Miksi Malawi/Tanganjika?
Valvoja: Moderaattorit
Miksi Malawi/Tanganjika?
Uteliaisuuttani vain kysyisin, miten/miksi olette päätyneet juuri ko. biotooppiakvaarion hankintaan? Oliko syynä nätit kalat vai joku muu?
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
Tammikuussa akvaarioharrastuksen aloittaneena, minun valintani perustui yksinomaan niihin kriteereihin, että Malawit olivat erittäin kirkasvärisiä, kauniita ja käyttäytymiseltään persoonallisia kaloja.
Lopullisen valinnan tein merivesi-, malawi- ja tanganjika-akvaarioiden välillä. Näistä mesivesiakva tippui pois kun se oli "ammattilaisten" mielestä liian vaikeahoitoinen aloittelijalle. (Mikä nykyisen tietämykseni mukaan taitaa olla kyllä puppua!). Tanganjikat taas olivat minun makuuni turhan värittömiä ja "oudon näköisiä". (makuasioita.). Se kala, mihin oikeastaan alunperin ihastuin ja mikä sai minut koko harrastuksen vihdoinkin aloittamaan, oli Pseudotropheus Demasoni Malawi-järvestä.
Demasonit vaan tuppaavat mulla kuolemaan.
Lopullisen valinnan tein merivesi-, malawi- ja tanganjika-akvaarioiden välillä. Näistä mesivesiakva tippui pois kun se oli "ammattilaisten" mielestä liian vaikeahoitoinen aloittelijalle. (Mikä nykyisen tietämykseni mukaan taitaa olla kyllä puppua!). Tanganjikat taas olivat minun makuuni turhan värittömiä ja "oudon näköisiä". (makuasioita.). Se kala, mihin oikeastaan alunperin ihastuin ja mikä sai minut koko harrastuksen vihdoinkin aloittamaan, oli Pseudotropheus Demasoni Malawi-järvestä.
Demasonit vaan tuppaavat mulla kuolemaan.
-
arasila
- Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
- Viesti:
Re: Miksi Malawi/Tanganjika?
Minulla oli joskus kauan sitten Amazon-biotooppi, ja kokeilin myös aasialaisia kaloja. Uutta allasta miettiessäni ajattelin kokeilla jotakin erilaista, lisäksi kirjoahvenet ja monnit ovat mielenkiintoisimpia kalaryhmiä. Tanganjikassa vetosi ennenkaikkea kalojen kiinnostava käyttäytyminen sekä mahdollisuus saada samaan altaaseen hyvin erilaisia lajeja tinkimättä silti biotooppiajatuksesta. Tällä hetkellä altaita löytyy kolme kaksi Tanganjikaa (460L + 200L) sekä yksi amerikkalaisia kaloja sisältävä (200L).pitchoune kirjoitti:Uteliaisuuttani vain kysyisin, miten/miksi olette päätyneet juuri ko. biotooppiakvaarion hankintaan? Oliko syynä nätit kalat vai joku muu?
Seura-akvaariota en lähtisi hankkimaan, koska "oikean" luonnonvesistön tarkka jäljitteleminen on tärkeä osa harrastuksen mielenkiintoa ja haastetta. Altaan täyttäminen maantieteellisesti eri aluelta tulevilla ja luonnottoman näköiseksi jalostetuilla kaloilla tuntuu minusta lähinnä Valittujen Palojen kirjalyhennelmien lukemisen tapaiselta fuskaamiselta.
Jos en harrastaisi tanganjikalaisia, rakentelisin ehkä Rio Tapajos biotoopin plekoille ja sukkula-ahvenille, mangrovesuon ampujakaloineen tai jotain muuta vastaavaa. Meriakvaarioista olen kiinnostunut myös ja sellainen on ollut suunnitteilla pitkään. Tanganjikassa erityisen hienoa on, että monia erikoisia lajeja on mahdollista saada samaan altaaseen ilman, että ne tappaisivat toisensa ja kalojen saatavuuskin on kohtuullisen hyvä, jos verrataan kiinnostavuudeltaan vertalukelpoisiin lajeihin joistakin muista vesistöistä. Malaweissakin on mielenkiintoisia lajeja, mutta selvästi vähemmän.
Kalojen värikkyydellä, yms. ei minulle ole kovin paljon väliä, varsinkin luonnottoman näköiset kultakalat, yms. mutantit ovat tyylittömiä. Mielestäni oikea luonto on kaunis ja esteettinen vaikka se ei aina loistaisikaan kaikissa sateenkaaren väreissä; aitoa taideteosta arvoidessa ei lasketa kuinka paljon punaista maalia siihen on käytetty.
Oma Tanganjika akvaarioni on minulle "oikeista akvaarioista" neljäs.
Tämän lisäksi seura-akvaarioita on ollut pari.
Seura-akvaarioista siirryin nopeasti kirjoahveniin ja tämän jälkeen ei muita kaloja minulle merenelävien lisäksi ole olemassa.
Murtovesi akvaariota pidin joskus vuoden, mutta "Tähtieläimeni", elikkä täysikasvuisen villasaksiravun kuoltua pistin pöntön pakettiin. Muita eliöitä kys. akvassa olivat kilkki, pari ruutanaa ja simppu. Erittäin mielenkiintoinen paketti, mutta hoito oli ylitsepääsemätön este juuri keskioluen ja ravintolamaailman löytäneelle nuorelle miehelle.
Tanganjikassa viehättää kalojen monimuotoisuus.
Samoin kuin Arasila, minua ei sinänsä väri viehätä niin hirvittävästi. Käytös ja monipuolisuus tuntuisi viehättävän enemmän.
Ensimmäinen valintani olisi toki meriakvaario, mutta se tökkäisee rahaan ja epäilykseen mielenkiinnon säilymisestä vuodesta toiseen. Ennen riuttaa haluan koittaa yleisesti akvaarion hoitoa parivuotta ja katsoa sen jälkeen riittääkö resurssit meriveteen. Oman akvaarioni purkaminen kun on hirvittävä duuni.
Haluan myös sen mahdollisuuden, ettei akvaariota tarvitse itse huoltaa lainkaan. Merivedellä tämä ei ole mahdollista, mutta makeanvedenakvaarion hoidon voin jättää siivoojan huoleksi jos oma kiinnostus lopahtaa.
Todella mielenkiintoiselta vaikuttaa, vaikka vielä en voi mitään kokemuksella sanoa.
Siis kalat mulla on ollut nyt viikon, joten mitään kauhean syyvää rintaääntä en vielä käytä. Suosittelen silti.
Tämän lisäksi seura-akvaarioita on ollut pari.
Seura-akvaarioista siirryin nopeasti kirjoahveniin ja tämän jälkeen ei muita kaloja minulle merenelävien lisäksi ole olemassa.
Murtovesi akvaariota pidin joskus vuoden, mutta "Tähtieläimeni", elikkä täysikasvuisen villasaksiravun kuoltua pistin pöntön pakettiin. Muita eliöitä kys. akvassa olivat kilkki, pari ruutanaa ja simppu. Erittäin mielenkiintoinen paketti, mutta hoito oli ylitsepääsemätön este juuri keskioluen ja ravintolamaailman löytäneelle nuorelle miehelle.
Tanganjikassa viehättää kalojen monimuotoisuus.
Samoin kuin Arasila, minua ei sinänsä väri viehätä niin hirvittävästi. Käytös ja monipuolisuus tuntuisi viehättävän enemmän.
Ensimmäinen valintani olisi toki meriakvaario, mutta se tökkäisee rahaan ja epäilykseen mielenkiinnon säilymisestä vuodesta toiseen. Ennen riuttaa haluan koittaa yleisesti akvaarion hoitoa parivuotta ja katsoa sen jälkeen riittääkö resurssit meriveteen. Oman akvaarioni purkaminen kun on hirvittävä duuni.
Haluan myös sen mahdollisuuden, ettei akvaariota tarvitse itse huoltaa lainkaan. Merivedellä tämä ei ole mahdollista, mutta makeanvedenakvaarion hoidon voin jättää siivoojan huoleksi jos oma kiinnostus lopahtaa.
Todella mielenkiintoiselta vaikuttaa, vaikka vielä en voi mitään kokemuksella sanoa.
Siis kalat mulla on ollut nyt viikon, joten mitään kauhean syyvää rintaääntä en vielä käytä. Suosittelen silti.