RPekka kirjoitti:Mikael kirjoitti:Jos sattuu olemaan tuttavapiirissä sähkömiestä niin hänelle hommaksi siirtää valaisimessa olevat kuristin, sytytin ja konkat vaikkapa jalustimeen ja tämän jälkeen valaisin painaa vain luokkaa 2-3 kg.
Minkälaista sähköjohtoa sinulla on tässä välissä? Sytytysjännitehän on 4 kV luokkaa joten sähkön pysyminen normaalin lampunjohdon sisällä epäilyttäisi ainakin minua.
Kun polttimosta sytyttimeen on matkaa, tarvitaan paksua johtoa, muuten ei syty, tai syttyy epävarmasti. Kyse on vain yhdestä johdosta, joka kulkee lampunkannasta sytyttimeen. Se on kriittinen kohta, minkä näkee jo siitä, että yleensä kyseinen johto on paksumpaa kuparia kuin muut johdot, vaikka se olisikin vain parikymmentä senttimetriä pitkä.
Mitä pitempi johdin, sitä suurempi pitää olla johtimen läpileikkaus. Tämä on ihan yleistä kaikissa johtimissa. Kuinka paljon, saisi joku tarkemmin sanoa. (Näppituntumalla johtimen pidennys kahdestakymmenestä sentistä kahteen metriin kaipaisi kymmenkertaista johdinta. En tiedä olenko pahasti väärässä tässä laskussa.)
Fiksuin ratkaisu on johdottaa niin, että tuo kevyt sytytin jää lampun kannan tyveen ja siihen sytytysjohtimeen valitaan silloinkin kolminkertainen vahvuus muuhun langoitukseen nähden. (Tämän voi koota myös kolmesta rinnan kulkevasta langasta yhden paksumman sijaan.)
Ja tähän kohtaan sitten ne varoitukset. Älä tee jos et osaa, eikä itse tekeminen taida olla edes luvallista kaikkien tulkintojen mukaan. jne. (Eli edellisen sanon vain sillä pohjalla että kokeiltu ja käytetty on ja noin se on toiminut. Alimitoitettu sytytysjohdin saattaa kokeilussa sytyttää, mutta se ei toimi varmasti. Jollain toisella polttimolla ei sitten sytykään ja jos lamppu on lämmin, ei syty niin pienen jäähtymisen jälkeen kuin paksummalla johtimella.)
Adrianna kirjoitti:Eli itse kysymys: Millä olette ripustaneet omat monimetallinne ja kestääkö tuo hökötys?
Tuo kestää jos ruuvit proppuineen pysyvät seinässä. Seinät ovat toisinaan hauraita ja niistä voi lohjeta palasia. Propuissa pitää käyttää niille sovitettuja ruuveja sopivan proppua levittävän puristuksen saamiseksi. Porattu reikä pitää olla propulle sovitettu.
Itselläni on Zeiss Ikon ripustettu enemmänkin puista säleikköäsi vastaavaan telineeseen, joka on liimattu akvaarioon polyuretaanimassalla. Se tosin on pyramidin muotoinen koostuen neljästä tikusta.