Taistot kutevat

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vadelma
Starting Member
Starting Member

Taistot kutevat

Viesti Kirjoittaja Vadelma »

Ostin pari päivää sitten tuolle taistoukolleni kaksi tyttöä, tarkoituksena että joku kaunis päivä niitä yrittäisin kudettaa. No, sitä päivää ei kauan tarvinnut odottaa, samantien kun tytöt akvaarioon laitoin, alkoi hirmuinen pullistelu ja pesän rakennus. Kaksi päivää sitä pesää antaumuksella puhallelttiin, ja nyt näin ensimmäistä kertaa, kun ukko "puristeli" tyttöä.

Tai siis yritti puristaa... yhtään mätimunaa en nähnyt tytöstä tulevan, vaikka puristusta tapahtui ainakin puolenkymmentä kertaa. Eikö tytöllä ole vielä kehittynyt mätiä vai mitä ihmettä? Miksi ihmeessä se sitten antautuu tuolle ukolle? Vieläpä liehittelee itsekkin että ukko tajuaisi ottaa syleilyynsä. Kestääkö päiviä vai viikkoja tytöllä mädin kehittyminen? Ja onkohan haittaa tuollaisesta kuivaharjoittelusta sitä ennen?

On muuten aika jännää katsoa tuota touhua, yritin ottaa kuviakin mutta akku prkl otti ja tyhjeni juuri kun pääsivät tositoimiin... Laitanpa kuitenkin kuvan tuosta tytöstä, joka on minusta aika nätin näköinen. Kuva ei tee oikeutta evien väreille, jotka ovat kuin liukuvärjätty petroolinsinisestä valkoiseen. Olisi mahtava saada tällainen urostaisto aikaiseksi, että ruumis kokonaan valkoinen ja evät sinivalkoiset. Pikkuisen olivat tytön evät ostaessa rispaantuneet, toivottavasti korjaantuvat ennalleen.

Tässä tyttöystäväksi valittu:

http://i73.photobucket.com/albums/i227/ ... tot008.jpg

Ja tässä itse isäntä:

http://i73.photobucket.com/albums/i227/ ... tot019.jpg
Akvaariot 150l + 60l ja poikasakvat 32l + 10l
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Kyllä on muuten aivan mahtavan värinen tuo naaras!!!!!!!! WAU!
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Vadelma
Starting Member
Starting Member

Tuleehan niitä munia kun jaksaa odottaa :) muutamia vaan kerrallaan mutta kuitenkin. Ukko kerää ne kaikki suuhunsa mutta ei minun mielestä puhalla niitä siihen pesään... eikai se vaan syö niitä?

No, harmi vaan muutenkin kun kutivat tuonne seura-akvaan, en tajunnut että voisi olla näin nopeaa toimintaa enkä sitten ehtinyt laittaa tuota 10l valmiiksi. Onnistuukohan pelkkä pesän siirto toiseen akvaan kunhan ovat saaneet kudun loppuun? Vai stressaantuuko tuo ukko jos siltä vie sen pesän pois? :?
*Miracle*
Member
Member

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

Upea naaras! Mulle toi!

Mulla kuti taistot eilen, kans pari kolme kerralla. Ukko napsi niitä suuhunsa ja kävi puhaltelemassa mutten nähnyt niiden jäävän pesään. En myöskään nyt näe munia... Amerikan kilpukan alla on vaahtopesä että voi hämätä,odottelen ja katselen.

Älä siirrä ainakaan kypsyttämättömään akvaan, siinä käy huonosti. Onko sulla kelluvaa poikasallasta? Sellaista voisin itse kokeilla siirtää pesän alle. Muista pitää ukko hoitamassa pesää kunnes poikaset kuoriutuvat.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mulla kesti paras kutu 12 tuntia: 5 tuntia tyjää ja sitten rupesi mäti irtoamaan! Oma "kantaurokseni"on ollut tuollainen sähkönsininen, punaeväinen.
Nykyiset jälkeläiskoiraat: toinen vaaleansininen huntuevä ja toinen turkoosi lyhyteväinen ja rintaevät punaiset.

Mulla oli nuoren koiraan ja vanhan naaraan kutu, joka viime viikolla kesti 8 tuntia, naaras ei saanut mätiä ulos. Ilmeisesti kovettunut?
Laitoin koiraalle saman ikäisen naaraan ja nyt on kudettu lähes 2 vuorokautta...pesässä on jo sätkivää mätiä ja herrasväki vaan kutee...On otettava naaras pois. Pesä on pikkulimaskan joukossa: ei oikeastaan ole pesäkuplia juuri lainkaan, mutta mätipallurat pinnalla näkyivät. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Vadelma: Sinun taistelukalasi ovat aivan kuin minun :) Katsoin ensin tuon naaraan kuvan (kuten varmasti moni muukin) ja ajattelin että onpa jo ihme jos uroskin on, mutta kyllä vaan, mustaa päätä myöten. Mistäpäin olet kalasi hommannut? Naarasta minulla ei enää ole, mutta uros on yhä, joka ei muuten suostu kutemaan enää muiden akkojen kanssa.
Vadelma
Starting Member
Starting Member

Onpa hauska sattuma että löytyy niin samannäköisiä taistoja ympäri suomenmaata :D ja vieläpä samanlainen pariskunta!

Ja minä kun luulin että olisin löytänyt vähänkään uniikimman näköisiä yksilöitä 8-)

Joo, taitavat puristaa vain herkkuateriaa itselleen, en näe yhtään munaa pesässä... ja johan ovat kiilakyljetkin kytiksellä pesän alla herkkuaterian toivossa että parempiin suihin taisi mennä tämä kutu.

Mutta ei hätiä mitiä, tässä alan valmistelemaan kutuakvaa toista kierrosta varten. Olen hankkinut nestemäistä poikasruokaa ja artemian munia, että pakko se on kai alkaa niitä toukkia viljelemään vaikka ajatuskin inhottaa :| ja vielä makkarin akvan lampun päällä pitäisi tämä toimitus suorittaa että saan ilmastusta sinne matokasvattamoon...jaiks.

Olisi niin mahtava jos saisin juuri näiden taistojen jälkeläisiä joskus isommiksi, etenkin tuollaisia tytön värisiä. Lueskelin Millian sivuilta (mahtavat sivut muuten) tuosta värien periytymisestä, mutta en oikein saanut tehtyä diagnoosia että mitä värityyppiä nuo minun taistot edustavat. Taitavat olla ihan vain jotain sekasikiöitä...

Sori tätä tekstitulvaa, jonnekkin piti saada tätä innostusta purkaa kun ei tuo mies oikein tajua miten jännää on nähdä elämässä ekaa kertaa kalojen kutupuuhia :) pakko taas hiipiä noita kalasia katsomaan!
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Mulla kun oli ensimmäinen taistojen kutu, niin valehtelematta tuntitolkulla konttasin kutuakvan vieressä ja suurennuslasilla tiirasin...oli se vaan niin hienoa. Luontodokkari omassa olohuoneessa!

Ei senpuoleen, oli luontodokkari nyt sunnuntainakin: taistojen kutuakvassa intiimi kutu menossa, punakorvanaaras kaivaa munimiskuoppaa olohuoneen lattiaan ja kreikkalainen kilpikonna rymeltää omassa terrassaan...ei muutakuin istuin nojatuolissa, valehtelematta tunteja! Telkkari ei ole tuossa olkkarissa, siellä on elukat valloittaneet koko huoneen.
Elämän onnepipanoita. :mrgreen:
Viola & eläintarhantynkä
Vadelma
Starting Member
Starting Member

Samaa mieltä Violan kanssa että kyllä tämä akvaarioon tuijottelu aina television päihittää! Enpä olisi uskonut kun tammikuun alussa ensimmäisen akvaarion laitoin että miten tämä harrastus vie mennessään. Akvaariot vaan lisääntyvät kuin itsestään...
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Tämä harrastus tosiaan vie mennessään, iso kirjahylly on myyty pois altaiden tieltä. Telkkarista en vielä luovu, varsinkin kun ollaan juuri muuttamassa ja uudessa asunnossa on tuplakokoinen olkkari eli yksi allas on tulossa lisää :P
-Ansku
*Miracle*
Member
Member

*Miracle* kirjoitti:Mulla kuti taistot eilen, kans pari kolme kerralla. Ukko napsi niitä suuhunsa ja kävi puhaltelemassa mutten nähnyt niiden jäävän pesään. En myöskään nyt näe munia... Amerikan kilpukan alla on vaahtopesä että voi hämätä,odottelen ja katselen.
Ei näy vauvoja... Söiköhän se kudun... Milloin kannattaisi yrittää uudelleen, jonkinlainen tauko akalle?
Anumaarit
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Ai kun upeita kaloja!!! Itselläni vastaavan värinen uros kuoli tässä jokin aika sitten. Harrastus vie mukanaan..ostin uuden uroksen.
Mistä olet taistelukalasi ostanut?Oulustako? :mrgreen:
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Minun repaleinen Arttu ja viehko Valborg kutivat eilen. Oli hienoa seurattavaa, se oli lempeämpää kuin olin antanut itseni ymmärtää. Ja miten ihmeessä ne heti alkoi kuoriutumaan? Luulin, että ne munaryppäät on siinä pinnassa ainakin jonkun päivän, mutta pieniä sinttejä näkyi jo kolmen tunnin kuluttua siitä kun poistin naaraan altaasta! Arttu on huolellinen isä, tosin en ymmärrä miksi se siirtää kuplapesää paikasta toiseen kun altaassa ei ole muita kuin se ja pohjalla lötköttävä partamonni.... tosin Arttu uhoaa mullekin kun meen tuijottamaan sitä rakennelmaa. :roll:
"Mä luin jostain..."
Vadelma
Starting Member
Starting Member

Anumaarit: joo Oulusta ovat kalat löytyneet. Harmi vaan kun meni tuo ensimmäinen kutu harakoille, söivät kudun itse tai sitten muutkin kalat ovat käyneet osingoilla... aamulla oli jo pesäkin hajonnut. Mutta annan nyt vielä jonkun päivän taistojen levähtää ja siirrän tuon ukon pienempään akvaan yksikseen uutta pesää puhaltamaan.
Anumaarit
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anumaarit »

Vadelma kirjoitti:Anumaarit: joo Oulusta ovat kalat löytyneet. Harmi vaan kun meni tuo ensimmäinen kutu harakoille, söivät kudun itse tai sitten muutkin kalat ovat käyneet osingoilla... aamulla oli jo pesäkin hajonnut. Mutta annan nyt vielä jonkun päivän taistojen levähtää ja siirrän tuon ukon pienempään akvaan yksikseen uutta pesää puhaltamaan.
Itse olen ostanut Kempeleestä. Varmasti harmittaa,kun kutu epäonnistuu, mutta elä lannistu kyllä se vielä onnistuu. Itselläni )8litranen joten haaremia en pysty ottamaan (vaikka haluaisin :P ). Mieleni tekisi laittaa isompi allas. Pelkäsin silloin, kun aloitin harrastuksen etten osaa hoitaa kaloja. Epäilin kaikkien kuolevan heti,mutta tämä on vienytkin mukanaan.
Kuinka hanakasti uros on naaraiden kimpussa? Mitäs muita kaloja siellä asustaa?
~ NÄHDÄÄN NÄKYJÄ ~
Vadelma
Starting Member
Starting Member

Muita kaloja on 1+2 kääpiörihmakalaa, pieni parvi kiilakylkiä ja pohjalla partisvauva. Jotain monnisia vielä haluttaisi, mutta ensin pitäisi vaihtaa pohjasora hiekaksi... Ei ole onneksi tullut kiistoja taistojen ja kääpiörihmisten välillä vaikka sitä vähän pelkäsinkin kun on tuo 150l pidemmän päälle ehkä hiukan liian nafti kahdelle haaremille. Mutta tämä onkin vain väliaikainen sijoituspaikka taistotytöille, pääsevät asumaan tuohon mun pienempään akvaarioon kunhan noita kutuhommia on vähän harjoiteltu.

Täällä tuo taistoukko muuten taas vääntää pesää, oikein jättimallia tällä kertaa. Taitaa siellä kiilakyljilläkin olla jotakin meneillään, liekkö kevättä pyrstöissä kalasillakin 8-)
*Miracle*
Member
Member

Nou vauvoja tälläkään kertaa! Nyt taistoilta alta kaksio/lemmenpesä myynnissä. Tuossa isossa tuskin alkaa lisääntymään, ja vaikka tekisivätkin pesän, muita kaloja apajilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”