Akvaarion osto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ansuliini
Starting Member
Starting Member

Akvaarion osto

Viesti Kirjoittaja ansuliini »

Olen aloittamassa akvaarioharrastusta. Ihan alkupohjalla olen mutta olen jo ajatellut ostaa akvaarion. Mitä mieltä te olette käytetty vai uusi? Uudessa, ainakin pakettitarjouksessa olisi kaikki siinä hyvässä kunnossa ja valmiina mutta jos ostaa käytetyn niin on vähän epävarmuutta...ja pelkään että tulen huijatuksi :?
Kiitti vastauksista... :P
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Jos rahaa on niin ostaisin uuden, nim. akvaarion. Esim. sisäsuodattimen tai valaisimen voi huoletta ostaa käytettynä, entisen hajottua voi aina ostaa uuden tilalle. Vuotava akvaario on sitten hieman hankalampi homma, paikattavissa mutta aiheuttaa ylimääräistä vaivaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Uuden ostaisin(Ja ostinkin) mieluummin, jos raha riittää. :mrgreen:
rakle
Junior Member
Junior Member

Akvaarion osto

Viesti Kirjoittaja rakle »

Käytetyn akvaarion saa halvemmalla. Käy ihmeessä katsomassa tai
ellet voi niin pyydä ainakin kuva. Itse olen ostanut 3 akvaariota käytettynä ja kaikki on moitteettomassa kunnossa tossa pörisemässä :D
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Juuri tänään kävin ostamassa kolmannen akvaarion vajaan vuoden sisään ja uutena tämänkin, niin kuin kaksi edellistäkin. Samoin tekniikan olen kaikkiin ostanut uutena. Jotenkin on turvallisempi mieli kun on kuitit ja takuut voimassa altaille tuon kaksi vuotta ja tekniikoille viisi vuotta :)
-Ansku
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Uusi on aina uusi, takuu voimassa, naarmuton, jne, mutta suosittelen niissä vaihtamaan suodattimet + muun tekniikan parempiin. Ne on yleisesti ottaen alimitoitettuja.

Itse olen ostanut yhden melkein uuden altaan(6 kk käytössä olleen) ja hmmm... 10 käytettyä. Kaikkiin olen ollut tyytyväinen :)
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Itselläni neljä akvaariota reilun vuoden sisällä. Kolme on ostettu vanhoina, mutta erinomaisen toimivina paketteina ja yksi on made in minä. [;)]
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

lehtis kirjoitti:ja yksi on made in minä. [;)]
Jos nyt made by kuitenkin, ei kai se ihan semmoinen tuotos ole mikä tuosta "made in lehtis" tulee mieleen :mrgreen: . Itselläni on yksi uutena ostettu ja yksi käytettynä hankittu, johon tosin kiltti akvaarokauppias aikanaan uusi silikonit edukkaasti 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Meillä on aloitettu akvaarioharrastus käytetyillä akvaariopaketeilla(54L ja 128L). Hyviä ostoksia ovat olleet. On se kivaa, kun joku toinen on jo testannut laitteiden toimivuuden jne. ja mahdollisesti korvannut alitehoiset laitteet paremmilla, niin ei itse tarvitse käyttää rahaa sitten niihin. Ainoa laite, minkä olen joutunut ostamaan, on ollut lämmitin tuohon pienempään, taisto-altaaseen. Jää enemmän rahaa kasveihin ja kaloihin. Se huono puoli kyllä käytetyissä on, että mukana tulee aika usein kalat, ja tuosta isommasta jouduin heti alkuun lopettamaan ylikansoituksen vuoksi 3 partamonnia, ja sitten iän vuoksi kaksi muuta kalaa, jotka eivät enää vanhoilla päivillä kestäneet muuttoa. Myös suodattimien massat olen joutunut heti alkuun uusimaan, mutta laatu suodattimiin ei ole muuten tarvinnut koskea.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Tiuhti kirjoitti:Uusi on aina uusi, takuu voimassa, naarmuton, jne, mutta suosittelen niissä vaihtamaan suodattimet + muun tekniikan parempiin. Ne on yleisesti ottaen alimitoitettuja.
Itsekin olen ottanut (tai oikeammin otattanut myyjällä) pois altaiden alkuperäiset suodattimet ja ostanut erikseen tehokkaammat suodattimet tilalle ja saanut niihin viiden vuoden takuun :D
-Ansku
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Vanhoissa akvaarioissa on vielä se hyvä puoli, ettei niitä tarvitse kypsyttää jos saa altaan suoraan käytöstä. Omat 2 , eikun kolme allastani ovat kuitenkin kaikki ostettu uusina.

Onhan siinä uudessa tiettyä viehätystä. Lasien puhdistus.. Hiekan pesu... Laitteiden kokoaminen...
Kiiltelevät lasit, joiden sisällä itse pesty hiekka ja uusi, vielä pörisevä suodatin kierrättää vettä.

Ja seuraavaksi odotusta ja mielenkiintoista pikku näpertelyä erilaisten aineiden kanssa. Sitten kalat. AH, mikä hetki se on, kun kalat lilluvat altaan pinnalla pusseissaan ja lopulta uiskentelevat arkoina kasvien ja kantojen suojiin. Tänään himotti kauheasti ostaa uusia kaloja vaan ihan tämän takia.

Jos on rahaa ja täytyy valita uuden ja vanhan välillä, kyllä ottaisin uuden.
Mutta jos haluaa olla taloudellisempi, ei vanha ole sen huonompi vaihtoehto. Paitsi jos se sattuu hajoamaan ja levittämään muutaman sata litraa lattialle.
Elämä on rankkaa.
Senja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Senja »

Meillä on molemmat akvat (65- ja 275 litraiset) ostettu käytettyinä. Tyytyväinen olen molempiin ollut ja molemmat hyvässä kunnossa vielä (isompi on tosin ollut vasta viikon..). Kaikki mukana tulleet laitteetkin on pelittäneet hyvin eikä ole kummankaan altaan kaupoissa mitään moittimista.

Uusi allashan tosiaan sisältäis ne takuut joten sen puoleen kannattavampaa. Uutta ostettaessa tuskin tulee myöskään huijatuksi.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Vanhoja altaita ostaessa kannattaa kuitenkin vertailla uusien hintoihin. Jotkut myyvät käytettyjä kalliimmalla, kuin mitä uudet tulisivat maksamaan kaupasta ostettuna.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
ansuliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ansuliini »

Mulla on nytten yksi akvaario tiedossa käytettynä. On nytten toiminnassa ja on toiminut moitteettomasti. On ostanut sen itse uutena. Saan kaikki laitteet mukana, pumpusta on jotain piikkejä mennyt vähän rikki mutta toimii kyllä. Olen aika paljon nyt kallellaan tähän käytettyyn koska on selvästi halvempi kuin uusi että säästäisin siinä kun pitää vielä kaikki kasvit, kalat ym jutut ostella..

Ehkä taidan ostaa käytettynä... :roll:
Barone
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Barone »

200 litraisen ostin käytettynä 10 vuotta sitten ja edelleen ok kunnossa. 468 litrainenen on uusi. Muitakin akvaarioita on ollut. Osteltu käytettynä sekä uutena. Tarvikkeilla sama juttu.

Taitaa olla onnella hieman osaa siihen, että onko käytetty akvaario hyvä ostos.
Lain mukaan myös käytetyn tavaran kaupassa on kaupanpurkamis mahdollisuus. Eri asia on, että miten käytännössä asianlaita on.
Kotona 468 l keskeneräinen selkäuimarimonni-allas ja 200 l "ei tietoa"-allas.
Lisäksi löytyy kani ja 2 marsua.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Kolme akvaariota olen ostanut käytettynä ja nyt kun viimein päätin satsata isompaan ja uuteen niin mitä sain:
-Ulkosuodattimesta puuttuu osia (pakkaus avattu liikkeessä jostakin syystä)
-tilaus venyy ja venyy; nyt odottanut 3vkoa 4pvää (tilausallas ja umpipujalusta)
-akvaarion piti tulla tänään niin kävi ilmi että valaisinta ei ole vielä ole (kasvit odottaa saavissa)
-akvaario tuotiin niin osoittautui että jalusta on aivan susi! Mitä voi odottaa kun tilaa täyspuisen kaappijalustan? Odotin kaunista huonekalua niin on kuin mokoma työkalukaappi, petsi valuu joka puolelta ja joissain kohdin paistaa pelkkä puu, nurkat hiomatta, ruuveilla kasattu liimapuulevyt sivuista...

Lopputulos: tulivat hinnassa vastaan kun laitan kaappiin itse uuden pintakäsittelyn, kaikki suunnitelmat levähtää käsiin ja mieli on todella maassa... :cry:
susse-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susse- »

Mä sain mun 100L ilmaseksi. Suodattimen ostin uutena. :mrgreen:
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Vanhassa voi tietty tulla mukana myös tauteja, varsinkin jos mukana on kaloja. Jotenkin nihkeästi kalojen taudeista puhutaan, varsinkin jos ollaan akvaariota myymässä. Eihän se niin ole, että jos akvaariossa on joskus kala sairastanut, se olisi myyntikelvoton, eikä sen tarvitse edes laskea hintaa (riippuu tietty tapauksesta), mutta tautihistoria kannattaa tivata tarkkaan ennen käytetyn ostoa. Varsinkin jos mukana tulee avattu lääkeputeli.
J@LM@Ri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J@LM@Ri »

Tottakai uusi on aina uusi ja kun kauppiaalta itseltään kysyy niin uusi ja tietenkin häneltä. Mutta jos vaihtoehtona on ostaa uusi (pelkkä) allas tai käytetty+tekniikka ja ehkä jopa jalusta samaan hintaan niin kyllä kallistun käytetyn puoleen vaikka muutama naarmu olisikin. Silikonit joutuu niissä uusissakin vaihtamaan ja naarmuja tulee harrastavalle. Mutta jos rahaa on millä mällätä niin antaa palaa vaan :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”