Sera 900 ulkosuodatin voisko laittaa kahdelle 216l akvalle?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Humppasakki
Starting Member
Starting Member

Sera 900 ulkosuodatin voisko laittaa kahdelle 216l akvalle?

Viesti Kirjoittaja Humppasakki »

Hei,

Mitä olette mieltä, kun minulla on 216l akva jossa tuo sera 900 ulkosuodatin. Nyt olen perustamassa uutta samansuuruista akvaariota. Luin Markku Varjon akvaario-oppaasta, että suodattimen tehon pitäisi olla akvaarion vesimäärä x2/tunnissa. Eli 900 suodattimessa se on 900 litraa tunnissa. Voisiko silloin siis ajatella, että se kävisi tuolle minun vesimäärälleni joka lähentelee 900 litraa?
Entä miten on käytännön laita? Jos laittaisin uuteen akvaan ensin puolet vesimäärästä ja kasvit ja sisustukset vanhasta "mini" akvastani (30l) + tietty kaikki uuden akvan vedenparannusaineet niin voisinko laittaa heti vesimäärät pyörimään yhdessä? Toisessa akvassa on nyt n. puolet kalakannasta. Ja vaikka n. viikon päästä loput vedet? Vaiko kaikki uudet vedet kerralla?? Mitä olette mieltä suunnitelmastani?
tomppa55
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tomppa55 »

Pistä kaikki vedet vaan kerralla.
Se vaan että ei taida tuon seran teho olla lähelläkään 900 litraa tunnissa. Se 900l/h on se määrä mitä se moottori sylkee ilman vastusta, elikkä ilman suodatinmassoja.
Toki jos kalasto on pieni niin mikäpäs siinä.
Itselläni on 2x reilu 1000l/h tunnissa massojen kanssa, eli varmaan vastaisi seran 3500l/h 280 litraisessa. Suodatus tuntuu just sopivalta.
Toi suodatus olisi varmaan passeli jos pistäisit ton lisäksi mattosudattimen molempiin akvaariohin. Pumput varmasti löytyy käytettynä, eikä uutenakaan maksa kun joku 25 euroa kpl. Tosi helppo kyhätä. Kato akvaarionhoito.netistä ohjeet.
Pelkkä ulkosuodatus ei muutenkaan ole mitenkään erityisen hyvä. Vesi virtaa niin nopeesti massojen läpi, ettei kunnon bakteerimassoja synny.
Testasin joskus aikoinani mitä tapahtuu, jos ottaa massat pois ulkosuodattimesta. Ei mittään muuta kuin roskan/ leijuvan paskan määrä nousi jonkun verran. Nitriitit nousi täsmälleen samassa tahdissa. Sisäsuodattimen kanssa olikin eri juttu. Nitriitit nousi huomattavasti nopeemmin kun filtterin otti pois.
Muutenkin olen sitä mieltä että sisäsuodatin on paljon tehokkaampi joka tavalla. Vaatii vaan enemmän putsaamista ja on ikävän näköinen.
Just muuten huomasin että kysymyksestä on pari viikkoa. Sulla varmaan pytty porisee jo. Noh... Onnea uudelle akvaariolle enyway!
Humppasakki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Humppasakki »

Kiitti vastauksesta :D

No, mulla ei oikeen ole nyt rahaa ostaa kunnon suodatinta tähän hätään, mutta tietty se akvaariohan piti saada :roll: joten tehtiin siihen toiseen itse sisäsuodatin kun ei oikeen oltu varmoja tuosta. Että voiko laittaa kaksi peräkkäin.
Se itsetehty on toiminut ihan jees, on aika ruma tosin. Mattosuodatin? Mistä niitä mattoja saa? Mitä matskua ne on.. että saisko rautakaupasta.
Nyt on tekeillä noitten kahen lisäksi 90l, siihen voisi kokeilla tota.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Humppasakki kirjoitti: Mattosuodatin? Mistä niitä mattoja saa? Mitä matskua ne on.. että saisko rautakaupasta.
Nyt on tekeillä noitten kahen lisäksi 90l, siihen voisi kokeilla tota.
http://www.akvaarioon.fi/index.php?opti ... &Itemid=26
Tuolta nyt ainakin löytyy mattoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”