Ensimmäiseen akvaarioon pohjaa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
YoHannes
Starting Member
Starting Member

Ensimmäiseen akvaarioon pohjaa

Viesti Kirjoittaja YoHannes »

Hei,

elämäni ensimmäinen akvaario viritteillä ja toistaiseksi olen saanut aikaan seuraavaa:

Vanhan 100L akvaarion silikoonien uusiminen sekä ulkokehysten maalaus, jolla akvaariosta sai suhteellisen siistin näköisen ja testatusti veden pitävän.
Ostin Eheimin Aquaball suodattimen 60-160L akvaarioon sopivana.

Seuraavaksi on edessä pohjan rakentaminen.

Minulla on jonkin verran pientä kotimaisen järven rannasta haalittua soraa (halk. 2-5mm ?), jota on kuitenkin vain vajaa vadillinen.
Ajattelin, että voisiko pohjan toteuttaa niin, että siinä olisi osaksi soraa ja osaksi hiekkaa? Entä kuinka paljon pohjalle tulisi laittaa tavaraa, muutamia senttejä?

Bilteman hiekasta on ollut tarinaa, joten menen tänään hakemaan - osaako joku sanoa mikä on tarkalleen se tuote, jota sieltä kannattaa hakea, etten työnnä mitä tahansa akvaarioon?

Seuraavaksi haen torstaina hieman kasveja ja kalanruokaa, jotta saisin tuon akvaariohomman veden osalta käyntiin.

Myöhemmin on tarkoitus tehdä siitä koti pienille monnisille sekä ehkä muutamalle tetralajille näin ensi alkuun.

Kiitän jo etukäteen vastauksista ja vaikka täällä onkin samoja asioita käsitelty useaan otteeseen niin vinkit ovat aina hyödyllisiä sillä joskus tiedon määrä suorastaan uuvuttaa!

Luonnollisesti vedelle tarvinnee tehdä testausta ennen kalojen asutusta, mutta siinä välissä minun täytyy vielä täydentää varusteluetteloa lämmittimellä, siivousvälineillä, haavilla, leväraapalla jne...

t. Mikko
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Bilteman hiekasta ainakin sen verran, että säkki on väriltään ruskea, 25 kg ja nimeltään hiekkapuhallusaine. Osta kuitenkin nimenomaan tässä ruskeassa säkissä olevaa, se on hiekkaa. Valkoisessa säkissä on kuulemani mukaan jotain aivan muuta hiekkapuhallusainesta mitä ei akvaarioon sovi laittaa.
YoHannes
Starting Member
Starting Member

Kiitos!

Tätä juuri tarkoitin, kun nettikuvastossa näkyi joku 4L muovipurnukka hiekkapuhallusainetta, jonka sisältöä kuvattiin sanalla Alumiinisilikaatti.
Ei kuulosta ollenkaan sellaiselta, josta kalat nauttivat!

Juu, täytyy katsoa myymälässä - nettokuvastossa kun näyttää olevan kolme eri 25kg säkissä olevaa tuotetta, joissa kyllä kuvassa on täysin sama ruskea paperisäkki.

Hintaa oli kahdella näistä 6,50€ ja yhdellä 13,50€ -> muistatko minkä hintaista tuo akvaarioon sopiva oli?
No, katson paikan päällä tarkemmin - eiköhän tuoteselosteestakin pitäisi jotain irrota.

Tulisikohan siitä mitään, jos akvaarion poikki laittaisi kaistaleen hiekkaa ja molempiin päihin viistosti soraa?
Olisi sitten mönkijöille hieman paikkoja, joissa touhuta?

No, katsotaan ja kokeillaan - hiekan puhdistuskin on vielä edessä ja täysin oma lukunsa, mutta vinkkejä on täälläkin foorumilla ollut riittämiin, joten niillä eteenpäin.
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Tuo 25kg akvaarioon sopivaa hiekkaa maksaa tuon 6,5e, kahdessa eri säkissä sitä on varmaan siksi, että sitä on kahta eri raekokoa, omien mieltymysten mukaan voi siis ostaa hienompaa tai vähän karkeampaa hiekkaa.

(Minä täällä olen hyvä neuvomaan, olen vasta huomenna menossa itsekin ostamaan kyseistä hiekkaa :mrgreen: )

//muoks

Tällaista minulle on siis suositeltu ja tätä olen menossa liikkeestä ostamaan: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1&ryhmaid=
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Täysin off topic, mutta tervetuloa foorumiin, YoHannes, nimimerkkisi on hilpeä :mrgreen:
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Barone
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Barone »

Muista myös vesitestien lisäksi hankkia vedenparannusainetta ja kasvilannoitteet. Kasvittarvitsevat kunnon pohjalannoitteen ja nestemäisen lannoitteen.

Pohjalla olevaa hiekaa on hyvä olla ainakin viisi senttiä edessä ja takana pari senttiä enemmän. Hiekkaa ja soraa voi hyvin käyttää erillisinä saarekkeina tai sekoittaa keskenään.

Monniset ei paljon kaivele hiekassa vaan tökkivät nenällä hiekkaa. Sora vahingoittaa monnisten viiksiä.

Tuon kokoiseen akvaarioon menee monnisista kaikki lajit. Itselläni on safiirimonnisia (Corydoras similis). Safiirit maksavat 7-10 euroa / kpl ja ovat minun mielestäni kauneimpia monnisia.
Kotona 468 l keskeneräinen selkäuimarimonni-allas ja 200 l "ei tietoa"-allas.
Lisäksi löytyy kani ja 2 marsua.
Tiutsi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tiutsi »

Bilteman hiekasta sen verran, että sitä on tosiaan kahta hienous-astetta ruskeissa paperipusseissa. Toinen on muistaakseni 0,6 - 1,2 mm ja toinen 0,1- 0,7 mm. Hinnat samat.
Hmm. Eilen kävin itse ostamassa, mutten muista edes tarkkaan??? :roll: Otin tuota hienompaa ja siksi tuon karkeamman mm-määrät eivät aivan tarkkoja... [;)]
Myyjä sanoi, että hienompaa ostetaan enemmän akvaariohin.

Juuri nyt hiekka suihkukopissa, isossa saavissa. Huuhtelu kesken, mulla ainakin suht likasta. Nyt kolmas kerta menossa ja vielä on vesi rusehtavaa....

Palaan hommiin! :)
Barone
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Barone »

Hiekkan pesussa pitää muistaa! Jos joku sanoo "se ja se hiekka ei pölise" niin se ei pidä paikkaansa. Jokaisessa hiekkaerässä on erilainen pölyisyysaste. Saattaa olla myös säkissä eri pölyistä hiekkaa. Aina pitää pestä koepesu.

Hiekan pesusta on oma aihe. Otsikko jotakuinkin oli "Oi ihanuus: hiekanpesu".
Kotona 468 l keskeneräinen selkäuimarimonni-allas ja 200 l "ei tietoa"-allas.
Lisäksi löytyy kani ja 2 marsua.
YoHannes
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia edelleen vinkeistä, joita otan innolla vastaan unohtamatta kiittää myös tervetulotoivotuksista.!

Olen lueskellut hieman tätä foorumia (tosin lyhyellä aikavälillä) ja vaikka mielipiteitä onkin monenlaisia niin täytyy sanoa, että keskustelun taso vaikuttaa positiiviselta ja erittäin asialliselta mitä ei välttämättä voi sanoa aivan kaikista keskustelufoorumeista netissä.

Hiekat kävin iltapäivällä hakemassa, mutta tänään iski väsy ja jatketaan projektia torstaina - viikonloppuna käyn hakemassa Lundiaan hyllyjä, jotta saan akvaariolle tukevan alusta, muutamat alumiiniset jalustat toivomillani mitoilla vaikuttivat turhan arvokkailta.
Toivon, että akvaario olisi pörisemässä jo viikonloppuna, jotta voi keskittyä seuraavaan vaiheeseen eli vesitesteihin.... saapi nähdä miten siinä käy?

No.... antaudun auttaviin käsiinne tuolla alkeet palstalla mitä todennäköisimmin viikonlopun tienoilla.
Hyvä kuitenkin, että hiekkaa ja soraa voi sekoittaa ja taisinpa lukea kiuaskivistäkin täältä, joten niistähän saisi vähän sisustusta akvaarioon.

Kävipä mielessä sellainen led/ilmastin (lähinnä vekkulin valon takia hämärähkössä eteisessä), mutta luettuani muutamia kommentteja aiheesta taidan passata tällä erää ja siirtyä hienosteluun joskus myöhemmin, kun näen ensin, että elämä säilyy akvaariossani.

Itse pohdin ensialkuun sellaisia kääpiömonnisia tai pikkumonnisia (jos muistan lajin oikein?), ehkä intiaanisulkia tai muita tetroja, mutta nämä vasta ajatuksia ennen kuin olen edes tarkistanut, että sopivatko vesiarvot ja lämpötilat tai kalat ylipäätään yhteen.

On se kumma miten "aikuiselle" miehelle tulee yhtäkkinen into puuhata akvaarion parissa, kai se on sitä, kun ei lapsena saanut akvaariota niin se on nyt toteutettava, kun ei kukaan kiellä!
:-)

Kai se on osittain sitä, että aina lapsuudenkodissa oli kuitenkin jotain lemmikkejä, koiraa tai marsua vikisemässä niin on jollain lailla tottunut siihen, että talossa on muutakin elämää kuin porsasteleva isäntä...
250L akvaario hiekkapohjalla (Eheim Prof. II 2028 + Aquaball 180):
tetroja,monnisia sekä katinkultamonni (pitbull pleco).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”