Akvaarioharrastus on nyt siinä vaiheessa, että haluaisin tankista "kunnollisen". Kysymys kuuluu, voinko tehdä kaiken uusiksi? Allas 100l, lämpötila 23-24 astetta, muista arvoista ei ole hajuakaan, vesi tulee omasta kaivosta.. Perustettu neljä vuotta sitten, pohjalla pyöreäkulmaista soraa. Asukkeina 12 mustaneontetraa (olleet alusta asti), 10 rubiinitetraa (ostettu kaksi vuotta sitten), noin vuoden vanha partamonni (koiras) ja 6 täplämonnista (ostettu pari kuukautta sitten). Kasvit rehottaa joka paikassa (vallisneriaa, jaavansaniaista, yksi isompi miekkakasvi, konnanputkea, vedensuosikkia..), pari kantoakin on pohjalla. Kerran viikossa vaihdan kolmasosan vedestä ja lappoan pohjalta kakat+annan nestemäistä ravinnetta kasveille. Kalat ruokitaan kerran päivässä.
Suunnittelen siis altaan tyhjentämistä, soran vaihtoa hiekaksi, kasvien karsimista ja uudelleen istuttamista. Samat kalat haluan pitää, koska olen kiintynyt niihin enkä halua niitä ajaa pois kodistaan.. Akvaarioliikkeeseen ajattelin viedä näytteen vedestä arvot saadakseni ja ostaa kunnollisen suodattimen (Fluval 4?).
Jos pyydystän kalat saaviin ja säästän ainakin puolet vanhasta vedestä ja pidän vanhan suodattimen jonkun aikaa uuden rinnalla toiminnassa, niin onnistuisiko näin radikaali teko? Vai pitääkö odotella, että kalat kuolevat vanhuuteen ja allas tyhjenee pikkuhiljaa "itsestään"?
Yksi kysymys vielä, sopisiko näiden kalojen sekaan joku isompi yksittäinen kala, rihmakala tai paratiisikala? Taistelukalaa en halua, koska ovat niin lyhytikäisiä ja taitaa vesikin olla liian viileää niille.
Kaikki uusiksi?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
-
- Member
Itse pohjamateriaalin vaihdon voi tehdä osissakin:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=71888
Jos haluat pitää akvaarion koko ajan asuttavana, tärkeintä on varmaan hiekan kunnollinen pesu etukäteen ja sen varmistaminen, että akvaariossa säilyy vanha bakteeristo -> älä pese kasveja, kantoja, suodattimia vaihdon yhteydessä, bakteeristo elää pinnoilla. Veden vaihtamisella ei bakteeristolle tule suuria muutoksia. Kahdessa osassa vaihtamalla bakteeristo leviää vanhasta uuteen pohjaan.
Minä olen etsinyt altaiden sopivaa sisustusta noin kuukauden putkeen ja istuttanut kasveja uudelleen ja uudelleen. Eivät ole pistäneet pahaksi, eikä vesi samene kuin hetkeksi.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=71888
Jos haluat pitää akvaarion koko ajan asuttavana, tärkeintä on varmaan hiekan kunnollinen pesu etukäteen ja sen varmistaminen, että akvaariossa säilyy vanha bakteeristo -> älä pese kasveja, kantoja, suodattimia vaihdon yhteydessä, bakteeristo elää pinnoilla. Veden vaihtamisella ei bakteeristolle tule suuria muutoksia. Kahdessa osassa vaihtamalla bakteeristo leviää vanhasta uuteen pohjaan.
Minä olen etsinyt altaiden sopivaa sisustusta noin kuukauden putkeen ja istuttanut kasveja uudelleen ja uudelleen. Eivät ole pistäneet pahaksi, eikä vesi samene kuin hetkeksi.
112L
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Fluval 4 puhaltaa 1000 litraa tunnissa eli tekee altaaseesi kyllä melkoisen myrkyn. Fluval 2 tai 3 olisi sopivamman kokoinen, riippuen siitä, kuinka kovaa virtausta haluat.
Suodatin kannattaa tosiaan vaihtaa eri kerralla kuin pohja (pitää siis ainakin jokunen viikko väliä) että bakteerikanta ei heilahtele turhan paljon.
Kivan kuuloinen kalasto
Itsekin olen tehnyt akvoille milloin mitäkin sisustusprojekteja, mutten vieläkään ole löytänyt "lopullista" ratkaisua yhteenkään neljästä. 
Suodatin kannattaa tosiaan vaihtaa eri kerralla kuin pohja (pitää siis ainakin jokunen viikko väliä) että bakteerikanta ei heilahtele turhan paljon.
Kivan kuuloinen kalasto

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!