Onko kukaan muu vielä aloittanut pyyntikautta?

Valvoja: Moderaattorit
Meilläpäin on jo toiveita, eilen hain madekoukut pois joenjäältä ja hieman jo jännitti...tosin taitaa niitä toukkia saada odottaa vielä kuukauden.John D kirjoitti:No justiinsa joo, vielä nyt tässä lätäköitä ettimään, joki jäässä ja mettissä hiihtokelit![]()
Toisaalta, jos niitä lätäköitä olis siellä jo, niin hommaa helpottas kyllä kovasti, kun voi viellä kepeästi liikkua lynxillä reki perässä
Jos vaan sattuu bilteman ohi joskus matkaamaan niin sieltä löytyy kalahaavi junior -nimellä minusta aivan oivia ötökkähaaveja. Verkko on tiheää, varsi on n. metrin mittainen ja hinta on huimat 1,65 euroa.rosalinda kirjoitti:Mistä löytäisi hyvän haavin ötökkäjahtiin? Käyköhän akvaariohaavi jos virittelee siihen jatkovartta? Olen yrittänyt bongatasellaista täällä päin mutta laihoin tuloksin. On vain kunnon kalahaaveja, ei ole perhoshaavejakaan.
Sehän olisi kauhea investointisadie kirjoitti:Jos vaan sattuu bilteman ohi joskus matkaamaan niin sieltä löytyy kalahaavi junior -nimellä minusta aivan oivia ötökkähaaveja. Verkko on tiheää, varsi on n. metrin mittainen ja hinta on huimat 1,65 euroa.rosalinda kirjoitti:Mistä löytäisi hyvän haavin ötökkäjahtiin? Käyköhän akvaariohaavi jos virittelee siihen jatkovartta? Olen yrittänyt bongatasellaista täällä päin mutta laihoin tuloksin. On vain kunnon kalahaaveja, ei ole perhoshaavejakaan.
HAS:n kanssa olemme lähdössä ötökkäretkelle su 7.5., josta pian pitäisikin minun jo tiedotella..
Lienevät niitä hyvinkin monesta kodista löytyviä banaanikärpäsiä (tai jotain muita mahla-/hedelmäkärpäsiä). Hyvin herkästi valtaavat viljelmät. Viritelmänä niiden pääsyn estämiseksi viljelmään purkin kansi kiinni, kanteen reikä ja siihen esim. jonkun pesusienen tai vaahtomuovin pala joka päästä ilman muttei kärpäsiä läpi.kirjoplaty kirjoitti:Tungen tähän kysymykseni, vaikka menee kyllä ehkä off-topiciksi. Minulla on grindalmatoviljelmä, ja nyt sinne on (tai ilmestyi jo aikaisemmin) ilmestynyt joitain kummia ylimääräisiä, 1-2cm vaaleita matoja. Madoilla on toisessa päässä musta piste ja ne ovat paksumpia kuin grindalit. Ihmettelin mistä nämä madot ovat tulleet. Noh, nyt viljelmäpurkin kannen alla suorastaan parveilee semmoisia lentäviä itikoita, samoja kuin kukkapurkista aina pölähtää kun kukan kastelee. Osaisiko kukaan sanoa, mitä nämä ötökät ovat?
Irkissä keskusteltuani eri vaihtoehdoista en vieläkään tiedä, mitä nämä voisivat olla. Voisivat olla esim. harsosääskiä, mutta toukat ovat liian isoja. On ehdotettu änkyreitä ja kaikkea. Minulla on purkissa kansi, mutta reiät ovat pieniä ja harpilla pistettyjä. Niistä ei siis melkein mitenkään voi päästä muu kuin ilma läpi. Tietenkin niitä on voinut mennä viljelmään kun olen avannut kannen.sadie kirjoitti:Lienevät niitä hyvinkin monesta kodista löytyviä banaanikärpäsiä (tai jotain muita mahla-/hedelmäkärpäsiä). Hyvin herkästi valtaavat viljelmät. Viritelmänä niiden pääsyn estämiseksi viljelmään purkin kansi kiinni, kanteen reikä ja siihen esim. jonkun pesusienen tai vaahtomuovin pala joka päästä ilman muttei kärpäsiä läpi.
Kyseiset kärpäset asuttavat mielellään myös biojäteastian ja kukkapurkit. Eloperäistä ja kosteaa - nam!
Oho katos juu. Ne onkin 1-2 cm...kirjoplaty kirjoitti: Irkissä keskusteltuani eri vaihtoehdoista en vieläkään tiedä, mitä nämä voisivat olla. Voisivat olla esim. harsosääskiä, mutta toukat ovat liian isoja. On ehdotettu änkyreitä ja kaikkea. Minulla on purkissa kansi, mutta reiät ovat pieniä ja harpilla pistettyjä. Niistä ei siis melkein mitenkään voi päästä muu kuin ilma läpi. Tietenkin niitä on voinut mennä viljelmään kun olen avannut kannen.Nyt olen kuitenkin päättänyt kokeilla eri kasvatusalustavaihtoehtoja, kuten puuvillakangasta. Se ei taida noita inhottavia itikoita houkutella. Jos ei onnistu, pitää miettiä jotain toista, mutta jos onnistuu, siirtyvät kaikki viljelmät kankaalle.
Annoin juuri kanssa tuonne akvaarioon kärpäsen. Minulla on yksi melko vanha yksisilmäinen seeprakala akvaariossani vanhasta parvesta. Se meni heti ja otti kärpäsen suuhunsa, kärpäsen pää vain näkyi.Vesihaisuapina kirjoitti:70l altaaseen annoin kusiaisia, ovat kovasti kääpiörihmauroksen mieleenSeeprakalat vasta ahmatteja onkin, ottavat kokonaisen murkun suuhunsa niin ettei suu mene kiinni. Ahne laji ruuan suhteen...