Pari kysymystä tiikerikotilosta (Neritina natalensis)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Pari kysymystä tiikerikotilosta (Neritina natalensis)
Netissä surffaillessa törmäsin otukseen nimeltään Tiikerikotilo. Uusi 317-litrainen allas on kypsymässä hyvää vauhtia ja siellä on hiekka pohja. Olen ajatellut laittaa sinne kierteissarvikotiloita, mutta heräsikin kysymys, että ajaako kyseiset Tiikerikotilot saman asian kuin kierteiset? Eli möyhivätkö hiekka pohjaa ja pitävät sen "kunnossa"? Ymmärsin, että Tiikerikotilot syövät ainakin levää mutteivät vahingoita kasveja?
Ja ovatko vesiarvoista kovin tarkkoja? Meillä vesi on: pH 7,5 GH 6 ja lämpötila 25. Entä saatavuus ja hintaa?
Ja ovatko vesiarvoista kovin tarkkoja? Meillä vesi on: pH 7,5 GH 6 ja lämpötila 25. Entä saatavuus ja hintaa?
Etsi täältä entisellä nimellä seeprakotilo tai seepraleväkotilo niin löydät lisää tietoa.
Tässä mm. keskustelu lisääntymisestä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 4kotilo%2A
Eivät möyri varsinaisesti hiekkaa. Enemmänkin kaivautuvat tuohon horrokseen osittain hiekan sisään, mutteivat siis liiku silloin pitkään aikaan.
Tässä mm. keskustelu lisääntymisestä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 4kotilo%2A
Eivät möyri varsinaisesti hiekkaa. Enemmänkin kaivautuvat tuohon horrokseen osittain hiekan sisään, mutteivat siis liiku silloin pitkään aikaan.
-
- Member
http://www.puutorinakvaario.fi/index.ph ... /articles1
Täällä Tiikerikotilo. Tuskin tätä tarkoitit!
Olisi kiva kilon painoinen körmy!
Täällä Tiikerikotilo. Tuskin tätä tarkoitit!

-
- Starting Member
Tuolla ylhäällä laitoin linkin missä keskustelimme kasvatuksesta. Itse kokeilin sitä, mutta 60 litraisessa tankissa oli siis 20 litrainen sisällä missä makea vesi ja 40litraa murtovesi. Omput digggas, mutta vitsit oli vaikea pitää nitraatit kurissa murtoveden puolella.
Munat katos murtoveden puolelta, mutta ilmeisesti kuolivat altaan nitraatteihin. Joten jos jollain on aika läträtä joka päivä vesien kanssa että saa pysymään ne alhaalla niin toivotan onnea. spirulina hiutaleilla toimi hyvin tuo ruokkiminen kyllä. Ei tarvi välttämättä olla sitä nestemäistä mitä tuossa linkissa oli.
Mut tosissaan 3 kk kaks kertaa viikossa vedenvaihdot riitti mulle. Ei näillä ole ilmeisesti kuin täällä kysyntää. Tukuista saa tilattua noita ja hhinta yleensä jää alle 5eeperhoo liikkeissäkin. Mulla oli näitä 8, mut kamulle annoin 2. Itse pidän näistä kyllä tosi paljon. Ehkä joskus vaivaudun uuteen yritykseen.
Munat katos murtoveden puolelta, mutta ilmeisesti kuolivat altaan nitraatteihin. Joten jos jollain on aika läträtä joka päivä vesien kanssa että saa pysymään ne alhaalla niin toivotan onnea. spirulina hiutaleilla toimi hyvin tuo ruokkiminen kyllä. Ei tarvi välttämättä olla sitä nestemäistä mitä tuossa linkissa oli.
Mut tosissaan 3 kk kaks kertaa viikossa vedenvaihdot riitti mulle. Ei näillä ole ilmeisesti kuin täällä kysyntää. Tukuista saa tilattua noita ja hhinta yleensä jää alle 5eeperhoo liikkeissäkin. Mulla oli näitä 8, mut kamulle annoin 2. Itse pidän näistä kyllä tosi paljon. Ehkä joskus vaivaudun uuteen yritykseen.
-
- Member
Miten tämä on mahdollista? Ja mikä on sen tarkoitus, jaksatko selittää hieman kiinnostuneelle? Ilmoittele ihmeessä jos jaksat aloittaa kokeesi uudelleen, minä ainakin seuraisin mielenkiinnolla! Mun tarvisi opiskella paaaaljon murto ja merivesistä ennenkuin voisin oman rumban aloittaa, tällä hetkellä ei aikaa siihen. Ehkä sitten joskus. Kun saisin kotiloita. Ovat kyllä kalliita. Onko tietoa kauanko elävät?tiger kirjoitti:Tuolla ylhäällä laitoin linkin missä keskustelimme kasvatuksesta. Itse kokeilin sitä, mutta 60 litraisessa tankissa oli siis 20 litrainen sisällä missä makea vesi ja 40litraa murtovesi. Omput digggas, mutta vitsit oli vaikea pitää nitraatit kurissa murtoveden puolella.
No nyt on viisi kpl näitä tuolla Malawien kaverina. Tehokasta on levän katoaminen ainakin
.
Ovatko raidalliset ja pilkulliset samaa lajia? Osa hankkimistani kotiloista on selkeän raidallisia ja osalla on kuoressa pelkkiä täpliä.
Kiinnostais myös näiden kaverien lisääntymään saaminen, ehkä kokeilen sitten kun saan tuon poikasaltaan tyhjäksi kalalapsista. Pitänee paneutua seuraavaksi tuohon lisääntymis-topicciin. Tosi kauniita ovat!

Ovatko raidalliset ja pilkulliset samaa lajia? Osa hankkimistani kotiloista on selkeän raidallisia ja osalla on kuoressa pelkkiä täpliä.
Kiinnostais myös näiden kaverien lisääntymään saaminen, ehkä kokeilen sitten kun saan tuon poikasaltaan tyhjäksi kalalapsista. Pitänee paneutua seuraavaksi tuohon lisääntymis-topicciin. Tosi kauniita ovat!
-
- Elite Member
Re: Pari kysymystä tiikerikotilosta (Neritina natalensis)
Sanokaapa työ joilla on kanssa noita tiikerikotiloita, että liikuskeleeko teidän kotilot muuallakin akvaariossa kun laseissa?
Itellä on 3 tiikerikotiloa tuolla 40L akvaariossa enkä ole vielä kertaakaan nähny että ne olisivat kulkeneet muualla kun akvaarionlaseissa.
Itellä on 3 tiikerikotiloa tuolla 40L akvaariossa enkä ole vielä kertaakaan nähny että ne olisivat kulkeneet muualla kun akvaarionlaseissa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Meillä on 100-litraisessa kuusi neritinaa ja kyllä ne liikkuu kaikkialla pohjalla, somisteissa ja kasveissa lasien lisäksi. Aikoinaan kun oli hiekkapohja, niin siitä eivät tykänneet, silloin eivät liikkuneet kuin laseissa ja muutama kuolikin, mutta kun vaihdoin takaisin karkeampaan pohjaan, niin alkoi taas kulku maittaa.
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
-
- Elite Member
Taitaa miun kotilot viihtyy noissa laseissa sen takia kun laseissa on kohtuu runsaasti levää ja lisäksi tuolla 40L akvaariossa on kääpiöpallokaloja, näinköhän noilla on jotain vaikutusta siihen että nuo kotilot tykkää olla pelkästään laseissa?
-
- Member
Voiko noita tiikerikotiloita ottaa akvaarioon, jossa on pehmeä vesi? Pitäisikö niille antaa vaikka pala seepiansuomua joskus, mutta kovettaako se sitten akvaarion veden?
Onko kukaan nähnyt noita viime aikoina pääkaupunkiseudulla?

-
- Member
- Akvaarioseurat: Tas
- Viesti:
Öö.. KALLIITA? (anteeksi)
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
Täälläpäin maksoi jotain vähän päälle kolme euroa per kotilo. En pitäisi sitä kalliina. Meidän ainukainen seppo on ollut eriomainen leväsyöppö. Liikkuu myös hiekalla, mutta en osaa sanoa että pitääkö se siitä. Olisi kiva saada lisää, mutta ei ole näkynyt kaupoissa. Mitä olette noille syöttäneet? Kurkku ei kelvannut ja sukaravut vetävät pinaatit välistä.
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
-
- Elite Member
Ite en ole ainakaa omia kotiloitani syöttäny mitenkään erikseen, tosin miula on sen verran paljon tuota levää tuon 40L akvaarion laseissa että tuntuu nuo kotilot pärjäävän sillä loistavasti. 

-
- Advanced Member
- Viesti:
Mäkin oon ajatellut hommata näitä kotiloita jahka saan 20-litraisen vapaaksi siellä nyt majailevalta keskenkasvuiselta taistopojalta. Kurkkua syötin ompuille, ja hyvin kelpasi. Onko kukaan muu syöttänyt näille tiikeri/seepraleväkotiloille kurkkua paremmalla menestyksellä kuin Psogu? Tai mitäs ne sit ylipäänsä kelpuuttavat? Kuinka kovassa vedessä olette pitäneet niitä?
Akvarismia 1992-2014
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Vantaan Jumbon Faunataressa näkyi olevan.Monniliini kirjoitti:Onko kukaan nähnyt noita viime aikoina pääkaupunkiseudulla?

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Elite Member
Tuli vaan mieleen, että tarviiko nuo kotilot jotain lisä ruokaa jos akvaarion laseissa on levää runsaanlaisesti ja jos kotiloita on vähän, eli pärjääkö nuo pelkästään levällä pitemmän päälle?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Netissä luki jossain suosituksena 2 kpl / 100 L. Kuulostaa aika oudon vähältä. Eihän nää kai edes kasva kovin isoiksi, 2-3 cm? Sotkeeko ne sitten hirveesti vai miksiköhän tuollainen suositus? Kun haluaisin ottaa piakkoin uudet asukkaat 20-litraiseen ja seepraleväkotilot kiinnostaisi hienon ulkonäkönsä ja sen seikan takia, etteivät ne lisäänny makeassa vedessä. Kaksi kotiloakin tuonne tuntuis jotenkin hiukka vähältä.
Akvarismia 1992-2014
-
- Member
- Akvaarioseurat: Tas
- Viesti:
Minusta tuo on outo suositus, kun tuppavat pitämään omppujakin 20 litrasissa. Joku on vaan kirjottanu kirjoittamisen ilosta. 

Olivian lemmikkisivut =)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla on nyt ollut viikon ajan 3 seepraleväkotiloa 20-litraisessa, ostin ne Helsingin Akvaariokeskuksesta, ja kysyin Petriltä montako niitä voi ottaa tuon kokoiseen altaaseen, niin Petri sanoi että 3-4 kpl. Eilen siivosin niiden akvaarion, ja kyllä ne näköjään ovat syötävää löytäneet, siellä oli juurakon alla niin hirmuisesti kakkaa.
Kokeilin tarjota niille spirulinalevätabletin, mutta eipä ne sitä noteeranneet ja kaloille tarkoitettu valkoinen lomaruokamötikkäkin on saanut olla rauhassa niiltä. Ei tuo akva mun mielestä niin kovin leväiseltä näytä, mutta koko ajan nuo kotilot näyttää nyppivän syötävää. Mulla ne viihtyy usein juurakon alla, kun sinne jää sellanen niille passeli tyhjä tila. Mietin täs vaan, että pitäiskö niille silti jotain extraruokaa tarjota, ja jos niin mikähän mahtaisi kelvata?

Akvarismia 1992-2014
-
- Elite Member
Itellä on kanssa yksi seepraleväkotilo 20 Lakvaariossa, tuntuu kyllä hassulta että se pysyy hengissä siellä, vaikka se ei juurikaan syö mitään tarjottua ruokaa,
jyystää vain laseista ja pohjasta levää, jota ei tosiaankaan ole hirveesti.
jyystää vain laseista ja pohjasta levää, jota ei tosiaankaan ole hirveesti.

Meilläkin on juurakot ja karahkat olleet hirmu suosittuja. Ilmeisesti Seppo myös syö niitä kun pienenevät koko ajan. Olisikohan niin että nuo kotilot eivät kelpuuta ravinnokseen mitään mitä ei tarvitse jyystää irti jostain pinnasta (kivistä, kannoista ja laseista)? Tavallaan tuo 2kpl/100l suositus tuntuu ihan ymmärrettävältä, kun tuo tuottaa kakkaa niin käsittämättömän paljon. 

Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
hmmm mä vähä jäljes kirjottelen mut onko kellään kokemusta näistä kultisten kanssa? pitäis saada kultisaltaaseen levänsyöjä ja joku ehdotti näitä.. kiusaavatko kultikset kotiloparkoja? 

84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita