Sateenkaari & viisiraita?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Sateenkaari & viisiraita?

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Kysytäänpäs jälleen kerran vielä itse fiksummilta...

Eli 180 L altaassa sateenkaaripariskunta & partamonni. Alun perin piti pitää tuo kokoonpano, mutta olen ajatellut jotain parvikalaa, koska:

- ehkä eivät sateenkaaret ujoilisi noin paljon
- ehkä uros suuntaisi osan nyt naaraaseen kohdistamasta aggressiostaan parvikaloihin (ei hirveän paha tilanne mutta ei ihan ookookaan, vaikka saivat vapaasti pariutua)
- lisäksi parvikalat täyttäisivät tilaa jos nuo esim. ujostelevat välillä

Seeprakalaa aluksi aioin - minkä pitäisikin olla idioottivarma vaihtoehto käsittääkseni (nopea uimari & ui pintavedessä).

Viisiraitabarbia olen pohtinut - mutta tulisko tällä sateenkaari-viisiraitakokoonpanolla 180 L altaassa kerta kaikkiaan lasit vastaan? Eli siis mitä arvelisitte oman kokemuksenne perusteella?
Koukku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koukku »

Joko ne sateenkaariahvenet on aloittaneet kutuharjoitukset?

Siinä hässäkässä en vaan oikein osaa kuvitella mitään kalaa, mikä kestäisi sitä höykytystä.

Onko muuten partis saanut osakseen vielä mitään "huomionosoituksia"?

Omien kokemusten ja akvaariokauppailta kuulemieni tarinoiden mukaan sateenkaariahvenen luonteenpiirteeseen kuuluu tuo "ujoilu". Minullakin oli yhdessä vaiheessa 200 l akvaariossa 8 sateenkaarta ja oli siinä vieraille selittelemistä, että kyllä siellä akvaariossa oikasti niitä kaloja on, vaikka yhtään ei vieraiden läsnäollessa näkynytkään. Korkeintaan lähettivät tiedustelijan aika ajoin kurkkaamaan puskan reunalta, että joko on turvallista tulla piilosta pois. Mutta sekin yleensä peruutti aina nähdessään jotain epäilyttävää. Toisinsanoen aika "älykkäitä" akvaariokaloja.

Tarkemmin kun miettii, niin joku piikkisilmä voisi olla aika hyvä pohjakala noiden sateenkaarten kanssa, koska nehän ei taida yleensä olla liikenteessä ahventen valveillaoloaikana.

Mitä sateenkaarten mahdollisten kanssa-asujien nopeuteen tulee, niin siitä ei taida kauheasti olla apua. Mulla oli joskus noiden sateenkaarten kanssa ihka oikea suomalainen särki uiskentelemassa ja kyllä sekin sai muutaman kerran aika pahasti turpaansa, vaikka nopea ja virtaviivainen uimari onkin verrattuna noihin ahveniin. "Älystä" sen sijaan voisi olla apua, eli sellainen kala joka tajuaisi olla menemättä lähelle ahvenia silloin kun ne on kutupuuhissa.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Kutevat kyllä, mutta partis syönyt kaikki kudut: pelkäävät kuollakseen tätä omituista reliikkiä... Eli partamonni on ainakin toistaiseksi akvaarion kuningas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”