Pitääkö altaan olla olohuonekelpoinen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Ei
30
30%
Kyllä
71
70%

Ääniä yhteensä: 101

Tom80
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tom80 »

Eli. Pitääkö altaan olla olohuonekelpoinen?
Elmiira
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Kyllä mielellään, jos sen olohuoneeseen aikoo sijoittaa. Haluan, että allas on edukseen, jos semmoisen asuntooni perustan. Tietenkin karanteeni ja poikasaltaat tekevät poikkeuksen.
Viimeksi muokannut Elmiira, 21:42, 21.01.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
japa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja japa »

Pitää olla. Mä lähden siitä että allas on näkyvillä ja olipa se allas missä vaan niin kyllä sen pitää edustuskunnossa olla.
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kyllä se olisi hyvä olla hyvässä kunossa mikäli olohuoneeseen laitetaan. Tai ylipäätänsä missä yleensä on ihmisiä. Samaten on akvaariota myytäessä toiselle.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Eipä altaan tarvitse olla mitenkään erityisen olohuonekelpoinen. Sisältö merkkaa kuitenkin aika paljon enemmän (ainakin minulle). Toki silti ihastelen suureen ääneen jos jollain on esim. Akvastabil Effect-Line-paketti. Senkin hehku tosin himmenee jos sisällä on muutama kuoleva korsi ja henkeään haukkova kultakalaparvi.
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

Mielestäni riippuu aivan käyttö tarkoituksesta.... Jos tarkoitus on laittaa esille niin silloin pitää ehdottomasti olla "olohuonekelpoinen"

Ps: Tuohon kyselyyn voisi lisätä vaihtoehdon -Riippuu käyttötarkoituksesta...
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Kyllähän se mielellään saisi olla :D löysin tänään etelä-ruotsista olohuone kelpoisen akvaarion 4000 * 800 * 650 = n.2000 l hintaan 5000 kruunua :D enään tarvii löytää sille olohuone jonne se mahtuis [;)]
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Tottahan olohuoneessa olevan akvaarion pitää olla olohuonekelpoinen. Luulenpa vaan että meidän olohuoneeseen kelpaava akvaario tuskin kelpaisi monen muun olohuoneeseen :D

Mika
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Ellei kysymyksessä ole karanteeni-tai poikasallas tms. niin totta kai akvan pitää olla hieno. Joutuu sitä epäedustavaakin hoitamaan, eikä "olohuonekelpoisuus" välttämättä niin paljon vaadi.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

No aika paljolti se riippuu akvaariosta... "Olohuonekelpoinen" on minun korvissani minkä tahansa altaan ulkonäkö, eikä sen sijoituspaikka. Jos kyseessä on esim. HC -harrastajan viljely/tarkkailuhuone tms. niin tuskinpa altaan tarvitsee olla olohuonekelpoinen kunhan kalat viihtyvät.

Olohuoneeseen/oleskelutilaan sijoitetun altaan tulee ehdottomasti olla olohuonekelpoinen vaikka vaatisikin paljon työtä! Itse olen melkein mieluummin imuroimatta lattiaa kuin "kalojen lattiaa", kun on Oskariallas ruokapöydässä kiinni, niin ei kauheasti huvita syödessä katsoa mitä siellä pohjalla muuten lilluu... [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Kunhan kalojen oltavat eivät kärsi, kelpoisuudella ei niin väliä.
~Tinski~
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

No en iänestä, ko riippuupi siitä, jotta missä se palaju on. Olohuoneessa olevien tavaroiden soisi olevan olohuonekelpoisia. Tosin minullakin on työn/harrastuksen takia ajoittain kaikensorttisia kaiutinprotoja pitkin kämppää. Usein myös olkkarissa, työhuoneessa kun ei mahdu kuuntelemaan.

Se, mitä tarkoittaa sitten "olohuonekelpoinen", riippuu aina silmämunien omistajasta. Minulle se on siistin näköinen akvaario asiallisella tasolla ja kokonaisuuteen istuvilla valoilla. Omaan estetiikantajuuni putkihässäkät ja Leca-harkot eivät sovi. Siksi olen tehnyt useammallekin akvaariolle pöydän/kaapiston itse. Joku muu niistä ei välttämättä pitäisi, minä kyllä. Minulle Aquastabil ei ole se selkeä tyylikäs vaihtoehto. Sisustukseen ja omiin mieltymyksiin istuva kokonaisuus (pöytä-allas-valot) on tärkeämpää kuin tuotemerkki.

Tietenkään allas, jossa elävät pyrstönkeikuttajat ja heinätupot kärsivät, näyttää tylsältä. Puhumattakaan siitä, että varsinkaan kalat eivät saisi kärsiä elämästään ihmisen kanssa sen enmpää kuin mikään muukaan lemmikkieläin.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Antakee armoa, minen kestä loogista epätäsmällisyyttä [:I]... Olohuonekelpoinen allas kelpaa tietysti olohuoneeseen, mikä seuraa suoraan olohuonekelpoisen määritelmästä. Se, mitä olohuonekelpoinen käytännössä tarkoittaa, todennäköisesti vaihtelee aika lailla olohuoneen omistajasta riippuen, eiks?

Mä (ja mies, joka meillä on se siistimpi) tykkään, että "kalahuoneeni" ulkopuolella, siis enempi esillä olevat altaat saisivat olla siistejä. Tässä on selvästi havaittavissa standardin nousua, ennen olohuoneessakin kelpasi mikä vaan, nyt rupeaa olemaan jo kehyksen värilläkin väliä...

Olohuone- ja keittiökelpoisuus on kaikkein tiukimmilla. Olkkarin ja keittiön pöntöissä on molemmissa mustat, kapeat kehykset, ja altaat on muutenkin siistit. Harkkojalustat niissä on silti alla, ne eivät mun silmiini satu.

Makuuhuoneen pönttö on vanhempi, naarmuisempi, harmailla kehyksillä ja sen valaisimista toinen on ruskea. Eipä tuo enää kelpaisi olohuoneeseen noiden siistimpien kaveriksi, mutta on se vielä riittävän siisti ollakseen kuitenkin "ihmisten ilmoilla".

"Kalahuone" on sitten taas eri maata (henkilökohtainen valtakuntani, ja sen kyllä huomaa). Sinne ei yleensä päästetä kuin muita akvaristeja ja hyvin ymmärtäväisiksi havaittuja muita ihmisiä, koska muut ihmiset ovat huoneen nähtyään alkaneet suhtautua minuun suorastaan karttaen... Kalahuonekelpoiseksi riittää allas, joka pitää vettä, ja jonka lasista näkee jotenkuten läpi. Kalahuoneen siisteysasteikko on muutenkin hyvin löysä. Siellä joutuu usein loikkimaan kaikenlaisten kivi-, puu-, laite-, ämpäri-, letku- ja muiden röykkiöiden keskellä päästäkseen liikkumaan, ja kuivunutta limaskaa on jopa seinillä [:I]...

Näin meillä,
t. Kati
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Minun "pääakvaarioni" on keittiökelpoinen koska asunnossani on tavallaan vain keittiö ja makuuhuone. Kun hankin "neljän hengen" vesisängyn, ei makuuhuoneessa ole enää tilaa akvaariolle joten kaikki on keittiössä + yksi isosiskon huoneessa.

Mielestäni itse altaan ulkonäöllä ei ole väliä, kunhan se on sisältä tarpeeksi siisti. Silloin kun allas pääsee levättymään, etenkin etulasista, ja kasvinosia on siellä täällä ja vesi sameaa, ei auta vaikka olisi miten korea allas.

Minunkin keittiönpöydällä on akvaario, hyvin pieni sellainen, mutta ei se ruokahalua vie vaikkei sitä olisikaan vähään aikaan siivottu. Ehkä siksi etten yleensä syö pöydän ääressä tai edes kotona, korkeintaan juon kahvia kun tulee vieraita [:I]

Muutenkin olohuonekelpoisuuteen liittyen: on hyvin hyvin stressaavaa kun jostain kumman syystä yllätysvieraita ilmestyy akvaarioideni läheisyyteen juuri silloin kun huone on kaikkein huonoimmassa kunnossa, ja sitten nolottaa kun vieraat tietysti saavat senkuvan että huone on aina siinä kunnossa...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Pitääkö altaan olla olohuonekelpoinen?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Tom22 kirjoitti:Pitääkö altaan olla olohuonekelpoinen?
Jos se tulee olohuoneeseen niin kyllä mielellään. Voi jeesus näitä polleja,
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
kirjo
Member
Member

Altaan kunto

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Ei. Tai mitä nyt kukakin olohuonekelpoisena pitää. Itse vierastan valmiita paketteja lamppukansineen ja kaapistojalustoineen. Liian huonekalumaista, liian steriiliä. Altaan sisältö on tärkein, tekee virityksestä näyttävän, eikä siinä naarmut laseissa, muutaman sentin liian lyhyt valaisin tai lekaharkot haittaa. Akvaarion tulee näyttää harrastukselta roikkuvine piuhoineen, ei niinkään osalta täydellistä kokonaisuutta. Tosin kirpputorihuonekaluineni täydellistä kokonaisuutta saa muutenkin hakea....
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Saara
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

Minusta altaan jalusta tai naarmut eivät yksistään ole tärkeitä. Kiinnitän pikemminkin huomiota tietynlaiseen symmetrisyyteen, eli samassa huoneessa olevien akvaarioiden jalustojen, kehysten, valaisimien jne. olisi oltava samantyyppisiä. Varsinaiseen kysymykseen vastaan ei: akvaarion ei tarvitse olla olohuonekelpoinen. Akvaarion on oltava toimiva: eli en kärsi siitä, jos altaasta lähtee kaikenlaisia johtoja tai letkuja ja tekniikka ei ole sisustuksen takana piilossa. Olen itse yrittänyt rakentaa sellaista akvaariota, jossa kalat tuntevat olonsa turvalliseksi. Olisi tietysti kivaa, jos akvaario olisi aina upea, mutta kun laiskottaa - enkä jaksa karsia kasveja tms. - yritän vain huolehtia siitä, että akvaario on terveellinen elinympäristö kaloille.
Indigo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Indigo »

Kyllähän sen pitää olohuonekelpoinen olla - eri asia sitten onkin, minkä kukakin kokee olohuonekelpoiseksi. Esim meidän akvaario (jossa lasissa muutama naarmu) ei varmasti kelpaisi kaikille olohuoneeseen. Itselleni on kuitenkin tärkeämpää akvaarion sisustus (kasvit, kivet, kannot) ja ne kalat kuin se, onko akvassa muutama naarmu tai muuta vastaavaa...
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Mukavampi katsella kun on kaunis akvaario. :)
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Meillä on olohuone sen näköinen että olohuonekelpoisella akvaariolla ei ole väliä. Ainakaan puolisoa ei haittaa akvaarion ulkonäkö. Toiseksi koiralla on oma sohva joka on sen näköinen että tavallinen akvaario alumiinijalustalla on kauniimpi siihen verrattuna. Lisäksi olohuonetta pilaa väärin tehty takka, joten me emme kaipaa ainakaan olohuonekelpoista akvaariota, jos saisin olohuonekelpoisen akvaarion niin sen laitan makuuhuoneeseen.
S.M.R
Member
Member

Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Miksi pitäisi olla olohuonekelpoinen?
Sisältöähän siinä katsotaan eikä mitään lasia saati listoja.
-S.M.R-
hsjp_0
Junior Member
Junior Member

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja hsjp_0 »

S.M.R kirjoitti:Miksi pitäisi olla olohuonekelpoinen?
Sisältöähän siinä katsotaan eikä mitään lasia saati listoja.
Huoh! Miksiköhän tännekin kirjoitan. Siis tottakai altaan tulee olla olohuonekelpoinen, jos se olohuoneeseen sijoitetaan. Jokaisella on sitten omat kriteerinsä mitä olohuoneeseensa suostuvat sijoittamaan...

Päteekö sama "sisältöähän siinä katsotaan" myös televisioon? Voiko televisio olla raihnainen? Sisältöähän siinäkin katsotaan. Ja sohvalla kai loikoillaan tai istutaan, ei sitäkään katsota? Jos muidenkaan asunnon huonekalujen tai käyttöesineiden ulkoisella olemuksella ei ole merkitystä, niin miksi akvaarion jalustalla tms olisi?

Itse olen sen verran pikkumainen, että haluan olohuoneeni olevan "esittelykelpoinen", jolloin myös siellä sijaitsevan akvaarion tulee olla samanlainen. Myös siis jalustan, altaan, valaisimien, parvekelaatikkosuodattimen jne.

-Teemu
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Minun mielestäni kyllä akvaarion pitää olla olohuonekelpoinen, eriasia on jos on erillinen akvaariohuone, missä puuhaillaan vain akvaarioihin liittyviä asioita(kutuakvaariot, karanteenit ym.). Itse henk.koht. olen hyvin tarkka siitä miten akvaario sopii sisustukseen, värejen pitää sopia sisustukseen(koivu, alumiini). Itse pidän Juwelin altaita melko komeina(itsekkin semmoisen vielä syksyllä omistin). Ainoa asia mitä en ole vielä ottanut silmätikukseni on valaisin, tosin meillä on väreihin sopiva ja muutoinkin hyvin siisti loisteputkivalaisin tällä hetkellä käytössä. Monimetallivalaisimia olen harkinnut, mutta en tiedä onko sekään kivan näköistä että katosta roikkuu palleroita.. Mutta loppujen viimeksi se todellakin on tärkeintä että kalat viihtyy.

:|
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Jalapeno
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jalapeno »

Onhan se kiva, että kokonaisuus miellyttää silmää.

Olohuone ei tosin tällähetkellä ole olohuonekelpoinen... :?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

"Olohuonekelpoinen akvaario" on sikäli vähän hassu määritellä että minusta olohuone ei ole olohuone ellei siellä ole yhtä tai useampaa akvaariota. Minulla ei niin hienoa ole kotonani etteivätkö tavalliset kehysakvaariot kelpaisi mainiosti, mutta kaikki akvaarioni ovat kyllä prikuulleen samanlaisilla kehyksillä ja valaisimilla varustettuja ja muodostavat ikäänkuin kokonaisuuden.

En olisi yhtään huolissani jonkun naarmun takia, sellainen ei varmasti laske olohuoneen kelvollisuutta yhtä paljon kuin esimerkiksi lastulevystä valmistetut huonekalut tai tekokuitukankaat jotka ovat ihan hyh-hyh.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”