Spottivalosta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Spottivalosta

Viesti Kirjoittaja Kalasammakko »

Eli minulla on tuo 150l akvaario, jossa on valaisinkansi ja kaksi loisteputkea. Valaisinkannen takia veden lämpötila nousee todella korkealle, etenkin kesällä, eikä lämmiintä tarvita. Myös se huono puoli on, että siinä olevat loisteputket ovat jotain assialaista kokoa, johon on vaikea löytää kunnon lamppuja, kasveille ja kaloille erikseen.

Kysynkin voisinko heittää valaisinkannen pois ja hankkia kattoon riippuvan valaisimen, jolloin vesi ei niin kuumentuisi. Vai onko akva liian pieni riippuvalle valaisimelle?
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Miksikäs ei? Itselläni on avoin 54 litrainen akvaario elohopepurkauslampulla ja mielestäni siinä ei ole mitään ongelmaa. Tietenkin vettä haihtuu mutta ainahan sitä voi lisätä. [;)] Lisäksi avoimet akvaariot ovat mielestäni kauniinpia ja akvaarion reunoille on helppo laittaa huonekasveja vesiviljelyyn. :D
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

montako lamppua 150l akvaarioon? Riittääkö yksi? Minkälainen lamppu pitäisi olla? Onko minkäänäköisiä linkkejä mistä voisi tilata tai katsoa.
Minä en kalojen ruokkimisesta ihan vähin eväin selviäkkään: http://www.edu.lahti.fi/~tkkorhon/ruokinta.wmv
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kalasammakko kirjoitti:montako lamppua 150l akvaarioon? Riittääkö yksi? Minkälainen lamppu pitäisi olla?
Riippuu altaasi mitoista. Esim. 2kpl Osramin Floraset-valaisimia voisi olla sopiva määrä. Elohopealamppuja saa halvemmalla, mutta niiden värisävy on usein k*senkeltainen :mrgreen: Jos haluat paremman ja tehokkaamman valaisun, suosittelen hankkimaan monimetallit. Kannattaa tutustua Sauraman valotestiin, josta näkee erilaisten polttimoiden antaman värisävyn.
Kalasammakko
Junior Member
Junior Member

Akvaarioni on 96 cm pitkä, n. 43 korkea. Paljohan tuollaisten lamppujen hinnat on
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Tuon kokoiseen olisi pari Florasettiä sopiva määrä. Käytettynä hinta noin 30€/kpl. Uusina 80-130€. Muistelen, että Bauhaus olisi ainakin myynyt noita. Varmaankin joku muu osaa neuvoa ostopaikkoja enemmän.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”