikaisemmin. Oli pariskunta perhoskirjoja, mutta ne eivät noteeranneet lainkaan toisiaan. Toisaalta toinen kala oli keltaista värimuunnosta ja toinen perusvärinen, mikä saattoi vaikuttaa asiaan. Keltaisia perhoskirjoja ei ollut juuri silloin saatavilla, kun olin vanhemmalle kalalle emäntää ostamassa, mutta akvaariokauppias vakuutti, että kyllä erivärisetkin perhoskirjot pariutuvat... Tiedä häntä.
-
- Senior Member
Juu, kyllä minun täytynee myydä nuo molemmat nuoret, jotka uroksiksi oletan. Viimeisen parin päivän sisään tuo naaras on alkanut tyrannisoimaan suurin piirtein kaikkea mikä altaassa liikkuu, plekotkin väistää sitä jo. On kai jotenkin turhautunut kun ei iskuyritykset purreet! Ajattelin ostaa sille kaveriksi vähän isomman uroksen, josko ukko pitäisi akkansa kurissa ja keskittyisivät kutupuuhiin.
Tässä on pari kuvaa omien perhoskirjoahventeni kutupuuhista, jotka päättyivät miten päättyivät...
http://www.elisanet.fi/mirja.miinala/perhoset.html
http://www.elisanet.fi/mirja.miinala/perhoset.html
"Yöllä hyeenat nukkuvat ympärilläni, mutta ne iskevät vain raatoihin."
-
- Senior Member
Kaunista katseltavaa! Harmi jos päätyivät jonkun suuhun.
Minä vein kauppaan ne kaksi oletettua urosta, jotka eivät sitten uroksia ilmeisesti olleetkaan.. Komea herra tilalle ja naaras meinasi pussin läpi uida ukkoaan morjenstamaan kun kotiutin sitä, niin oli iloinen. Kaksi minuuttia herra ehti olla altaassa kun naaras jo putsasi kutualustaa. Nyt ovat kyllä selvästi pariutuneet mutta eivät kyllä vielä varsinaisiin kutupuuhiin ole ryhtyneet. Varsin reviiritietoinen tuo ukko; yrittää reppana käydä minun kättänikin urhoollisesti nyppimässä vedenvaihtojen aikana!
Minä vein kauppaan ne kaksi oletettua urosta, jotka eivät sitten uroksia ilmeisesti olleetkaan.. Komea herra tilalle ja naaras meinasi pussin läpi uida ukkoaan morjenstamaan kun kotiutin sitä, niin oli iloinen. Kaksi minuuttia herra ehti olla altaassa kun naaras jo putsasi kutualustaa. Nyt ovat kyllä selvästi pariutuneet mutta eivät kyllä vielä varsinaisiin kutupuuhiin ole ryhtyneet. Varsin reviiritietoinen tuo ukko; yrittää reppana käydä minun kättänikin urhoollisesti nyppimässä vedenvaihtojen aikana!